Toon posts:

Vinden van server onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Graag wil ik mijn notebook onderdeel laten uitmaken van een bedrijfsnetwerk. Grootste probleem op moment, is dat ik geen andere clients en de server kan vinden terwijl ik er werkelijk alles aan gedaan heb om dit te doen slagen. Het netwerk stelt niet veel voor en bestaat uit de volgende configuratie:
- 1 server: Windows 2000 Professional
- 6 desktop clients: Windows XP Professional
- 1 notebook: Windows XP Professional
- Mijn notebook: Windows XP Home (SP2)
+ Allen wireless verbonden

Tot dusver
De server dient als file-, mailserver én router (gateway). We werken met vaste IP-adressen en encrypted wireless verbinding. Alle clients draaien uitstekend en ook mijn notebook heeft perfecte verbinding. Ik kan prima surfen via elke browser en e-mailen via mijn favoriete programma. Alleen andere clients en de server vinden, blijft onmogelijk. Terwijl ik:
- deel uitmaak van dezelfde werkgroep
- zelfde username en password op de server heb staan
- alle firewalls uitgeschakeld
- wel kan pingen naar de gateway
- en server en notebook meerdere malen heb herstart

Door de enige - wel goedwerkende - notebook te vergelijken, kan ik geen verschillen in configuratie ontdekken. Mijn notebook moet in de regel prima pc's kunnen vinden via 'Mijn netwerkomgeving'. Toch krijg ik bij elke poging weer de foutmelding dat er geen andere pc's beschikbaar zijn. Vreemd, want alles klopt, denk ik.

Hebben jullie tips en trucs die ik nog kan proberen? Of herkent iemand dit probleem en hoe heb jij dit opgelost?

Alvast bedankt!
Roy

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 08:31
Zit je wel in hetzelfde subnet?

Verkrijg je je IP automatisch m.b.v. DHCP of voer je dit handmatig in? Geef eens een ipconfig /all van jouw laptop en de laptop / client waarop het allemaal wel werkt.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal werken we in hetzelfde subnet, dat zit goed. Ip's zijn statisch en de ipconfig van beiden=

PrimairMicrosoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: roy
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .: SMC2835W 2.4GHz 54 Mbps Wireless Cardbus Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-04-E2-64-7D-D5
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 192.168.2.187
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.100
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.121.1.34
80.60.176.151

> Alleen het ip-adres is uiteraard anders. Overige is identiek.

Schoot me te binnen: Zou het aan de MTU-waarde kunnen liggen? Omdat surfen en mailen namelijk wel prima gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 20:48 ]

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 08:31
Staan er misschien meldingen in het logboek die betrekking hebben op het netwerk? Misschien dubbele naamgeving van computers?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Draait de Server service op alle computers? En de service Computer Browser? Beiden moeten gestart zijn om de computers opgenomen te krijgen in Mijn Netwerkomgeving.

Je geeft aan dat de IP's statisch zijn, en DHCP is ingeschakeld. Uitschakelen van DHCP zorgt als het goed is voor sneller opstarten!

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Verwijderd

Topicstarter
@Vozze: geen meldingen in het logboek te vinden. Er is één systeem met deze naam.
@Mikkie001: de services 'Server' en 'Computer Browser' draaien. DHCP moet zijn ingeschakeld, anders kom ik niet door de server heen (anders moet ik gebruik maken van de server als proxyserver, en dat wil ik niet).

So far nog geen oplossingen gevonden. Irritant, want ogenschijnlijk is de configuratie perfect. Heeft iemand nog een tip? Een onderdeeltje waar ik nog niet naar gekeken heb?

• piems
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 08:55

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:30:
- Mijn notebook: Windows XP Home (SP2)
Zover ik weet is Home niet geschikt voor het netwerk.

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

piems schreef op donderdag 24 november 2005 @ 10:21:
Zover ik weet is Home niet geschikt voor het netwerk.
Correctie; XP home mist enkele functies wat betreft aanmelden op bedrijfs domeinen (je kan ze niet joinen, maar wel over shares browsen).

