PIII Dual Cpu setup

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Goedenavond mede tweakers,

Er wordt nu gewerkt op een PIII pc met 256 meg ram. Ik wil graag een upgrade doen met mijn huidige config(dus cpu en ram houden). Mijn oogjes vielen laatst op een dual cpu PIII moederbord. Hij was maar 15 euro dus het kopen waard.

Ik vroeg me af of het nog rendabel is om een dual cpu moederbord voor PIII te kopen. Ik wil nog ongeveer 1 a 2 jaar met mijn pc werken. Ik speel af en toe spellen op mijn PC ( need for speed porsche unleashed en dat soort spellen). Ik wou heel graag weten of het nog nut heeft om een dual PIII moederbordje te kopen.

Mijn budget is ongeveer 100 euro. Hier zit ook de nieuwe kast inbegrepen want ik heb nu een mini-ATX mobo dus ik moet een nieuwe.

P.S. Heb hier nog drie PIII cpus liggen dus dat is geen probleem.

P.S. 2 Ga binnenkort naar een PCbeurs dus aan schaarste ligt het ook niet

P.S. 3 later als ik totaal nieuwe PC heb wordt dit een linux server.

P.S. 4 Ik wil mijn huidige grafische kaart meenemen(ATI rage 128 pro)

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 21-11-2005 22:25 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Alleen voor games hoef je het niet te doen. Ligt eraan wat je ernaast doet met je PC. Zit je vaak tegen je load aan? Dual systemen "voelen" soepeler aan. Dat is mijn mening die menig dual gebruiker met mij deelt.

-

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 21:58
Spellen maken totaal geen gebruik van 2cpu's (Alleen de nieuwere die er aan gaan komen, maar die wil je niet op Pentium 3's draaien)

Als zijnde linux server zou het wel een leuke linux bak worden als klein servertje. Ik draai zelfs nog een P1 166mhz als linux servertje zonder enige probs. Het hangt er eigenlijk maar van af wat je exact wilt doen ;) 100 euro als totaalprijsje lijkt me ook niet onaardig. Ik heb laatst bv een Quad (!!!!!) pentium III config met 2.25gb ram zien weggaan voor Eur 150,- . Dus veel hoeft het allemaal niet te kosten.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

als je nog goede p3's hebt liggen dan is 15 euro (+ simpele atx kast.. nieuw heb je ze al met voeding voor 20 euro) toch geen dure investering? zorg wel dat het mobo normale pci sloten heeft en een AGP poort zodat je je kaart mee kunt nemen (let wel even op agp 2x en 4x verschil ivm voltage).

voor een server is dual cpu wel fijn, als jij single toepassingen doet zal het weinig tot niets uitmaken.

maar als jij naar dual p3 + wat meer ram gaat (misschien kun je nog wat oude 256 of als je mobo dat ondersteund 512mb reepjes op de kop tikken) zal je dat echt wel merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:31 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik gebruik hem niet alleen voor games maar ook voor office enzo. Maar als ik een filmpje zit te kijken en ik msn tegelijk begint hij helemaal te stotteren. Ik typ dan sneller dan dat het op mijn scherm verschijnt.
Dat kan soms knap lastig zijn

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Is 2X en 4X AGP niet intestellen in de bios van het mobo?
Is 512 meg niet een beetje overkill? Want het is nog steeds SDram (klopt dat is heel duur)
Maar alvast bedankt voor de snelle reacties

Verwijderd

touchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:30:
Ik gebruik hem niet alleen voor games maar ook voor office enzo. Maar als ik een filmpje zit te kijken en ik msn tegelijk begint hij helemaal te stotteren. Ik typ dan sneller dan dat het op mijn scherm verschijnt.
Dat kan soms knap lastig zijn
doen dan, zoek leuk dual mobo op met agp (let op voltage) en normale pci sloten en probeer er nog een beetje geheugen (256mb of 512mb modules afhankelijk van wat je mobo ondersteund) erbij te scoren en dat zal dan wel wonderen doen in windows, vooral als je meer tegelijk doet.
In spellen zal dual cpu weinig uitmaken, maar het extra geheugen zal wel lekker helpen.
touchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:35:
Is 2X en 4X AGP niet intestellen in de bios van het mobo?
Is 512 meg niet een beetje overkill? Want het is nog steeds SDram (klopt dat is heel duur)
Maar alvast bedankt voor de snelle reacties
zie de faq; agp 2x doet 3,3v en agp 4x of 8x doet 1,5v. Dit kun je niet in je bios instellen. Vaak zullen kaarten fysiek niet passen in een verkeerd slot, maar mocht dit per ongeluk wel gebeuren dan loop je het risico dat je je mobo en je kaart naar de schroothoop jaagt.

