Irrelevant voor deze discussie. Schermen die je bekijkt op papier-afstand hoeven nooit 300 DPI te gaan halen. Een punt gemaakt met 300 DPI is makkelijker te onderscheiden op papier dan op een lichtgevend scherm. maw, wanneer je een witte achtergrond hebt met 1 zwart puntje is dat op papier veel en veel makkelijker te zien dan op een scherm. Op het scherm heb je gewoon een minimale bepaalde dot pitch nodig om verschil te maken bij je ogen.
Het is ook niet de bedoeling dat je met het back-light helemaal aan teksten met het lettertype Arial of Tahoma van 11 pixels hoog gaat lezen. Dat je bij de huidige apparaten nog niet anders is betekent niet dat dit niet gaat komen.
Dat wil ik eerst nog wel eens zien. 't is net als bij fotografie. In plaats van dat ze 4 megapixel sensors ruisarmer gaan maken, knallen ze nu door naar 8 megapixel sensors in compact cams terwijl dat technisch gewoon de verkeerde keuze is. Ik zie hetzelfde al een beetje gebeuren met de PDA's: er zijn nu PPC's op de markt met VGA resolutie schermen terwijl de software daar bij lange na geen optimaal gebruik van maakt.

Als je een tekst leest wil je wat grotere letters, maar als je een bepaald stuk zoekt is het wel handig dat je lekker ver kan uitzoomen zonder dat alles pixelig wordt.
Ik kan je verzekeren dat de pixelgroottes van bijv. een VGA PocketPC of die Nokia of zelfs het 320x320 schermpje van mijn Palm op het oog niet veel van elkaar verschillen. Men kan wel technisch mierenneuken of pimpen met een net iets kleinere dot pitch, maar in de praktijk is van korreligheid geen sprake.
Daarnaast gebruiken we displays niet alleen voor tekst. Voor foto's, Lijntekeningen, kaarten, en andere afbeeldingen heb je het liefst een zo hoog mogelijke resolutie. Er worden op dit moment ook allerlei schaalbare interfaces ontwikkeld die kunnen meegroeien waarmee je ook op een hogeresolutiescherm toch dingen groot, en haarscherp kan weergeven.
Er zit toch een einde aan te komen. Men gaat zelfs over 100 jaar nooit en te nimmer 8000x6000 pixels op 4 inch proppen, hoewel dat technisch gewoon mogelijk gaat zijn. Waarom niet? Omdat het gewoon niet nuttig is voor het menselijk oog. De puntgroottes gebruikt bij een PocketPC VGA scherm zijn haast al het kleinste wat een menselijk oog op een scherm van elkaar kan onderscheiden bij normaal gebruik. Ik weet zeker dat wanneer je met je oog 20 cm van het scherm gaat hangen je individuele pixels kan tellen, maar dan zitten we in Tweaker theory en niet hoe we in de dagelijkse praktijk met spullen omgaan, en daar zal de industrie zich op blijven richten.
De fysieke grootte hoeft ook helemaal geen probleem te zijn, er bestaan al jarenlang head-mounted displays die het beeld direct in je oog projecteren, fexibele displays, mobiele beamers en hologrammen komen ook steeds dichterbij.
.... en dat duurt nog 10 jaar voordat we uberhaupt aan de kosteneffectiviteit kunnen gaan denken. In de tussentijd is het nog wat behelpen. Ik ben het er wel mee eens dat andere MANIEREN van het weergeven van informatie de oplossing is, en niet het domweg vergroten van resolutie van traditionele schermen.
Alors.