Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding kapot, maar wat eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn antec truepower 380 watt voeding (bij sonata) is laatst overleden en ik heb gelezen dat dat vaker voor is gekomen bij bij deze voeding.

Nu heb ik de voeding van binnen helemaal nagekeken en ik kan niets vinden wat ook maar enigsinds kapot lijkt. De stop is eruit gevlogen dus er is minimaal 16A door de voeding gegaan. Dan zou je zeggen dat er ergens iets duidelijk kapot moet zijn.

Is hier iemand met genoeg verstand van geschakelde voedingen die een idee heeft wat er nou eigenlijk kapot zou kunnen zijn gegaan? Ik ben van plan gewoon een nieuwe voeding te kopen maar het zou toch leuk zijn als ik deze kon redden.

Nu heb ik even na gedacht natuurlijk over wat er kapot kan gaan. Alles na het omvormen lijkt mij sterk. Dat ding zit stampvol beveiligingen en ik kan de voeding bijv gerust kortsluiten omdat hij dan zichzelf uitschakelt. Dus ik verwacht dat ergens in het 230 gedeelte iets kapot is. Is er bij iemand een onderdeel bekend wat misschien vaker kapot gaat en dan voor zulke hoge stromen zorgt?

@modjes, dit leek me meer te maken hebben met electronica dan met voedingen zelf (overige hardware)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01-2024
in uw geval zal er gewoon 1 van die schakeltransistoren kort gegaan zijn, ff uitmeten in welke transistor de kortsluiting zit & kijken of je die transistor bij de elektronicawinkel kan krijgen :)

de kans is natuurlijk groot dat er nog iets meer meegesneuveld is met die transistor... dus niet zo aan te raden om die voeding te proberen herstellen ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Het gebeurt ook dat ze een gewone smeltzekering in het pad van de 230V steken, die zou je zelf kunnen herstellen. Als je verder gaat dan dat, ben je gevaarlijk bezig. Er zijn gevallen bekend van vervalste componenten, die dan ook minder goed zijn dan de originele (al komt dat weinig voor), waar je echter meer rekening mee moet houden is dat hetzelfde component, door verschillende fabrikanten gemaakt, altijd enigzinds verschilt. Ik heb thuis een 100tal 7812's, enkele transfo's en een paar meter elco's liggen, die weggegooid werden omdat ze besteld werden bij een ander merk... Vooral omdat je met potentieel erg gevaarlijke apparaten werkt (elco's met 310V DC, raak je liever niet aan), moet alles goed getest worden, en is het knutselen iets dat je erg voorzichtig moet doen.

Als je meent dat je alles voldoende veilig kan doen, meet dan eerst eens de simpele zaken op, de weg die de 220V volgt naar de elco's, de MOSFET's (schakeltransistoren zoals ^^^^ zegt), kijk eens of de uitgansspanningen niet kortgesloten zijn, ga liever nog niet meten met spanning erop.
Door met de stekker eruit eens de groene en een zwarte draad te verbinden, schakel je de voeding nog even in, en kan het zijn dat eventuele restspanningen weggaan, al is dit niet zeker (ik heb beide gevallen al meegemaakt). Sluit toch met een schroevendraaier eerst alle condensatoren kort, en let erg goed op voor je dit gedaan hebt.

Hopelijk heb ik je een beetje bang gemaakt, want dat zorgt ervoor dat je veel veiliger gaat werken, dus rest me alleen nog je veel succes te wensen :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De uitgangs spanningen zijn geen van alle kort gesloten, daar heb ik al naar gekeken :P Ik zal morgen eens even de mosfets controleren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Ik heb ( vreemd genoeg ) nog zelden mosfets in pc voedingen gezien, meestal gewone HV switching power torren, ik heb ze zelfs al eens vervangen door de BU508 :P

Die torren zijn waarschijnlijk allebei door, vol in sluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 21-11-2005 22:38 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Misschien gewoon ergens een zekeringetje doorgebrand? :+ Mits er toch 1000 en 1 beveiligingen inzitten...

Verwijderd

Sluit toch met een schroevendraaier eerst alle condensatoren kort, en let erg goed op voor je dit gedaan hebt.
:)
Dat is niet zo verstandig, neem liever een flinke weerstand. Ik heb zoiets wel eens gedaan bij een oude monitor, met als eind produkt een kapotte elco en een half gelaste schroevedraaier :+
Pagina: 1