Toon posts:

Is de OC/tweak-rage over?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger (ca 1 a 2 jaar geleden toen GoT nog een paarse layout had ;) ) waren er tal van projecten waar tweakers mee bezig waren. Veel extreme projecten, super om te lezen. Ik had er echt een dag taak aan om al die topics door te lezen. Tegenwoordig komt het sporadisch voor dat er nog leuke extreme projecten zijn. Erg jammer :'(

Waardoor zou dit kunnen komen? Is het phase-change gebeuren 'te' mainstream geworden? Is het meest haalbare al bereikt? Of komt het doordat GoT minder druk bezocht wordt.

Oh ja, nu niet beginnen met 'maak zelf eens een project' :P

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk omdat het minder interessant is om je pc over te klokken, omdat je nu minder verschil merkt tussen die laatste paar mhz'en.
Geloof dat hier al ns een topic over was.

Verwijderd

Het feit dat een laptop tegenwoordig meer in de 'mode' raakt is omdat alle applicaties voor de gemiddelde gebruiker met gemak kunnen draaien op de huidige cpu's voor laptops. Welk nut is er dus nog voor overklokken wanneer je geen koe draait of een ander programma gebruikt wat duidelijk sneller wordt van het overklokken. Ik denk niet dat ik mijn nieuwe pc nog ga overklokken omdat het nut er gewoon niet meer is...

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

AirX

Tweak Guru

Ik zelf constanteer dit ook. Vroeger had je vaak van die doe-het-zelf projecten waar de leukste/gekste dingen naar voren kwamen. Tegenwoordig is het meer: nieuwe hardware komt uit en mensen gaan tot het einde der tijden doordiscuseren over het overclocken van dat beestje (waarom zie ik alleen maar XXX Overclock resultaten topics? ;(). Waar is de Tweaker gebleven die iets met zijn handen maakte ipv alleen softwarematig de FSB zit op te krikken en met allemaal pre-fab stuff werkt?! Zoals zelf een 'silent-drive' bouwen, zelf een heatpipe maken, zelf ... maken...... (zoek maar op AirX in C&E en D&C }) )

[ Voor 31% gewijzigd door AirX op 21-11-2005 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ TheKip
Maar vroeger waren die phase-change projecten enzo ook niet echt praktisch volgens mij. Ten minste ik had niet echt de indruk dat er met die -100 C systemen echt gegamed werd.

Maar ik heb het nu wel telkens over PC, maar ook kleinere dingen zoals zelf heatpipe's bouwen. Er was een tijd dat iedereen er gek van was, maar toen ik die topics in de search op zocht, dateren alle heatpipe topics uit anno 2003

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 19:44 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Wss denk ook omdat de "oude Garde" van toen nu meer met andere dingen (ook non-PC) bezig zijn omdat ze misschien wat ouder zijn, werk/vrouw/vriendin/kind enzo.

Tegenwoordig is eigenlijk ook alles al te koop, bv: toen ik me voor eht eerst registreerde op GoT wilde ik de koeling van me GF2 TI vervangen om zo verder te clocken maar de koel oplossingen in de winkel in die tijd waren duur en koelde voor geen meter, dus fabriceerde k zelf wat wat beter koelde en geen drol koste.
Tegenwoordig zijn er legio goede betaalbare koelers te koop en ik zelf betrap me er op dat ik liever ff naar de winkel loop en een Zalman geval haal dan ff zelf wat te bouwen (wel pas gedaan voor me GF4 TI trouwens :))
Kortom, we zijn gewoon verwend :P k bedoel er lopen hier heel wat mensen rond die compleet in de stress schieten als hun geluid/netwerkkaart/hd flipt omdat ze aan eht OCen zijn, omdat ze nog nooit van een PCI/AGP lock gehoord hebben omdat alle nieuwe mobo's dat hebben tegenwoordig :P

Gabriël AM5

Verwijderd

het staat inderdaad een beetje stil momenteel, veel mensen zijn er mee gestopt of minder actief mee bezig. Je moet die hard overclocken ook niet zien als een mogelijkheid om sneller patience te kunnen spelen, het is een sport waarbij het juist leuk is om wat competitie te hebben met andere mensen. benchmarks vergelijken, proberen de beste ermee te zijn ed.

persoonlijk vind ik het de laatste tijd ook tamelijk saai hier, hopelijk komt er wat verandering in anders zal je van mij ook niet zoveel die hard cooling meer zien over een tijdje ben ik bang.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 20:47 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dit valt mij eigenlijk ook op....

