Toon posts:

Pc krijgt geen connectie met domain controller

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem wat sinds gisteren spontaan is opgetreden. Ik hoop dat één van jullie mij kan helpen.

Situatie:

4 pc's - 10.0.1.10 t/m 10.0.1.13 (win2000 en XP)
1 server - 10.0.1.1(win2000)
1 ADSL modem - 10.0.0.138
Allemaal verbonden dmv switch

subnetmask 255.255.255.0
Default gateway 10.0.0.138
Primairy DNS 10.0.0.138

Sinds gisteren kan één van deze pc's(win2000) het netwerk niet meer benaderen. Als vanaf deze pc wordt ingelogd op het domein duurt het heel lang voordat de pc uiteindelijk is opgestart. Als de pc is opgestart blijkt er geen connectie te zijn met het domein, het loginscript is ook niet doorlopen en de server kan niet worden benaderd. (hoe kan de pc dan toch opstarten, normaal blijf je dan toch bij het loginscherm hangen?). Internetverbinding is ook niet mogelijk

Vanaf de command prompt kan de server wel worden gepingt ook het www kan worden gepingt. Kortom DNS probleem zou ik zeggen.

Als ik nu een mapping wil maken naar een share op de server middels het ip-adres lukt dit niet. Zou toch moeten kunnen dacht ik?

Alle andere pc's zijn op deze manier geconfigureerd en werken correct. Wat doe ik fout?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 12:33 ]

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:06
verander je dns op je werkstations naar 10.0.1.1 en het gaat werken.

Je moet altijd de dns op werkstations naar je server laten verwijzen!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 18:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tonnetje schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 12:39:
verander je dns op je werkstations naar 10.0.1.1 en het gaat werken.

Je moet altijd de dns op werkstations naar je server laten verwijzen!
With him ^^^

Als je dan met de clients ook nog op internet wil komt zal je een forwarder in moeten stellen op je DNS server.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
ja :P misschien dat je eerst dan nog effe de pc opnieuw in het domein moet toevoegen, maar ik denk dat het meteen al wel werkt

iRacing Profiel

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Kun je de server wel pingen? Heb je internetverbinding?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd begrepen dat ik 10.0.1.1 als DNS moet instellen.
Vervolgens ipconfig /registerdns uitgevoerd.
Opnieuw opgestart.

Probleem blijft bestaan.

Echter nadat ik na een uurtje nog 's probeerde een mapping met een share op de server te maken lukte dit opeens wel. Ook had ik weer een internet verbinding.

Vervolgens opnieuw opgestart en weer hetzelfde probleem, het duurt heel lang voordat de pc is opgestart en het loginscript wordt niet doorlopen. Geen connectie met de server of internet mogelijk. wel te pingen op ip-adres. Na een kwartiertje kan ik wel verbinding maken met internet, maar de server is onbereikbaar.

Silverstorm - zie ook het eerste bericht "Vanaf de command prompt kan de server wel worden gepingt ook het www kan worden gepingt...."

Verwijderd

hmm dan zou ik even de eventlog van de clients doorkijken, en evt. ook van de server. Kijken of je wat geks vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleem is opgelost. Om de één of andere reden was de trusted zone in zonealarm totaal verdwenen.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik zonealarm had uitgeschakeld door de directory program files directory te hernoemen naar _zonealarm en met msconfig heb ik de zonealarm componenten zoals o.a. truevector gebeuren uitgeschakeld. Daarna PC opnieuw opgestart.

Toch houdt hij dan op de één of andere manier zijn settings vast en blijft hij dus actief. Weet iemand hoe dit werkt?

Ook heb ik nu de DNS instellingen aangepast en laat deze verwijzen naar de Server (10.0.1.1). Internet werkt wel maar mail wordt niet meer opgehaald. Moet ik dan een mail forwarder instellen op de dns server? Zo ja, hoe doe ik dit?

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik DNS moet instellen om mail op te halen?

Als ik de primaire DNS naar mijn server verwijs 10.0.1.1 dan doet alles het behalve als ik mijn mail rechtstreek via de ADSL modem op wil halen doetie het niet.

Server 10.0.1.1
Gateway 10.0.0.138
Primaire DNS 10.0.1.1

Iemand enig idee? Want ik begin een beetje hopeloos te worden.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:04:
Silverstorm - zie ook het eerste bericht "Vanaf de command prompt kan de server wel worden gepingt ook het www kan worden gepingt...."
Jep, sorry was beetje onduidelijk bezig wel vaker last van. De vraag was eig bedoelt hoe je pingt. pingen naar www.tweakers.net is wat anders dan 0.0.0.0 pingen.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:03:
Weet iemand hoe ik DNS moet instellen om mail op te halen?
Je bedoelt met een client? Lukt pingen naar je mailhost? mail.planeet.nl b.v.? Wat zijn de instellingen van je mailclient?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
Met een client bedoel ik pc op het lokale netwerk.

