Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Ik ben van plan via een studentuitwisselings programma (via ISEP een half jaar in de USA te gaan studeren. Op dit moement doe ik 2dejaars HBO informatica. Ik ambieer een functie als software engineer, manager in de I(C)T. Ik vind bijna alle facetten van de ICT interresant en leuk om te doen, of over na te denken/filosoferen.

Ik moet in de tijd dat ik in de USA studeer 12 US punten halen (undergraduate), dit staat ongeveer gelijk aan 30 ECTS. Het betekent dat ik vakken moet volgen in het junior jaar, dit staat gelijk aan het derde jaar HBO in Nederland.

Om je aan te melden voor het uitwisselingsprogramma (wat via mijn school, de HvA loopt), moet je een dossier inleveren. In dit dossier zit onder andere een voorkeurs lijst van 5 of 10 universiteiten in de US. Je moet dus 5 tot 10 universiteiten kiezen, waar jij graag wil gaan studeren. Ik heb een lichte voorkeur voor California, Florida en New Jersey. De eerste 2 vanwege het weer, en de derde vanwege New York wat om de hoek ligt.
Verder komt in de voorkeurs lijst per uni een lijst van de courses welke je wil gaan volgen. Dit is dus een hoop uitzoekwerk, heb je hier misschien tips over?

Heb jij gestudeerd in de US? Wat zijn je ervaringen? Ken je ISEP? Welke regio van de US zou jij heengaan en waarom? Kan je universeiten aanbevelen, en zo ja waarom beveel je die aan?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruudjah op 22-11-2005 16:34 ]

TweakBlog

Verwijderd

Ik zou indien mogelijk voor de topuniversiteiten gaan, dus MIT, Stanford, Berkeley, Princeton, Harvard of Yale, dus voornamelijk in de gebieden rondom Silicon Valley of Boston/New York.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou wel iets pakken wat binnen je budget valt, wat bijna automatisch een openbare universiteit betekent,
fees voor MIT, http://web.mit.edu/finaid/tuition_fees/index.html
http://registrar.stanford.edu/students/finances/
Princeton ook rond de 30000 pj, en die van harvard kon ik niet vinden. Misschien dat er iets van een uitwisselingsprogramma bestaat op school, vaak wel, en wat vaak ook betekent dat je minder hoeft te betalen, maar dat zijn niet van die klinkende namen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 20:40

Garyu

WW

Iblies schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:31:
Ik zou wel iets pakken wat binnen je budget valt, wat bijna automatisch een openbare universiteit betekent,
fees voor MIT, http://web.mit.edu/finaid/tuition_fees/index.html
http://registrar.stanford.edu/students/finances/
Princeton ook rond de 30000 pj, en die van harvard kon ik niet vinden. Misschien dat er iets van een uitwisselingsprogramma bestaat op school, vaak wel, en wat vaak ook betekent dat je minder hoeft te betalen, maar dat zijn niet van die klinkende namen.
Tsja, dan heb je ook een paar universiteiten te pakken he :). Aan de TS: moet je tuition fees betalen als je naar het buitenland gaat, of wordt dat via die organisatie geregeld? Of moet je een deel ervan betalen? Vaak zijn er wel scholarships enzo te krijgen als je hier een beetje rondzoekt. Kijk ook eens op www.wilweg.nl, waar veel info staat over studeren in het buitenland (site van de Nuffic, www.nuffic.nl).

Nog wat tips:
Georgia Institute of Technology (GeorgiaTech)
California Institute of Technology (CalTech)
Masachussetts Institute of Technology (MIT)
University of California Berkely (UC Berkely)

Allemaal gerenommeerde instituten met een flinke technische afdeling :).

[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 23-11-2005 17:02 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Ruudjah
Het gaat om een uitwisselingsprogramma van ISEP. Dit is een organisatie die studenten uitwisselt bij de aangesloten universiteiten. De kosten voor dit programma zijn dus gewoon de kosten die je betaald voor je studie hier. De amerikaan, die naar NL komt betaald ook zijn eigen studie, aan zijn eigen uni. Deze kosten zijn niet aan de orde, dit is een groot voordeel. Een nadeel is, is dat je alleen bij de universiteiten kan studeren, die aangesloten zijn bij ISEP. En dat zijn dus niet MIT/Yale/Princeton/etc.
Misschien dat er iets van een uitwisselingsprogramma bestaat op school
Klopt dus als een bus en als je goed had gelezen had je het geweten, staat nota bene in de eerste zin(!).

