Toon posts:

P4PE-XTE + 3ghz hangen, haperen, irritant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar toch even een vraag waar jullie misschien antwoord op weten.
Ik heb laatst mn mobo + proc vervangen (van P4B533 + 2800mhz naar P4PE-XTE + 3ghz HT)
als ik de proc op auto zet in de bios start mn pc nieteens op, ik hoor mn disken opspinnen, maar krijg geen beeld, ook numlock bijv doet het niet.
Zet ik de proc op manual, en bijv. op 190 multiplier boot ie wel, maar is ie rete instabiel.
bijv bij XP install hangt ie, boot ik in windows, hangen, etc.
zet ik hem op 180 (dus ong. 2700-2800mhz) werkt ie redelijk, maar verre van geweldig.
in bijv. Battlefield 2 heb ik met enige regelmaat dat mn beeld zn 2-3 secs freezed, mn geluid loopt wel gewoon door, dus tis niet heel mn pc die hangt ofzo.
Aan de vid kaart zou het toch niet mogen liggen (X800 Pro) en 1gb ram lijkt me opzich ook niet zo verschrikkelijk te weinig dat mn game continue hapert.
Ik heb zojuist mn bios laat de laatste versie geflashed.

Verder als ik de VCore in mn bios check fluctueerd ie nogal, van 1.24 (is rood) tot 1.28. Lijkt mij ook niet helemaal tof...
Iemand een idee wat die is? Proc verrot? Board verrot? Voeding niet voldoende? (300 watt psu, 2 hdd's, 2 dvd dingen, x800 pro, sb live, en nog een nic)

Ideeen hoor ik graag, oplossingen nog liever.

Bedankt alvast!

Gr.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwe hardware > Windows opnieuw geinstalleerd :? Zo nee, dan ga dat maar doen. Andere hardware laat windows aardig over de zeik gaan, kan het niet echt goed tegen. Dus backup + reinstall is denk ik je enige oplossing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

je op een neer schommelende V-core is niet positief voor stabiliteit, maar je zit echt niet te hoog, een P4 mag je 1.6v door jagen als je wilt oc'en, dus met 1.4v heb je zeker geen schade.
Multiplier staat niet op 190, dat is je fsb die op 190 staat.
Voeding van 300w is nipt als het een A-merk is, met een niet-A-merk is die gewoon veel te weinig.

Wat mij eerder het probleem lijkt is dat moederbord. Op de site van asus staat er fsb 800OC, wat mij nogal raar overkomt. Ik denk dat het eerder een 533 fsb'er is die overklokt is zodat er toch 800 op zou moeten kunnen, wat natuurlijk verklaart waarom je met het onderklokken naar 190 stabieler raakt. Als je die fsb op 133 zet, gaat die dan heel stabiel lopen? (gooi er voor het gemak die 2 dvd-dingen en hd's ff uit) dan weet je direct of het eventueel daaraan ligt

edit: een vcore die van 1.24 naar 1.28 gaat is niet echt fluctueren, das gewoon normaal (je sensor is volgens mij zelfs niet eens nauwkeurig genoeg om zoiets exact te meten)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eagle, wilde ik gaan doen, maar mn pc hangt bij install van XP (:
Verder wilde ik eerst andere opties horen voor ik de meest drastische uitvoer...

Athmozz, als ik hem hard op 1.30 zet bleef ie uit de rode cijfers, maar ik hoorde dat dat niet echt lekker is voor je proc. Ik heb gewoon standaard cooling namelijk.
Voeding is van AOpen, redelijk Amerk dus, en ik heb al 1 disk minder dr op gehad enzo, had geen resultaat voor de VCore, stabiliteit heb ik niet echt kunnen testen, want ik kan niet zonder die disk (:

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik uiteraard wel de Inf drivers van het mobo cdtje opnieuw geinstalleerd. Dus dat zou toch wel genoeg moeten zijn voor windows opzich toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:09:
Athmozz, als ik hem hard op 1.30 zet bleef ie uit de rode cijfers, maar ik hoorde dat dat niet echt lekker is voor je proc. Ik heb gewoon standaard cooling namelijk.
(:
Ik zou me daar echt niets van aantrekken, je cpu zal zelf wel uitschakelen als ie te warm is. Ik heb mijn Vcore op 1.625 staan met een standaardkoeler erop (wel artic silver ertussen) en de cpu draait stressed maar op 60°. Dit kan die cpu lang uithouden. Bij het opdoen van die artic silver heb ik (waarschijnlijk zoals vele anderen) eerst een totaal verkeerde hoeveelheid aangebracht (waarom zit er ook zo veel in een tubetje), waardoor mijn temperatuur opliep tot bijna 90° (gezien in bios), en dan sloeg hij volledig af. De cpu heeft er niet de minste schade van opgelopen.
Als die cpu op 1.3 stabiel blijft lopen, zou ik die daar gewoon op zetten. Ik ben niet echt zeker, maar ik dacht dat het standaardvoltage van die cpu's zelfs 1.4 volt is.

edit: http://download.intel.com...um4/datashts/30056103.pdf
blz 22, daar geeft intel zelf een range van 1.25 tot 1.4 volt op, dus die 1.4 kan je zelfs zeker nog als veilig beschouwen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok. Nou lees ik dus ook op de asus site dat je pc3200 mem MOET gebruiken als je een 800mhz fsb proc hebt. dat ga ik nu even nakijken, want misschien dat dr een pc2700 reepje in zit.

Thx sofar, ik ga ff kloten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de waarde verhogen naar 1.5 of iets lager boot ie in ieder geval wel de 3ghz. Dus CPU kreeg te weinig. Verder is ie nog steeds ongelovelijk instabiel, continue hangt ie al in windows, idle zeg maar. Stressed kom ik nieteens aan.
Als ik hem weer underclock gaat ie wel redelijk, maar als ik 3dmark 05 run hangt ie zichzelf op en reboot ie na de eerste test.
Pagina: 1