Nieuwe PC of alleen nieuwe processor?

Pagina: 1
Acties:

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik heb een vraag en de situatie is als volgt:

Ik heb een Pentium III 450 Mhz met 320 MB RAM-geheugen.
Deze computer heb ik inmiddels alweer enkele jaren en eigenlijk voldoet hij qua snelheid al een tijdje niet meer. Bij het afspelen van filmpjes of trailers op internet hapert hij regelmatig, laat staan bij gedownloade films. Ook als ik meerdere programma's tegelijk open heb staan, wordt hij traag.
Vandaar dat ik er nu over denk om een nieuwe computer te kopen. Ik heb de ontwikkelingen op computergebied alleen niet echt bijgehouden de laatste jaren, dus ik moet me er weer in gaan verdiepen. Omdat ik de laatste jaren steeds vaker hoor dat mensen zelf een computer in elkaar zetten (goedkoper), twijfel ik nu of ik dat ook zal doen. Ik weet alleen niet of mijn probleem is opgelost door simpelweg een nieuwe processor en moederbord te kopen en die in mijn computer te zetten. Heb ik dan ook een nieuwe, snelle computer of ga ik dan aan een aantal belangrijke dingen voorbij? Wie kan mij vertellen of en hoe ik mijn huidige computer kan ombouwen tot een snellere of dat het in mijn geval beter is om een nieuwe computer te kopen/bouwen? Als je me hier een antwoord op kan geven, ben ik je echt onwijs dankbaar!

Verwijderd

theoretisch kan je er met cpu, moederbord en ram vanaf als je nog een AGP-moederbord koopt. Anders vervang je best direct je videokaart mee, want die van jou kan waarschijnlijk toch niets meer aan. Komt er ongeveer op neer dat je nog je kast (niet je voeding, dat moet een andere zijn), je cd/dvd spelers, je floppy en je harde schijf kan hergebruiken. Dit is zo danig weinig dat het me handiger lijkt direct een nieuwe te nemen, en dan gewoon die als reserve te houden.

edit: je ide kabels zijn ook recupereerbaar als ze al 80 adertjes hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 21:26 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het voornaamste probleem is dat alles een bottleneck gaat vormen. Nieuwe CPU is wederom geheugentekort en dan is de HDD onvoldoende snel en dan is de GPU het probleem. Punt is ei'k een beetje wat je doet met je PC en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven.

Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat je het met je huidige PC wel aardig redt dus je zou alleen een nieuwe CPU en geheugen kunnen overwegen (64 Mb eruit en 256 erbij, p3 eruit en p3-850 oid erin). Dat is dan het goedkoopste. Echter, indien je wat meer centen hebt zou ik het hele binnenwerk vervangen door wat dan ook.... de goedkoopste commerciele CPU is rustig een factor 5 sneller.....

Wees iig niet bang voor het zelf inbouwen, daarvoor zijn prima handleidingen op iNet en zelfs GoT te vinden.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, tja, wat is wijsheid.... kijk je moet kopen naar gebruik. Als je zelf gewoon iets wilt dat gewoon weer filmpjes normaal kan afspelen, genoeg ruimte heeft voor je spul enzo dan zou ik zeggen, kijk eens of je niet aan een leuke AMD Sempron kan komen, leuk AGP mobo-tje daarvoor en ..laat ik zeggen.. 512Mb geheugen op 400Mhz. Helaas als je dat zou inbouwen in je oude systeem ( ALS DAT AL MOGELIJK IS ) dan is de voeding waarschijnlijk niet goed genoeg, de harde schijf ook niet "je van het"

Dus ..als je het geld er voor over hebt, koop een mooi budget systeem. Want upgraden van wat je nu hebt, tja... je kan IETSJE meer..maar of dat genoeg is. Een nieuwe budget pc zal je vast beter helpen!

Het is totaal wat jij wilt, upgraden kan je maar tot een bepaald punt doen, en je winst is waarschijnlijk niet ongeloofelijk veel! Dertegen je kan aan dat soort spullen goedkoop tweedehands komen...dat is een voordeel.

Nieuwe budget pc.. niet al te goedkoop maar geeft je wel een hele boost in een keer. Let wel op dat de voeding en de kast niet uit tokyo komst en de naam Donkyo ofzo heeft, ga gewoon voor een beetje kwaliteit.

