[XP] Nieuwe pc, driver_irql_not_less_or_equal bsod*

Pagina: 1
Acties:
  • 2.444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• saxion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08-2023
hallo,

ik heb sinds kort een nieuwe pc maar vanaf de installatie van windows XP ken ik veel problemen.

dit is mijn configuratie.
AMD Athlon 64-bit 3500+ S939 HT2000 512KB Boxed Venice
Asus A8N-E NF4 Ultra S939
Sapphire Radeon X800 GTO 256MB GDDR3 PCI-E TV-OUT DVI
Hitachi Hitachi DeskStar 250GB 7K250 7200rpm S-ATAII 8MB Cache
Maxtor 160 GB 7200 Rpm IDE 6y120PO
Antec LifeStyle Sonata II 450Watt Low Noise
Asus DVD 16x48x E616 Black Retail
Samsung Syncmaster 913N Silver 19 inch TFT MJ19ESTSB
GeIL Value DDR 2x512MB PC3200 400MHz Retail GE1GB3200BDC
Apacer Internal Cardreader USB2.0 15in1 Black

Sinds een aantal dagen krijg ik een BSOD met de melding:

driver irql not less or equal with http

de foutmelding treedt niet op volgens een vast patroon. ik heb ook al in de faq gekeken maar kon niks vinden.
In het logboek heb ik veel meldingen

over de disk: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

en

DCOM:De machtigingsinstellingen (standaard voor deze computer) verlenen geen machtiging aan Activeren (Lokaal) voor de COM-servertoepassing met CLSID
{BC866CF2-5486-41F7-B46B-9AA49CF3EBB1}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\Lokale service SID (S-1-5-19). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerdershulpprogramma van Component Services.

wat houdt dit allemaal in en wat kan ik eraan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door saxion op 21-11-2005 22:53 ]

check de homepage button> ICT portal: techtuts.host.sk

Verwijderd

saxion schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:47:
over de disk: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Dit soort fouten duidt meestal op een harddrive die de geest aan het geven is.

Alleen kom ik die melding de laatste weken ontzettend veel tegen bij XP systemen die volledig up to date zijn.

Nog mensen die datzelfde ervaren ?

Want in bepaalde gevallen begin ik enorm te twijfelen of het wel degelijk een defecte harddrive is...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je Windows XP en 2000 BSOD guide al gelezen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even [XP] in de topictitel, per de Windows Operating Systems - Policy en verduidelijk die nog even :)
Nieuwe pc met Windows BSOD > [XP] Nieuwe pc, driver_irql_not_less_or_equal bsod*

Wat heb je zelf allemaal al gevonden tijdens je zoektocht naar een oplossing? Over de events uit je logs zou je wellicht op http://support.microsoft.com of www.eventid.net meer info kunnen vinden, en over de bsod Windows XP en 2000 BSOD guide.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• saxion
ik heb zelf de dcom uitgeschakeld bij computerbeheer.

geprobeerd het probleem op te lossen mbv

[rml][ Probleem] PC gaat rebooten na installeren 6600 GT drivers[/rml]

Windows XP en 2000 BSOD guide

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

saxion schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:47:

Als dit in je logboek event-id 51 geeft kan je proberen om NCQ support uit te zetten in de driver van je nforce controller. Ik heb dit es gezien dat die melding dan 20 keer achter elkaar voorkomt.

Misschien kan je de geheugentimings wat losser instellen ivm. die IRQ_not_less_or equal melding. Jouw bord staat niet in de compatibiliteitslijst van Geil (Wel de deluxe versie overigens.)

eerst kijken dan zeiken

• saxion
Kan ik de Native Command Queuing (NCQ) gewoon uitzetten in de bios van het board?

en zou het geheugen de problemen kunnen veroorzaken dan?

ik heb echt het gevoel dat het een driver probleem is.....
op de volgende site: http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t7520.html

las ik dat het inderdaad aan de NCQ kan liggen, maar ik zou ook nieuwere drivers kunnen installeren.
"Use IDE/RAID Driver 5.52 only ! or nForce4 Package 6.67 x32/x64"

waar kan ik deze eventueel downloaden? en hoe kan ik deze installeren?

[ Voor 64% gewijzigd door saxion op 22-11-2005 08:53 ]

• saxion
en als het aan het geheugen zou kunnen liggen dat ik de melding krijg: irql_not_less_or_equal, hoe kan ik dan de geheugentiming anders instellen?