512mb ram is zeker geen overkill (geen win98 meer gaan draaien in ieder geval, dat is zowiezo zonde met dual cpu ) . Afhankelijk van de snelheid van je p3's zou zelfs 1024mb niet misplaatst zijn (zeker als je er een later een nette server van wilt maken).

Sd-ram is idd duur, maar 2ehands moet 40 euro voor 512mb wel te doen zijn (als je goed zoekt wel lager) Ook hier weer op je mobo letten: sommige (oudere) chipsets pakken hoogstens 256mb dual sided reepjes.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:39 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
@ mockingbird. Ik heb hier al een aantal dingen liggen. Zoals een voeding en 3 pIII CPU's allemaal op 550 MHZ. Dus ik heb nog een behoorlijk bedrag te besteden voor een leuk kastje. Ik wil ook het kastje meenemen naar mijn volgende PC.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Nog een keer @ mockingbird. Mijn Systeemmonitor zegt niet dat al het ram geheugen in gebruik heeft maar dat mijn CPU op 100% loopt. Lekkerder ademen zal hij zoiezo met wat meer rammetjes

Verwijderd

touchdomex schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:41:
Nog een keer @ mockingbird. Mijn Systeemmonitor zegt niet dat al het ram geheugen in gebruik heeft maar dat mijn CPU op 100% loopt. Lekkerder ademen zal hij zoiezo met wat meer rammetjes
inderdaad, dat zowiezo. Ik weet niet welke windows versie je draait , maar indien dit win95 (i hope not :p) of 98(se) is dan zal je dit zowiezo moeten veranderen indien je dual cpu gaat draaien; deze hebben hier immers geen support voor.
Dan zal je naar win2000 of winxp (pro ?) moeten gaan, of natuurlijk iets van linux. De 1e 2 opties zullen ook meer geheugen trekken dan win98 / 95 en doen dit ook evenredig meer met hoeveel beschikbaar geheugen er is (heb jij maar 256mb geheugen, dan wordt er minder geheugen gebruikt maar zal je systeem ook merkbaar langzamer lopen dan met meer geheugen omdat er dan meer ingeladen kan worden). voor windows XP zou ik toch niet besparen op geheugen, zeker niet als dit betekend dat je onder de 512mb uit komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:44 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb een dualbootsysteem met Win XP pro en Ubuntu. 8)7 vergeten te melden.

Verwijderd

ah okay.. ik weet niet wat ubuntu voor geheugenbeheer heeft, maar voor win xp pro kan ik je wel verzekeren dat 256mb ram echt bagger is. 512mb gewoon doen als je er lekker mee wilt werken, en wil je er nog exotische dingen mee doen als gamen/ veel dingen tegelijk dan is misschien 768 of 1024mb niet heel onverstandig. (768 is misschien het makkelijkst, dan hoef je er maar 1 reepje van 512mb bij te scoren.. of 2 van 256 indien je mobo dat als hoogste ondersteund)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik wil nogmaals herhalen dat mijn CPU load regelmatig tegen de honderd procent zit. Daarom ook mijn vraag naar een dual CPU opstelling. Ram geheugen zegt mijn pctje genoeg te hebben. (zeurt hij tenminste minder om). Maar als ik een nieuw mobo koop dan is ramgeheugen een van de aankopen. (kan nu maar twee rammetjes erinsteken)

Verwijderd

het antwoord op je cpu vraag is al een paar keer gegeven: mits de toepassing geen dual cpu ondersteund zal deze maximaal 100% van één cpu kunnen vragen, dan zullen in het beste geval de achtergrond processen naar de andere cpu gaan waardoor je een kleine verbetering zult zien.
Bij het draaien van meedere processen of processen welke wel dual cpu ondersteunen zul je een grotere prestatiewinst zien, denk hierbij aan iets in de trant van dual 800-900mhz p3 qua prestaties.

