Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Mijn contract loopt binnenkort af (ergens in Januari), en ik moet dus op zoek naar een nieuwe baan. Ik ben nu ontwikkelaar en dat bevalt me eigenlijk niet zo goed. Ik bedoel ik kan redelijk meekomen maar ik zie dat anderen veel beter kunnen ontwikkelen, waar ik naar mijn nederige mening wel goed in ben is het ontwerpen van software. Het gebruikersvriendelijk maken van een pakket en inzien welke eisen er gesteld moeten worden aan het technische platform.

Mijn vraag is nu, waarom moet je zo enorm veel ervaring hebben als software-ontwerper? Ik heb veel aan ontwerp gedaan op mijn opleiding en bij mijn huidige opdracht ook het redelijke maar ze vragen zo 5 jaar evaring...hoe kom ik nu aan zo'n baan?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:06:
Mijn vraag is nu, waarom moet je zo enorm veel ervaring hebben als software-ontwerper?
Omdat er als architect veel brede en diepe kennis gevraagd is. Je moet in staat zijn bij een ontwerp rekening te houden met alle aspecten, bijvoorbeeld:
- informatiebehoefte (in staat zijn iets te ontwerpen dat aan alle eisen voldoet, denk aan UML cases, interviews, etc)
- performance (dus ook technisch diep)
- concurrency (je moet in staat zijn iets te ontwerpen dat door meerdere gebruikers wordt gebruikt, zonder dat ze elkaars werking kunnen beinvloeden)
- quality assurance (ervoor kunnen zorgen dat het ontwerp duidelijk is en dat je in staat bent tijdens het ontwerp al rekening te houden met de eventuele valkuilen van het systeem)
- projectfasering (mijlpalen definieren en er een tijdplanning aan vast binden)
- enzovoorts.

Er komt gewoon heel veel bij kijken en hoe meer werkervaring iemand heeft in het bouwen, des te beter kan hij dit soort dingen inschatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2005 09:13 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:12:
[...]

Omdat er als architect veel brede en diepe kennis gevraagd is. Je moet in staat zijn bij een ontwerp rekening te houden met alle aspecten, bijvoorbeeld:
- informatiebehoefte (in staat zijn iets te ontwerpen dat aan alle eisen voldoet, denk aan UML cases, interviews, etc)
- performance (dus ook technisch diep)
- concurrency (je moet in staat zijn iets te ontwerpen dat door meerdere gebruikers wordt gebruikt, zonder dat ze elkaars werking kunnen beinvloeden)
- quality assurance (ervoor kunnen zorgen dat het ontwerp duidelijk is en dat je in staat bent tijdens het ontwerp al rekening te houden met de eventuele valkuilen van het systeem)
- projectfasering (mijlpalen definieren en er een tijdplanning aan vast binden)
- enzovoorts.

Er komt gewoon heel veel bij kijken en hoe meer werkervaring iemand heeft in het bouwen, des te beter kan hij dit soort dingen inschatten.
Maar dan ben ik er niet met alleen ontwikkelaar als baan voordat ik het bovenstaande kan doen, en wil niet alleen maar ontwikkelen...ben ik veel te eigenwijs voor :+

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:18:
[...]

Maar dan ben ik er niet met alleen ontwikkelaar als baan voordat ik het bovenstaande kan doen, en wil niet alleen maar ontwikkelen...ben ik veel te eigenwijs voor :+
Belangrijk is dat je jezelf steeds dingen blijft aanleren. Ik ben mij erop aan het voorbereiden, juist omdat ik ook niet de rest van mijn leven 'maar' programmeur wil blijven. Rollen als Architect, Consultant, Team Leader of Manager spreken mij veel meer aan op de lange termijn :)

Maar ja, dat komt niet uit de lucht vallen.

Wat wil je nou eigenlijk zelf? Wat vind jij het leukste om te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:23:
[...]

Belangrijk is dat je jezelf steeds dingen blijft aanleren. Ik ben mij erop aan het voorbereiden, juist omdat ik ook niet de rest van mijn leven 'maar' programmeur wil blijven. Rollen als Architect, Consultant, Team Leader of Manager spreken mij veel meer aan op de lange termijn :)

Maar ja, dat komt niet uit de lucht vallen.

Wat wil je nou eigenlijk zelf? Wat vind jij het leukste om te doen?
Ik vind programmeren wel leuk maar ik vind dat ik zelf niet goed genoeg ben, als ik zie wat anderen kunnen... Ik vind van mezelf wel dat ik goede ideeen heb om problemen aan te pakken (zo moest ik op dit bedrijf in de bres springen omdat we ineens van 1 naar 2 ontwikkelaars gingen en de andere totaal niet gewend is om samen te werken, hij meldde bijvoorbeeld nooit wanneer hij er niet was). Ook vind ik ontwerpen (TO enz) nu wel interessant.

Omdat er op het moment zoveel keus ik wil ik graag groeien, ik wil in elk geval niet als marionet bij ATOS of zoiets werken.

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:27:
[...]
Ik vind programmeren wel leuk maar ik vind dat ik zelf niet goed genoeg ben, als ik zie wat anderen kunnen...
Waarom vind je dat? Wat kunnen anderen dat jij niet kunt?

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:25:
[...]

Waarom vind je dat? Wat kunnen anderen dat jij niet kunt?
Dat zie ik gewoon, ik merk bij mezelf dat ik een lange leercurve heb maar dat ik daarna ga als een (kip)banaan...

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:29:
[...]

Dat zie ik gewoon, ik merk bij mezelf dat ik een lange leercurve heb maar dat ik daarna ga als een (kip)banaan...
Hmm, maar als ontwerper moet je juist heel snel kunnen leren en vooral heel veel weten :X

White papers lezen en het bijhouden van alle nieuwe ontwikkelingen is voor de ontwerper een gewoonte. Hij is in staat technologie te plaatsen in het juiste perspectief (best practices) en de meest complexe problemen logisch op te lossen (die de standaard programmeur over het hoofd groeien).

Pagina: 1