• saxion
heeft niemand nog een idee wat er aan het handje kan zijn?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

saxion schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 10:08:
heeft niemand nog een idee wat er aan het handje kan zijn?
rustig rustig , niet te vaak kicken! (zie regels) , gebuik gewoon het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif edit knopje als je zelf de laatste post hebt en je hebt niks echt nieuws te melden.

Wat dacht je van bios om je timings van je geheugen terug te zetten? En dan (voor en na) memtest86 draaien om te kijken of dat uitmaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 22-11-2005 10:13 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• saxion
wat ik ga doen is het volgende:

nieuwere chipset drivers downloaden, een bios update doen en als dan nog problemen onstaan de geheugentijden aanpassen in de bios. Ik ben nu op mijn werk dus vanavond ga ik het proberen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yepz, heb vorige week precies dezelfde foutmelding gehad... Inclusief schijffouten...
Lag dus duidelijk aan het geheugen. Memtest86 gedraaid en er kwam een lijst fouten uit waar je eng van werd...
Geheugenreepje met fouten verwijderd; scandisk gedraaid en draaien als een zonnetje...

• saxion
ik heb inmiddels voor het schijfprobleem de Native Command Queuing bij de sata controller uitgeschakeld.

Ik heb nogmaal de fout gekregen driver_irql_not_less_or_equal 0x000000d1 (0x000800ec,0x00000002,0x00000001,-xb2ddb8d4
http.sys adres b2ddb8dy base at.....

een update wil ook niet lukken van de nvidea drivers want dan geeft hij de foutmelding:
the contents of this file cannot be unpacked. the excecutable you are untemping to run has been corrupted.etc....

ik ga over op een mem test, of zijn er nog andere suggesties die leiden tot de oplossing?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je nou nog geen memtest gedraaid? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

heb je de nvidia firewall geinstalleerd? zo ja : weg ermee.
kijk anders hier ook even:
http://www.techspot.com/v...s-on-boot-at-desktop.html

en hier:

http://forums.nvidia.com/...lient=printer&f=34&t=2137

eerst kijken dan zeiken

• saxion
ik heb die firewall nu inmimddels verwijderd.
ik heb ook even snel de topics bekeken en dit heeft ook allemaal t emaken met die firewall....
het kan heel goed dit probleem zijn, ik ga nu direct ook nog een mem test uitvoeren van een nachtje...

• saxion
ik heb het geheugen getest dmv docmeemory RAM diagnostic V2.0 (burn in test) over een tijdsperiode van 8 uur en geen fouten ontdekt.

Zou de melding
"een update wil ook niet lukken van de nvidea drivers want dan geeft hij de foutmelding:

"The contents of this file cannot be unpacked. The executable you are attempting run has been corrupted. Please obtain another copy of the file, verify
its integrity, and try again."

ook nog ergens op kunnen duiden? ik heb verschillende versies van de nforce drivers gedownload maar krijg telkens deze melding. 8)7 8)7

ik krijg ook vaak deze melding bij het aanmelden in winXP

system error catogorie 102 id 1003
Foutcode; 1000008e, parameter1: c0000005, parameter2: 850a3046, parameter3: b3d5f7fc, parameter4: 00000000. :r

[ Voor 85% gewijzigd door saxion op 23-11-2005 10:34 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probeer het nu nog eens met memtest86... Vertrouw windows apps niet zo met geheugen tests...

• saxion
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2005 @ 08:42:
Probeer het nu nog eens met memtest86... Vertrouw windows apps niet zo met geheugen tests...
is geen windows App. ik heb gewoon hirens boot cd gebruikt en dit een "dos" applicatie.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 20:24
Bij mij heeft logitech software wel eens voor zo'n "IRQL less or not equal" BSOD gezorgd...
Was geloof ik iTouch software (voor tobo iig)

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• saxion
heb ik ook wel een eerder gelezen, ik heb wel logitech maar geen software geinstalleerd. Gewoon de standaard windows XP drivers hiervoor gebruikt. Deze herkend automatisch de logitech cordless. Of kan het dan nog steeds problemen opleveren.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-03 19:31

Hoogie2004

Whohooooo

saxion schreef op woensdag 23 november 2005 @ 07:16:
ik heb het geheugen getest dmv docmeemory RAM diagnostic V2.0 (burn in test) over een tijdsperiode van 8 uur en geen fouten ontdekt.

