Kan Illustrator het middelpunt van een lijn geven?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een vreemde vraag. Ik moet voor ANW het tijdstip waarop de zon het hoogst staat berekenen. Het leek mij handig om dan een paar lijnen in mijn grafiek te zetten, en daar dan de middelste punten van te nemen. Het gemiddelde van die punten gebruik ik dan. Ik ben nogal gefascineerd door Illustrator, vandaar dat ik het daarin wil proberen..

Kan Illustrator voor mij het middelpunt van een lijn aanwijzen?

Even een voorbeeld van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/4271/voorbeeldje6ad.jpg
Van die grijze lijnen heb ik het middelpunt nodig.

Zelf heb ik de F1-functie van Illustrator gebruikt, maar ik niets vinden wat me kon helpen, vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Naast het feit dat het veel practischer is een grafiek te plotten inplaats van in Illustrator te tekenen, heeft Illustrator deze functie voor zover ik weet niet. Je kan wel exporterer naar dxf en dan met een CAD/CAM programma het middenpunt bepalen en vervolgens dit weer inladen in Illustrator.

[ Voor 10% gewijzigd door sdomburg op 22-11-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er freeware CADprogramma's? Of is dat zoveel werk dat ik veel beter met het CtRL+R lineaal het middelpunt kan opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 07:33

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als je een lijn gaat vergroten of scalen bv krijg je van die hokjes in de hoeken maar ook in het midden. Dan kun je het daar wel ongeveer uit aflijden maar het blijft natuurlijk niet echt een geschikt programma voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

Reptile209

- gers -

Je kan vast wel properties van die lijn opvragen, met een x, een y en een lengte. Deel de lengte door 2 en tel die bij x op. Done :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik dacht net dat ik de lengte had, maar het was de positie van de lijn 8)7 .

edit:
Inmiddels heb ik het op een andere manier gedaan, ik heb met het lineaal de uiteindes opgemeten, en het middelste punt zelf uitgerekent. Toch bedankt voor de moeite :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Op een dergelijke manier kun je het ook illustrator laten doen: ga naar je transform tab, en verzeker je ervan dat hij vanuit het midden rekent (i.e. het middelste blokje van de 9 blokjes voor de positie is zwart). Dit is het middelpunt coordinaat. Als je het wil 'aanwijzen', dupliceer de lijn dan, en roteer hem 90 graden (wel vanuit het midden dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Sabbi

je denkt aan mij.

Simpel, je kan toch gewoon geometrisch het middelpunt bepalen, net zoals je dat op papier zou doen.2 even lange verticale lijnen tekenen 1 links vd lijn plakken 1 rechts plakken kruis trekken tussen eindpunten dat is het middelpunt klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ohh ja .. daar had ik eerder aan moeten denken..

Hoe maak ik de lijn van de grafiek een vloeiende kromme in plaats van een schokkerige.. Dat zou je moeten kunnen instellen toch?

Google werkt niet echt mee.. ik vind alleen hoe het in Flash moet.. In Illustrator zelf heb ik de optie Round Corners gevonden, maar die haalt weinig uit..

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:25

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Heb je die lijn wel als 1 geheel getekend dan?

Wanneer je met de lijn tool hebt gewerkt, lijken ze wel aan elkaar te zitten maar zijn het in feite nog losse delen. Want dan zou je eerst al die lijnen samen moeten mergen, welke in de pathfinder box staat. (mm ik zie net dat dat niet helemaal werkt, ben ook wel benieuwd hoe je die lijnen dan wel aan elkaar plakt).
Ook gevonden, pak je witte pijltje > direct selection en selecteer de punten waar 2 lijnen bij elkaar komen, rechtermuisknop > join. Helaas werkt rounded corners hier niet op aangezien het nog steeds 2 punten blijven die heel dicht bij elkaar liggen. Wat je dan kan doen is m gewoon met de pen tool overtrekken.

Als je met de pen tool hebt gewerkt kun je via effect > stylize inderdaad de 'round corners' optie gebruiken. Aantal pixels opgeven en klaar.

Oow en voor dat middelpunt;

Trek een lijn (horizontaal/verticaal) selecteer hem, klik met je rechtermuisknop op je geselecteerde lijn en klik vervolgens op de optie Average :o , het leven is soms zo simpel 8)

[ Voor 69% gewijzigd door Pendaco op 23-11-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Overtrekken lijkt me overdreven... Path > Simplify does the trick :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De lijn is gemaakt door de Graphtool hè.. Die heb ik niet zelf getekend.. Ik kan dus ook niks met de Pathfinder doen.. Ik heb nu zelf een lijn getekend, die is vloeiend .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

graph tool van illustrator vond ik ook niet echt super. Heb ooit een grafiek gemaakt in excel, die kopy paste naar illustrator en daar dan vervolgens mee aan de slag, vind ik lekkerder werken, al krijg j ein eerste instantie wel een hoop zooi (als in ongeordende layers), maar daar is wel overheen te komen
Pagina: 1