Wat in mijn ogen vaak over het hoofd gezien wordt is dat mensen over het algemeen niet op een website komen met de vraag wat er allemaal opstaat. Mensen zoeken iets*. Een pagina met veel
informatie is dus op zich geen enkel probleem. Om ook een antwoord op de vraag uit de topictitel te geven: om ervoor te zorgen dat mensen zo snel mogelijk "bij" hun informatie zijn.
Het punt is dan ook meer dat uit die berg met links en / of texten zo snel mogelijk het gezochte gevonden moet kunnen worden. De meest gezochte / belangrijkste zaken wil je dus duidelijk snel te vindbaar hebben, maar van minder relevante zaken is de zichtbaarheid natuurlijk ook belangrijk.
In die context gaat het ook om verwachtingspatronen. Heel veel websites zijn op ongeveer dezelfde manier opgebouwd. Maar daar is echter helemaal niks mis mee, het draagt er juist zorg voor dat mensen sneller weten te vinden wat ze zoeken.
Nadat mensen iets hebben gevonden op je website wil je ze echter vasthouden, zoals de TS al opmerkte. Dán is het belangrijk en relevant ándere informatie waarvan jij verwacht dat de / die bezoeker die leuk / belangrijk vindt snel te vinden is.
Een goede vraag is vervolgens wat je dan op je frontpage, want daar heeft iedereen het tot nu toe over geloof ik, moet laten zijn. Om daar een antwoord op te kunnen geven is de vervolgvraag hóe mensen op je website gaan komen. Als ze in significante mate op je FP terecht gaan komen met het doel informatie te zoeken, zou je op de FP de voornaamste informatie in vlak-achtige context kunnen weergeven. Ik weet niet waarom mensen vnl. op
http://www.omroep.nl terecht gaan komen, maar als ze voornamelijk langskomen voor gemiste uitzendingen, themasites, of de tv-gids zijn die allen snel te vinden.
Daartegenover staat een FP voor een website waar mensen voor gedeeplinked, zoals vanuit een zoekmachine, op terechtkomen. De FP is hier veel bruikbaarder om recente dingen zichtbaar te maken voor terugkerende bezoekers, dan wel bezoekers die zich vanuit de subpagina afvragen wat er nog meer op de - kennenlijk goede - website te vinden is. Hier zijn zat pagina's van te vinden.
Hóé je zorgt dat je je gebruikers vasthoud is denk ik vooral door ervoor te zorgen dat zodra mensen eenmaal hun informatie hebben gevonden ze duidelijk te maken dat er nog véél meer leuks is. Dat zal dan ook voornamelijk gebeuren op de subpagina's in beide gevallen.
En de waardering hangt natuurlijk ook van bovenstaande af

.
*
Ik heb het hier steeds over informatie, maar dat kan net zo goed iets anders zijn natuurlijk.
Misschien niet echt wat je wilde met dit topic, maar dat was me sowieso niet helemaal duidelijk
.