Binnen windows zal het vooral voor je gevoel stukken soepeler lopen en stukken sneller reageren.

vergeet bij je overweging om up te graden (kosten 100 euro) dat een beetje slim 2ehands in elkaar geknutseld athlon xp systeempje ook niet veel kost. ik heb aantal maanden terug een p3 450mhz , 512mb ram, 8,4gb hdd + standaard meuk zonder muis/tobo/beelscherm upgegrade naar een 1800+ , 512mb ddr3200, a-merk mobo , 40gb hdd , nieuwe kast + voeding ongeveer gratis door het slim 2ehands kopen van deze onderdelen en het verkopen van losse onderdelen van de oude pc enige wat ik behouden heb van de oude pc is de videokaart en de geluidskaart. (beeldscherm tobo muis was er nog).
dit geeft zowiezo veel meer prestatiewinst dan jou dual p3tje zal geven, maar is natuurlijk wel minder exotisch (mocht je daar op kicken :p)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 23:11 ]

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

ik heb geen dual setupje, maar onderstaande specs (met uitzondering van me kast, geluidskaart & DVD-RW) heb ik met een laag budget in elkaar geflanst...
20,- voor 256MB of 40,- voor 512MB moet je goed kunnen vinden op marktplaats (zet desnoods een eigen advertentie, das wat ik gedaan heb, ook met die prijzen, ik had zelf nog 256MB)
Voor 30,-/35,- heb je een PIII 1GHz, maar je hebt zelf ook een aantal CPU's liggen las ik... welke allemaal?
En dat moederbordje voor 15,- wat je gekocht hebt is ook relaxt (mijne was 45,- incl. CPU)
En mijn videokaart heb ik voor 20 eurootjes op de kop getikt, maar jij wil de jouwe nog houden dus da's n.v.t :9
Totaal 125,-
Gamen is wel te doen, NFS:HP2 draait super @ 1024x768 & high detail. Dungeon Siege draait ook perfect @ 1024x768 & high detail... Zelfs UT2004 is goed te doen (800x600 & medium)
Allemaal vloeiend speelbaar...
(7000+ 3dmark2001) O-)

[ Voor 4% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 21-11-2005 23:32 ]

Ici kann uw Werbung staan

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
DaViDoViTsCh schreef op maandag 21 november 2005 @ 23:30:
ik heb geen dual setupje, maar onderstaande specs (met uitzondering van me kast, geluidskaart & DVD-RW) heb ik met een laag budget in elkaar geflanst...
20,- voor 256MB of 40,- voor 512MB moet je goed kunnen vinden op marktplaats (zet desnoods een eigen advertentie, das wat ik gedaan heb, ook met die prijzen, ik had zelf nog 256MB)
Voor 30,-/35,- heb je een PIII 1GHz, maar je hebt zelf ook een aantal CPU's liggen las ik... welke allemaal?
En dat moederbordje voor 15,- wat je gekocht hebt is ook relaxt (mijne was 45,- incl. CPU)
En mijn videokaart heb ik voor 20 eurootjes op de kop getikt, maar jij wil de jouwe nog houden dus da's n.v.t :9
Totaal 125,-
Gamen is wel te doen, NFS:HP2 draait super @ 1024x768 & high detail. Dungeon Siege draait ook perfect @ 1024x768 & high detail... Zelfs UT2004 is goed te doen (800x600 & medium)
Allemaal vloeiend speelbaar...
(7000+ 3dmark2001) O-)
Dat systeempje wat jij hebt is wel heel gaaf. Ik moet ook maar eens gaan zoeken naar een systeempje als dat. Als jij ongeveer 125 euro hebt uitgegeven. Zou ik ongeveer in 50 euro klaar zijn en dan nog een mooi kastje om het in te stopppen. Ik ga eerst op een pc beurs kijken en als ik daar niet uitkom dan zet ik nog wel een advertentie op marktplaats. Maar ik heb de reacties die ik wil hebben en ik ga er dus werk van maken.

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

De kwaliteit-prijsverhouding is bij mij idd optimaal. Alleen de nieuwe games willen/kunnen niet echt draaien... Daarom mijn upgrade... Mijn huidig systeempje gaat dan werken als web/file-servertje...

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik ga nu daarom dus ook een kleine upgrade(a 100 euro) en over 1 a 2 jaar koop ik een totale nieuwe pc . Als de technieken als sata en Sli een beetje goed ontwikkeld zijn

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Ik weet niet wat voor mobo je op het oog hebt, maar....
Je moet ff goed opletten met je geheugen, want ik denk dat er Registered ECC geheugen op moet. Registerd ECC geheugen is een stuk duurder als standaard geheugen.

