Tagan I-Xeye 420 -> koelers

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb dus een Tagan I-Xeye 420 voeding. Deze heeft hele irritante lampjes erin zitten (ik verwachtte bij aanschaf dat ik er geen last van zou hebben). Het probleem is dat deze lampjes "in" de koelers zitten en ik kan ze dus niet uitzetten.

Nu wil ik dus nieuwe koelers erin stoppen, gewone 80mm's moeten passen. Alleen volgens zowel Asus PC Probe als Speedfan is mijn "Power Fan" speed 5400++ RPM!? :? Alle koelers bij alternate hebben een max van (vaak nog niet eens) 3000, dus niet eens in de buurt van de 5000.
Er zitten wel 2 koelers in -> 2 x 2700, misschien?

Iemand die een goede oplossing hiervoor heeft, of kan ik gewoon stevige koelers aanschaffen (zeg maar 2400 RPM, papst) en die erin zetten?
Zijn deze speeds eigenlijk aan te passen, ik heb ergens gezien dat de power fans temp-gevoelig draaien, is dit altijd zo (voeding gestuurd) of ligt dit aan de fans?

5400++ (soms 5600+) lijkt me sowieso erg overdreven, vooral omdat ik bijna niks hoor (vanuit me voeding), maar ik kan nergens vinden hoe dit precies zit en hoe het word "berekent" door ie progjes.

PS: Goede forum? Of moet het in Case-modding ofzo :? Als het verkeerd is: sorry :X

EDIT: In de BIOS word het ding met 5400++ RPM de CHIP Fan Speed genoemt... :? Is het nu van mijn voeding (lijkt me eigenlijk nogal moeilijk te meten voor het MOBO) of is het de speed van mijn chipset koeler?

[ Voor 11% gewijzigd door WingsOfFury op 22-11-2005 04:25 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Alleen als er een draadje uit je voeding komt met een drie-pins fan-stekkertje eraan zal je moederbord kunnen weten hoe snel die koeler(s) draaien. Verder kan je dan ook zien aan welke aansluiting je hem hebt aangesloten onder welke naam hij zou moeten worden weergegeven in je BIOS.

de chipset-fan is meer waarschijnlijk, zoveel voedingen hebben namelijk niet zo'n draadje eruit hangen. Terwijl (als er een fan op de chipset zit) de chipset bijna altijd de rpm bijhoudt. Ook is zo'n toerental voor zo'n klein fannetje vrij normaal. Als je last hebt van het geluid van de chipset raad ik je een Zalman NB-47J aan.

Voor de fans in je voeding: die kun je inderdaad gewoon vervangen, en zo'n toerental is onwaarschijnlijk. Papst-fans zijn het algemeen geaccepteerd als fans met de beste geluid / CFM verhouding. Je zou eigenlijk toch echt moeten halen op wat voor een toerental je oude draaien voordat je ze vervangt. Al is mijn ervaring dat voedingen meestal nogal overpowered qua fans zijn (ze gebruiken een grote marge, omdat men niet wil dat een voeding oververhit). Dus het is niet heel erg als je minder krachtige neemt, sterker nog; ik heb het meerdere keren gedaan en het is nog nooit misgegaan. Haal ook de roosters weg voor de fans voor een verbazingwekkende geluidsreductie. (niet je vingers meer insteken natuurlijk, het is maar of je het zelf veilig genoeg vindt.

Over variabel toerental, áls je voeding het heeft, zal hij waarschijnlijk de electronica daarvoor op een printje in je voeding hebben waarop je fan zit aangesloten, en dat zal dus over het algemeen wel werken bij een nieuwe fan. Let wel dat het toerental altijd láger zal liggen dan op de fan aangegeven staat, dus dat je niet té langzame moet kopen.

Als laatste: wees altijd voorzichtig! zorg voor een opgeruimde werkplek e.d.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• WingsOfFury
Klopt, er loopt geen 3-pins uit mijn voeding en op mijn mobo (A8N-E) zit wel een chipset koeler. Ik heb geen last van dat geluid, maar zat er sowieso al wel aan te denken die zalman erop te knallen :)

Over het toerental van de voeding zal ik Tagan wel eens mailen, of contact met alternate opnemen.

Harstikke bednakt, OnTracK!

Nog ff een vraagje: Als je zon passief koel blokje erop knalt, dan hoort die toch ergens lucht van te krijgen? Bijv van de cpu koeler? Ik las namelijk dat de zalman 7700 zowel de cpu als de vga en cipset koelde (uiteraard de vga en chipset niet "echt", maar de lucht die hij uitstoot "raakt" die dingen wel). Ik heb er nu een Big Typhoon op zitten en die is echt alleen voor de CPU, kan ik ook voelen.
Kan ik alsnog gewoon die zalman erop zetten, zonder koeler erbij? (Misschien krijgt hij een airflow van de casfean aan de voorkant, maar dat weet ik niet zeker.

• WingsOfFury
WingsOfFury schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:54:
Nog ff een vraagje: Als je zon passief koel blokje erop knalt, dan hoort die toch ergens lucht van te krijgen? Bijv van de cpu koeler? Ik las namelijk dat de zalman 7700 zowel de cpu als de vga en cipset koelde (uiteraard de vga en chipset niet "echt", maar de lucht die hij uitstoot "raakt" die dingen wel). Ik heb er nu een Big Typhoon op zitten en die is echt alleen voor de CPU, kan ik ook voelen.
Kan ik alsnog gewoon die zalman erop zetten, zonder koeler erbij? (Misschien krijgt hij een airflow van de casfean aan de voorkant, maar dat weet ik niet zeker.
Niemand die IETS van dat zalman blokje weet? Kan hij nou wel of niet met mijn Big Typhoon? Of moet ik dan een zalman cpu-koeler erop knallen?
*Schop*

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 14:38
WingsOfFury schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:29:
[...]

Niemand die IETS van dat zalman blokje weet? Kan hij nou wel of niet met mijn Big Typhoon? Of moet ik dan een zalman cpu-koeler erop knallen?
*Schop*
De Big Typhoon koelt ook je mosfets, dus in zekere zin je northbridge ook, als die maar dichtbij je cpu zit. Welk moederbord heb je?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• WingsOfFury
Asus A8N-E :)
Pagina: 1