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misschien dat mensen een jaar geleden met hen PC's al hun maximum hebben bereikt. Waardoor ze nu nog steeds geen nieuwe systeem nodig hebben. Wat dus resulteert in de onnodigheid van het overclocken :+
Over een jaar is alles weer verouderd en gaan mensen nieuwe dingen kopen. Dan bloeit de OC'rage weer, denk ik.. :P

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• FiXeR.nl
  • Niet online
Hmm,, ik hoor eigenlijk alleen pentium M, en opteron, overclocks op dit moment..

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat zouden mensen voelen voor een gezamelijk project? Iedereen regelt een goedkope proc van hetzelfde type en gaat daar mee aan de slag? :)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik constateer helaas hetzelfde. Ik denk dat het mede te maken heeft met het grotere aantal "rand fora" dat GoT nu rijk is. Dat trekt ook een heel aantal "non tweakers" naar GoT. Dit probleem doet zich imho niet alleen voor in Die hard overclocking & cooling maar op heel GoT.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Voor mij gaat het meer om het nut ervan. Toen ik bv mijn XP1800 overklokte merkte ik dat heel erg in welk spel dan ook. Datzelfde had ik met mijn GF2/3. Ik heb nu een XT BIOS in mijn Pro (98) zitten. Het verschil is niet meer zo duidelijk aanwezig. Datzelfde geld voor mijn CPU. Tegenwoordig heb je gewoon een Extreme Edition. Of een SuperUltra GT Turbo FX 10000 kaart. Als ik dan ook nog eens naar de huidige temps kijk pffff. Van lucht naar water naar phasechange. Nu probeer ik mijn systeem zo stil mogelijk te krijgen. Lukt nog aardig. Ik moet wel zeggen, sinds pc vd zaak is afgeschaft, OC ik wel weer. Ik zal wel moeten om nog een aardig spelletje te kunnen spelen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik ben zelf ook al een tijd gestopt.
Dit om diverse redenen:

* weinig tijd
* systeem draait goed en heb weinig neiging om alles weer op zijn kop te gaan zetten om weer serieus aan de gang te gaan.

Dat zijn eigenlijk de 2 redenen om het op dit moment niet te doen.
Misschien eind december begin januari weer, als het buiten kouder is, om dan weer eens lekker aan de gang te gaan, want ik heb nog helemaal niks bijzonders gedaan met mijn 3700+, alleen ff op 2900 mhz gezet, wat hij zonder veel problemen haalde, dus dat beloofd wat.

Maar het klopt ook wel wat sapphire zegt, dat de oude garde wat ouder is geworden en ook veel minder tijd heeft. Denk aan peter bijvoorbeeld die druk bezig is met zijn gezin :)

Maar het komt wel weer verwacht ik. Er is op dit moment alleen niet echt iets heel spectaculairs aan de gang op got, waardoor iedereen de drang weer krijgt om dat record te gaan breken.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 18:34

Garrett

Watercooler

Ik ben nog niet gestopt :+ (Opteron anyone?)
Alleen moet ik zeggen dat het al een tijd terug is dat ik op water 2.5ghz heb aangetikt met een AMD
Een JIUHB 1700+ 0245 deed op m'n EPoX 8K3A met KT333 chipset toch al 2.5ghz met 2.05v :D

Yep the good old days :P

I love watercooling

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

'vroeger' had je nog tweaks die de economische waarde van je pc enorm verhoogden. Remember de BP6? 2x een celeron erop, en voor een appel en een ei op de eerste rang kwa prestaties. 50% overclock en je blaasde de meeste workstations uit die tijd eruit.
Een p3 met een forse koeler, en je haalde die prestaties ook. 33% overclock was een significante verbetering van wat je had, en was merkbaar sneller. Enige wat je nodig had was een iets duurdere koeler en mobo. Netto was het alleen goedkoper dan een duurdere CPU kopen, die op dezelfde snelheid liep.

