Western Digital HDD Raid Edition zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
Een desktop systeem (sempron 2500+ op Asus mobo met onboard video) dat we gebruiken bij een lokaal radiostation om alle mp2 en mp3 files op te slaan heeft nu 40GB systeem, 160GB data en 80GB voor bewaarplicht (opnames) aan harde schijven, allen P-ATA.

De 80GB schijf zorgt op dit moment voor instabiliteit, ik vermoed dat deze aan vervanging toe is.
Omdat het systeem 24/7 aanstaat en alleen via het netwerk langzame transfers doet en zijn line-in (tuner) doet opnemen in mp3/ogg zijn de harde schijven constant 'bezig'. Echter niet intensief.

Heeft het zin om in een dergelijke situatie RAID edition schijven van WD aan te schaffen ?
Ik kan, buiten wat PR materiaal, niks zinvols over deze modellen terugvinden...

Heeft het uberhaupt zin om deze te gebruiken in een non-RAID omgeving die 'long durability' in zijn streven heeft staan ?!?

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
Alleen als je ze ook daadwerkelijk op een (volwassen) RAID controller zet. De error handling van de RE schijven is anders t.o.v. desktop schijven (time limited error recovery), waardoor deze schijven in een desktop omgeving (lees: gewone controller die dit niet ondersteund) niet iedere poging zal doen om van errors te recoveren. (Dacht ik... zie ook bron, 1e punt):
RAID-specific time-limited error recovery improves compatibility with RAID adapters, and prevents drive fallout caused by the extended hard drive error-recovery processes common to desktop hard drives.
Dit is voor alle RE schijven. Ik weet niet welke RAID controllers TLER aan kunnen en of een RAID controller met losse disks (zonder redundancy) er ook nog iets mee kan.

[ Voor 43% gewijzigd door DaCoTa op 22-11-2005 19:52 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

http://www.xbitlabs.com/a...age/display/wd2500sd.html

Hier staat hun performance, als je er iets aan hebt.

Er staat dat het niet aangeraden wordt als desktop harde schijf, aangezien je niets echt hebt aan de NCQ

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD