Toon posts:

5 afzonderlijke tft's centraal aansturen...

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een werkplek op de benedenverdieping met 2 tft's aangesloten op 1 computer. Daarnaast heb ik een 5-tal tft's aan de muur hangen voor monitoring van diverse zaken. Deze tft's zijn met wandsteunen mooi op een rij bevestigd. Bekabeling is in de muur weggewerkt. De bekabeling komt op de 2e verdieping uit in een serverkast. Daar draaien 5 systemen, waarop deze monitoren zijn aangesloten. So far so good. MAAR...

Ik wil graag vanaf de centrale PC deze monitoren op een simpele wijze kunnen bedienen, wisselen en zorgen dat deze min of meer kunnen rouleren van scherm naar scherm, zodat de tft's niet inbranden door dezelfde beeldweergave etc.

Weet iemand met welke hardware / software ik dit kan bereiken? Ik kom niet echt verder. Meerdere schermen op 1 pc is niet zo'n probleem....

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Wat voor software draait er nu op welke de gegevens op de schermen toont?

Verwijderd

Topicstarter
Op de werkplek Windows XP Professional en op de stations in de serverkast Windows 2003 server, Windows 2003 Small Business Server en Windows XP Professional.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
Hmm lijkt me echt stoer omdat te zien :) Maar hoe wil je dit aansluiten dan op een pc?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Moet dit hardwarematig (met een (KVM)switch voor elk scherm kiezen wat weergegeven moet worden) of mag dit een softwarematige oplossing zijn? (houtje-touwtje oplossing: dmv VNC of dergerlijke naar het beeld van een andere PC kijken)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-08 23:25
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:16:
zodat de tft's niet inbranden door dezelfde beeldweergave etc.
Dat doen tft's toch niet? (crt's toch wel?)

Maar je kan eventueel in een systeem een hele zooi videokaarten duwen (matrox parnelia heeft 3 uitgangen, dan nog een pci videokaart met 2 uitgangen en zit je al op 5) en dan zou je probleem opgelost zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door robbert op 22-11-2005 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke...ze zullen misschien niet inbranden, maar lijkt me het beste (en mooiste) als ze bijvoorbeeld iedere 15 min een plaatsje opschuiven...het moet een goede betrouwbare oplossing zijn en geen flut....moet gemakkelijk in het gebruik zijn, dus niet inloggen ed.

Ik zal zo een picture posten...

• DaannO
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:32:
oke...ze zullen misschien niet inbranden, maar lijkt me het beste (en mooiste) als ze bijvoorbeeld iedere 15 min een plaatsje opschuiven...het moet een goede betrouwbare oplossing zijn en geen flut....moet gemakkelijk in het gebruik zijn, dus niet inloggen ed.

Ik zal zo een picture posten...
Ik wacht op een pic. Maybe moet je even een prof bedrijf ervoor inschakelen want volgens mij moet dit handmade

• DaannO
Is dit gewoon thuis of voor je werk? Want als dit thuis is ben je wel een pimp :+ Maar ff je pic resizen :)

Verwijderd

Topicstarter
Kantoor aan huis zullen we maar zeggen (8> Picture zal ik dadelijk weer weghalen...

• MBV
  • Laatst online: 03-08 20:06

MBV

Weghalen hoeft niet hoor, als je hem gewoon resized is het ook goed :).
Aangezien je ze al allemaal hebt aangesloten op verschillende systemen, zou ik op het hoofdsysteem een webserver zetten, en op de clients een browser op full-screen mode. Dan kan je d.m.v. Javascript etc laten pollen of er een wijziging is, en indien nodig de pagina laten verversen. Bij mijn weten (geen garantie hoor ;)) is dat de simpelste oplossing voor windows. Zeker aangezien je al een server hebt draaien. Uiteraard kan je ook wat executables maken die hetzelfde doen, dit is meer fail-safe gok ik :)