Tegenwoordig zijn die tweaks er ook wel, maar moet je ervoor betalen. High-end Athlon voor een gamesysteem? Koop een FX-57 zonder multplier lock. Dubbele snelheid video? Koop een SLI opstelling. Mooi kastje maken? Kies één van de tientallen moddingwebshops.
Je hoeft het niet meer te doen, je kan het kopen.

Wil niet zeggen dat die tweaks er nu niet meer zijn. WiFi is een mooi voorbeeld. Gratis internet? Pluk een insecure signaal uit de lucht. Of reflach een WAP11, of zet sveasoft op een WRT54G zodat je extra features hebt.
Sloop die 4GB HD uit een MuVo zodat je goedkoop geheugen hebt voor je digicam.
De tweaks verbreden zich vooral. Komt omdat je overal digitale techniek in tegenkomt: alles is een PC. Telefooon, modem, printer, router, digicam, noem maar op. Allemaal een combo van hard en software wat getweakt wordt.

Het leven van een tweaker is er diverser op geworden. In plaats van verdiepen, verbreden.

TweakBlog

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:46:
het staat inderdaad een beetje stil momenteel, veel mensen zijn er mee gestopt of minder actief mee bezig. Je moet die hard overclocken ook niet zien als een mogelijkheid om sneller patience te kunnen spelen, het is een sport waarbij het juist leuk is om wat competitie te hebben met andere mensen. benchmarks vergelijken, proberen de beste ermee te zijn ed.

persoonlijk vind ik het de laatste tijd ook tamelijk saai hier, hopelijk komt er wat verandering in anders zal je van mij ook niet zoveel die hard cooling meer zien over een tijdje ben ik bang.
ah jurgen, binnenkort nog een keer DI action van ons toch? :9
En hopelijk binnenkort meer PhCh geweld van mijn kant :)

Bij gebrek aan actie, moet je zelf maar voor wat actie zorgen :+

[Specs]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik zie hier nieuwe topics binnen een dag verdwijnen omdat er zoveel nieuwe topics geopend worden... van de nieuwste producten zijn hier binnen de kortste keren tweak/oc guides.... ik begrijp echt niet wat je bedoelt... of verwacht je dat mensen weer hun eigen computers met electronenbuizen gaan bouwen?

Misschien ben je intussen zelf zo ervaren met tweaken/OCen, dat de informatie hier voor jou niet interresant meer is. Net als sesamstraat op een bepaald moment niet leuk meer is. Antwoord: zoek ervaren vrienden of neem een andere hobby...

U vraagt, wij antwoorden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Achja, sta er ook bij stil dat je 2a3 jaar terug genoeg PC winkels had die je vreemd aankeken als je vroeg of ze ook een reservoir hebben of een pompje. Waterkoeling was toen niet iets wat je kocht, dat bouwde je :Y) Talloze topics zijn toen gepasseerd met 101 soorten blok ontwerpen, experimenten en foto's van waterkoeling.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 21-11-2005 22:39 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vroeger waren computers iets nieuws en interessants, nu is het zo gewoon als een mes en een vork.
Het tweaken heeft op alle fronten terein verloren en juist door die verbreding is het minder aantrekkelijk geworden door het verdwijnen van de exclusiviteit.

Ik zit wel eens te denken, wat moet ik na de computers...

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat er nu gezegd word over de ecomomische waarde van eth OCen ben ik neit mee eens. Ik bedoel ik heb geen duur mobo (nouja beetje) en de goedkoopste A64 S939, twinmoss ram wat ook niet duur is en een goede luchtkoeler die betaalbaar is en ik kom toch wel redelijk mee met een 3000+ op bv. 2,6ghz met Procs die 2x zo duur zijn.
En wat Ferry zegt klopt ook, toen ik begon met WC heb ik echt me onderdelen bijelkaar moeten sprokkelen en nu kan zelfs de grootste debiel een WC setup bouwen met al die kant-en-klare setje :( (nofi btw).
En helemaal wat Unknown_road zegt, vaak is het nut ervan nihil maar t gaat om de sport })
Mijn 3000+ is op stock ook snel genoeg voor me, maar harder is leuker >:)

Gabriël AM5

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat er een paar verschillende dingen aan de hand zijn.