Tuition fees hoef ik dus niet te betalen :).

Ik kan kiezen uit één van de volgende Universiteiten: klik. Kies voor Computer science - English - Undergraduate. Dat is een lijst met aangesloten universiteiten waar computer science - informatica - word gedoceeerd. Daaruit kan ik praktisch dus ook uit kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudjah op 23-11-2005 22:05 ]

TweakBlog

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
naar de siliconen vallei :P !!! The place to be for mangers ;)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 20:40

Garyu

WW

Tsja, de universiteiten in dat lijstje zijn stuk voor stuk "openbare" universiteiten. Daar zijn tuition fees zowiezo niet aan de orde, want die zijn relatief laag vergeleken met de bovengenoemde universiteiten. Nadeel is ook dat het onderwijs van een beduidend lager niveau is.

Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, maar ik ken nauwelijks enige van de genoemde universiteiten. Maar er bestaat in Amerika vast ook zoiets als het Elsevier-universiteitenonderzoek :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
US-News doet een soort unief-onderzoek.

Ik ken vrijwel geen instituut uit de lijst, laat staan dat ik zou weten hoe de informatica daar is. Het weer en de omliggende leuke geografische en culturele trekpleisters zul je zelf wel kunnen vinden neem ik aan.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2005 17:49 . Reden: linkje toegevoegd ]

• Ruudjah
Maar er bestaat in Amerika vast ook zoiets als het Elsevier-universiteitenonderzoek
Klopt.
Maar ja, ik had gehoopt van een ge-edu-de tweaker een ervaring te horen. Waarom aan de west kust, of waarom juist een uni kiezen die op het platteland ligt. Waar je op moet letten bij het uitzoeken van een uni, dat soort dingen.

TweakBlog

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Die ISEP lijst bevat per universiteit gewoon de aanbevolen studies? Dus zoeken op Comp.Sci, en dan kijken welke universiteiten zelf aangeven dat ze Comp.Sci ISEP studenten zoeken?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:04:
Ik zou indien mogelijk voor de topuniversiteiten gaan, dus MIT, Stanford, Berkeley, Princeton, Harvard of Yale, dus voornamelijk in de gebieden rondom Silicon Valley of Boston/New York.
Met alle respect, maar bij dat soort tenten kom je met HBO echt niet binnen. Zelfs met universiteit moet je nog uitblinken willen ze interesse hebben. Ze hebben zat aanbod uit de hele wereld.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

hoe is huisvesting geregeld? en eten? ga je dan naar een soort van dorm?

het zijn allemaal staats scholen , dus ik weet de kwaliteit niet.

zelf zou ik kiezen voor de school in het meest aantrekkelijke gebried (bv als je NY leuk vind dat je dan daar naar toe gaat). je haalt je studiepunten toch wel.

ik denk dat als je een opleiding wilt hebben die een hele hoge meerwaarde aan je persoon wilt geven dat je dan inderdaad zoals andere dat ook schreven naar een Princeton oid zou moeten gaan. helaas betaal je daar wel erg veel $$$ voor.

zijn er bij jou op school geen andere mogelijkheden van uitwisseling?

• Ruudjah
zijn er bij jou op school geen andere mogelijkheden van uitwisseling?
Jawel. Je kan stage lopen in de US, maar dat is nog veel meer werk en nog veeel meer lastiger dan het regelen van deze sudie uitwisseling. Ook kan je relatief gemakkelijk (en met beurs) naar een EU land voor een half jaar. Maar ik wil studeren in de US.