Anders kan je natuurlijk gewoon een stuk of wat PCI-kaartjes in een van je servers stoppen. Of een schakeling maken die meer in CME hoort om het beeld te laten roteren, als dat het enige is dat je wilt aansturen :P

TFT's zullen trouwens niet inbranden, dat doen alleen plasmaschermen en CRT-schermen. TFT's zijn tl-balkjes die altijd branden, met bewegende 'plaatjes' die het licht per pixel wel of niet doorlaten. Dat slijt niet van aan of uit staan übersimplistiche weergave van de werkelijkheid

Hoe kom je trouwens aan 5 TFT's om gewoon voor de lol op te hangen? Hebben ze wel een lekkere kijkhoek? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de schermen kantelen, draaien etc door het gebruik van de armen.

Afbeeldingslocatie: http://www.interactive-solutions.nl/tweakers/dsc_0172.jpg

Maar hoe kan ik de schermen vanaf de werkplek bedienen als ik een webserver draai op het hoofdsysteem? Wat bedoel je precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 23:08 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je even contact op moet nemen met de jongens van BIS. Ik durf bijna zeker te zeggen dat ze je kunnen helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

robbertkrebbers schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:28:
[...]

Dat doen tft's toch niet? (crt's toch wel?)

Maar je kan eventueel in een systeem een hele zooi videokaarten duwen (matrox parnelia heeft 3 uitgangen, dan nog een pci videokaart met 2 uitgangen en zit je al op 5) en dan zou je probleem opgelost zijn.
en of TFTs kunnen inbranden, dat is de reden dat ik 2 Dell TFTs heb kunnen afschrijven (de 2005FPW, dus redelijk recent).

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Je kunt ev. ook voor software-matige oplossing gaan.
Ik meen me te herinnneren van ergens,
dat er software bestaat om de mogelijkheden van meerdere schermen op 1 pc en het op afstandbesturen van andere pc te combineren:

't kwam er eigenlijk op neer dat je vanaf 1 pc (in dit geval je werk-pc)

ook de schermen van je andere pc's (je servers 1 (of 2) verdiep(en) hoger) kon meegebruiken ter desktop-uitbreiding ...

is mss ook wel een leuke oplossing ?
(maar afh. natuurlijk wat er in't oog gehouden wordt en waar die software op draait eh)

Mocht alle sofware op 1 pc kunnen draaien vermoed ik ook dat je ipv meerdere servers en 1 werk pc,
gewoon 1 vette werkstation had staan, met daarin de nodige grafische kaartjes (bv matrox Quadro's)
en zo alles aanstuurde...

Mss effe google ten rade gaan of er wel software voor is, om de software telkens op dezelfde pc te laten draaien, maar het beeld telkens van scherm te laten rouleren.
(of iets meer detail geven hoe nu het beeld wordt opgewekt:
vanaf internet pagina's: zie oplossing hierboven: 1 html-pagina met frame en javascriptje in en dat in IE ofzo via F11 op elke monitor-pc weergeven
eigen software....)

• MBV

MBV

Als je op de client-systemen een webbrowser in fullscreen draait, kan je via de webserver en een scripttaal opdracht geven om iets weer te laten geven. in javascript kan je namelijk de opdracht geven tot een refresh. Je hebt dan dus 2 scripts nodig: scherm.php (of .ASP) en instellen.php. Met instellen.php geef je opdracht om wat dingen te veranderen, en scherm.php laat de goede dingen zien. Kan je bijv doen door in een parameter mee te geven met welk scherm je kijkt.

1x instellen op alle pc's dat ze bij opstarten het commando "firefox.exe http://server/scherm.php?scherm=1" uitvoeren, en je kan vanaf je eigen pc de zooi instellen via http://server/instellen.php. Met Javascript kan je ervoor zorgen dat je scherm op tijd ververst wordt enzo.