Allereerst is het hier in DOC rustiger. De echte die-hards hebben of andere hobby's gevonden, of hebben geen tijd meer voor het oc-en, of zitten op andere fora. (ministry, xs etc).
Ik kom zelf niet vaak meer op xs, maar volgens mij is het daar nog druk genoeg dus oc-en leeft nog steeds :)
Misschien dat DOC hier gewoon niet meer die-hard genoeg is?

Ten tweede: Het oc-en is inderdaad meer mainstream geworden. Goede luchtkoelingen, waterkoelingen en phase-change zijn gewoon commercieel te koop en vooral de eerste twee zijn bijna op elke straathoek te vinden. Daardoor veel bereikbaarder voor iedereen en dus ook minder interessant. Toen ik hier voor het eerst op GoT kwam had ik zelf m'n eerste waterkoeling in elkaar gezet. Niks geen kant en klaar oplossing. Die waren er toen nog weinig tot geen. 't zelfde geld voor bijvoorbeeld de oc-resultaten van durondude (JCviggen) die als een van de eersten een phasechange setup had.

En wat volgens mij ook nog meespeelt is dat je om echte resultaten neer te zetten, je ook behoorlijk dure hardware nodig hebt (of sponsors). Dat maakt het voor de meesten ook niet meer interessant.

Anyway: Ik hoop dat we het hier in DOC toch weer wat interessanter kunnen maken, alleen heb ik nog geen idee hoe..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
Denk ook dat het aan verschuiving van interesse ligt. Heb zelf ooit altijd mijn oude K6'jes opgevoerd, videokaartje was nooit veilig, had mn eigen set tweakdrivers geschreven voor mijn videokaarten (S3, je moet toch wat wil je daar fatsoenlijk beeld uit krijgen :X).
Tegenwoordig ontwijk je dat soort problemen gewoon: je koopt alleen nog maar meuk waarvan je zeker weet dat het zonder prutsen meteen werkt. Daarnaast gebruik ik tegenwoordig Linux, die heeft aan een Athlon XP 2500+ op standaardsnelheid wel genoeg. Matrox G550 doet het ook nog perfect, die zooi hoef ik niet op te voeren...

(Alhoewel de Athlon XP 2600+ waar ik nu achter zit wel opgevoerd mag worden: het is hier koud, zelfs met ramen dicht en }:O aan :X

• Bor

Bor

De topicstart stelt de vraag ook iets breden dan alleen OC'en. Wat vinden jullie van de subvraag "is de tweak rage over"? Zie ook mijn eerder geposte bevindingen in dit topic. Misschien gaan beide zaken hand in hand?

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-01 12:54
Ik denk dat het nog lang niet afgelopen is met overclocking, echter extreem Oc-en zit er niet meer in. Maar het is nu niet gelijk voorbij, het niveau van het forum daalt wellicht, zie de vele topics van "ik wil mijn processor overclocken, hoe te doen?". Overclocken is mainstream geworden, en de snoeiharde overclockers moeten echt een hoop geld hebben om tot verbazing van lezers te leiden.

Custom overclocken verdwijnt, dat lijkt me duidelijk. Maar hiermee is niet alles verloren. Een waterkoelingssetje is zo'n beetje overal verkrijgbaar. Oke dan hoef je het niet zelf te maken, echter hier valt nog steeds wel mee te tweaken, bijvoorbeeld een papst fannetje ervoor enz. Geen extreme dingen, maar wel enigzins tweaken. Zoals al gezegd, het is niet meer verdiepen maar verbreden.
En daarmee komt overclocken en tweaken al een beetje in de buurt van Casemodding & Elektronica aangezien tweaken ook wordt verstaan onder het upgraden van je fototoestelletje of iets dergelijks.

