Toon posts:

'Eigen vibratie' van harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Niet echt een topic met een probleem, maar iets dat me toch wel een beetje bezighoudt. Wat mij opvalt is dat bepaalde merken harde schijven en bepaalde types van eenzelfde merk soms behoorlijk kunnen verschillen in hun 'eigenfrequentie'. Daarmee bedoel ik de eigen trilling die ze (horizontaal en verticaal) veroorzaken als ze aanstaan.

Een houten tafelblad is een potentieël klankbord; door er een harde schijf los op te leggen kun je meestal wel goed controleren of de schijf zelf trilt. Ik kom hierop omdat ik een nogal veel moeite heb gedaan om mijn eigen 160 GB-Diamondmax 10 eindelijk vrij van resonanties in een kast te krijgen, terwijl ik die moeite met een WD1200JB en verschillende Deskstars (IBM 60GXP, Hitachi 7K250) helemaal niet hoef te doen.

Het schijnt mij dat met name Maxtor-schijven (in elk geval de +9 en de 10) veel meer 'eigentrilling' hebben dan andere merken. Ik weet niet of ik daarin de enige ben, dus mijn eerste vraag is of meer mensen dit is opgevallen. Mijn tweede vraag is wat technischer - namelijk, wat laat een schijf eigentrilling opwekken? Een schijf los moet in beginsel niet trillen, lijkt me en de meeste schijven doen dat ook niet. Waarom trillen sommige zo erg, terwijl ze toch gewoon goed werken?

Verwijderd

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat schijven trillen.

Als een hardeschijf trilt dan kan dat imo alleen komen doordat de het roterende deel (de daadwerkelijke schijven) niet in balans is. Eén of meerdere schijven draaien dus excentrisch met als resultaat dat de verschillende werkzame krachten elkaar niet opheffen.

De onderstaande formule is niet helemaal adequaat, maar het geeft wel mooi de relatie weer tussen kracht en de afstand waarop een massa zich van het middelpunt bevindt.

F = ( ( α . r )2 + ( ω2 . r )2 )1/2

Kracht is gelijk aan massa (in kg) x versnelling (in m/s2). Versnelling (voor een cirkelbeweging) is gelijk aan de wortel van de som van de tangentiële versnelling (in rad/s2) in het kwadraat (deze versnelling staat haaks op de straal) en de centripetale versnelling (in rad/s2) (evenwijdig met straal) in het kwadraat. De tangentiële versnelling is gelijk aan hoekversnelling (in rad/s2) x straal (in m) en de centripetale versnelling is gelijk aan hoeksnelheid2 (in rad/s) x straal (in m).

of in aparte stappen:

F = m . a
a = ( atangentiëel2 + acentripetaal2 )1/2
atangentiëel = α . r
acentripetaal = ω2 . r

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 18:33 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Elke HDD trilt wel wat ja..

dit heeft niks met moeilijke wiskundige berekeningen te maken.. er zit een rotor in die is zodanig afgesteld dat ie nagenoeg niet trilt. bij de 1 is dit beter afgesteld dan bij de ander.

tevens zijn de schijfen tegen ditsoort trillingen bestand, ja met geluids redunatie heb je te maken dus paar rubber ringen doet meestal al wonderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

@To_Tall:

Het was misschien idd wat aan de uitgebreide kant.

Autobanden bijv. zijn ook zelden perfect symetrisch met als gevolg dat ze bij bepaalde toerentallen hinderlijke vibraties kunnen veroorzaken en daarom worden ze gebalanseerd met blokjes lood. In tegenstelling tot autobanden kan je een hardeschijf niet zo gemakkelijk achteraf balanseren en daarom moet de fabriek de schijven meteen al zo goed als symetrisch maken en ook zo nauwkeurig mogelijk op de as monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij ook. Als een niet precies schijfvormig object in draaiing wordt gebracht krijg je inderdaad dat verschijnsel. Ik ben geen natuurkundige maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Het lijkt mij alleen nogal vreemd dat het dan serieus om onbalans gaat, gezien de nauwkeurigheid van de machines waarmee schijven gefabriceerd worden. Ik kan dat ook moeilijk rijmen met een betrouwbare werking.

Met name bij Maxtor-schijven merk je dit door een nogal diepe bromtoon, iets dat vooral in deze eigen review van t.net uit januari goed te horen is - zie reviews: Seagate Barracuda 7200.8 400GB review - en dan met name de opnamen van de schijven in vrije ruimte op een stuk foam. Beide Maxtor-schijven laten daar duidelijk het door mij bedoelde geluid horen, in de kast is het minder hoorbaar maar nog steeds niet afwezig.

Het intrigeert me nogal, omdat je mag verwachten dat het binnenwerk van een schijf toch van hoge kwaliteit is en een schijf ook zonder kunstgrepen als rubbers en silencers geen eigenresonantie moet hebben.

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb 2 Maxtor's 7B300S0 sinds eind 2004 / begin 2005 (zijn '24/7' schijven).
En sinds een half jaar ofzo een Western Digital WDC WD5000YS-01MPB0 (RE2, ook '24/7' schijf).
Dus alledrie wat duurdere en hopelijk degelijkere schijven (hogere kwaliteitscontrole bij fabrikant hoop ik).

Sinds een tijd maakte m'n pc een extra zoemend geluidje. Dacht eerst dat het de frontfan was.
Maar niet dus, is 1 of meer van de harde schijven.
De SMART-readings zijn okay gelukkig.

[tussendoor]
Gezien ik nog een heleboel GB's aan foto's moet backuppen maakte ik me toch even zorgen.
Heb de foto's natuurlijk gebackuped/dubbel op verschillende harde schijven.
(moet ze nog op dvd backuppen voor tegen b.v. blikseminslag ofzo, was bluray maar betaalbaar)
[/tussendoor]

Ik ga nu natuurlijk uitzoeken of er 1 exemplaar duidelijk meer trilt dan de andere.
Het trillen wordt door de vaste kast (AOpen A600) overgebracht naar de andere harde schijven.
Ga nu toch voor een oplossing kwa 'ophanging' zoeken.
a) ter bescherming van de schijven onderling.
b) ter reductie van het geluid
Pagina: 1