Linux als server, waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Hoi!

Ik wil beginnen met het opzetten van een gameserver bij mij thuis voor semi-proffesioneel gebruik. Eerst gedacht aan Windows 2003, maar dat biedt voor mij geen uitdaging meer, alleen heb ik geen enkele ervaring met linux. Wat adviseren jullie nou om te beginnen met linux als server? Ik heb gehoord dat CentOS nogal gewild is bij serverhosters. Wat denken jullie? Linux downloaden en maar beginnen of toch maar ergens een boek aanschaffen en gaan leren?

Bedankt! :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:57
ik zouw zeggen gewoon installeren en dan steeds meer dingen proberen ik ben momenteel veel bezig over het beveiligen van linux servers en als ik daar een goeie tutorial over vindt dan probeer ik die uit op mun bak en zo leer ik erover

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Robbertz236
Oke bedankt, maar welke linux distrubutie raad je me aan? En waar kan ik dit downloaden? Gewoon een kwestie van: downloaden als iso -> iso branden op cd -> cd booten en installeren die hap?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Alle proemn in n drek

• Robbertz236

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik wil beginnen met het opzetten van een gameserver bij mij thuis voor semi-proffesioneel gebruik. Eerst gedacht aan Windows 2003, maar dat biedt voor mij geen uitdaging meer, alleen heb ik geen enkele ervaring met linux.
Een beetje paradoxale uitspraak vind ik. Aan de ene kant wil je een semi-professionele server gaan opzetten, maar dat wil je gaan doen op een systeem waar je juist geen ervaring mee hebt :?
Terwijl je wel veel ervaring met 2003 hebt. Het lijkt me dat je dan daar juist mee moet gaan draaien om de kans op problemen het kleinst te houden.

Het is net zoiets als zeggen: 'ik kan heel goed voetballen en ik wil er mijn beroep van maken, dus nou zoek ik een goede handbalclub, want dat kan ik nog niet zo goed'... ;)

Ga dan eerst een beetje Linux leren en als je dit een beetje beheerst, ga dan pas denken aan het opzetten van een semi-professionele gameserver.

Of het moet natuurlijk zijn dat je gewoon een beetje wilt prutsen enzo, maar bij semi-professioneel denk ik toch aan iets anders.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Robbertz236
Tachyon schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:19:
[...]

Een beetje paradoxale uitspraak vind ik. Aan de ene kant wil je een semi-professionele server gaan opzetten, maar dat wil je gaan doen op een systeem waar je juist geen ervaring mee hebt :?
Terwijl je wel veel ervaring met 2003 hebt. Het lijkt me dat je dan daar juist mee moet gaan draaien om de kans op problemen het kleinst te houden.

Het is net zoiets als zeggen: 'ik kan heel goed voetballen en ik wil er mijn beroep van maken, dus nou zoek ik een goede handbalclub, want dat kan ik nog niet zo goed'... ;)

Ga dan eerst een beetje Linux leren en als je dit een beetje beheerst, ga dan pas denken aan het opzetten van een semi-professionele gameserver.

Of het moet natuurlijk zijn dat je gewoon een beetje wilt prutsen enzo, maar bij semi-professioneel denk ik toch aan iets anders.
Mijn excuses, ik heb het ook een beetje krom gezegt. Thuis draai ik nu een gameserver op w2003 niveau, het klinkt raar maar linux heb ik nog nooit gezien zelfs, vandaar dat ik meer op dat gebied wil gaan leren. Alleen het probleem is dat voor sommige games je beter linux kan gebruiken dan w2003, dus vandaar.
(en met semi-professioneel bedoel ik een clanserver 24/7, dus verhuren is er niet bij hoor 8))

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:18:
[...]

misschien een sticky van maken?
Dan kunnen users er niet meer in reageren ;) Een alias is misschien wel een idee. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 21:25 ]

• Robbertz236
Om even ontopic te komen, ik zit nu eens bij CentOS te kijken maar ik zie nergens dat dit speciaal voor serverside is. Is redhat dit wel dan? Ik zoek namelijk een linux distrubutie die zo min mogelijk cpu en ram gebruikt, zodat er zo veel mogelijk overblijft voor mijn gameservers. Iemand ervaring met CentOS en Redhat? Bedankt :)

Verwijderd

CentOs is een goed kandidaat. Het is de "free" versie van Red Hat Enterprise Linux.
Ik heb er ook een paar draaien hier, bevalt uitstekend. Probeer het eens.
En inderdaad: ISO downloaden, branden, booten van cd/dvd, installeren en "spelen" maar B)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Robbertz schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:27:
Om even ontopic te komen, ik zit nu eens bij CentOS te kijken maar ik zie nergens dat dit speciaal voor serverside is. Is redhat dit wel dan? Ik zoek namelijk een linux distrubutie die zo min mogelijk cpu en ram gebruikt, zodat er zo veel mogelijk overblijft voor mijn gameservers. Iemand ervaring met CentOS en Redhat? Bedankt :)
Zie wederom Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Daar zijn al dit soort vragen al eens beantwoord :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

ClarkConnect Home

Linux server out of the box.

Mooiste en eenvoudigste Linux server variant die ik ken en uitstekend voor beginners.

• Robbertz236
Wanneer ik zoek op CentOS vind ik niks, dat kan natuurlijk aan mij liggen...
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:31:
ClarkConnect Home

Linux server out of the box.

Mooiste en eenvoudigste Linux server variant die ik ken en uitstekend voor beginners.
Clarkconnect? Heet zo de linux distro? Zelf gemaakt door Clarkconnect? (Home versie is goed te doen als server?) Bedankt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Robbertz236 op 21-11-2005 21:37 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier hebben we zoals gezegd een groot topic voor :)
Dat staat al boordevol informatie over keuzes, en is eventueel ook de plek voor je vragen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.