Misschien is modden niet het zelfde als tweaken, echter in de de toekomst zullen overclocking en elektronica erg dicht bij elkaar in de buurt komen.
Dus het is nog niet voorbij, de oude garde (waar ik overigens niet tot behoor vind ik) kijkt met argusogen naar de ontwikkelingen, maarja zoals altijd he, je moet met je tijd mee gaan :).

BF2 stats

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Ik denk dat het voornamelijk aan de kosten zal liggen. De tijd dat je voor 300e heel wat kon spelen lijkt voorbij te zijn (Epox 8RDA, 1700+, Twinmos BH-5) en daardoor wordt het steeds minder interresant om echt te OC'en als sport.

Nu betaal je 150e voor een Opteron, 150e voor een mobo wat er bij past en nog eens 200 voor een paar reepjes mem. De kosten zijn gewoon onderhand verdubbeld en dan heb je nog steeds geen high-end systeem qua onderdelen. (qua performance wel, maar dat was een paar jaar terug ook met die 1700+'jes)

Verder is Crossfire/SLI nu voortaan noodzaak om aan de top mee te kunnnen draaien. Je praat nu over ruim $1400 voor 2 videokaartjes! (2x7800GTX 512MB) "Vroeger" was een euro of 500 al heel wat en dan had je zeker zo goed als de snelste kaart die er op dat moment te koop was.

Als je nu een 3DMark record neer wilt zetten heb je zo ongeveer het volgende nodig

FX-57 - 1000 ( een goede die 3.9GHz doet, dus je moet er bijna verplicht meer als 1 kopen)
DFI NF4 SLI - 200
Goed mem - 250
2x 512MB GTX'en - 1400
2x 500W+ PSU - 300
Solid Copper DICE container - 200
2x Cascade - 1750 tot 4000 (ligt eraan wie ze bouwt)

Totaal bedrag ligt dus over 5000e wanneer je goedkope cascades kan aankomen. Ik kan dit iig niet opbrengen. Helaas, maar voor mij is het te duur geworden.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Ik denk ook dat het komt omdat voor veel mensen er nu zo veel te krijgen is, dat het door de bomen moeilijk het bos zien is.

Verder denk ik dat OC'en / tweaken meer onderhuids gaat, zoals bijvoorbeeld het hacken van je NLSU2 (of was het nu NSLU2), zodat hij dienst kan doen als webserver / streaming server etc.

De performance is er gewoon, dus kun je gaan focussen op de dingen die met die performance gaat doen.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Ik als "oude" tweaker vind het nog steeds leuk om iets bijzonders van een systeem te maken. Maar dat is meer een visueel aspect. Waterkoelingsetje, mod-kasten enz alles is te koop. Dus waarom zou je nog zelf aan de pruts gaan??...Wat Oc'en betreft, met de enorme cpu snelheid van hedendagen maak die 3 of 400mhz of "whatever" exstra niet meer uit. Stabiel staat voorop. Jammer, mis de sfeer wel van de k6's en het potloodje ;) ..b.v

Ook de snelle ontwikkeling in Hardware is hier schuldig aan. Er zijn altijd nog mensen die voorop willen lopen in hardware. Beetje "bullshit" zit zelf met een 754 doosje kan nog jaaaaren mee...
Draaid vlekkenloos alle zware applicaties/games dus "what's the point" (zorg je als tweaker wel voor :9 )

Wat software betreft: Wie weet nog de dag van Win95 release???....als de dag van gisteren ;)
Heb 2uur in de rij gestaan :7
Uren bezig met drivers c.q stabiel krijgen van een pc...

We raken een beetje verzadigd...alle ontwikkelingen zijn gebaseerd op snelheid en niet echt een revolution meer.

Tubes....It's what make music music!

• Steffy
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

OCen is ook niet eens bijzonder meer, vriendin van mij vroeg er laatste zelfs naar, of je ook zou merken dat haar oude bakje er sneller van zou worden, man iedereen kent de Term ondertussen wel en OCen is nu meer een sport van zo goedkoop mogelijk inslaan en eruit persen wat er in zit en voor een schijntje op de eerste rij zitten, kijk naar de verschillende topics hier op Got, voor elk mobo, videokaart etc is wel een topic waar allemaal OCers zitten die zonder er echt iets bijzonders van te maken proberen er uit te halen wat er in zit.

