Toon posts:

Asus 450 W voeding stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden aan Asus Voeding (Asus 450W power supply A-45GA ) in m'n kast. (Coolermaster Centurion 530) Hij maakt echt veel herrie. Ik slaap er namelijk naast en zonder herriestoppers is dit niet te doen.

Wie kan mij uitleggen hoe ik de fan langzamer kan laten draaien?
Zou ik deze kunnen instellen met een Coolermaster Aerogate of Musketeer?

Hoe kan ik de fan op 7 volt laten draaien?

De airflow is op de moment erg goed.
Wat ik het liefst zou willen is dat ik de fan kan regelen, zodat ik hem alleen 's nachts zachter kan zetten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Thanx, Carin

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Het helpt meestal al als je de fingerguard (dat rekje voor de fan) verwijderd. Die hinderd de luchtstroom en dus maakt het lawaai. Dat is alvast een ding...
Of Papst fan ipv de standaard.

Meestal zit de fan in de voeidng rechtstreeks op de orintplaat gesoldeerd van de voeding en dan wordt een regelaar er "even tussen prikken" wat lastiger. Ik denk dat hij dan open moet en het een en ander worden gesoldeerd.

Dez is het toch ???

http://www.asus.com/produ...3=0&model=556&modelmenu=1

Maar die zou toch al heel stil moeten zijn ?

[ Voor 65% gewijzigd door bonus op 22-11-2005 15:55 ]

Atari 4 ff'r 😊

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Is het misschien een idee om er een silent fan in te schroeven. :Y) ;)

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Is er een groot verschil in fans dan?

Dit zijn de specs van de voeding:
Expansion Versatility
- 450 watt high ratting power supply
- ATX12V 2.01 compliant
- SLI platform supported
- Auto thermal acoustics noise control
- 12 cm fan with blue LED lighting
- Flexible 24-pin main connector with detachable 4-pin section
- 6-pin PCI Express connector
- 2 Serial ATA connectors provided

Meer info op:
http://www.asus.nl/produc...202&model=556&modelmenu=1

@Bonus
Ik had inderdaad toen ook verwacht dat deze voeding stil zou zijn. Ervoor had ik een 230 W noname, maar deze had geen actieve fan.
Ik denk dat ik de boel vanavond eens ga openschoeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 16:01 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
Heb je toevallig het fan-stekkertje aangesloten op je mobo ?

Zo ja, haal die eens los, dat scheelt enorm !

edit:
Deze voeding heeft een fan die zelf beslist hoe hard ie moet draaien maar zo snel je dat stekkertje aansluit draait de fan op het voltage wat je moederbord op die aansluiting zet. In mijn geval 12V, terwijl die fan normaal nog onder de 5 volt werkt...

Zie overigens ook deze door mij geschreven review op Casejunkies.com, daar komt het probleem ook even aan bod ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Carpento op 22-11-2005 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Carpento

Bedankt!!
Hier ga ik zo mee aan de slag.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb als het goed is dezelfde voeding (zit op m'n werk, kan t niet nakijken) maar die van mij maakt geen hoorbaar geluid. Is prima mee te slapen. De harde schijf en casefan maken nog altijd meer geluid.

• Carpento
Lawrentium schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:14:
Ik heb als het goed is dezelfde voeding (zit op m'n werk, kan t niet nakijken) maar die van mij maakt geen hoorbaar geluid. Is prima mee te slapen. De harde schijf en casefan maken nog altijd meer geluid.
True, same here, als je dat stekkertje maar ongemoeid laat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het stekkertje van de systemfan losgetrokken.
Jee, dat was dus de boosdoener.

Scheelt wel wat in temp (2 graden) maar het scheelt vooral veel decibel.

Bedankt voor jullie hulp.

Ik heb m'n oordopjes niet meer nodig

_/-\o_

• Carpento
Slaap lekker dan maar he ;)

Verwijderd

En als je toch nog het stekkertje wil ingestoken houden zodat je rpm kan aflezen, maar je wil niet dat de fan constant op 12V draait, kan je misschien het stekkertje insteken maar het 12V pinnetje uit de 3pins connector verwijderen.
Als je het pinnetje voorzichtig genoeg verwijderd, doe je geen onomkeerbare schade, en kan je het normaal later eventueel (indien gewenst) zelfs terugsteken.

• Carpento
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:51:
En als je toch nog het stekkertje wil ingestoken houden zodat je rpm kan aflezen, maar je wil niet dat de fan constant op 12V draait, kan je misschien het stekkertje insteken maar het 12V pinnetje uit de 3pins connector verwijderen.
Als je het pinnetje voorzichtig genoeg verwijderd, doe je geen onomkeerbare schade, en kan je het normaal later eventueel (indien gewenst) zelfs terugsteken.
Wat ik overwogen heb ik om een fan-verlengstekkertje zodanig te bewerken dat alleen de voltageRPM-meetpin doorgegeven wordt, dan hoef je helemaal niets aan je voeding te doen, alleen een verlengkabeltje modificeren en dat tussen psu en mobo te plaatsen.