In principe moet je gewoon kunnen browsen op andere machines mits username en passwords bekend zijn op de computer die je wilt benaderen en de IP configuratie klopt

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 24-11-2005 10:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak al enkele jaren met veel plezier gebruik van Home op verschillende netwerken. Daar zal het niet aan liggen. Zeker gezien dit bedrijfsnetwerk vergelijkbaar is met een thuisnetwerk. Ik kwam in mijn logs toch nog een foutmelding tegen. 'MMC' in dit verhaal is de andere laptop. Gebeurtenis 8021 ben ik momenteel aan het opzoeken op microsoft.com

Gebeurtenis 8021
De browser kan geen lijst met servers bij de masterbrowser \\MMC op netwerk \Device\NetBT_Tcpip_{63BF0423-A269-4372-908B-9BEC91B4AE26} ophalen. De gegevens bevinden zich in de foutcode.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 10:31 ]

Verwijderd

http://support.microsoft.com/?kbid=888816

Het volgende is ook mogelijk:

This is mostly like master browser issue. The simple solution is stopping Computer Browser service on the XP. To stop Computer Browser service, go to the Computer Management>Services and Applications>Services.
For consultants, refer to computer browser issue page.
Re-register NetBIOS name

To re-register NetBIOS name, run nbtstat -RR command.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht een mogelijkheid. Om er zeker van te zijn dat mijn laptop prima is, heb ik even naar de logs gekeken op de server (Windows 2000 professional). Daar staan veel meer van dezelfde meldingen met andere pc-namen. Elke client hier, wilt blijkbaar een masterbrowser zijn. < daar snap ik niet veel van. Eerst probeer ik mijn eigen service eens te stoppen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De combinatie Server en Windows 2000 Professional snap ik niet zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Duinkonijn
  • Laatst online: 23:33

Duinkonijn

Huh?

kan je je server wel op IP bereiken ? \\ip

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
@Gunner: Windows 2000 Professional als server lijkt onlogisch, maar uit kostenoverwegingen een prima OS. Daarbij is het makkelijk te administeren en moet het voor een klein netwerk voldoen. (binnen drie maanden gaat trouwens wel SBS-server zijn intrede doen)

@Duinkonijn: \\ip werkt niet.

Verder, heb ik de service 'Computer Browser' proberen uit te schakelen op mijn laptop: geen postitief resultaat.

//edit: vanaf andere clients is mijn laptop wel te zien. Alleen niet te benaderen. Ik heb bestands- en printerdeling ingeschakeld, maar kan nog steeds het netwerk niet op. Het is voor mij nu wel heel abrakadabra.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Puntje: pingen kan alleen naar de server én de andere laptop in het netwerk. Bij overige clients (vaste desktops) gaan alle paketten verloren.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

zit er in die AP niet iets van ACL`s die de zooi blokkeren ?

je zal eerst moeten zorgen dat je kan pingen voordat je met het andere verdergaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Duinkonijn op 24-11-2005 14:52 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volledige rechten en er zijn geen toegangsblokkades. Wat ik me nog bedacht: om in de gedeelde map van de server te komen, surft iedereen naar de map 'server' en vult daar het wachtwoord 'server' in < tevens wachtwoord voor aanmelding bij het opstarten van de server. Enkele pc's hebben, om handelingen te vergemakkelijken, de username 'server' en 'wachtwoord' server. Is hier sprake van een Netbios conflictje? En omdat één laptop zogenaamd masterbrowser is, kan er geen tweede bij.

Een theorie van mij, gestoeld op alleen wat basiskennis netwerken. Wat is jou (jullie) idee hierover?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 15:31 ]

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

het heeft geen zin omdat uit te proberen als je al niet kan pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, en waardoor ik niet kan pingen, is volstrekt onduidelijk. Er zit echter wel een patroon in: pingen kan alleen naar de server én de andere laptop met dezelfde instellingen. Overige PC's surfen door de server (proxy-poort 3128), hebben een statisch IP-adres en géén DHCP-server ingesteld (automatisch).

