VoIP en toekomsbeeld

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Zo, gelukkig dat mijn oude tweakers account nog werkt...

Wij zijn 2 studenten aan de universiteit van Tilburg en wij vragen jullie mede-tweakers om hulp!
We hopen dat de mods hier deze topic laten staan (en er eventueel zelfs een sticky van maken O-) )
Momenteel zijn we bezig met een bescheiden onderzoek over VoIP, en de toekomstbeeld hiervan met name in het bedrijfsleven.
Velen van ons gebruiken het al thuis (o.a. d.m.v. de internet provider/adsl aanbieder), maar waar we nieuwsgierig naar zijn is in hoeverre VoIP wordt gebruikt in het bedrijfsleven (of in hoeverre er al voorbereidingen worden getroffen hiervoor) en wat jullie toekomstverwachting is.
We vragen dit met opzet aan tweakers, omdat tweakers meestal toch wel op de hoogte zijn van dit soort dingen..
Als jullie posten: graag jullie leeftijd, beroep en/of opleiding.
Kort samen gevat:
Hoe zien jullie VoIP in de toekomst in het bedrijfsleven, en wordt er momenteel bij jullie in het bedrijf al gebruik van gemaakt?

Onder de posters zullen we een kleinigheidje verloten!
Dank!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Jules|IA op 22-11-2005 14:51 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
haha mede stad genoot (iig als je in tilburg woont)

Het is jammer dat je lang niet meer online bent geweest want zoals je nu gaat merken krijg je reacties in de trant van dat dit niet toegestaan is. Alleen als je er een modje overgemailed hebt of het mag.

Verder kan je misschien beter een paar bedrijfen bellen of ze vpn gebruiken en hoe ze de toekomst zien.

Vanuit mijn optiek denk ik dat vpn veel gebruikt word en nog meer gebruikt gaat worden.

(krijgk nu men cadootje O-) )

[ Voor 4% gewijzigd door andreict op 22-11-2005 14:53 ]

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

voordeel van Voip: Gratis bellen
Nadeel van Voip : Gratis bellen!!!!!!

Spam via de telefoon vanuit nigeria! E-mail was altijd populair aangezien het niets koste vergeleken met telefonisch geld schooien, enz.. Ik verwacht veel reclame in de komende 10 jaar via de telefoon (Voip).

Voor het bedrijfsleven is het pas echt interessant als het 100% werkt. 3 cent per minuut weegt niet op tegen een persoon van 50 euro per uur. Het is voor het mkb interresanter dan ee ngroot bedrijf met meer risico's.
Als deze problemen verholpen zijn en meerdere mensen gebruiken Voip dan wordt het pas interessant. Tot dat punt scoort KPN nog wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Nimrod|IA op 22-11-2005 22:56 ]

>Systeemspecs<

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Velen van ons gebruiken het al thuis (o.a. d.m.v. de internet provider/adsl aanbieder), maar waar we nieuwsgierig naar zijn is in hoeverre VoIP wordt gebruikt in het bedrijfsleven (of in hoeverre er al voorbereidingen worden getroffen hiervoor) en wat jullie toekomstverwachting is.

't Is maar net welke keuze een bedrijf maakt voor transport van de spraak en of ze op het punt staan om toch naar nieuwe apparatuur voor telefonie over te gaan. Normaal patchen van lijnen kost je voor iedere werkplek met een telefoon toch weer een patch immers.

Of de toepassing ook tussen bedrijf en andere vestigingen interessant is? Of ook de verbinding naar hun aanbieder van telecommunicatie via IP gaat? Of enkel intern?

Zijn allemaal andere zaken die compleet los van elkaar kunnen zijn. VoIP is geen fenomeen of dienst, het is een techniek om spraak te vervoeren (gesprekken te voeren) waar het over IP getransporteerd wordt in plaats van de bestaande technieken.

Dit slaat dan ook geen enkel hout natuurlijk. Het is een techniek, geen product. Dat er nu veel aanbieders zijn die bepaalde tariefgroepen op €0 stellen of er een €0 maandbedrag voor vragen of het voor €0 bij een ander abonnement (zoals een breedband verbinding) geven staat er los van.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Jules,

Ik zelf ben student aan het TI Mon3aan te Delft, ik volg hier een opleiding ICT niveau 4.
Ben 23 en ben op dit moment bezig met VoIP.

