_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
-
Als zijnde linux server zou het wel een leuke linux bak worden als klein servertje. Ik draai zelfs nog een P1 166mhz als linux servertje zonder enige probs. Het hangt er eigenlijk maar van af wat je exact wilt doen
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Verwijderd
voor een server is dual cpu wel fijn, als jij single toepassingen doet zal het weinig tot niets uitmaken.
maar als jij naar dual p3 + wat meer ram gaat (misschien kun je nog wat oude 256 of als je mobo dat ondersteund 512mb reepjes op de kop tikken) zal je dat echt wel merken.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:31 ]
Dat kan soms knap lastig zijn
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Is 512 meg niet een beetje overkill? Want het is nog steeds SDram (klopt dat is heel duur)
Maar alvast bedankt voor de snelle reacties
Verwijderd
doen dan, zoek leuk dual mobo op met agp (let op voltage) en normale pci sloten en probeer er nog een beetje geheugen (256mb of 512mb modules afhankelijk van wat je mobo ondersteund) erbij te scoren en dat zal dan wel wonderen doen in windows, vooral als je meer tegelijk doet.touchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:30:
Ik gebruik hem niet alleen voor games maar ook voor office enzo. Maar als ik een filmpje zit te kijken en ik msn tegelijk begint hij helemaal te stotteren. Ik typ dan sneller dan dat het op mijn scherm verschijnt.
Dat kan soms knap lastig zijn
In spellen zal dual cpu weinig uitmaken, maar het extra geheugen zal wel lekker helpen.
zie de faq; agp 2x doet 3,3v en agp 4x of 8x doet 1,5v. Dit kun je niet in je bios instellen. Vaak zullen kaarten fysiek niet passen in een verkeerd slot, maar mocht dit per ongeluk wel gebeuren dan loop je het risico dat je je mobo en je kaart naar de schroothoop jaagt.touchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:35:
Is 2X en 4X AGP niet intestellen in de bios van het mobo?
Is 512 meg niet een beetje overkill? Want het is nog steeds SDram (klopt dat is heel duur)
Maar alvast bedankt voor de snelle reacties
512mb ram is zeker geen overkill (geen win98 meer gaan draaien in ieder geval, dat is zowiezo zonde met dual cpu ) . Afhankelijk van de snelheid van je p3's zou zelfs 1024mb niet misplaatst zijn (zeker als je er een later een nette server van wilt maken).
Sd-ram is idd duur, maar 2ehands moet 40 euro voor 512mb wel te doen zijn (als je goed zoekt wel lager) Ook hier weer op je mobo letten: sommige (oudere) chipsets pakken hoogstens 256mb dual sided reepjes.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:39 ]
Verwijderd
inderdaad, dat zowiezo. Ik weet niet welke windows versie je draait , maar indien dit win95 (i hope nottouchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:41:
Nog een keer @ mockingbird. Mijn Systeemmonitor zegt niet dat al het ram geheugen in gebruik heeft maar dat mijn CPU op 100% loopt. Lekkerder ademen zal hij zoiezo met wat meer rammetjes
Dan zal je naar win2000 of winxp (pro ?) moeten gaan, of natuurlijk iets van linux. De 1e 2 opties zullen ook meer geheugen trekken dan win98 / 95 en doen dit ook evenredig meer met hoeveel beschikbaar geheugen er is (heb jij maar 256mb geheugen, dan wordt er minder geheugen gebruikt maar zal je systeem ook merkbaar langzamer lopen dan met meer geheugen omdat er dan meer ingeladen kan worden). voor windows XP zou ik toch niet besparen op geheugen, zeker niet als dit betekend dat je onder de 512mb uit komt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:44 ]
Verwijderd
Verwijderd
Bij het draaien van meedere processen of processen welke wel dual cpu ondersteunen zul je een grotere prestatiewinst zien, denk hierbij aan iets in de trant van dual 800-900mhz p3 qua prestaties.
Binnen windows zal het vooral voor je gevoel stukken soepeler lopen en stukken sneller reageren.
vergeet bij je overweging om up te graden (kosten 100 euro) dat een beetje slim 2ehands in elkaar geknutseld athlon xp systeempje ook niet veel kost. ik heb aantal maanden terug een p3 450mhz , 512mb ram, 8,4gb hdd + standaard meuk zonder muis/tobo/beelscherm upgegrade naar een 1800+ , 512mb ddr3200, a-merk mobo , 40gb hdd , nieuwe kast + voeding ongeveer gratis door het slim 2ehands kopen van deze onderdelen en het verkopen van losse onderdelen van de oude pc enige wat ik behouden heb van de oude pc is de videokaart en de geluidskaart. (beeldscherm tobo muis was er nog).
dit geeft zowiezo veel meer prestatiewinst dan jou dual p3tje zal geven, maar is natuurlijk wel minder exotisch (mocht je daar op kicken
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 23:11 ]
20,- voor 256MB of 40,- voor 512MB moet je goed kunnen vinden op marktplaats (zet desnoods een eigen advertentie, das wat ik gedaan heb, ook met die prijzen, ik had zelf nog 256MB)
Voor 30,-/35,- heb je een PIII 1GHz, maar je hebt zelf ook een aantal CPU's liggen las ik... welke allemaal?
