Advies: SATA of PATA

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb graag wat advies van jullie.

Mijn huidige systeem:

Asus P4S533-E SIS 645DX Chipset
P4 Socket 478
DDR 256 Ram 266 Mhz.

(Ik weet het geen porche syteem)

Mijn Vraag:

Is het slimmer om een sata controller plus harddisk te kopen. Ik denk aan 320 GB WD Caviar.

Of zal het op mijn systeem een bottlenek vormen vanwege de pci controller.

Het moederbord heeft dus geen sata onboard vandaar, maar ik wil wel deze schijft in de toekomst kunnen gebruiken als sata mainstream wordt.

Is het waar dat het niet slim is om een sata controller te kopen zoals sweex of zelfs promise TX omdat pci slot me toegang tot de drive kan verlagen?

Sommige winkels hier zeggen dat ik beter gewoon IDE kan nemen.

Wd3200jb 320gb E 127,43 <-- die bijv.

als ik sata neem en jullie overtuigen mij van de voordelen dan neem ik:

Promise Tx2300 E 74,64

en dan een WD 320 GB sata versie.

Hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid geven wat te kopen.

Ik heb zelfs zitten denken om me hele bord te vervangen voor een P4C800, maar men zegt dat dat zonde is van het geld ookal zit daar onboard sata op.

Groeten.

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:53
SATA natuurlijk...waarom? Nou SATA is gewoon ietsje sneller en de prijsverschillen zijn vaak niet meer zo hoog ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik zou gewoon voor SATA gaan hoor... Zeker als je geen RAID wilt gaan draaien trek je je PCI bus niet zomaar vol (niet met 1 schijf dus... is een beetje afhankelijk van wat je nog meer in je PCI sloten hebt zitten ;)).

Ik heb hier zelf ook een SATA insteek kaartje (Promise) en die is echt niets langzamer dan mijn ICH5R SATA poorten op mijn mobo. Daarnaast bied sata imo veel leuke voordelen.. alleen de dunnere kabeltjes maken al een leuk verschil. Om nog maar niet te spreken over het feit dat die SATA schijf waarschijnlijk eerder meegaat naar een nieuw systeem dan een PATA schijfje...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-11-2005 17:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
XanderH schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:15:
Ik zou gewoon voor SATA gaan hoor... Zeker als je geen RAID wilt gaan draaien trek je je PCI bus niet zomaar vol (niet met 1 schijf dus... is een beetje afhankelijk van wat je nog meer in je PCI sloten hebt zitten ;)).
Dit is het meest vage verhaal wat ik in een lange tijd gehoord hebt. Zou je dit nader kunnen verklaren :?
* Cardinal snapt het namelijk niet helemaal, wat doet SATA dan? Niet de PCI bus leegtrekken?
Ik heb hier zelf ook een SATA insteek kaartje (Promise) en die is echt niets langzamer dan mijn ICH5R SATA poorten op mijn mobo. Daarnaast bied sata imo veel leuke voordelen.. alleen de dunnere kabeltjes maken al een leuk verschil. Om nog maar niet te spreken over het feit dat die SATA schijf waarschijnlijk eerder meegaat naar een nieuw systeem dan een PATA schijfje...
Op dit moment zijn er geloof ik nog geen moederborden die alleen SATA ondersteunen. Daarnaast is het kleine kabeltje wel een mooi verschil, maar ook een duur verschil als je voor een dun kabeltje een apparte controller moet kopen
Luukieeee schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:15:
SATA natuurlijk...waarom? Nou SATA is gewoon ietsje sneller en de prijsverschillen zijn vaak niet meer zo hoog ;)
Te verwaarlozen als je de kosten van een controller erbij optelt

[ Voor 12% gewijzigd door Cardinal op 22-11-2005 17:31 ]

• maartn
Thanx heren!!

Dus het is gewoon niet waar wat die pc winkels me zeggen?

'Ja u moet dan zeker rekenen op 200 euro voor een goede I/O Sata controller..blabla'

De Ander zegt weer:

'U kunt prima met een goedkope sweez controller uit de voeten van 24,95'

En de laatste zegt:

Promise promise Promise...

en dus de meeste over het IDE ata verhaal.