Ik loop stage bij een groot internationaal bedrijf wat in de olie zit.
Mijn stage heeft vooral betrekking op de beveiliging van VoIP.
Dit omdat het bedrijf waar ik stage loop graag wil weten hoe veilig VoIP is.

Het bedrijf heeft zich door een ander bedrijf zich laten voorlichten wat voor soorten VoIP er allemaal
zijn. Ze zijn niet gaan kijken naar bijvoorbeeld skype en varianten, maar uiteraard naar het betere werk. VoIP bestaat al best een tijd. De VoIP omgevingen zijn eigenlijk in 3 stukken te verdelen, namelijk: commercieel (skype) H.323 en SIP. H.323 en SIP zijn signalerings protocollen.
Een kleine quote uit mijn onderzoek over deze 2:
Conclusie:
Ondanks vrij nieuw, heeft SIP zichzelf gevestigd als de manier van de toekomst voor signalering in VoIP netwerken. De kracht zit ook in het feit dat het vele malen simpeler is dan H.323 en daarom makkelijker te implementeren is. Zijn simpelheid ondersteunt de flexibiliteit en kracht. Het support alle kenmerken die al ondersteunt worden in de traditionele telefoon netwerken en zelfs meer. Het feit dat het SIP protocol de keuze is voor de volgende generatie draadloze netwerken. Men verwacht dat SIP-gebaseerde mobile apparaten beschikbaar komen en SIP-gebaseerde netwerk elementen geïntroduceerd worden in mobile netwerken.

De hoofd reden voor het bestaan van twee niet tussen elkaar bruikbare signalering protocollen zijn beide, de telecommunicatie en de Internet wereld, die graag een protocol willen hebben die voldoet aan hun eigen tradities. De ITU wil een geavanceerde vaste oplossing, waar de IETF een protocol wil hebben die simpel is, met krachtige tools. Het Internet telefoneren via VoIP zit tussen deze beide werelden, waar het moeilijk is welke weg te kiezen. Maar kijkend naar de technische mogelijkheden zijn de kansen voor SIP erg groot.
Het bedrijf waar ik stage loop, heeft voor H.323 gekozen omdat het een "klaar" protocol is. Maar de toekomst ligt echter toch bij SIP.
Over een kleine 2 maanden zijn wij volledig overgestapt op VoIP.
Wel alleen in het gebouw, daarbuiten gaan we gelijk over op meerdere ISDN lijnen.
Het toekomstige beeld is dat meerdere vestigingen via prive lijnen VoIP gaan gebruiken.

SIP en H.323 kunnen wel met elkaar praten via een Media Gateway, voor als je het wilt weten.

nog vergeten te melden, KPN is op dit moment bijna klaar met zijn SIP telefoon netwerk, maar op tweakers.net zal daar zeker nog aandacht aan besteed gaan worden.

Heb je nog vragen, mail zou ik zeggen

Zelf ben ik dus nog wel bezig met VoIP, maar dan op beveiliging.
Tool voor het testen van de beveiliging VoIP netwerk

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
bjck schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:00:

't Is maar net welke keuze een bedrijf maakt voor transport van de spraak en of ze op het punt staan om toch naar nieuwe apparatuur voor telefonie over te gaan. Normaal patchen van lijnen kost je voor iedere werkplek met een telefoon toch weer een patch immers.

Of de toepassing ook tussen bedrijf en andere vestigingen interessant is? Of ook de verbinding naar hun aanbieder van telecommunicatie via IP gaat? Of enkel intern?

Zijn allemaal andere zaken die compleet los van elkaar kunnen zijn. VoIP is geen fenomeen of dienst, het is een techniek om spraak te vervoeren (gesprekken te voeren) waar het over IP getransporteerd wordt in plaats van de bestaande technieken.