• MBV

MBV

Terw_Dan schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:14:
[...]

en of TFTs kunnen inbranden, dat is de reden dat ik 2 Dell TFTs heb kunnen afschrijven (de 2005FPW, dus redelijk recent).
Hoe ziet dat er dan uit? gaan er dan pixels defect ofzo? De 'gewone' vormen van slijtage zou bij TFT geen oorzaak hebben lijkt mij...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen inderdaad eens contact opnemen met BIS alvorens ik zelf eea ga knutselen. Zou inderdaad goed kunnen dat zijn hiervoor een oplossing hebben...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er zijn kastjes waarmee je het VGA signaal kan klonen naar meerdere schermen.
Wij hebben laatst nog ééntje gebruikt van 2 in 8 uit.

Gaaf gezicht wel om 7x 19" schermen en een beamer exact hetzelfde te laten zien :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Zo'n asrock 939 dual mobo pakken met een PCIE, AGP en PCI videokaart erin, kan je 6 schermen vanaf 1 pc aansturen. En dan 6x remote desktop ofzo? geen idee of dat kan op een extended desktop.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
MBV schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:23:
[...]

Hoe ziet dat er dan uit? gaan er dan pixels defect ofzo? De 'gewone' vormen van slijtage zou bij TFT geen oorzaak hebben lijkt mij...
Ik heb m'n programma's bijna altijd gemaximaliseerd. Nu zie ik rechtsboven dat er rond de [X] (van afsluiten) in de hoek dat het begint in te branden. In de hoek wordt het lichter; het lijkt alsof het de doorzichtigheid verliest. Als ik naar een volledig zwarte/blauwe achtergrond ga zie ik de rechterkant van het kruisje. Volgens mij branden de pixels niet in, maar de "plaat" die ervoor zit wel.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 21:46
CopyCatz schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:57:
Zo'n asrock 939 dual mobo pakken met een PCIE, AGP en PCI videokaart erin, kan je 6 schermen vanaf 1 pc aansturen. En dan 6x remote desktop ofzo? geen idee of dat kan op een extended desktop.
Werkt zoiets...? Zou het ook mogelijk zijn om dan een gewoon mobo te nemen, en meerdere pci videokaarten? (of mag pci maar 1 videokaart bevatten?)

• MBV

MBV

@nfm: Dat lijkt me de meest gebruikelijke situatie, en dan zou je dus ook je start-knop moeten zien. Bij mij is er absoluut niets van te zien, zowel linksonder als rechtsboven...
Gaat trouwens over een Philips 190S5 met verstelbaar voetje.

@Vash: Volgens mij moet dat gewoon werken, of je nou 5 PCI-kaarten of 2x PCI-express en 1x PCI hebt. Er zit een limiet aan, maar volgens mij kon windows aardig wat hebben. Anders zal je toch linux moeten gebruiken :P

@backslash: Dat was nou niet de bedoeling, hij wil aardig wat verschillende beelden hebben

@Mr-Nikon: ik kan ook wel wat in PHP knutselen hoor :P ;)

• Martkrui
  • Laatst online: 01-08 19:06
Mij lijkt inderdaad de oplossing met full screen browsers op de servers en een webserver de meest eenvoudige en dus waarschijnlijk ook de meest betrouwbare oplossing.

Maar volgens mij is het ook erg belangerijk wat je erop wilt laten zien..

Filmpjes ? Programmas ? of gewoon wat statestieken en logs..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:24
Wat wil de TS precies monitoren? De temperatuur in verschillende kamers in huis? De beveiligingscamera's in en om het huis?

Als het inderdaad alleen maar data is, die je zelf genereert, of als het al gaat om webpages moet het niet zo moeilijk zijn dunkt me. Dan lijkt me het webserver idee met 5 clients inderdaad het makkelijkst. Je schrijft even een klein script wat afhankelijk van een id (elke client geeft een ander id) redirect naar de pagina's die nu ook al zichtbaar zijn. Desnoods met een meta-refresh voor de wisseling van de schermen.

