Toon posts:

Welke schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben op zoek naar 2 nieuwe harde schijven voor mijn systeem. Bij mij is als uitgangspunt "stilte" erg belangrijk. Ik ben gewend aan een seagate barracuda ATA IV 40gb schijf, die is onhoorbaar!

Nu wil ik graag 2 harde sata II schijven van 120 of 160 gb kopen en deze in raid 0 zetten met de 40 gb als backup, maar dat terzijde.

Omdat ik veel lees over dat seagate niet meer de stilste en de snelste harde schijven maakt, weet ik niet meer wat ik moet doen. Welke harde schijven moet ik nu hebben, die erg stil zijn (zoals mijn oude seagate) en en ook snel genoeg?

Alvast bedankt,

Niels

AMD 64 3500+
MSI nforce4 platinum
2 x 512mb Kingston pc3200 400mhz dual channel
Asus Extreme 6600 GT Zalman passief gekoeld
Seagate ata IV 40gb Schijf
Maxtor Diamond 9 80gb Schijf

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Khaine

Python liefhebber

Waar lees je dan dat seagate niet meer de snelste en stilste schijven maakt ?
In dat geval zal er namelijk wel bij staan welk merk dat dan wel is :D

Mijn ervaring met zowel de Seagate als de WDC (western digital) schijven zijn zeer goed. Kwalitatief en nagenoeg onhoorbaar !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Samsung schijven zijn in mijn opinie de stilste.

Tevens stabiel en betrouwbaar.

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:55
Ik zou inderdaad voor de Samsung Spinpoint schijven gaan. Zijn erg stil!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:35

Shaggy

Misantroop pur sang

Als je eerst eens even wat reviews etc. doorspit op geluids nivo's dan kun je zelf denk ik best beoordelen wat voor jou toepassing de aantrekkelijkste schijf/ven zijn.

Ff searchen:
http://www.tomshardware.com/storage/20050927/index.html

En hier:

http://www.silentpcreview.com/section14.html

Succes met je keuze.

Edit:
En het is trouwens hier het verkeerde topic...
Hier moet je wezen: Opslagmedia & I/O Controllers

Lees de OM FAQ er anders nog eens op na.

[ Voor 29% gewijzigd door Shaggy op 22-11-2005 19:01 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1) Als Seagate niet meer de stilste is, welke dan wel? Wat hebje gevonden ? (Heb je gezocht???)
-> Vergelijk zelf en als je meerdere gelijkenissen treft van goede prestaties kan je wel aannemen dat het objectief genoemn wel een stille harde schijf is. Oja, ATA-standaard of ATAPI, wordt nog altijd ATA100/133 geschreven, of de interface door ATAPI, gevolgd door een cijfer (1-digit).
2) Staar je niet blind op SATAII, dat bestaat niet. Een HD met 8MB cache is een feit, SATAII kan je vergelijken met een schijf die uitgerust kan worden met bv. meer cache, maar het niet heeft of duur betaald wordt maar niet gebruikt kan worden. (Ongeveer zo bekeken)

dit topic mag dicht IMHO

[ Voor 3% gewijzigd door Mizitras op 22-11-2005 19:04 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:35

Shaggy

Misantroop pur sang

Mizitras schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:04:
Staar je niet blind op SATAII, dat bestaat niet. Een HD met 8MB cache is een feit, SATAII kan je vergelijken met een schijf die uitgerust kan worden met bv. meer cache, maar het niet heeft of duur betaald wordt maar niet gebruikt kan worden. (Ongeveer zo bekeken)
Riskante uitspraken mag ik wel zeggen, waar haal je deze wijsheden vandaan?

Niet hieruit iig...
Serial ATA FAQ

[ Voor 11% gewijzigd door Shaggy op 22-11-2005 19:13 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Mizitras
  • Niet online
shaggy8675 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:08:
[...]