Mail instellingen van client zijn rechtstreeks naar de provider toe....in dit geval XS4ALL.

Als ik 10.0.0.138(ADSL Modem) als primaire DNS Server instel dan kan ik gewoon mail ophalen/verzenden. Alleen kan ik dan niet pingen naar mijndomein.nl

Als ik 10.0.1.1(Server) als primaire DNS Server instel dan kan ik geen mail ophalen, wel verzenden. Pingen naar mijndomein.nl gaat dan goed.

Enig idee? Ben een beetje radeloos momenteel......

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 15:01
Je server zit niet in hetzelfde subnet als je ADSL modem/router.

Genoemde gegevens:
10.0.0.138 - ADSL Modem
10.0.1.1 - Server
Subnetmask 255.255.255.0

Ik vermoed dat het genoemde subnetmask alleen op de server en clients zo staat ingesteld. Op de ADSL router staat waarschijnlijk 255.0.0.0 of 255.255.0.0 . Dus loop even na of je subnetmask op alle apparaten hetzelfde is. Het lijkt mij sowieso handig om een 255.255.255.0 mask te gebruiken (tenzij je een heel groot netwerk hebt...). Dus zet bijv. je server op 10.0.0.1 en je clients op 10.0.0.10 t/m 10.0.0.13.

Daarnaast heb je nog een DNS probleem. Je moet op je clients (en trouwens ook op je server) als DNS server het ip adres van je server gebruiken. In DNS snap-in (Administrative Tools) van je server moet je vervolgens een forwarder instellen met het ip adres van de DNS server van je provider. Als dafault gateway gebruik je natuurlijk overal het ip adres van je ADSL router. Dan moet het werken, lijkt me.

Dit is overigens vrij basic, dus ik raad je aan wat meer FAQs over netwerken/domeinen te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jiboom,

Ik dacht eerst ook dat het te maken had met dat de router in een ander subnet hing. maar dit heeft er echter niet mee te maken.

Inmiddels had ik ook alles in dezelfde range ingesteld (alles in de range 10.0.0.1 t/m 10.0.0.25) En het subnetmask stond/staat overal op 255.255.255.0

DNS forwarder is ook ingesteld. Dus dat is het probleem niet. Kan gewoon internetten zonder problemen. Wat ik niet kan is mail ophalen, wel verzenden. En dat is dus wat ik niet snap. Als ik kan internetten en mail verzenden worden de naampjes dus goed vertaald naar de bijbehorende ip-nummertjes.....alleen de pop server van mijn mailprovider kannie op de één of ander manier niet vinden. En ik snap dus niet waar uhm dat in zit en ik hoop dus dat iemand mij hier een antwoord op kan geven want met googlen en door dns documentatie te lezen kom ik er niet uit. |:(

Verwijderd

Probleem is heel simpel opgelost.

Heb hier ook een server, welke in mijn netwerkje genesteld is.
Op alle mogelijke manieren te bereiken.

De Barbapappa-truck is de primaire DNS op de clients in te stellen op het IP van de server en de secundaire DNS op die van de ADSL modem.

Mocht het niet werken, laat het even weten, check ik mijn configuratie even goed na, maar ben er bijna van overtuigd dat het zo is ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Nope helaas ook dit geeft niet het gewenste resultaat.

Ook als ik de dns server van de provider als secundaire dns server instel werkt het niet.

ik kan voor de rest alle www adressen pingen en dat gaat goed alleen kan ik niet naar de pop server van de provider pingen.

Andere smtp en pop adressen kan ik wel pingen. Alleen die van mijn domeinnaam niet.

Misschien heeft het iets te maken met dat de domeinnaam van het lokale netwerk hetzelfde is als de www domeinnaam. Dus: mijndomein.nl = lokaal domein en www.mijndomein.nl zijn hetzelfde. Kan iemand hier iets over zeggen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet altijd mijndomein.nl.local nooit een .nl alleen als netwerknaam!

Kan wel, maar dat heeft dan andere redenen...
Veranderd je domeinnaam met bladiebla.local ofzo

[ Voor 41% gewijzigd door Vorkie op 07-12-2005 17:52 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33

BCC

Open eens een CMD-prompt en doe:

nslookup demailserverdiejewilbereiken

en

tracert demailserverdiejewilbereiken

Dan moet je als het goed is prima kunnen zien waar het mis gaat..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1