Maar ik ga liever op jullie advies af.. ik heb heel eerlijk geen verstand van wat RAID is.. ik heb wel ooit scsi gehad van adaptec..

Maar s-ata zegt me idd wat ja.. gezien de doorvoer snelheid.

Dus.. voor mijn P4S533-E is de:

Sata - Wd3200jd 320gb E 134,97

en:

Sata Cont - Promise Tx2300 E 74,64

een goede keuze?

Over de pci:

AGP Asus v7100 Combo Deluxe (oude maar speel weinig games en doet het nog prima)

PCI 1 - Leeg
PCI 2 - Audigy 2 Ex
PCI 3 - Realtek LAN Netwerk
PCI 4 - Leeg
PCI 5 - Leeg
PCI 6 - Leeg
PCI 7 - Leeg

Ben er geloof ik al...

Ik heb dus alleen Audio + Video + Netwerk. Rest is allemaal leeg.

Oke dit bord heb geen HT is idd geen Intel chipset. Maar ik geloof dat ik er nog mee vooruit kan.. zolang die SATA maar goed gaat werken.

O.S. Windows XP Pro / Windows Server 2003

• maartn
Sorry was nog 1 ding vergeten:

Sweex Serial ATA Controller : is goedkoper. of is dat niet verstandig?

Thanks alvast iedereen!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03
cardinal808 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:29:
Dit is het meest vage verhaal wat ik in een lange tijd gehoord hebt. Zou je dit nader kunnen verklaren :?
* Xander snapt het namelijk niet helemaal, wat doet SATA dan? Niet de PCI bus leegtrekken?
Ben ik echt zo vaag bezig als ik me voel? Hm, oke, toelichting dan. :P

De TS vroeg: "Of zal het op mijn systeem een bottlenek vormen vanwege de pci controller.". Waarop ik aangaf dat de PCI bus de bottleneck niet ging vormen als je er een sata controllertje met 1 enkele schijf in ging zetten. er is meer nodig om je volledige PCI bus vol te trekken, zo duidelijk? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
XanderH schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:42:
[...]

Ben ik echt zo vaag bezig als ik me voel? Hm, oke, toelichting dan. :P

De TS vroeg: "Of zal het op mijn systeem een bottlenek vormen vanwege de pci controller.". Waarop ik aangaf dat de PCI bus de bottleneck niet ging vormen als je er een sata controllertje met 1 enkele schijf in ging zetten. er is meer nodig om je volledige PCI bus vol te trekken, zo duidelijk? :P
Jups O+

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Fonk_ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:41:
Sorry was nog 1 ding vergeten:

Sweex Serial ATA Controller : is goedkoper. of is dat niet verstandig?

Thanks alvast iedereen!
Waarom niet gewoon een moderner moederbord waar al Sata op zit ? ik bedoel dan heb je later nog wat upgraid ruimte over. Tis mischien een tip om daar naar te kijken ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:31
En zelfs als je raid gaat draaien vormt de de PCI bus nog niet de grootste bottlenek.

Zelf zou ik het niet doen, die paar extra sata features vind ik geen 70€ meer waard hoewel ik weldegelijk "fan" van sata ben. Zelf vind ik het grootste voordeel van sata de dunnere kabels en dat onboard raid tegenwoordig vaker raid is dan sata. Dat is voor mij ook de reden geweest dat ik over ben gestapt ooit.

Ik zou voor je zelf even de features van sata op een rijtje zetten die jij belangrijk vind. En vervolgens afwegen of dat wel 70€ waard is.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Ik zou zelf gewoon als je niet je complete pc wilt upgraden kiezen voor een IDE schijf. Sata schijven zijn echt niet zo denderend veel sneller, en zeker niet als je het ook nog tussen een sata pci controllertje hangt. Ik draai zelf nu raid 0 met 2 simpele maxtor sata schijfjes, en het verschil met IDE is er natuurlijk wel, maar een reepje geheugen erbij gooien merk je over het algemeen al veel meer.
Daarnaast komt erbij dat ondanks dat sata schijven niet/nauwelijks duurder zijn, er nog wel een sata controllertje bij nodig is wat ook weer minstens 25 euro kost.
Persoonlijk zou ik dus alleen sata kiezen in geval van een snelle pc, waarvan het mobo in de meeste gevallen ook al onboard sata heeft.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Als je je harde schijven wilt meenemen naar een volgende pc zou ik zeker voor SATA gaan. Maar dan in combinatie met een goedkoop SATA kaartje. Het enige voordeel in je huidige systeem is de dunne bekabeling. Snelheidsverschil zul je niet of nauwelijks zien.