Riskante uitspraken mag ik wel zeggen, waar haal je deze wijsheden vandaan?

Niet hieruit iig...
Serial ATA FAQ
Ja ik weet het (riskante uitspraken onder zij die er wel meer van kennen) :)
NIet dat ik er alles van weet, maar dat was genoeg om die topicstarter te helpen leek me.

Maar goed, ik nuanceer:

"Staar je niet blind op SATAII, dat bestaat niet."
1) SATAII op een harde schijf wil zeggen dat de interface minimum SATA 1.0 is (en diens compatibiliteit dus wordt gegarandeerd; voornamelijk ivm kabels en connectors), oftewel ATAPI-7. Bovenop deze gegevens wil de fabrikant hiermee aangeven dat deze ook voldoet aan de SATAII 'vereisten'. En aangezien dit geen standaard is waarbij alles vastligt (veel is optioneel) is het makkelijk dat te gebruiken voor een SATA-schijf.
Maar toch, laat ik het nu niet al te bekrompen voorstellen: Meestal zal een 'SATAII'-schijf je wel een interface geven die snelheden tot 3Gb/sec toelaat, waarbij ATA100 dit tot 100MB/sec houdt. (133MB/sec voor Maxtor schijven; Maxtor vond ATA133 kan je wel zeggen :-/
Hierbuiten is er nog losjes gezien aangenomen dat SATA2 ook staat voor een iets stevigere connector en kabel die ook de hogere snelheden moeten kunnen toelaten. Maar daarmee adverteer je natuurlijk niet als je SATA2-compatibele schijven wil promoten, toch?
(Interessantere features zijn de snelheid + NCQ)

"Een HD met 8MB cache is een feit,"
8MB cache of buffergeheugen op het PCB van een HD

"SATAII kan je vergelijken met een schijf die uitgerust kan worden met bv. meer cache, maar het niet heeft"
SATA2-compatible is geen garantie voor een schijf die een interface van 3Gb/sec toelaat, alleen al met NCQ zou het dit stickertje mogen hebben.
Eigenlijk wou ik in mijn voorbeeld aangeven, dat het geen garantie is voor betere prestaties.

"of duur betaald wordt maar niet gebruikt kan worden."
De schijven die wel de hogere snelheden aankunnen. En ivm niet gebruikt worden, misschien wel nuttiger bij een grote RAID 0-setup.

Nou goed? :O

PS: FAQ heb ik niet gelezen; maar zal ik zometeen doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mizitras op 22-11-2005 19:47 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mizitras
  • Niet online
Uit de FAQ:
De nieuwe features van SATA II zijn hoofdzakelijk het verplicht stellen van Native Command Queueing
De SATA-IO organisatie heeft wel NCQ vastgelegd/gedefiniëerd, en dat dit een feature kan zijn van SATA-schijven, maar legt dit NIET op als een verplichting. Ben ik vrij zeker van, zeker genoeg om te zeggen dat de FAQ dus een fout bevat :p

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

PAKMAN79 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:55:
Samsung schijven zijn in mijn opinie de stilste.

Tevens stabiel en betrouwbaar.
Heb geloof wel 5 van die Samsung disks gehad (IDE disks zijn overgezet, nu 2 stuks sata, soon 3e erbij) en die vind ik aardig stil, geen problemen mee gehad ook, tevens lekker rap.
Maar het is heel persoonlijk wat jij "stil" vindt, ook je kast speelt wel een rol: resonantie is ook nog altijd een punt waar je op moet letten :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Neem ook even hier een kijkje: HDD geluidsdempers getest. Deze dingen werken, dat kan ik je zeggen. Geratel zal je bij gebruik van je harddisk altijd hebben, maar in idle modus zouden deze dingen het volume sterk omlaag moeten kunnen dringen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is wel een vraag die je met een beetje zoekwerk en het lezen van wat reviews zelf kan beantwoorden. Begin daar dus eerste even mee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.