Als het real time data is, of iets waar je specifieke programma's voor gebruikt kan je het (de) programma('s) op die je nu op vijf pc's gebruikt opstarten en elk(e) programma (instantie) een eigen monitor geven. (voor wisseling kan je desnoods een supersimpel progje schrijven wat gewoon om de zoveel minuten de windows van scherm wisselt).

Misschien dat als je de huidige software die je draait voor het monitoren even kan noemen, of een beetje hoe het werkt, we je beter kunnen helpen.

Verwijderd

Wat dachte je van VNC, die je via command line switches automatisch kunt laten inloggen op de 5 machines, en daar iets mee doen?
Verder is er een handig programma waarmee je softwarematig vie het netwerk meerdere schermen kunt aansturen alsof je extra videokaarten hebt http://www.maxivista.com/demo.htm

edit: allemaal NEC 1701BK schermpjes toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 14:53 ]

• MBV

MBV

@DolfM: ik denk dat de vraag van El Psycho belangrijker is: wat wil je laten zien? Bij redelijk statische data is een webserver makkelijker lijkt mij, bij filmpjes is VNC handiger.

Heeft iemand trouwens een idee hoe ze de vertrektijden bij schiphol e.d. laten zien? Welke technieken daarvoor worden gebruikt? Heb er ook wel eens een blauw scherm op gezien :D

• naftebakje
MBV schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:47:
@DolfM: ik denk dat de vraag van El Psycho belangrijker is: wat wil je laten zien? Bij redelijk statische data is een webserver makkelijker lijkt mij, bij filmpjes is VNC handiger.

Heeft iemand trouwens een idee hoe ze de vertrektijden bij schiphol e.d. laten zien? Welke technieken daarvoor worden gebruikt? Heb er ook wel eens een blauw scherm op gezien :D
Lijkt me dat die elk hun eigen data waargeven, die ze uit een centrale server halen. Een erg simpel systeempje dat een netwerkkaart heeft, en 20MB geheugen ofzo kan iets dergerlijks gemakkelijk draaien. Aangezien de eenvoud van het beeld, kan men dat evengoed via teletekst versturen, aangezien refreshtijden niet hoog moeten zijn, gewone tv's voldoen dan, en 1 simpel PCtje gekoppeld aan een teletekstgenerator.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MBV

MBV

@Naftebakje: waar komen die blauwe schermen dan vandaan? En waarom zou je 20 tv's met tuner en alles neerzetten als dat nergens voor nodig is?
Ik ben gewoon benieuwd, kon zijn dat iemand het wist toch? :)

[edit]was van vóór een volledig blauw scherm default was, en het was een 'exception OE at 0x****' press CRTL+ALT+DEL to continue. Weinig TV's die dat doen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 23-11-2005 22:05 ]

• naftebakje
MBV schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:08:
@Naftebakje: waar komen die blauwe schermen dan vandaan? En waarom zou je 20 tv's met tuner en alles neerzetten als dat nergens voor nodig is?
Ik ben gewoon benieuwd, kon zijn dat iemand het wist toch? :)
Welk beeld geeft een modernere TV wanneer er geen signaal is (oude TV's geven ruis)? Inderdaad, een volledig blauw scherm. Of was het een windows bluescreen? Dan nog zijn het ws TV's, die dan het beeld via een specifieke multi-TV out beeldkaart weergeven.
En waarom het warm water uitvinden als er genoeg uit de kraan komt? Voor 20 beeldschermen de bedrading aanleggen en een specifieke aansturing gebruiken en dergerlijke, is véél duurder dan gewoon standaard TV's (die niets meer kosten) te nemen, daarom denk ik dat het gewone TV's zijn. Een coax-signaal kan je véél verder laten lopen, en kan véél meer zenders aan dan een gewone TV-out, en de tuner kost je minder dan je pc'tje.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 23-11-2005 20:44 ]

Pagina: 1