Toon posts:

HD partities verdwijnen random / geen enkele error / RMA ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond.

Ik heb een tijdje geleden een pc gefixed van een vriend van me (lekkende elco's: nieuw mobo en voeding erin gezet) PC liep daarna prima ..... voor een week. Toen bleek er een partitie van de HD verdwenen.

Ik heb de HD meegenomen, nieuwe partities aangemaakt en eens grondig hertest (had mem/HD al grondig getest toen ik het mobo en voeding had vervangen aangezien ik een vermoeden had dat er meer kapot on zijn).

Powermax vindt geen errors: certified error free of iets dergelijks meldde het programma.
Windows checkdisk vind ook niks.

Schijf heeft een paar dagen in mijn pc gehangen, probleemloos en eveneens in een externe behuizing (usb2). Werkte allemaal prima.

En ineens, sinds een paar dagen, weer de partities verdwenen. Partition Magic zegt ook unallocated space voor de volledige capaciteit (is een Maxtor 200 GB PATA 6B200LO-nogiets). BIOS herkent de schijf probleemloos overigens.

Mijn vraag: kan ik hem RMA'en? Ik vind geen enkele fout met verschillende testprogsels. De partities verdwijnen dus spontaan, zomaar zonder voortekenen. Als ik hem dus terug zou sturen, checken zij hem even en vinden ze niks (hij blijft gerust een week prima functioneren). Vervolgens krijg ik dan de rekening gepresenteerd, waar ik geen zin in heb. :(

Iemand een idee wat te doen?

offtopic:
(De search op "verdwenen partitie" leverde een boel hits op, maar na het lezen van een dozijn evt. ter zake doende topics ben ik gestopt met zoeken. De FAQ dacht ik wel uit mijn hoofd te kennen maar heb hem voor de zekerheid nog maar eens gelezen of er misschien inmiddels nieuwe info bij stond - wat niet zo was, maar hulde voor de FAQ)

edit: gebruikte OS'en waren winXP SP1, winXP SP2 en winXP zonder SP's en op 3 verschillende pc's dus (powermax werkt niet met mijn chipset). Als iemand meent te denken dat het aan overige hardware ligt, dan post ik de specs wel even, maar dit lijkt me niet ter zake doend.

edit: inmiddels contact gehad met Maxtor in Engeland. Ze adviseren een low level format (hierbij raak je voor maxtor HD's dus niet je garantie kwijt. (Even ter info - zie FAQ) Nu nog even een programmaatje zoeken waarmee dat kan, aangezien powermax niet draait op mn nForce2 chips.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
4.21 schijnt wel te werken. Vanacht eens proberen.

Verwijderd

Ooit gedacht aan een defecte IDE/SATA controller ? Dus een moederbordkwestie.
Met het freewareprogrammaatje HD tune kun je de smart gedetailleerd aflezen. Als deze in orde is mag je ervan uitgaan dat de harddisk van defecten is uitgesloten. Ik gebruik 2 partities op 1 schijf (8 en 106 GB) en ik heb daar geen problemen mee.

Dus; het een en ander gaan uitsluiten.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:49:
Ooit gedacht aan een defecte IDE/SATA controller ? Dus een moederbordkwestie.
Met het freewareprogrammaatje HD tune kun je de smart gedetailleerd aflezen. Als deze in orde is mag je ervan uitgaan dat de harddisk van defecten is uitgesloten. Ik gebruik 2 partities op 1 schijf (8 en 106 GB) en ik heb daar geen problemen mee.

Dus; het een en ander gaan uitsluiten.

Succes
Bedankt voor de tip, maar het is vrijwel uitgesloten dat het aan een controller op het mobo ligt, lijkt me. Ik heb het nl. op 2 verschillende pc's zien gebeuren en nog een keer in een externe usb-behuizing.

De "low level format" is overigens probleemloos verlopen vannacht. Het was echter een "zero fill" en geen LLF, wat iets anders is volgens Balusc in een van zn replies van een jaartje terug ergens op GoT. Een "echte" LLF schijnt onmogelijk te zijn met de HD's van tegenwoordig. Hij schrijft hem gewoon vol met nullen en markeert evt. bad sectors, naar ik begrepen heb (geen bad sectors gevonden op de schijf)

Nu is het wachten op de volgende partition-vanish en dan gaat 'ie RMA.

