[RAID1] Bestaande XP Home installatie

Pagina: 1
Acties:

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Hardware & Software
Asus P4P800 Deluxe
2X Maxtor 80 gig (identiek)
OS Windows XP Home

Situatie
De PC is maanden terug geinstalleerd door een bedrijf en er werdt gezegd dat de 2 maxtor schijven in raid 1 waren geinstalleerd. Nu heb ik heb gekeken blijkt dus dat dat niet het geval is, maar het lijkt er wel op dat er ooit een RAID configuratie is geweest aangezien de data op de 2de schijf. Terug gaan naar het bedrijf is geen optie (ik ben namelijk de nieuwe systeembeheerder) ;) . De RAID controller was in het Apparaatbeheer niet geinstalleerd. Dat is nu gedaan. Maar aangezien het windows xp home is is er volgens mij niet de mogelijkheid om softwarematig alsnog de RAID in orde te maken.
Aangezien de PC belangrijke data bevat die gedeeld wordt met andere pc's (tandartspraktijk) is het moeilijk om de PC geheel opnieuw te installeren.

Vraag
Is het mogelijk dat ik de complete installatie bij voorkeur middels Norton Ghost terug kan zetten op een hardwarematige RAID configuratie? Of gaat xp home dit niet slikken...?

BOINC stats

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik denk dat XP dit niet gaat slikken, je zult XP opnieuw moeten installeren

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

De P4P800 Deluxe doet niet aan hardware raid, ondanks wat de folder zegt. Er zit gewoon een extra IDE-controllertje op wat misschien wat handige trucjes kent om data op 2 harddisks tegelijk te saven, voor de rest gebeurt alles nog steeds door een brak geprogrammeerde driver. Kortom, nooit raid doen met zogenaamde raid-controllers die niet meer dan een paar euro hebben gekost, inclusief raid-controllers die onboard zitten.

Dit advies negeerde ik in eerste instantie, tot ik op mijn P4P800 Deluxe (jawel, dezelfde) ook een mirror ging aanleggen... Later bleek de mirror stuk, zonder dat Windows hiervan op de hoogte was, met als gevolg dat data corrupt werd en ik alles alsnog kwijt was.

Wat moet je wel doen? Ik heb nu op mijn P4P800 Deluxe gewoon harddisks op de normale IDE-poorten aangesloten (eentje per channel als master), en in Windows software mirroring aangezet. Qua performance maakt dat geen verschil met cheape raid-controllers (omdat die alles door de driver, dus ook via de cpu laten doen), en het voordeel is dat Windows tenminste op de hoogte is van kapotte schijven.

Maar je gebruikt XP, en XP ondersteunt geen mirroring (of raid-5) in software, alleen stripes en spans. (Alhoewel er registry-hacks zijn die het wel mogelijk maken). (Op mijn P4P800 Deluxe draait Windows Server 2003, die doet het wel.)

Met de ervaring die ik inmiddels heb, zou ik het niet in mijn hoofd halen om mirroring te doen met XP. Als je perse mirroring wilt, doe dan software mirroring met Windows Server, of schaf een serieuze raid-controller aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 16:45 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-03 14:35
Geef dan ook even de link :Y)
Overigens betwijfel ik of dit gaat werken, want je moet je disks dynamic maken en volgens mij kan windows niet van dynamic disks booten.

[ Voor 49% gewijzigd door sig69 op 22-11-2005 16:46 ]

Roomba E5 te koop

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Heren en met name RefriedNoodle bedankt voor de antwoorden. Als ik een lossen SATA RAID controller erin zet, de drivers installeer in windows en dan een RAID 1 config ga maken, moet dat gaan lukken?

Kijk de data wordt allemaal super gebackupped, Extern schijf en extern via internet dus dat is het probleem niet. Ik wil gewoon zorgen dat het systeem blijft draaien als er 1 schijf kapot gaat... ;)

Kijk als het aan mij lag had ik nooit voor xp home gekozen...

[ Voor 8% gewijzigd door BachW op 22-11-2005 17:07 ]

BOINC stats

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Achteraf software RAID 1 aanmaken is zondermeer mogelijk met XP Prof maar ik vraag me af of dit ook met XP Home lukt.

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:21:
Achteraf software RAID 1 aanmaken is zondermeer mogelijk met XP Prof maar ik vraag me af of dit ook met XP Home lukt.
Nee, XP (zowel home als prof, 32- en 64-bit, MCE, tablet, whatever) ondersteunt geen redundante vormen van software raid met dynamic disks... Dus ook geen mirroring. Alleen raid-0 (striped, dus niet redundant) en spans.

Terug naar de TS: de meeste raid-controllers ondersteunen dacht ik wel de optie om een bestaande schijf te mirroren naar een andere disk, dus met behoud van data. Maar het is een hele goede vraag, dus voordat je zo'n controller aanschaft, is het een goed idee om eerst de documentatie erop na te slaan om te kijken of dit kan. Als het niet genoemd word, is het veilig om aan te nemen dat het niet mogelijk is met databehoud.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 11:46:
[...]

Nee, XP (zowel home als prof, 32- en 64-bit, MCE, tablet, whatever) ondersteunt geen redundante vormen van software raid met dynamic disks... Dus ook geen mirroring. Alleen raid-0 (striped, dus niet redundant) en spans.
Bullshit, kwestie van 2 dll's overschrijven. De ondersteuning zit er wel in maar wordt niet getoond omdat je bij XP niet van een serverversie gebruik maakt. Nadat je die 2 dll's hebt vervangen kan je ook zonder problemen RAID 1 en 5 erbij gebruiken, zelfs op de systeemschijf (zoals ik al bij meer dan 10 systemen in bedrijfsomgevingen heb gedaan). Het enige puntje blijft dus of Home ook die ondersteuning biedt.

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Nogmaals bedankt heren. Ik ga het in de loop van volgende week proberen. Uitslag zal ik uiteraard posten.

Enne Lekkere Kwal. Wat jij doet is bekend maar niet standaard ;)

BOINC stats

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Zoals velen al weten biedt XP Home geen ondersteuning voor RAID. Maar het probleem is opgelost.

Oplossing
Wat ik heb gedaan is eerst een Ghost gemaakt van de harde schijf, in dit geval alleen een C:\ partitie. Hierna heb ik in het BIOS de RAID weer aangezet en heb ik een nieuwe RAID configuratie gemaakt en de Ghost file teruggezet op deze nieuwe array en: "Whallah!" Hij draait als een zonnetje.
In het apparaat beheer staat bij Harde schijven 'RAID 1 disks' oid.

Wat houd ik van Ghost!

Nu had ik nog een andere vraag:

Met welke tool kan ik de RAID-config monitoren? Dus hoe kan ik zien dat alle schijven nog werken?

[ Voor 15% gewijzigd door BachW op 25-01-2006 10:10 ]

BOINC stats

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je over RAID1 praat, praat je over firmware RAID via een I/O controller en niet over XP-based software RAID? Daarin had je wel duidelijker mogen zijn :)

En om RAID1 te testen: schakel de PC uit, ontkoppel 1 van de 2 schijven en start de PC opnieuw op. Doe dit voor de beide schijven :) Bij de geavanceerdere RAID controllers wordt in regel een monitoringstooltje meegeleverd. Ik denk niet dat dit hier het geval is ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 25-01-2006 10:31 ]

Pagina: 1