Verwijderd

Carpento schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:05:
Wat ik overwogen heb ik om een fan-verlengstekkertje zodanig te bewerken dat alleen de voltage-meetpin doorgegeven wordt, dan hoef je helemaal niets aan je voeding te doen, alleen een verlengkabeltje modificeren en dat tussen psu en mobo te plaatsen.
RPM-meetpin bedoel je ;)
Neem best ook de aarding mee, want heb al meegemaakt gehad dat het rpm-signaal niet goed uitgelezen werd zonder aarding erbij.

• Carpento
idd, de RPM-meetpin, ik stupid.

En wat die aarding betreft: weer wat geleerd :)

Verwijderd

Topicstarter
@disco stu

Welke van de 3 pinnentjes moet in dan (voorzichtig) verwijderen?

Wat is trouwens het voordeel van een system van op 12V laten draaien? Voor de airflow?
Ik neem aan dat het stekkerje er niet voor niks aanzit.

• TallManNL
  • Laatst online: 04-02 09:48
Let wel dat als je van de voeding alleen de aarding en rpm-meting je alsnog hetzelfde probleem kunt hebben.
De Antec SmartPower2 450W heeft een soortgelijk probleem, echter heeft deze dus alleen aarding en rpm meting (buitenste twee pinnen) en dus geen voltage naar de fan.
Zie ook: Antec Smartpower 2, blauw-zwarte kabel?

geheelonthouder met geheugenverlies

• BoY-z0nDeRMaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10-2025

BoY-z0nDeRMaN

Sacre Bleu

Wat ik altijd bij lawaaierige voedingen doe:

De 8cm fan eruit halen, roostertjes weg dremelen, en dan een 12-->8 cm fan adapter achterop de voeding schroeven. (als deze al gemonteerd is natuurlijk)

12cm fan lekker op 7 volt laten draaien, helemaal stil en het koelt ook nog beter dan die 8 cm fan.

Het ziet er wel apart uit, aan de achterkant van je PC zo'n uitbouw:P

Manolo ???!?!? ||$p€ec$|| diablo II account = ASK!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 21:37:
@disco stu

Welke van de 3 pinnentjes moet in dan (voorzichtig) verwijderen?

Wat is trouwens het voordeel van een system van op 12V laten draaien? Voor de airflow?
Ik neem aan dat het stekkerje er niet voor niks aanzit.
Middelste kabeltje van de 3pins connector is 12V.
TallManNL schreef op woensdag 23 november 2005 @ 11:36:
Let wel dat als je van de voeding alleen de aarding en rpm-meting je alsnog hetzelfde probleem kunt hebben.
De Antec SmartPower2 450W heeft een soortgelijk probleem, echter heeft deze dus alleen aarding en rpm meting (buitenste twee pinnen) en dus geen voltage naar de fan.
Zie ook: Antec Smartpower 2, blauw-zwarte kabel?
Hmm dat is wel minder...
En als je enkel rpm kabletje doorverbind en aanrding niet?

Best eerst testen dus...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 16:32 ]

• TallManNL
  • Laatst online: 04-02 09:48
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:31:
Hmm dat is wel minder...
En als je enkel rpm kabletje doorverbind en aanrding niet?

Best eerst testen dus...
Dat heb ik niet geprobeerd, voeding rpm interesseert me niet zo, kan me voorstellen dat de voeding zelf ook wel weet wat aarde is dus dat het geen verschil maakt.

geheelonthouder met geheugenverlies

• j0p3Y
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Deze voeding zou volgens de specs een SMART-FAN bezitten die automatisch de snelheid aanpast zodat de voeding voldoende koel blijft. Niets is echter minder waar. Zelfs bij koude opstart gaat de fan voluit aan de slag (op 12V) en maakt een gruwelijke herrie (zoals een Zalman op volle toeren).
Dat ding maakt dus een ontzettende herrie, dusdanig dat ik geen nut meer heb van mijn Zalman 7700 koeler op de processor.
Werkt die smart-fan functionaliteit nog wel als je het middelste pinnetje verwijdert?

Het lijkt erop dat Asus ervoor gekozen heeft die smartfan eruit te laten en een gewone fan (zonder regeling) te plaatsen die voluit gaat...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Interessante post omdat ik op het punt sta deze voeding ook te kopen. In een review las ik dat je heet speciale "monitor" kabeltje niet moet aansluiten omdat dit er voor zou zorgen dat de voeding continu op full speed zou draaien. Heb jij die kabel wel aangesloten?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Carpento
als j0p3Y nou eens de draad had gelezen... Dit smartfan functie werkt alleen als je dat 3-polige stekkertje aan de voeding niet aansluit op 12V.

Of er een andere oplossing voor is weten we nog niet zeker, maar laat het stekkertje los en je hebt een best wel stille voeding. Aan de 12 volt is 'ie inderdaad onplezierig lawaaierig.

