Bekabeling Speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-02 20:27
Een tijdje terug heb ik mijzelf voor zien van een zeer smulbaar hifi systeem. Een HK AV receiver en 2 Klipsch zuilen.

Ik heb die speakers op dit moment rechstreeks aangesloten door de kabel gestript onder de plugjes te draaien. Het zelfde geld voor achter op de receiver.

Nu wil het probleem dat de kabel zo dik is dat ze nauwlijks onder de plugjes past. Dus dat zit niet echt naar mijn wens, en buiten dat is het rommelig.
Ik heb even rond geneust op het web over wat daar aan te doen is. En er zijn verschillende mogelijkheden zoals banaanplugjes op de kabels zetten en ze zo aan te sluiten. Of spade pluggen gebruiken.
Meteen volgt daarop de discussie of dit geen afbraak is aan je geluidskwaliteit. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken. En of er users zijn die dit op een dergelijke wijze gedaan hebben en wat ze er van vinden.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Maakt geen drol uit, zolang je maar niet zo'n dunne kabel gebruikt.
Pluggen veranderen volgens mij niets aan de overdracht van het geluid, tenzij het (mischien)
vreselijk elcheapo spul is.

Kzal vast een gevoelig onderwerp aanhalen, maar dat is mijn mening :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Nope, maakt geen fuck uit!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-02 22:03

M-ThijZ

Riding on Rails

Kun je misschien even een foto maken zodat ik wat beter kan inschatten waar er verlies kan optreden?
Geen contact betekend verlies, maar hoeveel hangt natuurlijk af van de dikte van de kabel binnen de speaker en receiver.
Als je een tiende van de originele dikte overhoud kan ik me voorstellen dat dat merkbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door M-ThijZ op 22-11-2005 15:58 ]

Verwijderd

Wel even netjes de kabeltjes op de plugjes solderen dan.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 12:21
als je koper bekabeling heb en je gaat daar een huls voor maken van normaal metaal Ja dan kan je geluid brak gaan klinken.

dus koper op koper blijven gebruiken......

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Noxa
M-ThijZ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:57:
Kun je misschien even een foto maken zodat ik wat beter kan inschatten waar er verlies kan optreden?
Geen contact betekend verlies, maar hoeveel hangt natuurlijk af van de dikte van de kabel binnen de speaker en receiver.
Als je een tiende van de originele dikte overhoud kan ik me voorstellen dat dat merkbaar is.
Ik ga ff een foto schieten. Komt er zo op.
To_Tall schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:04:
als je koper bekabeling heb en je gaat daar een huls voor maken van normaal metaal Ja dan kan je geluid brak gaan klinken.

Goede tip, en overgang naar zilver of goud of is dat weer nutteloos duur?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 12:21
Noxa schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:08:
Goede tip, en overgang naar zilver of goud of is dat weer nutteloos duur?
Volgens mij gelijd koper beter dan zilver dus ja dan is het zonde van je geld.. goud?? nah neem aan dat je geen tiesto uitnodigd thuis om een plaatje te komen draaien!! dus ja als je geld te veel heb mag je het ook aan mij geven!! :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Noxa
To_Tall schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:10:
[...]

Volgens mij gelijd koper beter dan zilver dus ja dan is het zonde van je geld.. goud?? nah neem aan dat je geen tiesto uitnodigd thuis om een plaatje te komen draaien!! dus ja als je geld te veel heb mag je het ook aan mij geven!! :+
Hehehe mja ik heb ergens ook nog een rekening nummer voor dit soort doeleinden ;). Maar ik wil gewoon goede audio. En ja de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Afbeeldingslocatie: http://www.tim.redleg.nl/audiosystem/IMG_0902.JPG
Op de reveiver
Afbeeldingslocatie: http://www.tim.redleg.nl/audiosystem/IMG_0904.JPG
De speakers

[ Voor 8% gewijzigd door Noxa op 22-11-2005 16:14 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

To_Tall schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:04:

En je soldeermetaal is ?? Juistem, tin met lood en/of zilver ... 8)7

Sorry hoor, maar je claim is (grotendeels) onzin. Zolang er maar genoeg contact oppervlak is en er genoeg doorsnede is, dan is er niets aan de hand. Zeg ik als afstuderend materiaalkundige.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 08:30

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Spades, omdat ik vind dat je zel lekker strak vast kan zetten, ik schuif nog al eens met me speakers en er is nog nooit een kabel losgeschoten... verder gewoon een degelijke kabel, geen zwartrode dropveter, dan is het wel in orde naar mijn idee...

Zag nu pas je foto's, je kan dus alleen bananen achter op je versterker zette zie ik, speaker kabel is prima in orde, ksou alleen je interlinks nog vervangen door iets degelijker spul. Niet dat je het hoort warschijnlijk maar toch :p

[ Voor 33% gewijzigd door djlinsen op 22-11-2005 16:17 ]

Are you following me, Are you following me?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

To_Tall schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:10:
[...]

Denk dat Siltech hier anders over denkt...?
Op HiFi.nl wordt ook wel eens gesproken over antioxydatie middelen (roest is het enige waar je je zorgen om kan maken). Of een keer in de zoveel tijd een stukje van je kabel afknippen en strippen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Hadden we daar niet recentelijk nog een hele discussie over oid ?
(er staat mij iets bij van "KabelVooDoo" :P ) ?

Als je je kabel inderdaad met ruim voldoende doorsnede neemt, en die goed netjes ontbloot zodat je ze in je "banaanstekkers" kan klemmen/schroeven is het meer dan voldoende inderdaad. Kortom: Zoals je het nu hebt zitten is het goed genoeg denk ik :)

(eventueel kan je nog een beetje overdrijven door de ontbloote kabeleinden te ontvetten met gedestileerde alcohol :+)

Pssst: Wat is dat voor versterker/receiver eigenlijk ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 16:21 ]

• Noxa
lier schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:17:
[...]

Denk dat Siltech hier anders over denkt...?
Op HiFi.nl wordt ook wel eens gesproken over antioxydatie middelen (roest is het enige waar je je zorgen om kan maken). Of een keer in de zoveel tijd een stukje van je kabel afknippen en strippen.
Maar oxideren van je kabels uiteinden.. is dit daadwerkelijk een veel voorkomend verschijnsel. Of is zie je dit bij badkamer surround oid?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Meetbaar verandert er binnen het bereik van het gehoor niets aan het signaal, of je het hoort of niet gaan we niet nog een keer bediscussieren, maar ga er maar van uit dat het niet verandert net zomin als dat je geluid verandert van "goede" kabels, tenzij je het wel hoort...

Dit is inmiddels zo'n uitgekauwd onderwerp dat ik die discussie even in de ijskast stop.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.