Vroeger een jaar of 2 a 3 geleden was het best bijzonders als je het durfde, toen nog slechte procs die erg warm werden en toen best dure hardware die stuk kon gaan, nu haal je een best christelijk ECS of Asrock mobotje voor een paar tientjes en die doen niks onder voor een Nforce 4 bv en Clocken maar. Ook zijn prestaties niet echt bijzonder meer, je leest lui met een A64 3000 Venice die van 1,8 naar 3 Ghz gaan met luchtkoeling, naja dan hoef je geen moeite meer te doen om nog bijzondere projecten te starten want het kan alleen maar tegen vallen terwijl vroeger haast niemand durfde als je het toch deed dan was je echt bijzonder en je durfde al je hardware op het spel te zetten.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Steffy schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 10:22:
OCen is ook niet eens bijzonder meer, vriendin van mij vroeg er laatste zelfs naar, of je ook zou merken dat haar oude bakje er sneller van zou worden, man iedereen kent de Term ondertussen wel en OCen is nu meer een sport van zo goedkoop mogelijk inslaan en eruit persen wat er in zit en voor een schijntje op de eerste rij zitten, kijk naar de verschillende topics hier op Got, voor elk mobo, videokaart etc is wel een topic waar allemaal OCers zitten die zonder er echt iets bijzonders van te maken proberen er uit te halen wat er in zit.

Vroeger een jaar of 2 a 3 geleden was het best bijzonders als je het durfde, toen nog slechte procs die erg warm werden en toen best dure hardware die stuk kon gaan, nu haal je een best christelijk ECS of Asrock mobotje voor een paar tientjes en die doen niks onder voor een Nforce 4 bv en Clocken maar. Ook zijn prestaties niet echt bijzonder meer, je leest lui met een A64 3000 Venice die van 1,8 naar 3 Ghz gaan met luchtkoeling, naja dan hoef je geen moeite meer te doen om nog bijzondere projecten te starten want het kan alleen maar tegen vallen terwijl vroeger haast niemand durfde als je het toch deed dan was je echt bijzonder en je durfde al je hardware op het spel te zetten.
Ik ben het deel met eens, maar dat is niet helemaal waar. Overklokken bestaat al jaren in Amerika voordat het pas in Nederland bekend was. Overklokken was toendertijd gewoon moeilijk omdat het moederbord niet de mogelijkheid gaf om de instellingen te veranderen. Toen moest je dus voltmodden en andere trucjes toepassen. Nu is overklokken eigenlijk super eenvoudig ook voor de beginners. Voorbeeld: Je koopt een DFI NF4 moederbord met Opteron 146 en je kan 1GHz halen.
Het is misschien wel minder bijzonder, maar dat is te verwachten. Maar leuk blijft het zekerweten.
De prestaties zijn zeker bijzonder, je klokt 1GHz over...dat is best bijzonder hoor...

Mensen overklokken nu ook veel meer omdat het nagenoeg niets kost (mogelijkheden worden zelfs ondersteunt) en hardware kost tegenwoordig niet zoveel meer. Kennis is er genoeg te vinden op het internet (guides, fora etc)

Kortom overklokken lijkt zowat standaard te zijn, maar is zeker niet minder leuk geworden. Ik heb zelf meer plezier met overklokken dan vroeger. ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Tjah de wat oudere die hards (toen ik hier net registreerde) zijn niet allemaal wel een beetje rustiger geworden.

Maar er komt gewoon weer een nieuwe generatie oc'ers aan (de gemiddelde leeftijd ligt toch echt lager dan toen ik hier al noob kwam).
Ik zit zelf nu voor de 2e keer in het examenjaar havo waar mijn ouders niet zo blij mee zijn, dus mag wat minder.
Aan de ene kant is dit natuurlijk begrijpelijk, maar ik wil wel gewoon lekker door kunnen gaan met mn grootste hobby (overclocken). Daarom verkoop ik vaak mijn hardware en duw ik weereens wat nieuwe dingen in mijn pc, veel mensen kijken raar op en vragen me waarom dat nodig is.