Verwijderd

Ik zou gewoon een IDE nemen.
Moet je nagaan wat een controller extra kost zeg... en wat voor performance je ervoor terug krijgt.
Die paar % winst in performance lijkt me niet die 55% extra kosten te rechtvaardigen

((74,64 / 134,97) * 100)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mogelijk is zelfs een P4 Moederbord (al of niet gebruikt) met een on-board S-ATA controller goedkoper dan een goede losse controller.

ARME AOW’er

• maartn
Ik merk al dat veel tweakers hier er ook verschillend overdenken.

Ja, de bedoeling is wel om de schijf mee te nemen naar een toekomstige upgrade.

ATA zal wel niet zo snel ten einde lopen, maar bij sata weet ik zeker dat ik deze schijf op het moederbord van asus kan prikken.

Dan is de vraag of ik dan niet beter een goedkope sweex controller nemen kan. Die is nog geen 25 euro. Alhoewel ik bij sweex zo iets heb van hmzz.. laat ik het zo zeggen als hun een hdd uitbrengen zal ik de laatste zijn die dat koop.

Als ik de IDE instelling bekijk:

Onboard IDE 1 - (Master) WDC WD400BB C:\ (HoofdPartitie\Windows) E:\(2e Partitie)
Onboard IDE 2 - (Secondairy) Quantum Fireball CR13.0A ( D:\Backup )

Die Quantum gaat er denk ik uit. ook omdat die geen 7400 versie is.

Maar als ik IDE 1 + 2 + straks SATA allemaal gebruiken kan.. tja dan houd ik dat aan natuurlijk.. als het verhaal zoals bij verschillend geheugen wat soms niet slim is hier niet op gaat.

Op IDE 2 - Zit alleen een LiteOne CDRW Drive (Die zit geloof ik op slave)

Nogmaals bedankt.. het gaat idd wel om geld maar meer om wat slim is gezien de toekomst.

Ik ben best happy met p4s533, alhoewel als ik genoeg geld had kocht ik natuurlijk nu P4C800-E.
Maar daar los ik mijn vraagstelling natuurlijk niet mee op .

Als sweex van maar 12,50 of 25 euro geen nadelinge invloed heeft op mijn systeem met de WD 320 GB SATA drive dan koop ik dat.

Als dat zonde is en kan toch beter voor Promise gaan, 74 euro ongv. dan koop ik dat liever.

Kom ik totaal uit rond de :

E 227,01 Euro bij de online winkel :

http://www.komplett.nl

Alle is in stock daar. Verzend kosten remboers 12.50.

een andere winkel:

http://www.computer-onderdelen.nl/

E 216,88

Vervoer kosten weet ik niet van hun.

• maartn
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:09:
Mogelijk is zelfs een P4 Moederbord (al of niet gebruikt) met een on-board S-ATA controller goedkoper dan een goede losse controller.
Daar zit ik dus ook aan te denken.. als ik de prijzen van Promise zie.

hehe hmzz moeilijk..

Die hdd ben ik wel uit. dat word zeker WD. 320 GB.

Maar met een nieuw bord zit je weer met geheugen. ik heb nu 256 mb (is idd niet veel) maar voor mijn werk doet dat het prima nu nog. 266 Mhz.

Socket 478 proc over zetten op een 2e hands p4c800 moet ik dan nog berekenen..

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je de Promise SATA controller koopt kun je net zo goed een Asus P4P800 mobo kopen, 10 euri meer in de pricewatch (sommige versies zelfs nog goedkoper). Ik heb het bord zelf ook en ben er zeer tevreden over (onboard S-ATA, dus da's geen probleem).

http://tweakers.net/pricewatch/58412

Ik heb zelf geen ervaring met de Sweex controller, dus weet niet of dat een betere keuze is qua prijs/kwaliteit.
Mogelijk is zelfs een P4 Moederbord (al of niet gebruikt) met een on-board S-ATA controller goedkoper dan een goede losse controller
te laat.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door finsdefis op 22-11-2005 18:38 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
250gb maxtor 10 sata: 100 euro
250gb maxtor 10 pata: 96 euro

Sata controller: 25 euro (wilde gok)

Merkbare verschil: nihil -> 30 euro weggegooit..

