Toon posts:

[cooling]cpu fan blaasrichting?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.
Ik steek maar gelijk van wal;

Moet de cpu fan de lucht aanzuigen door het koelblok heen (1)? Of moet de cpu fan lucht op het koelblok blazen (2)(zie link; http://img55.imageshack.us/my.php?image=proccooling3ao.jpg )

Ik vroeg het me af, omdat ik bij [een bepaalde computeronderdelen shop] op de website heb gelezen dat lucht door het koelblok heen wordt gezogen. En mijn cpu fan die blaast op het koelblok!

Heb ook al bij google gezocht, en op verschillende andere forums gekeken, maar op de ene pagina staat blazen, en op de andere staat zuigen. Kan iemand mij hierover meer informatie geven? _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 18:48 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
http://gathering.tweakers...zuigen&where=GoT#hitstart

Kortom, de meningen zijn nogal verdeeld. ;) Voor beiden is wat te zeggen, dus je zult zelf even moeten proberen waarmee je de laagste temperaturen haalt.

[ Voor 27% gewijzigd door Roamor op 22-11-2005 18:49 ]

Verwijderd

ik zou zeggen probeer beide situaties, en check welke temps t beste zijn met speedfan oid.

die van mij blaast de verse lucht op de heatsink, maar bij mij heeft dat een extra voordeel: het is een 120mm fan dus hij koelt ook een groot deel van t mobo.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:50:
ik zou zeggen probeer beide situaties, en check welke temps t beste zijn met speedfan oid.

die van mij blaast de verse lucht op de heatsink, maar bij mij heeft dat een extra voordeel: het is een 120mm fan dus hij koelt ook een groot deel van t mobo.
Oke, want zoals die van mij nu blaast, blaast hij alle lucht verspreid over het mobo, en ook nog tegen mn geheugen aan.

edit: bedankt voor de snelle reacties, ik zal allebei de mogelijkheden even testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 18:57 ]

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-02 22:27
Mijn ervaring is dat wanneer mijn fan richting de cpu blaast het 10 graden scheelt tov het 'wegzuigen' van de warmte. Dus ik hou hem lekker op blazen :)

PS5 PSN: UnrealKazu

Verwijderd

Kazu schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:59:
Mijn ervaring is dat wanneer mijn fan richting de cpu blaast het 10 graden scheelt tov het 'wegzuigen' van de warmte. Dus ik hou hem lekker op blazen :)
Ik heb wel goede ervaringen met zuigen, zeker als de warme lucht direct naar buiten de kast wordt gezogen.
Ofwel: 't is compleet afhankelijk van de situatie en meten is in dit geval weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boven mijn cpu hangt een huntkey 400w voeding, zit een 12cm fan in (aan de onderkant).
Die zuigt alle lucht wel redelijk snel weg, dus zou ik mischien een klein verschil in temperatuur kunnen zien?

Verwijderd

Heb dit ook wel eens getest.. blazen werkte toen bij mij beter dan zuigen.

Bij waterkoeling werkt het echter beter om door je rad te zuigen ipv erdoor te blazen.. :?

Mooiste zou zijn denk ik (bij klassiek koelblok) om parallel aan de vinnen van opzij erdoorheen te blazen (duct zodat de lucht niet kan ontsnappen en er echt helemaal door moet).
Dan heb je namelijk geen dode zone.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 01:03
hey een tip:
zoiets meot je niet vragen maar proberen ;)

Verwijderd

En laat het resultaat dan nog weten aub?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:29:...

Bij waterkoeling werkt het echter beter om door je rad te zuigen ipv erdoor te blazen.. :?

...
Omdat ie dan koude lucht van buiten je kat door de rad heen zuigt, ipv warme lucht van binnen je kast door je rad naar buiten te blazen wellicht?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:33:
En laat het resultaat dan nog weten aub?
Ja, ik zal het resultaat morgen posten, ik heb vandaag nog geen tijd om het te testen. ;(

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:34:
[...]