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 16:30

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ik heb deze voeding ook en ik hoor hem niet. Ik heb dat ook niet dat stekkertje aan gesloten omdat, ik dit topic al had gelezen :) .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn voeding op m'n fancontroller nu aangesloten.
Bij zware games zet ik hem aan voor extra cooling, anders staat hij gewoon uit.
:+

• Bor

Bor

Gaat de fan niet zelf harder draaien als je meer van de voeding vraagt als je de stekker niet aansluit dan?

• Carpento
Jawel, maar je kunt op de manier van hebin029 nog extra flow creeren. De voeding regelt de flow die deze zelf nodig heeft, maar houdt natuurlijk geen rekening met de temperatuur van andere onderdelen in de kast.

Je gebruikt de voeding dan min of meer als casefan ;)

Verwijderd

Topicstarter
@Bor de Wollef
Nee, de fan gaat niet sneller draaien.
Ik heb hem ook aangesloten gehaf op 5V, maar dat maakte ook niks uit. (bijna even stil als zonder stekker aangesloten)

Het enige wat ik een nadeel(tje) vind, is dat ik bij mijn fancontroller de RPM niet kan uitlezen.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bla

[ Voor 100% gewijzigd door lemming_nl op 14-01-2006 16:21 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 15:26:
@Bor de Wollef
Nee, de fan gaat niet sneller draaien.
Als dat zo is klopt de opmerking van carpento dus niet ?

• Carpento
Volgens mij gaat die fan wel degelijk harder draaien als de voeding het warm krijgt, maar op de laagste stand geeft 'ie al redelijk wat airflow, dus het zal niet vaak gebeuren. Ik heb de voeding niet meer in een systeem actief dus kan het niet meer testen, maar ik meende soms wel te horen dat ie harder ging lopen.

Dat was zonder het beruchte kabeltje aangesloten. Of ie het ook doet mét aangesloten kabeltje weet ik niet.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Fingercage los gemaakt, alles weer aangeschroeft, maakt toch nog best veel lawaai :S. [intelligente fan aansturing my butt!]

Vraag: Zou ik deze fan erop kunnen plaatsen? Hij maakt 13 db geluid en maar 720 rpm. Of zou dat gewoon te weinig zijn?! [Ik heeft geen zin een doorgefikte voeding enzo ;)]

Afbeeldingslocatie: http://www.vobis.nl/GeneratedImages/763693.jpg

Alvast bedankt!

[Nee, dat plugje heb ik nergens ingezet :o]

Verwijderd

Topicstarter
@marblijb

Ik zou er geen andere fan op plaatsen.

Ik heb de voeding aangesloten op mijn fancontroller. Normaal gesproken staat hij uit, (voeding lekker stil Ik kan mijn controller regelen van 0 tot 12 V) Bij warm weer of fanatiek gamen zet ik hem op 12 V. Dit zorgt voor een een paar graden temperatuurdaling.

Al met al vind ik de Asus nu een redelijk stille en stabiele voeding.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Het is gewoon een redelijk stille voeding heb m zelf ook. Bij mij zit het stekkertje wel aangesloten, omdat ik de speed wil regelen. Ik heb namelijk een passive CPU cooling en tijdens gamen zit ik m voor de zekerheid op full, tijdens normaal gebuik zet ik de fan speed op 0% en dan draait hij net zo stil als dat je het stekkertje eruit haalt.
Voor het regelen van de fanspeed gebruik ik:... Speedfan

Verwijderd

Ik heb er nu een coolermaster fan op gezet, via een 5V verbinding [kabeltjes die ik bij de Zalman vga koeling kreeg nog een plekje vrij :D ] Nu is ie F*CKING GERUISLOOS!!! ] draait op maximaal 1220 RPM. Kan dit gevaarlijk zijn?? Of is dit gewoon een perfecte oplossing?

Afbeeldingslocatie: http://vobis.nl/GeneratedImages/763694.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 16:11 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk kan dat gevaarlijk zijn, de voeding kan te heet worden.
Maar dat snapte je zelf ook al wel neem ik aan.
Als je het 3 pins stekkertje niet aansluit is ie lekker rustig, standaard.

Verwijderd

ik heb de 3 pins aansluiting aangesloten op een zalman fan controller en daarmee kan ik hem van stil naar luid draaien, op de temp lijkt het weinig uit te maken maar als ie hard draait zuigt ie extra warmte uit de kast en dat scheelt wel.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Ik heb ook de voeding uit dit topic, en hij is bij mij gewoon stil.
Als hij harder draait betekent dat gewoon dat je hem meer belast. En hem minder hard laten draaien kan schadelijk zijn!

Ik heb net ff geprobeerd dat fan-aansluiting ding te doen (dingus) en wat maakt hij dan een takkeherrie zeg :7

-edit-

Op volle snelheid draait hij 2109 toeren!!

Maar ik kan het niet aanpassen met speedfan, die regeldingetjes hebben geen afeect, ook niet op mijn vpu cooler (Asus P4P800S-X)

[ Voor 24% gewijzigd door _AvA_ op 20-06-2006 22:04 ]

Droogkloot.

Pagina: 1