Als TS echt performance zo belangrijk vind had ie wel meer RAM gekocht.. of in raid gaan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door MrBarBarian op 22-11-2005 18:44 ]

iRacing Profiel

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MrBarBarian schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:40:
250gb maxtor 10 sata: 100 euro
250gb maxtor 10 pata: 105 euro

Sata controller: 25 euro (wilde gok)

Merkbare verschil: nihil -> 20 euro weggegooit..

Als TS echt performance zo belangrijk vind had ie wel meer RAM gekocht.. of in raid gaan draaien.
Het is idd waar dat als je alleen maar meer storage zou willen, je beter een IDE HDD'tje kunt kopen. Voor de prestatie raad ik dan wel SATA aan, mede omdat die meer toekomstbestendig is (+natuurlijk meer RAM en een nieuw mobo, maar dat wordt een beetje veel)

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
ik heb zelf van sweex zo'n kassie waar k n cd/dvd speler in kan zetten via usb. nou daar ben ik dus niet tevreden over, t heeft veel kuren bij mij. dus ik raad sweex af. waarschijnlijk hebben anderen juist goede ideeen over sweex

maar als je t waard vind om 70 euro uit te geven voor alleen n controllertje dan kan je net zo goed een ander bordje aanschaffen voor ongeveer dezelfde prijs.

ps ik zou ook voor sata gaan met oog op de toekomst

[ Voor 49% gewijzigd door Milenko op 22-11-2005 18:59 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die Sweex controller is prima joh, gewoon een Silicon Image SATA chippie op een PCI kaartje, dezelfde chip als die je vaak op moederborden tegenkomt, en die dan aan precies dezelfde PCI bus hangen ;)

Koop de non-raid Sweex SATA controller en hang daar gewoon je schijfje aan. Werkt prima. De drivers daarvoor komen toch van Silicon Image af en niet van Sweex.

Hier stond een dode link.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:11
Beter idd moederbord+ schijf kopen.
Want alles wat je nou extra uitgeeft, kan je net zo goed alles gelijk goed doen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• maartn
Heb erg veel aan deze adviezen, zeer bedankt!

Is idd heel apart als ik nu verder kijk:

Asus P5P800 (Socket 775) dat is al voor 85,40 te koop.

Processor
Intel Celeron D 326 2,53 GHz Socket 775 (Boxed) 72,00 euro

nou dan geheugen ook niet al te duur.

totaal: 175,55

dan alleen de WD nog en ik ben klaar.

P5P800 kan ik blijkbaar in de toekomst ook nog de nieuwe cpu op zetten.
Hij is een van de weinige met nog AGP, want aan pci-e heb ik echt niets (Ik game niet)

Dan kom ik op totaal: 310,56 (met WD sata)

Die P4C is voor nog minder te vinden.. maar dan is de upgrade niet zo slim denk ik.. omdat ik dan in de toekomst weer een nieuw bord nodig heb.. p5p heb support voor de nieuwe processor en dual channel.

Maar goed, ik wijk een beetje af.. van mijn vraag.. alleen is me nu wel een stuk meer duidelijk geworden.

Die sata controller van promise doe ik denk niet, voor 70 euro heb je idd ook een nieuw moederbord zelfs 478. zodat ik geen extra kosten maak voor proc + mem.

Goedkoopste is nu idd WD (128) + Sweex ( 18,73) = E 146,73

Dan de vervoerskosten komen daar nog bij.

+ - 180,00 Euro = Drive + Controller

+ - 360,00 Euro = alles nieuw + Drive.

Wel cellie maar dat maakt me niet uit.

Psies 180 verschil hmz.

Rekenen is soms wel es leuk.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 02:00

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Neem gewoon een el cheapo sata kaartje => chips zijn toch allemaal hetzelfde
Pak daarbij een leuke sata schijf en schuif die na een jaar ofzo over naar je nieuwe pc.