Huisvesting word zo geregeld: De Amerikaan betaald mijn huisvesting, en ik betaal huisvesting voor de Amerikaan. De Amerikaan is in deze veel duurder uit: Ik betaal een kamer in Amsterdam, en hij een plaats op de campus. Dat is bij mijn weten al snel 600-800$ per maand. Een kamer in Amsterdam komt uit op ongeveer tweederde, waardoor ik 3500$ moet betalen voor zijn huisvesting.

1 december was de deadline voor het inleveren van mijn dossier. Ik heb de volgende universiteiten gekozen:
Pacific University
Eckerd University
Whitworth university
St. Lawrence University
Armstrong Atlantic State University
Een uitwisselingscommissie gaat vervolgens bepalen wáár ik terecht kom, dit is niet echt duidelijk hoe dit precies gebeurd.

TweakBlog

Verwijderd

En heb je al wat gehoord?

Heb je de TOEFL toetsen al gemaakt?

Waar beoordelen ze jou op of je toegelaten wordt?

• Ruudjah
15 december weet ik meer. Dan hoor ik óf, en wáár ik geplaatst ben. In Januari ga ik de TOEFL toets dan doen.

Ik wordt beoordeeld op mijn CV, motivatiebrief, Engels talenkennis, referenties (academisch) en mijn beweegredenen.

I'll keep you guys posted :).

TweakBlog

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

Ik zal voor de geintereseerden mijn ervaring vertellen. Ik ben als Master student aan de TUDelft op stage gegaan naar GATech. Die staat in de top 10 van de beste universiteiten van de US op het gebied van CompSci.
Stage plaats regelen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Maar dat is uit het oogpunt van een master student en dat is waarschijnlijk heel anders dan een hbo student.
De state universities staan meestal niet zo goed bekend, maar daarmee zijn ze ongeveer gelijkwaardig met ons HBO. Ik denk dat ik iets zou moeten kiezen uit de lijst, dan zou ik dat naar locatie doen. Undergrad stelt toch niet zoveel voor en zal overal ongeveer hetzelfde zijn.
Ik zelf zou naar San Diego gaan, mooie stad, lekker weer en lekker dichtbij de Bay Area (Los Angelus).

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik studeer aan een Amerikaanse College, en hou daarover een blog bij op www.mindmerge.nl/blog. Ben welliswaar freshman, maar het geeft je wel een redelijk beeld van de lifestyle.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Maar je doet Informatica (aan het IIE neem ik aan), geldt dit ook voor andere opleidingen binnen de HvA of is dit voor IIE only :?.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ga naar een universiteit met een campus. Ik dacht dat elke universiteit in de VS dat had, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik kwam dus terecht op een universiteit zonder campus en iedereen die er studeerde kwam met de auto en was elke dag zo'n 45min onderweg. Zo kreeg je dus moeilijk contact met andere studenten. Heb nog steeds een leuke tijd gehad, maar als ik toen de keuze had gehad dan had ik het anders gedaan.

Ik heb iig veel goede verhalen gehoord van mensen die in Michigan gestudeerd hebben. Daar was een goede campus die erg gezellig was. Was overigens wel zo dat de buitenlandse studenten daar bij elkaar zaten, dat is ook wel makkelijk want die zitten in dezelfde situatie en dan heb je snel een band.

• Ruudjah
Status update:

Inmiddels is duidelijk geworden dat ik door de eerste ronde heen ben. :) :) Dit betekend dat ik voor 99% zeker naar de US ga, over 13 maanden. De volgende stap is het vergelijken van alle dossiers door alle uni's. Dat gebeurt na 15 januari. Rond eind januari zal dus duidelijk worden wáár ik heen ga. Dan uiteraard een nieuwe update.

Oscar, da's inderdaad een goeie. Hier heb ik ook wel redelijk op gelet.

De volgende stap nú is dat ik zo snel mogelijk de TOEFL testen ga doen.

TweakBlog

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 00:01
ik wens je veel succes!
Uit ervaring weet ik dat in het buitenland studeren een geweldige tijd kan zijn (ik zit alleen wel dichter bij huis; Finland, op campus). Ik ben 1x naar de US geweest, en ik weet nog dat ik San Francisco en San Diego erg leuk vond. Bij isep is het toch altijd maar een gok waar je terecht komt?
Pagina: 1