Fan Enermax EG365P-VE, 350W vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Kan ik de 92mm fan van mijn Fan Enermax EG365P-VE, 350W zomaar vervangen zonder dat mijn voeding te warm wordt..? hij gaat namelijk na ongeveer 10 minuten erg hard blazen, terwijl hij helemaal geen warme lcucht uitblaast. De fan wordt automatisch geregeld dus ik kan er niks aan doen. het schijnt zo te zijn de er foutieve Enermax EG365P-VE, 350W deksels waren/zijn. waardoor de fan te hard ging blazen omdat hij niet over het goede punt heen blaast. Iemand die weet hoe ik nog een zo'n deksel kan komen? of kan ik net zo goed mijn fan vervangen door een stiller exemplaar?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Als je een beetje handig bent kun je zo een andere van op dat stekertje solderen zodat die gewoon temp geregeld werkt. Dan zou je zelf een 12 cm kunnen gebruiken als je wilt. Maar dan moet je wel kunnen solderen + een beetje handig zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Ik denk dat je het probleem hebt dat staat omschreven in dit artikel. Is simpel op te lossen en je hoeft niet eens je fans te vervangen! Lees maar eens aandachtig door, de symptonen komen exact overeen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Ik had al gelezen dat je de temperatuur sensor kan verplaatsen zodat hij niet meer op volle toeren gaat draaien maar is dit wel verantwoordelijk..?

disco stu, heb het hele artikel gelezen maar weet nog niet helemaal precies wat de oplossing is?
gewoon de 90mm fan vervangen..? of de temperatuur sensor verplaatsen?

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 14:48:
disco stu, heb het hele artikel gelezen maar weet nog niet helemaal precies wat de oplossing is?
gewoon de 90mm fan vervangen..? of de temperatuur sensor verplaatsen?
Ik zou zeggen, open de voeding al eens en kijk al eens goed rond of je een temp sensor vindt. Probeer de spanning over de fans te meten als je een koude start doet en de fans na 10min volle bak draaien. Meet ook de spanning/weerstand over de tempsensor gedurende die 10min. Uit deze gegevens kan je al afleiden of het aan de plaatsing van de sensor ligt. Probeer vervolgens een paar andere plaatsingen en zie of er verbetering is. Kies een goede plaatsing van de sensor uit: plaats zo dat de fans altijd draaien (nooit stilstaan) maar ook niet te hard gaan draaien als de lucht nog koud is.
Ja het zal dus een beetje zoeken zijn. (hou er rekening mee dat de airflow bij een open voeding totaal anders is als bij een gesloten voeding!)

Ja gewoon de fan vervangen, of dit kan helpen hangt ervanaf. Als het probleem is bij een slecht geplaatste tempsensor wordt het probleem niet opgelost door nieuwe fans. Deze gaan dan ook nog altijd heel veel spanning krijgen waardoor ze ook hard gaan draaien.
Als het probleem daar niet blijkt te liggen zal de goede oplossing waarschijnlijk wel zijn van gewoon de fans te veranderen.
Ik had al gelezen dat je de temperatuur sensor kan verplaatsen zodat hij niet meer op volle toeren gaat draaien maar is dit wel verantwoordelijk..?
Dit is verantwoordelijk zolang je het goed aanpakt. Plaats de sensor zo dat de fans initieel traag draaien en bij een warmere voeding sneller gaan draaien. Het kan wel even zoeken zijn voordat je dit goed hebt gevonden waar je de sensor moet plaatsen, maar als je hem goed plaatst is er geen enkel risico. Als je de sensor zo plaatst dat de fans altijd traag blijven draaien, ook bij zwaardere belastingen en dus hogere temps loop je het risico dat je voeding oververhit geraakt.
Dus het is een kwestie van het een beetje uit te zoeken en te laten proefdraaien.

EDIT> Probeer de metingen te doen met een gesloten voeding, mits je dan dezelfde airflow hebt als in real life en dus ook min of meer overeenkomstige temps.
Je kan ook gewoon zonder te gaan meten natuurlijk al proberen de tempsensor te veplaatsen en zien welke verschillende plaatsingen welke resultaten geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 16:01 ]

Verwijderd

En? Al resultaat of ontwikkelingen?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Heb vandaag me voeding maar eens open gemaakt, moest toch mijn processor koeler vervangen.
Heb de temp sensor verplaats naar een plaats waar de fan meer overheen blaast.
Normaal wordt bij een andere kap de fan verplaatst zodat de fan over de temp sensor blaast.
Tot nu toe draait de fan gewoon fluister stil.. ik hoor alleen me videokaart koeler nog :z

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:20:
Heb vandaag me voeding maar eens open gemaakt, moest toch mijn processor koeler vervangen.
Heb de temp sensor verplaats naar een plaats waar de fan meer overheen blaast.
Normaal wordt bij een andere kap de fan verplaatst zodat de fan over de temp sensor blaast.
Tot nu toe draait de fan gewoon fluister stil.. ik hoor alleen me videokaart koeler nog :z
Mooi mooi!
fotootjes?
Gaat hij bij zwaardere belasting / hogere temps wel harder draaien?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:24:
[...]

Mooi mooi!
fotootjes?
Gaat hij bij zwaardere belasting / hogere temps wel harder draaien?
foto's komen later nog.
En of hij ook harder gaat draaien bij zwaardere belasting weet ik nog niet omdat hij alleen nog idle heeft gedraait. Heb de temp sensor gewoon een beetje 'handig' verplaatst :P

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-11-2005 20:31 ]

Pagina: 1