Al dat gedoe voor zon dure promise kaart, waarvan je de helft van alle opties niet/nooit zult gebruiken !
Bij zon sweeex kaartje zit zoals al eerder bovengezegd, een silicon image chipje op. Die chip zie je op de meeste huidige moederborden ook onboard zitten. Dat is echt meer dan zat. Geef nu niet teveel uit ( heb je echt niet nodig ) en koop straks een leuke pc over een jaar :)

De kick van Electric!

• maartn
@Ossenaar: Ja idd dank je!

Ik wilde bijna de P5P800 gaan kopen, maar misschien is dat toch zonde..
Alhoewel ik dus heel langzaam upgrade.

Thxx allemaal (Y):)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Als jij perse sata wil kan je beter een 875P chipset mobo kopen die hebben onboard sata en lan en zijn meestal S478.
Dit is dan bijvoorbeeld een mega goede koop MSI 875P FISR (Sata, Lan, AGP, Firewire) voor €69

• warcow
Iedereen heeft het hier steeds over sata dit en dat, maar sata is momenteel echt nauwelijks sneller hoor. En als je nu een IDE schijf koopt, en je koopt later nieuw mobo, dan heeft die heus nog wel IDE controller onboard....
Daar komt bij dat als je in de toekomst een nieuw mobo koopt, je daar schijven bijkomt die dan wel stukken sneller zijn, en dan wil je liever niet je oude trage sata schijf op die controller hangen. (die laat je liever open voor de snelle drives)

Dit is echter mijn mening, iemand anders vind het verschil wel de extra 25 euro waard, dat moet iedereen voor zichzelf maar afwegen :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vash schreef op woensdag 23 november 2005 @ 14:50:
Iedereen heeft het hier steeds over sata dit en dat, maar sata is momenteel echt nauwelijks sneller hoor. En als je nu een IDE schijf koopt, en je koopt later nieuw mobo, dan heeft die heus nog wel IDE controller onboard....
Daar komt bij dat als je in de toekomst een nieuw mobo koopt, je daar schijven bijkomt die dan wel stukken sneller zijn, en dan wil je liever niet je oude trage sata schijf op die controller hangen. (die laat je liever open voor de snelle drives)

Dit is echter mijn mening, iemand anders vind het verschil wel de extra 25 euro waard, dat moet iedereen voor zichzelf maar afwegen :)
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar er is een grote berg moederborden die nog maar 1 (PATA) IDE connector hebben, waar je dus max 2 IDE apparaten aan kunt hangen.
Een brander heb je eigenlijk standaard al, sommige mensen zelfs 2 en dan is het op. Stel dat de TS al een PATA IDE schijfje heeft liggen, dan heb je een apparaat teveel. Ook moet je dan elke keer je CD-rom speler loshalen als er een extra PATA IDE apparaat bij wordt gehangen.

Ook alle RAID oplossingen op nieuwe borden zijn standaard SATA ipv PATA, dus een PATA schijf zul je bij een nieuw bord niet in RAID kunnen plaatsen.

Gewoon een (2de hands) SATA controllertje kopen, de eenvoudigste is al meer dan voldoende. Dan weet je zeker dat je hem altijd kun aansluiten in je nieuwe PC. Voor nog geen 20euro hoef je bij een volgende aanschaf niet meer na te denken.

• warcow
Ik werk zelf regelmatig bij een pc bedrijf, en ik moet bekennen nog geen enkele mobo met 1 IDE tegen te zijn gekomen. Juist wel tegenwoordig mobo's waarvan de luxere modellen zelfs meer dan 2 IDE kanalen hebben. Maar misschien dat dit sinds de laatste maand wel wat verandert is hoor, ik heb de laatste maand niet elk nieuw mobo gevolgt.
maar het is maar net wat de TS ermee wil, maar hij moet geen wonderen verwachten van die SATA. :) (zoals ik zei ik loop zelf sata met 2 maxtoren onder raid 0, en ik ben hier tevreden meej, maar zou er geen sata controller voor kopen nog als ik het niet al onboad had...)