Omdat ie dan koude lucht van buiten je kat door de rad heen zuigt, ipv warme lucht van binnen je kast door je rad naar buiten te blazen wellicht?
Zoiets triviaals bedoel ik niet, zelfs als je je rad extern gebuikt werkt het beter om te zuigen dan te blazen...

Of: door je rad naar buiten zuigen werkt beter dan door je rad naar buiten blazen... en door je rad naar binnen zuigen werkt beter dan door je rad naar binnen blazen.

Uitvoerig getest op mn rad met 6 12x12cm fans op 4 volt. :7

Maarre TS, al uitgetest?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb het nog niet getest, ik heb er vanmiddag wel nog even naar gekeken, maar volgens mij kan ik de fan helemaal niet omdraaien.

Ik heb een zelfde soort fan als deze; http://www.alternate.nl/pix//prodpic/120x120/h/hxlc03.jpg

edit: alles is mijn fan gewoon 80x80

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 18:02 ]

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

zoals jouw koelblok is geleverd werkt die het best, dus mijn advies, lekker de fan laten zitten ;)

Verwijderd

heatsinks: blazen
radiators: zuigen

waarom? blazen heeft een richting, zuigen niet. maw, bij een fan op een heatsink die zuigt zal een deel van de lucht nauwelijks langs de heatsink komen maar vlak bij de fan via de zijkant van de heatsink de fan in gezogen worden, omdat blazen wel richting heeft zal de lucht tegen de onderkant van de heatsink geblazen worden en dus via alle vinnen komen.

radiators maakt het minder uit of je blazen of zuigen doet maar dit keer zorgt zuigen ervoor dat alle lucht langs de radiator vinnen wordt gezogen mits goed gemonteerd. Aangezien blazen wel een richting heeft zal lucht als het ware tegen de vinnen op botsen en daarom interferentie ondergaan waarbij het ander lucht afremt en zelfs licht tegendruk veroorzaakt. aangezien zuigen geen richting heeft zal het lucht de makkelijkste weg kiezen en daarom dus ook nauwelijks interferentie vertonen.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/images/smilies/withstupid.gif

[Specs]

Verwijderd

Interessante theorie :) en logisch gezien zou het ook moeten kloppen maar als je het voor je specifieke setup wilt weten zal het toch bij testen blijven :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:33:
heatsinks: blazen
radiators: zuigen

waarom? blazen heeft een richting, zuigen niet. maw, bij een fan op een heatsink die zuigt zal een deel van de lucht nauwelijks langs de heatsink komen maar vlak bij de fan via de zijkant van de heatsink de fan in gezogen worden, omdat blazen wel richting heeft zal de lucht tegen de onderkant van de heatsink geblazen worden en dus via alle vinnen komen.

radiators maakt het minder uit of je blazen of zuigen doet maar dit keer zorgt zuigen ervoor dat alle lucht langs de radiator vinnen wordt gezogen mits goed gemonteerd. Aangezien blazen wel een richting heeft zal lucht als het ware tegen de vinnen op botsen en daarom interferentie ondergaan waarbij het ander lucht afremt en zelfs licht tegendruk veroorzaakt. aangezien zuigen geen richting heeft zal het lucht de makkelijkste weg kiezen en daarom dus ook nauwelijks interferentie vertonen.
De belangrijkste regel voor een radiator: gebruik altijd een duct ipv de fans direct op de rad te monteren, dan maakt het weinig meer uit of je zuigt of blaast, ook de geluidsproductie is dan een stuk minder.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:06:
[...]

De belangrijkste regel voor een radiator: gebruik altijd een duct ipv de fans direct op de rad te monteren, dan maakt het weinig meer uit of je zuigt of blaast, ook de geluidsproductie is dan een stuk minder.
Ik leg altijd een "krans" van schuimrubber tussen fan en radiateur. In principe hetzelfde idee als een duct, maar heeft als voordeel dat voorkomen wordt dat de triliingen van de fan de radiateur laten resoneren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:06:
[...]

dat inderdaad ook.
Pagina: 1