Zou de melding
"een update wil ook niet lukken van de nvidea drivers want dan geeft hij de foutmelding:

"The contents of this file cannot be unpacked. The executable you are attempting run has been corrupted. Please obtain another copy of the file, verify
its integrity, and try again."

ook nog ergens op kunnen duiden? ik heb verschillende versies van de nforce drivers gedownload maar krijg telkens deze melding. 8)7 8)7
Zoals hierboven gezegd, als je ff de drivers + nvidia firewall deinstalleert. kun je de nieuwste drivers downloaden (nvidia firewall maakt downloads corrupt, heb zelf hetzelfde probleem gehad), als dit niet werkt, down dan de drivers eventjes via een andere pc O-)
En het ligt dus duidelijk niet aan je geheugen. Zoek het dus idd maar bij de drivers / ncq

[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-11-2005 10:43 ]

My iRacing profile | Strava

• saxion
ik heb echt het gevoel dat dit bijna een beta moederbord is van asus....ik lees tegenwoordig overal dat de firewall en drivers niet deugen... :'( zie ook deze pagina: http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

ik heb de firewall al gedeinstalleerd.Moet/Kan deze ook nog uitgeschakeld worden in de bios?
Welke nforce drivers zal ik downloaden/installeren 6.6. of 6.7?
en moet ik verder gewoon alle drivers eerst verwijderen met bv. Driver Cleaner voordat ik de nieuwe nforce drivers installeer?

[ Voor 22% gewijzigd door saxion op 23-11-2005 11:07 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-03 19:31

Hoogie2004

Whohooooo

saxion schreef op woensdag 23 november 2005 @ 10:54:

ik heb de firewall al gedeinstalleerd.Moet/Kan deze ook nog uitgeschakeld worden in de bios?
Welke nforce drivers zal ik downloaden/installeren 6.6. of 6.7?
en moet ik verder gewoon alle drivers eerst verwijderen met bv. Driver Cleaner voordat ik de nieuwe nforce drivers installeer?
geen id of deze in de bios staat, zou je even moeten checken. verder kun je de nieuwste drivers installeren, denk de 6.7 dat dat zal zijn. als je de tijd hebt, kun je idd met driver cleaner de oude drivers echt goed verwijderen, denk eraan, geen nvidia firewall installeren bij de volgende drivers. dan moet het verder geen probleem zijn

My iRacing profile | Strava

• saxion
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 12:43:
[...]

geen id of deze in de bios staat, zou je even moeten checken. verder kun je de nieuwste drivers installeren, denk de 6.7 dat dat zal zijn. als je de tijd hebt, kun je idd met driver cleaner de oude drivers echt goed verwijderen, denk eraan, geen nvidia firewall installeren bij de volgende drivers. dan moet het verder geen probleem zijn
ik ga het checken...maar naar aanleiding van jou reactie kan ik opmaken dat dit niet perse hoeft.
ik ben benieuwd of dit ook de oplossing is voor mijn andere problemen.....

Verwijderd

trek ff alle onnodige zooi los, sb/cd-dvd etc
en update vervolgens ALLE drivers, trek ff die 2e disk ook

als je iets niet vertrouwd kan je altijd kijken of een oude driver zonder problemen werkt..

• DutchKid
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-03 14:04
USB modem? Heb het wel eens eerder meegemaakt.

Misschien slim om alle niet belangerijke componenten te verwijderen en dan een voor een weer plaatsen tot het probleem terug is. Dan weet je waar het aan ligt.

• saxion
het probleem is dat het niet te voorspelen is wanneer het probleem optreedt. Kan zo een paar uur goed gaan....

• saxion
ok,

ik heb de drivers verwijderd met driver cleaner en de nieuwe nvidea drivers geinstalleerd + bios update gedaan. Ook de firewall natuurlijk niet geinstallleerd. Alles werkt nog vlekkeloos tot nu toe :) :) :) :)

Ik hoop dat dit zo blijft! alvast bedankt voor de ondersteuning! _/-\o_

• saxion
ik ga weer verder in dit topic.
ik heb sinds een maandje weer last van de melding:

Ik draai WINXP prof. en heb een asus a8n moederbord met de nieuwste nvidea drivers.

Telkens al ik een net internetverbinding (cable) maak krijg ik een BSOD met de volgende melding:

http.sys

Het treedt dus alleen op als ik een netwerkverbinding maak....ik heb gelezen dat de ingebouwde netwerkkaart veel problemen op kan leveren. Ik heb de firewall van nvidea niet geinstalleerd.

wat ik heb gedaan> ik heb een nieuwe netwerkkaart erin gezet en de netwerkkaart van het moederbord uitgeschakeld in de bios.

Kunnen oude drivers nog problemen geven misschien? kan ik ergens zien welke drivers ik allemaal heb geinstalleerd?