Kan je zoals eerder vermeld echt serieus denken aan 1 keer 256 mb erbij = 512 mb, want dat werkt onder windows wel een stuk sneller. (veel meer performance verschil dan bij met een sata schijf, afhankelijk van wat voor werk je erop doet)

Maar idd, als de topicstarter toch echt belang heeft bij een beetje meer hdd performance, dan is die sata al wel weer een leuke optie. :)

EDIT: ohjah, als je der een schijf bij wilt kopen voor raid later (wel dezelfde schijf dan natuurlijk), dan is die sata ook wel een intressantere optie natuurlijk.. Moet je alleen niet te lang mee wachten, want dan zijn er alweer nieuwere sata drives uit, die in hun eentje al sneller zijn dan 2 van de momentele sata schijfjes.

EDIT: @ bericht hieronder:...sorry.. :P ik loop kennelijk een beetje achter. (op intel gebied..dat klopt ook wel...)

[ Voor 29% gewijzigd door warcow op 24-11-2005 15:35 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
@Vash
Alle intel borden sinds pci-e hebben maar 1x IDE.

• maartn
Middag.. en bedankt voor de duidelijke reaties als eerste.

Toch heb ik wat meer onderzoek gedaan afelopen nacht.
Veel reviews gelezen. en zelfs alls op papier gezet om de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen.

Ik kom uiteindelijk toch tot de conclusie dat ik ook dit moederbord vervangen wil, ook met het oog op sata, maar meer met het oog op toekomst.

Dan vraag je je af wat is dan slimmer.. doorsparen voor dat asus gebeuren in de top.. heb er berst 200 euro voor over, maar aangezien mijn pc doel meer httpc zijn dan games en ik dan weer aan een nieuw pci-e video kaart zit.. wordt het een duur grapje.

Buiten dat kan ik nergens op google vinden of iemand een pci-express al werkend kan krijgen met tvtool.. dat is wel een voorwaarde omdat dat beeld voor mij acceptable is. De tv out is niet goed genoeg m.b,t, zwart/wit/helder belance.. maar goed das een beetje technish en complex uit te leggen..

Komt er op neer dat wat ik nu heb.. AGP Asus MX2 400 Combo deluxe.. oude kaart maar deze heeft de Conexiant tvout chip CX nog wat die heel goed beeld geeft mt tvtool. Ik ben niet zeker of een 6600 teneerste samen werkt met tvtool en ten tweede dus nog zo slechte tv out heeft.

Dus ja AGP zou ik over kunnen zetten

Dan heb ik twinmos geheugen wat idd niet veel is, maar voor mijn internet en office werk prima doet. DDR kan ik dus ook over zetten

Dan met het oog op toekomst zit ik tussen 2 te denken. En geloof me ik heb 10 reviews gelezen die me wel wat hebben bij gebracht.. maar ik vraag toch als laatste nog even hier advies.

1. P5P800 -SE (SE is support voor de toekomst Dual Core)

+ punt - LGA 775. Dus redelijk upgradeble la is de chipset 865PE laat dat op papier er niet slecht uit zien.
+ punt - PS5800 SE is goedkoper dan P4C800-E

+ punt - AGP + kan oude ddr over zetten.

450 watt voeding heb ik nu en dat moet geloof ik wel gaan, die zit nu op me P4S533-E

2. P4C800 Deluxe

idd een van de beste socket 478 boards en een klein verschil -> 875P (maar PAT heb ik niet echt wat aan dus ik denk dat 865PE prima werk kan leveren)

Plus is natuurlijk dat ik me cellie kan overzetten, maar aangezien de LGA 775 al voor 70 euro een cel heeft is dat weer een stap verder dan nu en de kosten vallen wel mee.

grote nadeel is natuurlijk van dit bord nog steeds de prijs.

Maar gezien mijn vragen over SATA heb je geloof ik hier meer dan genoeg aan.. er kunne geloof ik zelfs 10 drives tegelijk op.

Het blijft afwegen tussen 142euro voor de goeie P4C800 of 90 voor P5P800-SE (met LGA775)

Sorry als de vraagstelling een beetje afwijkt.. maar ik dacht dat het beste was het meteen maar hier te zetten ipv een nieuw topic te maken.

Mocht iemand mij kunne helpen met dit besluit, dan heel graag.

PCI-E is niet voor mij wat.. ook zonde van al die mensen die al een duure AGP hebben.
DDR2 is geloof ik ook niet het geld (nu ) waard.