Dan ze ik: Nieuwe uitdaging.
En nieuwe uitdaging komt er zeker (heb nu toch al veel contacts en ga binnenkort waarschijnlijk wat DI regelen, container komt via via...)
Geld is niet zo'n groot probleem eigenlijk (werk best veel), tijd heb ik al wat minder en mijn ouders zitten op het moment gewoon tegen :(

Jullie gaan binnenkort nog wel iets leuks voorbij zien komen ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Kakaroto schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:00:
[...]

Ik ben het deel met eens, maar dat is niet helemaal waar. Overklokken bestaat al jaren in Amerika voordat het pas in Nederland bekend was. Overklokken was toendertijd gewoon moeilijk omdat het moederbord niet de mogelijkheid gaf om de instellingen te veranderen. Toen moest je dus voltmodden en andere trucjes toepassen. Nu is overklokken eigenlijk super eenvoudig ook voor de beginners. Voorbeeld: Je koopt een DFI NF4 moederbord met Opteron 146 en je kan 1GHz halen.
Het is misschien wel minder bijzonder, maar dat is te verwachten. Maar leuk blijft het zekerweten.
De prestaties zijn zeker bijzonder, je klokt 1GHz over...dat is best bijzonder hoor...

Mensen overklokken nu ook veel meer omdat het nagenoeg niets kost (mogelijkheden worden zelfs ondersteunt) en hardware kost tegenwoordig niet zoveel meer. Kennis is er genoeg te vinden op het internet (guides, fora etc)

Kortom overklokken lijkt zowat standaard te zijn, maar is zeker niet minder leuk geworden. Ik heb zelf meer plezier met overklokken dan vroeger. ;)
Ja oke die 1 Ghz is bijzonder, al valt dat ook nog wel wat mee maar dat het kan is al niet bijzonder meer, er is weinig of geen kennis voor nodig, je haald een Nforce 4 plankje en je kunt aan de gang, vroeger was het niet zo simpel als nu, prestaties kunnen nog wel bijzonder zijn maar het is al lang niet meer zoals vroeger dat je echt je ogen stond uit te kijken als iemand een P2 of 3 echt tot het uiterste kon persen.

Zelf ooit mijn Athlon Thunderbird van 850 naar 1 gig gehaald, na 3 jaar overleed de videokaart pas, kennelijk toch de fsb te ver opgevoerd maar goed 3 jaar gebruik van gemaakt en dat was toen toch aardig bijzonder weet ik nog wel want niemand durfde het in die tijd :P

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:54
Ik ben het er mee eens dat je minder eigen geknutsel ziet. Maarja, er is ook veel meer spul verkrijgbaar om je computer stiller en koeler te krijgen.

Ik zie het bijvoorbeeld hier thuis met m'n servertje, zit een P3 in. Dat ding loeit, ernaast slapen is geen optie meer. Maar ik ga geen apart spul meer maken voor die P3 zodat hij stiller wordt. Ik koop gewoon wat 2ehands P4 spul, en dan heb ik een veel stiller systeem (althans de mogelijkheid) en nog sneller ook. Je koopt dan een Zalmankoeler, een stille Zalman voeding, etc..
Veel makkelijker, en het is gelijk stil en koeler. En ik vind het tegen een acceptabele prijs.

En ja, voor m'n eigen systeem heb ik ook stille koeling, gewoon uit de winkel. Als je iets aparts wilt hebben zul je toch een extreme WC moeten hebben of Phase-Change. Waterkoelsetjes kun je ook al kopen, gewoon zo'n WC-voor-dummies-set. Dus WC wordt ook steeds meer normaal. Er is gewoon veel "OC-spul" verkrijgbaar, genoeg zodat ik niet zelf ga zitten prutsen. Mijn koelprestaties en pasvorm na al die moeite zal niet beter worden dan een goede WC-set. Dus ik doe geen moeite, ben ook niet echt een tweaker in dat opzicht misschien.
Het enige wat ik 'getweaked' heb is wat ledjes in een houten blokje voor in m'n kast, erg primitief en simpel. Wel doeltreffend, maar ook niet speciaal aangezien iedereen al een neonbalk in z'n kast heeft hangen.

