Groepen, ondanks dat ik een aantal MS certificaten heb en al een paar jaar systeembeheerder ben is het kwartje nooit gevallen. Misschien komt het omdat ik dit nog nooit van scratch af aan heb hoeven opzetten. In ieder geval zie ik door de bomen het bos niet meer en hoop ik dat het met dit topic wat helderder gaat worden en uiteindelijk het kwartje valt. 
Daarnaast ben ik benieuwd naar wat best practices als het gaat om het werken met groepen.
De situatie:
- 1 Windows 2000 domein in native-mode
- gebruikers werken op 1 afdeling
- de afdeling heeft een gedeelde map
- de afdeling heeft een distributielijst in Exchange
- alle gebruikers van de afdeling zijn gelijk
- de gebruikers van een afdeling moeten in de distributielijst zitten en recht hebben om te werken in de gedeelde map
- aan de naamgeving van de groep wil ik kunnen aflezen wat voor groep het is
Per afdeling heb ik dus 2 groepen nodig, eentje om rechten op een directory aan toe te kennen en eentje die als distributielijst in Exchange kan dienen, bijvoorbeeld:
SEC_Administratie:
- security group
- domain local
DIS_Administratie:
- distribution group
- domain local
Elke gebruiker van de afdeling Administratie moet dus in deze 2 groepen geplaatst worden.
Mijn vragen:
- Klopt deze gedachtengang?
- Hoe kan ik nu nesting toepassen om het overzichtelijker te maken?
Daarnaast ben ik benieuwd naar wat best practices als het gaat om het werken met groepen.
De situatie:
- 1 Windows 2000 domein in native-mode
- gebruikers werken op 1 afdeling
- de afdeling heeft een gedeelde map
- de afdeling heeft een distributielijst in Exchange
- alle gebruikers van de afdeling zijn gelijk
- de gebruikers van een afdeling moeten in de distributielijst zitten en recht hebben om te werken in de gedeelde map
- aan de naamgeving van de groep wil ik kunnen aflezen wat voor groep het is
Per afdeling heb ik dus 2 groepen nodig, eentje om rechten op een directory aan toe te kennen en eentje die als distributielijst in Exchange kan dienen, bijvoorbeeld:
SEC_Administratie:
- security group
- domain local
DIS_Administratie:
- distribution group
- domain local
Elke gebruiker van de afdeling Administratie moet dus in deze 2 groepen geplaatst worden.
Mijn vragen:
- Klopt deze gedachtengang?
- Hoe kan ik nu nesting toepassen om het overzichtelijker te maken?