En dat moederbordje voor 15,- wat je gekocht hebt is ook relaxt (mijne was 45,- incl. CPU)
En mijn videokaart heb ik voor 20 eurootjes op de kop getikt, maar jij wil de jouwe nog houden dus da's n.v.t
Totaal 125,-
Gamen is wel te doen, NFS:HP2 draait super @ 1024x768 & high detail. Dungeon Siege draait ook perfect @ 1024x768 & high detail... Zelfs UT2004 is goed te doen (800x600 & medium)
Allemaal vloeiend speelbaar...
(7000+ 3dmark2001)
[ Voor 4% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 21-11-2005 23:32 ]
Ici kann uw Werbung staan
Dat systeempje wat jij hebt is wel heel gaaf. Ik moet ook maar eens gaan zoeken naar een systeempje als dat. Als jij ongeveer 125 euro hebt uitgegeven. Zou ik ongeveer in 50 euro klaar zijn en dan nog een mooi kastje om het in te stopppen. Ik ga eerst op een pc beurs kijken en als ik daar niet uitkom dan zet ik nog wel een advertentie op marktplaats. Maar ik heb de reacties die ik wil hebben en ik ga er dus werk van maken.DaViDoViTsCh schreef op maandag 21 november 2005 @ 23:30:
ik heb geen dual setupje, maar onderstaande specs (met uitzondering van me kast, geluidskaart & DVD-RW) heb ik met een laag budget in elkaar geflanst...
20,- voor 256MB of 40,- voor 512MB moet je goed kunnen vinden op marktplaats (zet desnoods een eigen advertentie, das wat ik gedaan heb, ook met die prijzen, ik had zelf nog 256MB)
Voor 30,-/35,- heb je een PIII 1GHz, maar je hebt zelf ook een aantal CPU's liggen las ik... welke allemaal?
En dat moederbordje voor 15,- wat je gekocht hebt is ook relaxt (mijne was 45,- incl. CPU)
En mijn videokaart heb ik voor 20 eurootjes op de kop getikt, maar jij wil de jouwe nog houden dus da's n.v.t
Totaal 125,-
Gamen is wel te doen, NFS:HP2 draait super @ 1024x768 & high detail. Dungeon Siege draait ook perfect @ 1024x768 & high detail... Zelfs UT2004 is goed te doen (800x600 & medium)
Allemaal vloeiend speelbaar...
(7000+ 3dmark2001)
Je moet ff goed opletten met je geheugen, want ik denk dat er Registered ECC geheugen op moet. Registerd ECC geheugen is een stuk duurder als standaard geheugen.
Het mooiste zou ook zijn dat je 2 cpu's gebruikt van dezelfde stepping (onglijke werkt ook hoor btw)
Mijn config:
mobo: SuperMicro 370DL3
cpu's: 2x PIII 1 GHz
ram: 4x 256MB reg. ECC
[ Voor 23% gewijzigd door Reinstein op 22-11-2005 19:29 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Touchdomex op 22-11-2005 19:39 ]
Ik vind SLI ook nog niet de moeite waard, maar SATA is wel goed te doen vind ik... Vooral met de raptors in RAID...touchdomex schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:10:
Ik ga nu daarom dus ook een kleine upgrade(a 100 euro) en over 1 a 2 jaar koop ik een totale nieuwe pc . Als de technieken als sata en Sli een beetje goed ontwikkeld zijn
Marktplaats is waar ik em gevonden heb, das de enige site eigenlijk war ik naar 2ehands spul zoek, maar speurders.nl zal ook vast wel wat hebben, ebay, u name it...Gigapower schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:05:
waar koop jij die moederboard? ik draai zelf ook nog op een pIII en zo'n elcheapo-oplossing lijkt me wel wat
Hoe is het verders gegaan met de inkoop van hardware?touchdomex schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:22:
Hetzelfde verhaal. Tweakers.net vraag en aanbod heeft er ook een paar. en anders inderdaad marktplaats. ik moet maar verder zoeken. Op de pcbeurs hadden ze er geen.. Ik moet nu zelfs een nieuw mobo. Vorige is bruut overleden. vraag me niet hoe maar in een keer deed hij het niet meer.
EDIT:
Net even gekeken op marktplaats, maar zat bordjes te vinden voor een geeltje...
[ Voor 10% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 04-12-2005 21:38 ]
En wat is het geworden?touchdomex schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:22:
Heb een paar mobos gevonden op marktplaats.. Ik ga eerst overleggen met een paar mensen uit mijn omgeving over prijs tegenover kwaliteit. ALs alles goed verloopt hoop ik vanavond mijn eerste bod uit te geven
Heb nu wel lekker voorrecht om op de pc van mijn pa te gaan. lekker chillen
[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 06-12-2005 21:17 ]
Belangrijkste voordeel: 't blijft allemaal 'soepel': Ik kan rustig DVD branden over mn netwerk @ 4x, een divxje kijken en ondertussen een iso uitpakken. Ook al zuipt een programma 100% cpu, het blijft soepel lopen (tenzij je natuurlijk een programma hebt wat beide CPUs 100% gebruikt)
Zoals al gezegd: Een aantal dual borden hebben (reg)ecc nodig. Daarnaast heb je bij sommige borden een VRM nodig voor de 2e CPU.
Tevens is het aan te raden om voor beide cpu's een identieke stepping te gebruiken.
Geheugen? Tja, net zoveel je zelf nodig acht. Ik heb eigenlijk altijd >20 programmas open staan (newsleecher, winamp, msn, PDW, total commander 2 of 3x, outlook, IE een paar keer, radmin, nero, enz) Ben best blij met mn 1.5Gb
Zo'n dual heeft ook wel wat nadelen: stroomgebruik...