Toon posts:

Draadloos netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraag... Al een lange tijd hebben wij hier in huis maar 1 pc in staan. Maar sinds vandaag is er (eindelijk :P) verandering in gekomen en is er een 2de pc bij gekomen. Nu moet hier echter ook internet op komen. En dan wel draadloos internet... Hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken?

De 1ste computer hier in huis (laten we zeggen de hoofdcomputer) staat hier via een gewone normale adsl router met het internet verbonden (niet wireless dus). Is het dan mogelijk om vanuit die niet draadloze router een kabeltje te zetten die naar een wireless router gaat? Die wireless router zend dan uiteraard het internet door naar de 2de pc. Enne, zal het signaal dat redden naar de 2de verdieping? Moet ik nog met dingen rekening houden?

Watvoor spullen heb ik nodig voor het aan leggen van dit kleine netwerkje?
Heb ik aan het volgende genoeg?:
-utp-kabel (? weet niet of het zo heet), die de niet draadloze internet modem verbindt met de draadloze internet modem.
-draadloze internet modem
-draadloze netwerk kaart

En welke merken bevelen jullie me aan? En aan welke prijs moet ik dan gaan denken? Het hoeft geen supersonisch netwerk te worden, als het internet maar gewoon naar behoren werkt. We hebben hier een tiscali 4mb abonnement.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Dit is wel heel basic kennis. Zoek eens op "draadloos" netwerk bij Google....

Wat je nodig hebt is een Acces Point (welke je aansluit op je bestaande router, welke weer verbonden is met je modem). Deze zendt het signaal simpelweg de lucht in. Ten tweede natuurlijk een draadloos kaartje in je 2e PC (indien al niet aanwezig). Tegenwoordig is alle nieuwe apparatuur minimaal 54 Mbit, dus da's snel zat voor jouw Tiscali. Tweedehands apparatuur is meestal 11 Mbit, dus ook dat zou snel genoeg zijn.

Het is overigens het simpelst, goedkoopst, veiligst en het best om gewoon een kabel te trekken naar je 2e PC (of is dit absoluut niet mogelijk?). En waarschijnlijk duurt het trekken van de kabel net zo lang als het configureren van je AP.

Over merken valt te twisten, maar voor mijn eigen website hanteer ik het volgende stukje tekst.
Je kunt routers grofweg indelen in 3 categoriën. Budgetrouters, duurdere routers en merken die daar tussenin zitten.

Budgetrouters voldoen meestal voor thuisgebruik. Ze hebben allemaal redelijk wat beveilingsopties en alhoewel het bereik misschien niet het allerbeste zal zijn, werken ze meestal prima en dat voor een prima prijs. Budgetrouters hebben vaak allemaal hetzelfde hart met een ander merkje erop. Merken als Edimax, Trust, Sweex, Digiconnect en E-Tech behoren hiertoe.

Kwaliteitsmerken onderscheiden zich door uitgebreide configuratiemogelijken, aansluitingen voor meerdere antennes, degelijkheid, betere support en meestal ook een beter bereik. De merken Linksys (thuisvariant van Cisco), Asus, Draytek, en 3COM behoren hiertoe. Minder goed verkrijgbaar maar behorend tot deze categorie: Zyxel, Buffalo, Senao, Netopia.

Tot slot de merken die ergens tussen deze categoriën in zitten: Sitecom, Netgear, Tornado, Belkin, SMC, D-Link, US Robotics.

Nogmaals: voor thuisgebruik voldoen de meeste budgetrouters al prima. Wil je echter écht gaan voor topkwaliteit, kies dan een duurdere fabrikant. Let er in ieder geval altijd op dat je nieuwe router WPA-PSK beveiling ondersteunt.
Gaat weliswaar over routers, maar voor Acces Points geldt hetzelfde :)

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 22-11-2005 16:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord :). Ik ga dus gewoon voor een budget acces point :).
Maar ik heb nu even op mycom gekeken, maar ik heb daar niet iets als een accespoint gevonden? KHet staat er in ieder geval niet bij, misschien hebben ze ze wel. Zou jij mij er 1 bij mycom aan kunnen wijzen?