Het mooiste zou ook zijn dat je 2 cpu's gebruikt van dezelfde stepping (onglijke werkt ook hoor btw)

Mijn config:
mobo: SuperMicro 370DL3
cpu's: 2x PIII 1 GHz
ram: 4x 256MB reg. ECC

[ Voor 23% gewijzigd door Reinstein op 22-11-2005 19:29 ]

Open source modeltrein besturings software

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb hier twee dezelfde cpus liggen (heb van twee dezelfde pc's 1 goeie gemaakt) Maar bedankt dat je meldt met het ram geheugen. DAt is wel heel belangrijk want ik kan dan mijn ouwe ram ook niet meenemen ( wil ik wel graag doen) Ik moet maar even een lijstje samen stellen met dingen waar ik op moet letten (met ram en AGP enzo)

[ Voor 19% gewijzigd door Touchdomex op 22-11-2005 19:39 ]

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

touchdomex schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:10:
Ik ga nu daarom dus ook een kleine upgrade(a 100 euro) en over 1 a 2 jaar koop ik een totale nieuwe pc . Als de technieken als sata en Sli een beetje goed ontwikkeld zijn
Ik vind SLI ook nog niet de moeite waard, maar SATA is wel goed te doen vind ik... Vooral met de raptors in RAID...

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05 11:31
waar koop jij die moederboard? ik draai zelf ook nog op een pIII en zo'n elcheapo-oplossing lijkt me wel wat :)

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Gigapower schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:05:
waar koop jij die moederboard? ik draai zelf ook nog op een pIII en zo'n elcheapo-oplossing lijkt me wel wat :)
Marktplaats is waar ik em gevonden heb, das de enige site eigenlijk war ik naar 2ehands spul zoek, maar speurders.nl zal ook vast wel wat hebben, ebay, u name it...

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Hetzelfde verhaal. Tweakers.net vraag en aanbod heeft er ook een paar. en anders inderdaad marktplaats. ik moet maar verder zoeken. Op de pcbeurs hadden ze er geen. :'( . Ik moet nu zelfs een nieuw mobo. Vorige is bruut overleden. vraag me niet hoe maar in een keer deed hij het niet meer.

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

touchdomex schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:22:
Hetzelfde verhaal. Tweakers.net vraag en aanbod heeft er ook een paar. en anders inderdaad marktplaats. ik moet maar verder zoeken. Op de pcbeurs hadden ze er geen. :'( . Ik moet nu zelfs een nieuw mobo. Vorige is bruut overleden. vraag me niet hoe maar in een keer deed hij het niet meer.
Hoe is het verders gegaan met de inkoop van hardware?

EDIT:
Net even gekeken op marktplaats, maar zat bordjes te vinden voor een geeltje...

[ Voor 10% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 04-12-2005 21:38 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Heb een paar mobos gevonden op marktplaats.. Ik ga eerst overleggen met een paar mensen uit mijn omgeving over prijs tegenover kwaliteit. ALs alles goed verloopt hoop ik vanavond mijn eerste bod uit te geven

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

touchdomex schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:22:
Heb een paar mobos gevonden op marktplaats.. Ik ga eerst overleggen met een paar mensen uit mijn omgeving over prijs tegenover kwaliteit. ALs alles goed verloopt hoop ik vanavond mijn eerste bod uit te geven
En wat is het geworden?

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Nog niks. Heb hem zoals eerder vermeld weg gebracht. Ze checken nu voor de zekerheid of het mobo dood is. Maar sl hij het echt is dan bied ik op een mooi Atx dual of enkel cpu mobotje. Ik ga in iedergeval weer proberen om te internetten onder linux. Volgens ikke was dat de helft van het probleem. (ubuntu vraagt aanzienlijk minder van je hele pc dan XP. aangezien ik hem toch alleen voor internet en mp3bak gebruik is het gamen ook minder erg geworden. als ik er aantoe kom word dat ook nog wel geregeld. maar eerst internet. )

Heb nu wel lekker voorrecht om op de pc van mijn pa te gaan. lekker chillen :7 (p4 @3.3 1024 ram ati 9600 pro :?. ik vermaak me wel )

[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 06-12-2005 21:17 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24
Dual is idd wel relaxed, heb t zelf ook.

Belangrijkste voordeel: 't blijft allemaal 'soepel': Ik kan rustig DVD branden over mn netwerk @ 4x, een divxje kijken en ondertussen een iso uitpakken. Ook al zuipt een programma 100% cpu, het blijft soepel lopen (tenzij je natuurlijk een programma hebt wat beide CPUs 100% gebruikt)

Zoals al gezegd: Een aantal dual borden hebben (reg)ecc nodig. Daarnaast heb je bij sommige borden een VRM nodig voor de 2e CPU.

Tevens is het aan te raden om voor beide cpu's een identieke stepping te gebruiken.

Geheugen? Tja, net zoveel je zelf nodig acht. Ik heb eigenlijk altijd >20 programmas open staan (newsleecher, winamp, msn, PDW, total commander 2 of 3x, outlook, IE een paar keer, radmin, nero, enz) Ben best blij met mn 1.5Gb ;)

Zo'n dual heeft ook wel wat nadelen: stroomgebruik...
Pagina: 1