Maar als men me kan ovetuigen spaar ik zeker door.
Hoewel ik me SIS graag kwijt wil om persoonlijke reden.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Laatst nog een review gelezen in Hardwaretotaal, 9 S-Ata's + 1 ATA (WD 320 GB)

Met de burst-speeds waren de S-ata's uiteraard heer en meester, maar met de gemiddelde doorvoer snelheid kwam de WD-ATA op de derde plaats, de top 2 waren de allernieuwste S-ata disks.

Zo zie je maar, de snelheid van de bus alleen maakt geen wonderen. De rauwe performance van een harddisk is nog altijd sterk afhankelijk van de data-dichtheid van de platter, rotatiesnelheid van de koppen, toegangstijd en de logica die de cache aanstuurt.

De winkels hebben deels gelijk, deels niet. Een echt goede S-ata Raid-controller ondersteunt natuurlijk RAID-5, als er alleen RAID 0/1 word aangeboden ben je net zo goed (of slecht) af met de onboard Raid-chips.

Sweex? Budget rommel. Niks bijzonders.
Promise ? Heeft een leuke naam, maar zo high-end zijn ze ook niet.

Wat je nodig hebt is geheugen, dat ga je pas merken. 256MB is echt te krap.

Mijn advies: minstens 256MB erbij (liever nog 1GB totaal) en een lekkere IDE harddisk.
Vergeet S-Ata voorlopig maar.

En hoezo is IDE minder toekomsbestendig dan een S-ATA disk ???
Koop je nu een goede IDE (zoals die WD) heb je een prima harddisk, met zeer goede performance. Beter dan menigeen S-ata diskje die er te koop is. En die S-ata die je nu koopt is over twee jaar ook niet meer "state-of-the-art", net als zijn IDE broertje.

Beide hebben dan ook evenveel "toekomst" perspectief. Die IDE poorten blijven ook nog wel een poos bestaan, net als de floppy-poort.

Zou je nu een heel nieuw moederbord kopen, is het een ander verhaal. Met je huidige systeem heb je meer aan extra geheugen en een grotere, nieuwere harddisk. IDE dus, daar het verschil met S-ata minimaal is en soms zijn de S-ata's zelfs trager.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• maartn
Madrox schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 06:19:
Laatst nog een review gelezen in Hardwaretotaal, 9 S-Ata's + 1 ATA (WD 320 GB)

Met de burst-speeds waren de S-ata's uiteraard heer en meester, maar met de gemiddelde doorvoer snelheid kwam de WD-ATA op de derde plaats, de top 2 waren de allernieuwste S-ata disks.

Zo zie je maar, de snelheid van de bus alleen maakt geen wonderen. De rauwe performance van een harddisk is nog altijd sterk afhankelijk van de data-dichtheid van de platter, rotatiesnelheid van de koppen, toegangstijd en de logica die de cache aanstuurt.

De winkels hebben deels gelijk, deels niet. Een echt goede S-ata Raid-controller ondersteunt natuurlijk RAID-5, als er alleen RAID 0/1 word aangeboden ben je net zo goed (of slecht) af met de onboard Raid-chips.

Sweex? Budget rommel. Niks bijzonders.
Promise ? Heeft een leuke naam, maar zo high-end zijn ze ook niet.

Wat je nodig hebt is geheugen, dat ga je pas merken. 256MB is echt te krap.

Mijn advies: minstens 256MB erbij (liever nog 1GB totaal) en een lekkere IDE harddisk.
Vergeet S-Ata voorlopig maar.

En hoezo is IDE minder toekomsbestendig dan een S-ATA disk ???
Koop je nu een goede IDE (zoals die WD) heb je een prima harddisk, met zeer goede performance. Beter dan menigeen S-ata diskje die er te koop is. En die S-ata die je nu koopt is over twee jaar ook niet meer "state-of-the-art", net als zijn IDE broertje.

Beide hebben dan ook evenveel "toekomst" perspectief. Die IDE poorten blijven ook nog wel een poos bestaan, net als de floppy-poort.