Enne trouwens, moet de draadloze netwerk kaart van hetzelfde merk zijn als de accespoint?

alvast bedankt

• havana
• Dat komt omdat routers en Acces Points tegenwoordig eigenlijk hetzelfde zjin. Een router is namelijk een Acess Point + routerfunctionaliteit. Je kunt een router ook als Acces Point gebruiken. Zie ook hier

• Merken hoeven niet per se hetzelfde te zijn, al wil het wel eens voorkomen dat merk A merk B niet ziet (zeer zelden).

• Bij Mycom zou je bijvoorbeeld deze Digiconnect kunnen nemen. Maar...... voor een tientje meer heb je een SMC, en da's toch echt een stappie beter.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 22-11-2005 16:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
En die routers ondersteunen ook adsl?

• havana
Uiteraard. Je zou dus je bestaande router kunnen vervangen door een wireless router. Er zitten namelijk ook altijd 4 poorten op voor bekabelde verbindingen. PC1 kun je dan dus gewoon met een draadje aansluiten, zoals je dat nu ook hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 22-11-2005 16:52 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt :) Het is duidelijk

En dat die andere computer is ook geen probleem wat betreft het signaal sterkte?

• havana
Ik kan natuurlijk niet in jouw huis kijken :)

Is het een modern huis? Oude huizen hebben vaak minder gewapend beton en laten dus beter wireless signalen door. Vanaf de begane grond naar verdieping twee moet in principe wel lukken, maar echte topsterkte hoef je niet te verwachten. Zeker niet van een Digiconnect.

Als het echt niks wordt (en die kans bestaat wel degelijk), moet je weer gaan werken met extra AP's en/of betere antennes. Allemaal heel vervelend. Daarom zou ik altijd een kabel trekken (zie argumenten boven). 20 meter UTP kabel kost maar een paar euro's en heeft veel voordelen.

Ik zou W-LAN alleen gebruiken voor laptops, verder zie ik er het voordeel niet van in :)

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 22-11-2005 17:03 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Een kabel trekken is echt geen optie, mijn moeder wil dat überhaupt niet. Daar heb ik dus weinig tegen te zeggen, aangezien zij de baas is in huis ;):P.

Maarre, dit huis is ongveer 18 jaar oud. Ik weet niet of jij dit onder nieuw verstaat?

• havana
Wat ik je adviseer is die Digiconnect kopen en voorzichtig uitpakken.

Steek 'm in het stopcontact op de begane grond (configureren komt later wel).

Installeer vervolgens het WLAN kaartje op PC2. Als het goed is staat er nu een draadloos netwerk in Windows (beschikbare draadloze netwerken). Dit is de Digiconnect. Je kunt direct zien hoe sterk het bereik is. Als het signaal heel zwak is, ruil je de Digiconnect om voor iets beters (bijvoorbeeld die SMC).

Bij Mycom doen ze nooit zo moelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 22-11-2005 17:41 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt. Ik zal het morgen proberen :). Je hoort nog wel van me :)

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, moet vanaf de accespoint naar de hudige router een utp kabeltje komen= Moet ik die er nog los bij kopen=

• havana
Nee, zit in de meeste gevallen bij de Acces Point.

Maar het best is het dus om de router die je nu hebt gewoon te vervangen door een W-LAN Router. Dat scheelt je dus één apparaat.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dat niet mogelijk is aangezien onze telefoon ook uit de router komt :). We hebben zo een tiscali abonnement waarmee je onbeperkt gratis kan bellen voor 35 euro p. maand ofzo

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Je hebt overigens ook redelijk betaalbare producten van de betere merken: http://www.buyitdirect.nl...aspx?bidpartnumber=143158 een 3com voor 80 euro. Dat is imo goed te doen.
Pagina: 1