Heb wel gedacht aan een MBR-virus, maar geen idee wat die kunnen aanrichten en die zou zich dan ook wel verspreid hebben naar mn andere 6 disks neem ik aan. Overschrijft die zero-fill (of low level format, zoals maxtor het in zn tool noemt) ook de MBR? Of moet ik die voor de zekerheid met fdisk nog even onder handen nemen?

Ik denk trouwens eerder dat er een of ander chippie op het printje van de HD naar de hel is en niet zozeer iets met de platters. Kan dit evt. door die lekkende elco's in combinatie met een brakke voeding gebeurd zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 19:54 ]

Verwijderd

Ik denk trouwens eerder dat er een of ander chippie op het printje van de HD naar de hel is en niet zozeer iets met de platters. Kan dit evt. door die lekkende elco's in combinatie met een brakke voeding gebeurd zijn?
Het zou me totaal niet verbazen als je de spijker volledig op de kop sloeg!

Nu is het een kwestie van het uitproberen van een andere harddisk. Anders begint het wel op horror te lijken :/ .

*Exuimtum checkt gelijk of partities nog aanwezig zijn. Mijn D partitie wil ik toch niet graag kwijt.

Er schiet me ineens iets te binnen: Maak die vaste schijf dynamisch als het even kan!

*Dat doe je via diskmanager in Windows XP. Sla de help-file erop na. Daar staat het in beschreven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uitproberen van een andere disk terwijl het hoogst waarschijnlijk aan de disk zelf ligt en niet aan de controller?

Hoezo check jij je partities nu ineens, heb je dit probleem ook ofzo? Ik heb het nog nooit meegemaakt en heb al veel disks in mijn handen gehad.

Wat houdt het dynamisch maken van een schijf in?

Ik heb er nu effe 150 GB aan data opgegooid en wacht wel af wanneer de partitie weer pleite is.

Verwijderd

Count_Grishnackh, normaliter werkt een harddisk volgens het MBR principe. Het MBR is een speciale sector op de schijf van 512 bytes groot waar alles van afhangt. Een enkel bitje dat niet klopt in de MBR kan heel je partitietabel verpesten. Of het nu een virus is of een ingenieus programma of wat dan ook. Even niet opletten en je hebt partitieproblemen. Zelfs virusscanners kunnen in een wanhopige poging je MBR om zeep helpen of een ander goedbedoelend programma.
Het is dus heel eng om te weten dat al je data van soms honderden gigabytes afhangt van een enkele miezerige sector :/
Ik kan zo voor je wat zelf meegemaakte horrorverhalen vertellen over het MBR.

Nu het dynamisch maken van een schijf. Dat levert grote voordelen op.
->Er is geen MBR meer aanwezig, maar een verwijzing naar de LDM database diep verborgen ergens in je NTFS partitie(s). Bij een Fixboot commando hoeft alleen de verwijzing geschreven te worden en je bent weer ready to go. Het commando FixMBR heeft zijn reputatie niet te eer aan.
->Het recoveren van een corrupte schijf is makkelijker en heeft een grotere slagingspercentage. In de (ook gespiegelde) LDM databases staan al je abonnementen en Guid's over de partities en bestanden. Je hebt dus geen échte partities meer zoals primair of logisch. Je hebt dan dynamische opverdelingen.
->Je kunt nu een softwarematige RAID draaien welke een hoge compatibiliteitsgrens kent. Het is dus niet meer controller of moederbord afhankelijk.
->Naar gemeend gehoort te hebben is een dynamische schijf sneller dan zijn MBR broertje. Veel overhead zou ontnomen geworden?

Maar ook wat nadeeltjes
->Partition Magic kan er niets meer mee beginnen. Het is in een klap volledig nutteloos geworden dus denk zeer goed na of je partitieindeling naar je wens is!
->Aléén de Windows 2000 serie en Windows XP Professional (x86 en x64). Dus niet de Home edition. Dan hebt je simpelweg geen toegang tot de schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Interessante info, thanks. Zal me er eens in verdiepen.
Pagina: 1