Zou je nu een heel nieuw moederbord kopen, is het een ander verhaal. Met je huidige systeem heb je meer aan extra geheugen en een grotere, nieuwere harddisk. IDE dus, daar het verschil met S-ata minimaal is en soms zijn de S-ata's zelfs trager.
Dank je wel!!!

Ja ik wilde idd geen nieuwe discussie beginnen over een nieuw bordje, want ik denk niet dat ik dat hoer mag doen hehehe.. want idd was ook niet me vraag.. ging over pata of sata :)

Maar idd ik zie zelfs dat de nieuwste asus moederborden nog steeds ide hebben. Het zou me idd geld schelen zeker 50 euro (s-ata controller + extra kosten voro de sata interface op de schrijf)

Misschien kan ik idd beter de IDE versie van de WD320 GB nemen, althans das wat de webwinkel me aanbeveelt. Dan hoef ik strax sweex niet weg te gooien, als ik dat nu koop.

Ik kan denk ik beter sparen voor een nieuw bord, en je heb idd gelijk! Mijn geheugen is heeeeeeeel weinig hahaah klopt ja. Maar daarom. aller belangrijkste is opslag ruimte (mijn huidige drives zijn vol en er is een probleem met 1 oude.. daarom wil ik het sowieso vervangen voordat ik geen toegang meer tot die schrijf heb, en ruimte natuurlijk)

60 euro uitgeven voor meer DDR (1) geheugen kan idd nu beter dan 50 60 euro voor een controller. klopt :)

Maar, ik wil ook een nieuw van asus.. en daar wil ik graag voor sparen.. heb dus ook een nieuwe pci-express nodig (maar das een hele andere discussie.. gezien me agp nu al afgeschreven is voor de toekomst) Geld geld geld pff Maar idd, thx voor je mening :)

• maartn
Beste Tweakers,

Er zijn nu (mocht ik toch voor EIDE gaan) 2 soorten:

Western Digital Caviar RE WD3200SB, 320GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 143,37

Of

Western Digital Caviar SE WD3200JB, 320GB (7200rpm,ATA100, 8MB) € 127,43

Specs:

Western Digital Caviar RE WD3200SB, 320GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 143,37
http://www.wdc.com/en/pro...p?DriveID=115&Language=en

Western Digital Caviar SE WD3200JB, 320GB (7200rpm,ATA100, 8MB) € 127,43
http://www.wdc.com/en/pro...p?DriveID=117&Language=en

Het Enige verschil ik tot nu toe tussen SB of JB Serie kan vinden zijn :

WD3200 SB <- Caviar RE
Transfer Rates
Buffer To Disk 61 MB/s (Sustained)

WD3200 JB <- Caviar SE
Transfer Rates
Buffer To Disk 748 Mbits/s (Max)

-

WD3200 SB <-
Formatted Capacity 320,059 MB

WD3200 JB <-
Formatted Capacity 320,072 MB

-
Klein stroom verbruik tussen de 2 100 Ma geloof ik.
JB iets meer ruimte na een format. SB meer doorvoer snelheid (als ik dat goed begrijp)
SB geeft aan dat ie 24/7 aan kan staan, dit staat weer niet bij de JB.

-
Is de SB dat kleine verrschil in geld ondanks dat ie Formatted Capacity 320,059 MB minder heeft.

-
Graag jullie advies :)

p.s. Ze hebben nu trouwens ook al 400 GB maar dat is prijs per GB verhouding mij nu effe veel te duur.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

De SB voelt zich het lekkerst thuis in een Raid-config en is iets meer robuust, gezien de 24/7 server aanbeveling van WD. De JB is de consumenten-schrijf die je moet hebben voor de desktop.

Voor een paar tientjes meer krijg je dus een robuuster produkt, volgens WD. Het is aan jou of je dat er voor over hebt.

In deze review http://www4.tomshardware....20050217/wd3200jb-01.html
zie je dat de WD3200 JB erg goed kan meekomen en menig S-ata diskje in het stof laat bijten ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door Madrox op 25-11-2005 18:02 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

PATA volstaat voor jouw configuratie. Snelheidsverschil is minmaal en door extra uitgaven te doen voor een controller betaal je dus meer voor dezelfde schijf.

Succes

• maartn
Opgelost : )

[ Voor 97% gewijzigd door maartn op 05-04-2024 21:49 ]

Pagina: 1