Dit slaat dan ook geen enkel hout natuurlijk. Het is een techniek, geen product. Dat er nu veel aanbieders zijn die bepaalde tariefgroepen op €0 stellen of er een €0 maandbedrag voor vragen of het voor €0 bij een ander abonnement (zoals een breedband verbinding) geven staat er los van.
Misschien een beetje een n00b vraag, maar wat versta je onder het patchen van lijnen?
Ik kan me iig idd voorstellen dat als er hevig is geinvesteerd in de huidige vorm van communicatie in een bedrijf (of dat nou interne of externe communicatie is) dat er niet zomaar overgestapt wordt op VoIP als die investering (voor o.a. randapparatuur en dergelijke) nog niet afgeschreven is.
Wat wel opkomt is dan de vraag in welke mate het gebruik van VoIP een kostenbesparing gaat opleveren, en of dat niet opweegt tegen de nog niet afgeschreven investering.
Ik had moeten zeggen dat we Business Studies studenten zijn, een variant op het meer bekende bedrijfskunde en bedrijfswetenschappen. Ondanks dat we niet echt n00bs zijn op ict gebied, moet ik wel eerlijk bekennen dat de laatste tijd de aandacht meer naar de studie etc. uitgaat dan naar ict, en dat is natuurlijk funest omdat je dan snel achterhaald bent in een sector waarbij de ontwikkeling ontieglijk vlot gaat.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:48:
Jules,

Ik zelf ben student aan het TI Mon3aan te Delft, ik volg hier een opleiding ICT niveau 4.
Ben 23 en ben op dit moment bezig met VoIP.

Ik loop stage bij een groot internationaal bedrijf wat in de olie zit.
Mijn stage heeft vooral betrekking op de beveiliging van VoIP.
Dit omdat het bedrijf waar ik stage loop graag wil weten hoe veilig VoIP is.

Het bedrijf heeft zich door een ander bedrijf zich laten voorlichten wat voor soorten VoIP er allemaal
zijn. Ze zijn niet gaan kijken naar bijvoorbeeld skype en varianten, maar uiteraard naar het betere werk. VoIP bestaat al best een tijd. De VoIP omgevingen zijn eigenlijk in 3 stukken te verdelen, namelijk: commercieel (skype) H.323 en SIP. H.323 en SIP zijn signalerings protocollen.
Een kleine quote uit mijn onderzoek over deze 2:

[...]

Het bedrijf waar ik stage loop, heeft voor H.323 gekozen omdat het een "klaar" protocol is. Maar de toekomst ligt echter toch bij SIP.
Over een kleine 2 maanden zijn wij volledig overgestapt op VoIP.
Wel alleen in het gebouw, daarbuiten gaan we gelijk over op meerdere ISDN lijnen.
Het toekomstige beeld is dat meerdere vestigingen via prive lijnen VoIP gaan gebruiken.

SIP en H.323 kunnen wel met elkaar praten via een Media Gateway, voor als je het wilt weten.

nog vergeten te melden, KPN is op dit moment bijna klaar met zijn SIP telefoon netwerk, maar op tweakers.net zal daar zeker nog aandacht aan besteed gaan worden.

Heb je nog vragen, mail zou ik zeggen

Zelf ben ik dus nog wel bezig met VoIP, maar dan op beveiliging.
Tool voor het testen van de beveiliging VoIP netwerk
Wauw, prachtige technische post!
Ik snap helaas niet alles wat je gepost hebt, maar kun je misschien aangeven waarom de toekomst bij SIP ligt?
En ik weet dat VoIP een aantal veiligheidskwesties met zich gaat meebrengen, in hoeverre kun je deze vergelijken met de "oude, gebruikelijke" veiligheidskwesties die ook al ter sprake kwamen met het gebruik van e-mail en internet? Er flitst natuurlijk vanalles en nog wat al in onze gedachten.
Kga zowiezo je post laten lezen aan mijn studiegenoot, en we zullen je naar alle waarschijnlijkheid een mail sturen! Bedankt iedereen voor alle reacties tot nu toe (but keep them coming :9 )!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Jules schreef op woensdag 23 november 2005 @ 23:29:
[...]