[ Voor 25% gewijzigd door swampy op 22-11-2005 21:41 ]

There is no place like ::1

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Enorm bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik heb daar echt wat aan, want ik moet het toch van mensen als jullie hebben met kennis van zaken. In mijn omgeving ken ik niemand die er echt veel vanaf weet en als ik in de winkel om advies vraag, ben ik bang om met iets opgescheept te worden wat vooral de verkoper graag verkoopt.

Wat één van jullie zei over dat er steeds weer een nieuwe bottleneck zou ontstaan wanneer ik een nieuwe cpu en moederbord in mijn huidige computer zet, lijkt mij een goed punt. Ik weet zelf ook helemaal niet wat in combinatie met wat kan of welke combinaties juist niet. Misschien heb ik te weinig informatie gegeven. Hier zoveel mogelijk info over mijn computer:

CPU Type: Intel Pentium III, 450 MHz (4.5 x 100)
CPU Aanduiding: Katmai, A80525
CPU stepping: kB0
CPUID Revisie: 00000672h
CPU Klok: 448.48 MHz (origineel: 450 MHz)
CPU Multiplier: 4.5x
CPU FSB: 99.66 MHz (origineel: 100 MHz)
Geheugenbus: 99.66 MHz
L1 Code Cache: 16 KB
L1 Data-cache: 16 KB
L2 Cache: 512 KB (Built-In, Half-Speed)

Moederbord ID: 4S4EB2X0.86A.0014.P07.9901271803
Moederbordnaam: Intel Seattle II SE440BX-2 (2 ISA, 4 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Moederbord Chipset: Intel 82440BX
Systeemgeheugen: 320 MB (SDRAM)
BIOS Type: Phoenix (01/27/99)
DMI BIOS Versie: 4S4EB2X0.86A.0014.P07

Fysiek geheugen: 319 MB
Wisselbestandgrootte: 776 MB
Virtueel Geheugen: 1095 MB

Geluidskaart: Yamaha DS-XG Audio CODEC

Video kaart: Diamond SpeedStar A70
GPU Codename: 6326 (AGP 2x 1039 / 6326, Rev D2)
GPU Kloksnelheid: 90 Mhz
Geheugenklok: 90 Mhz

Harde schijf 1: ST34312A (4 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/66)
Harde schijf 2: SAMSUNG SV0602H (60 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
Optische Station 1: AOpen DVD-ROM DVD-9624 (6x/24x DVD-ROM)
Optische Station 2: HP CD-Writer+ 8200a (4x/4x/24x CD-RW)

Kan iemand nu misschien een nog specifieker antwoord geven, al ben ik al heel blij met de antwoorden tot dusver natuurlijk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik heb laatst voor iemand een basic PCtje samengesteld, voor de luttele som van 400€, met volgende componenten:
Aopen kast (met voeding) naar keuze: 55 euro
sempron 64 2600+ : 72 euro (nog stevig up te graden, maar een AMD64 is beter upgradebaar)
simpel MB bij die proc, msi K8MM-V 65 euro (die heeft SATA, en geen fan op de NB)
512 MB DDR400 RAM: 50 euro (zeker genoeg voor basic werk)
Maxtor 80GB HDD: 60 euro (er was weinig plaats nodig, ik raad jou aan om 7 euro meer te geven voor een sata)
Windows XP home: 99€ (jaja)
Daarmee heb ik voor 405 euro die mens een deftige upgrade gegeven, en je kan gemakkelijk nog hier en daar wat aanpassen. Graka heb ik niet gebruikt (onboard) omdat ie niet gamet, ik ken er ook niet genoeg van om er uitspraken van te doen. Ik raad je wel aan om voor 50 euro een DVDbrandertje te kopen, dat gaat wat sneller vooruit dan je huidige 4x brander (ook voor CD's).
Als je huidige voeding en kast voldoen, kan je deze ook blijven gebruiken. Heb je genoeg met je hdd ruimte, kan je ook bij je oude HDD blijven (al zal je pc sneller opstarten en reageren met een nieuwe schijf, ook door je windows-installatie en je films op een aparte schijf te zetten).

En verder: zelf bouwen bespaart 70 euro bij die PC van 405 euro hierboven (in dezelfde winkel, verschil was minder ram (256) en iets goedkoper moederbord in die van de winkel zelf, maar wel 475 euro)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1