Misschien is het volgende ook nog het vermelden waard:
ik gebruik Kaspersky AV 5.0383 en
Kaspersky anti hacker V1.8.180.0

[ Voor 9% gewijzigd door saxion op 29-03-2006 19:53 ]

• saxion
niemand een idee?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Wel typisch dat t telkens in http.sys is. Probeer anders eens zonder Kaspersky te draaien, al kan ik me niet voorstellen dat een virusscanner BSODs maakt, t is zo snel t enige dat zich kan bemoeien met http.sys, als er een soort webfilter in zit.. En anders mss eens een herinstallatie met NCQ uit?

• saxion
het probleem is dat het niet te voorspellen is waarneer hij precies de BSOD doet. Wat ik merk is als ik de pc opstart en kaspersky wil zich gaan updaten als netwerkverbinding beschikbaar is , dat ik dan vaak een bsod krijg.

Wat is trouwens NCQ? en hoe kan/ waar kan ik dat downloaden?

Verwijderd

Hier misschien een idee.
Ik heb er zelf met de Asus A8N-E ook last van gehad.

In mijn bosd stond vermeld NVTcp.sys

Dat betekent dus je netwerkkaart.

Ik ben naar apparaatbeheer gegaan en naar de netwerkadapter
Vervolgens ga je naar eigenschappen van die kaart.
Ga naar tabblad geavanceerd en disable Wake On Lan
Ga daarna naar het tabblad energiebeheer en haal het vinkje weg bij, de computer mag dit apparaat uit schakelen om energie te besparen.

Met deze twee veranderingen heb ik totaal geen last meer.
Het blijkt dat als er op de achtergrond wat staat de downloaden en zelf loop je weg bij je computer
de pc je hardware uitschakelt tijdens de download.

Ik heb dit wel gedaan omdat in mijn bosd NVTcp.sys stond aangegeven.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
NCQ is Native Command Queuing, een feature van je harde schijf. Is uit te zetten door je drive te jumperen naar SATA150 mode, tis een SATA2 feature.

• saxion
het uitschakelen van wake up on lan kan ik doen.

Nog even ter verduidelijking waar het nu om gaat
.precies op het moment dat ik een netwerkconnectie maak (door handmatig in en uit pluggen van netwerkkabel) geeft Windows telkens het volgende BSOD

STOP: 0x000007E (0xc0000D4, 0xEB9338D4, OxF78D6BE8, OxF78D68E4)
HTTP.SYS adress EB9338D4 base at E8922000

[ Voor 22% gewijzigd door saxion op 31-03-2006 17:48 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

saxion schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:18:
Telkens al ik een net internetverbinding (cable) maak krijg ik een BSOD met de volgende melding:

http.sys
ZOeken op BSOD & http.sys levert het volgende op:

http://www.techweb.com/wire/security/60402941

En verder een heleboel asus a8n verwijzingen. Ik zou het dus helaas toch in die drivers zoeken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Een kennis van mij vertelde het volgende.
Hij kreeg diezelfde problemen pas nadat het programma, AIBooster geinstalleerd was.
Deze zet n.l. alles een stap hoger ondanks dat jezelf nog niets doet.
Hij heeft het programma er af gegooid en hield de problemen.
Toen in het bios handmatig de clocksnelheid van de cpu weer goed gezet en ook geen problemen meer met bsod

• saxion
ok, ik heb nogmaal een memtest gedraaid nu,memtest86. In een nachtje draaien gaf hij zo'n 177000 fouten aan. Bankjes afzondelijk getest en 1 bankje geeft deze problemen. Ik heb direct een rma verzoek gestuurd naar leverancier. Hopen dat problemen nu echt voorbij zijn.....zou dit te maken kunnen hebben met http.sys fouten?

Verwijderd

ik heb het ook gehad met een asus a8n-e... na windows reinstall liep ie bij mij weer goed (maar dat is natuurlijk geen garantie dat dat DE oplossing is...)

• saxion
ik heb nu alleen het goede bankje in de pc....ik heb wel weer een BSOD gehad met melding http.sys,
ik heb ook kaspersky AV eraf gehaald en AVG geinstalleerd. Problemen zijn dus nog niet verholpen...
welke drivers zijn dan gegarandeerd goed?

[ Voor 43% gewijzigd door saxion op 03-04-2006 09:13 ]

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-03 14:45
maak anders eens een image van je hd en installeer xp is opnieuw. kijken of het probleem dan terugkomt

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

Pagina: 1