Misschien een beetje een n00b vraag, maar wat versta je onder het patchen van lijnen?
Nu ligt in elk kantoorpand een aparte lijn voor telefonie en LAN naar elke werkplek. Vaak gebruiken ze gewoon twee RJ45 (netwerk/LAN) poortjes in een aansluiting op een kabelgoot of putje in de vloer per bureau/eiland.

Als je dus een toestel op een bureau wilt plaatsen prik je die in een poortje en de andere kant van dat poortje/kabel komt uit op een rek met alle poortjes van een verdieping of heel bedrijf. Een patch-paneel.

Het in gebruik nemen van een liggende kabel en die bij het bureau aansluiten op een toestel. De andere kant aansluiten vanaf het centrale paneel op een poortje van een netwerk switch of bijvoorbeeld hier op de telefooncentrale noem je patchen.

Als je dus alles IP doet kan je met minder bekabeling intern af.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 20:39
Kan je eigenlijk via VOIP sms ontvangen?

Verwijderd

mega-edit (lol @ myself)

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 13:10 ]

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 20:39
Hmm net een mailtje terug van Budgetphone.. op dit moment nog niet.. maar in de nabije toekomst voegt men dit toe

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bjck schreef op woensdag 23 november 2005 @ 23:42:
[...]

Nu ligt in elk kantoorpand een aparte lijn voor telefonie en LAN naar elke werkplek. Vaak gebruiken ze gewoon twee RJ45 (netwerk/LAN) poortjes in een aansluiting op een kabelgoot of putje in de vloer per bureau/eiland.

Als je dus een toestel op een bureau wilt plaatsen prik je die in een poortje en de andere kant van dat poortje/kabel komt uit op een rek met alle poortjes van een verdieping of heel bedrijf. Een patch-paneel.

Het in gebruik nemen van een liggende kabel en die bij het bureau aansluiten op een toestel. De andere kant aansluiten vanaf het centrale paneel op een poortje van een netwerk switch of bijvoorbeeld hier op de telefooncentrale noem je patchen.

Als je dus alles IP doet kan je met minder bekabeling intern af.
Het is fijn dat je theoretisch met minder bekabeling af kan in een bedrijf maar als die kabels er al liggen dan hoef je ze ook niet meer weg te halen.

In mij ogen is het simpelste om te doen het bestaande interne telefoonnetwerk te behouden en de externe aansluitingen te migreren naar VOIP, deze buitenlijnen vervolgens om te zetten naar analoge lijnen (dmv VOIP-modem) en deze analoge lijnen aan te sluiten op je analoge telefooncentrale.

Dan hoef je op de werkvloer niks te veranderen, de telefoniekosten liggen lager, het interne bellen blijft werkzaam als gewend.

Vraagje: hoeveel externe ingangslijnen heeft jouw telefooncentrale?

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:07

Flipm0de

geen

vraag me al een tijd iets af over voip. Stel je hebt een goeie beveiliging als bedrijf voor je netwerk. Maar als iemand anders jou nu belt via voIP die geen beveiliging heeft. Dan heb je dus helemaal niks aan je goede beveiliging als bedrijf??

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Sleejuhr
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Flipm0de schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 19:29:
vraag me al een tijd iets af over voip. Stel je hebt een goeie beveiliging als bedrijf voor je netwerk. Maar als iemand anders jou nu belt via voIP die geen beveiliging heeft. Dan heb je dus helemaal niks aan je goede beveiliging als bedrijf??
Klopt, maar dat heb je nu ook al wel. Als bedrijf kan je je telefonie toch zo goed beveiligen, maar als er een andere partij gewoon een draadloos toestel heeft wat uit de oertijd stamt zonder DECT bijvoorbeeld kunnen anderen het gesprek ook ontvangen. Zelfde geld voor mail overigens, als je die als buitenstaander kan ontvangen is deze ook gewoon te lezen.

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Jules of UnderIn2 zijn jullie bereikbaar voor mij? ben met vergelijkend onderzoek bezig ;)

Verwijderd

KPN is er vollop mee bezit om alles VoIP te maken, binnen een paar jaar is alles bij hun VoIP en zijn er nog maar 3 telefooncentrales in heel Nederland vd KPN ;)
Pagina: 1