Laptops gaan via de server zonder proxy en DHCP-servers wél ingesteld. Verheldert deze informatie het beeld een beetje?

Of misschien heb ik wel gewoon een megalekker virusje op mijn laptop.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

wat ik me voorkan stellen is dat er op die accespoint bepaalde netwerk regels zijn opgenomen..

iets in de trand van
dhcp gebruikers kunnen alleen via de server communiceren.
vaste ip`s kunnen alles

misschien als je het ip van een vaste overneemt, dat je dan wel kan communiceren

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Duinkonijn schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:34:
het heeft geen zin omdat uit te proberen als je al niet kan pingen.
Is het niet zo dat tegenwoordig alle ICMP-requests (een ping bv) door de Firewall van XP Pro worden geblokkeerd? Bij mij wel iig. Als ik vanaf mijn server een vers geinstalleerde en bijwerkte XP Pro probeer te pingen lukt dat ook niet.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Is het IP nummer van je DNS server wel correct?

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:12:
Is het IP nummer van je DNS server wel correct?
Volgens mij is dat gewoon een externe DNS van een ISP. Daar heb je dus niets aan voor de interne resolving van je LAN. Ik zou als ik de TS was dan ook een DNS-server installeren, maar voor zover ik weet heeft W2k pro die niet standaard.

Met het inschakelen van het volgende vinkje werken de pings dus wel:

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/pingblock.png

Verwijderd

Topicstarter
@ Tachyon
DNS is inderdaad van de ISP. Ik heb het vinkje gezet, alles herstart; "Lijst met gebruikers niet beschikbaar". Pingen naar de overige clients kan nu wel! (zoals verwacht)

Ondertussen heb ik, om naamconflicten te voorkomen, op alle werkstations de gebruikersnamen en wachtwoorden gewijzigd. Nergens komt een gebruikersnaam, wachtwoord of systeemnaam twee maal voor.

Het lijkt wel een hopeloze kwestie. De server kan ook geen lijst met andere clients tonen. Ook staat in de logs dat verschillende clients de functie van Masterbrowser opeisen. Da's toch gek?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 16:53 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ook staat in de logs dat verschillende clients de functie van Masterbrowser opeisen. Da's toch gek?
Nee, da's niet zo gek. In principe wil elk van die bakken graag de Masterbrowser zijn.
Dat is 'normaal'. Ze gaan dan een 'election' houden om te zien wie er wint en dus Masterbrowser mag zijn. Het kan handig zijn omdat je dan altijd wel een Masterbrowser hebt, maar meestal is het totaal overbodig. Op mijn clients disable ik dan meestal ook de Computer Browser-service, zodat er niet telkens een hoop 'election-verkeer' is.

Kijk anders hier eens, daar staat het een en ander uitgelegd over Browsing en Resolving.

Verwijderd

Topicstarter
Fijn artikeltje. Ik snap nu een beetje hoe het verkeer en de selectie van een Masterbrowser verloopt. Jammer alleen dat ze hier op mijn werk een ongelooflijke rotzooi hebben gemaakt van het netwerk. We zijn geen IT-bedrijf en als het werkt, dan werkt het. Gezien groei in het bedrijf wordt het hoog tijd voor wat professioneler spul.

In het verleden heb ik wel veel met netwerkjes geknoeid, vandaar dat mijn frustratie groter en groter wordt, naarmate ik er meer achter kom dat de configuratie prima is. Maar ergens zit er iets niet goed: een vinkje gemist oid. Zou een suggestie zijn om WINS in te stellen?

Eerder gaf iemand de tip een goede DNS-server te installeren. Op de Win 2000 Pro-server is Winroute Pro geïnstalleerd. Voldoende?
Pagina: 1