Dus ja, wat is het waard om te tweaken? Als je het ook in de winkel kunt kopen.

Edit: nog even een opmerking over overklokken. Ik zie de laatste tijd op een ander forum veel vragen als: "Ik wil gaan overklokken, welk progje moet ik daarvoor hebben?" De tijd van Tweakers is voorbij, de tijd van MSN-Br33zahslutjash is daar.

[ Voor 10% gewijzigd door Freaky Maus op 22-11-2005 12:34 ]

Specs

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
sapphire schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:52:
En wat Ferry zegt klopt ook, toen ik begon met WC heb ik echt me onderdelen bijelkaar moeten sprokkelen en nu kan zelfs de grootste debiel een WC setup bouwen met al die kant-en-klare setje :( (nofi btw).
En helemaal wat Unknown_road zegt, vaak is het nut ervan nihil maar t gaat om de sport })
Mijn 3000+ is op stock ook snel genoeg voor me, maar harder is leuker >:)
Nou mijn XP 1800+ en duron 1600 konden anders een flinke boost gebruiken hoor!!
Bor de Wollef schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:02:
De topicstart stelt de vraag ook iets breden dan alleen OC'en. Wat vinden jullie van de subvraag "is de tweak rage over"? Zie ook mijn eerder geposte bevindingen in dit topic. Misschien gaan beide zaken hand in hand?
Het wiel is al een keer uitgevonden.. koffermods waren 3jaar terug teh pwn... nu krijst iedereen meteen van 'been there done that', als je je koffermod showed. Zelfde geldt voor OC'en: Het gaat steeds makkelijker, zat je vroeger nog met een partij jumpers(of oscillatormodules _/-\o_ ) waar je echt eerst ff moest inlezen voor je ging frotten, toen kwamen de dipswitches, (my favorite, hoewel niet echt nauwkeurig) en later kon iedere zool in de bios zijn fsb met 5mhz verhogen.... en die mensen roepen ook meteen moord en brand zodra je jouw OC laat zien..."jaah dat hebben we al geziiehien!!"

Ik denk dat er teveel mensen overclocken, waren het vroeger een paar hw freaks met centen teveel(of vaker: juist te weinig => OC'en). Het is niet meer een nichemarkt,hoewel phase change erg klein blijft door de absurd hoge kosten...600 tot 800 voor een prometia of vaochill 8)7 Dat concureert nooit met WC :X

Swiftech speel hier makkelijk op in door een peltier wc blok aan te bieden, maar ook die prijs.. wat kost een tec, wat kost een wc blokje. Waarom moeten ze samen meer dan 2x zo duur zijn als de nieuwwaarde van de 2 onderdelen los? :X Dat verkoopt toch voor geen meter :X

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 13:08 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Was het ooit een rage dan?... Volgens mij niet, het was juist een klein groepje.
Tegenwoordig is het voor de gamertjes etc bijna "mode" en een must om te overclocken om de genoemde redenen.

• Bor

Bor

Toen ik vanmorgen de active topiclijst bekeek stonder er uberhaubt bijna geen (in verhouding) tech gerelateerde posts tussen. Die doelgroep lijkt steeds kleiner te worden, het niveau lager en het aantal non technpost groter. Misschien eens goed hier een onderzoek naar te doen?

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Vandread schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:09:
Was het ooit een rage dan?... Volgens mij niet, het was juist een klein groepje.
Tegenwoordig is het voor de gamertjes etc bijna "mode" en een must om te overclocken om de genoemde redenen.
Denk dat het wel zeker een rage was onder de gevorderde computer gebruikers hoor, vooral hier waren er toch heel wat mensen mee bezig. Zelf weet ik nog wel dat ik die oude athlon ging clocken omdat iedereen het deed, eerst fsb, later zelfs het ding unlocken, kon toen in die tijd nog met een HB potlootje weet ik nog wel, dat waren de echte tijden toen kocht iedereen AMDs voor het unlocken enzo. Dat weet ik nog wel, jaren geleden alweer maar toen werd de trend gezet die vandaag de dag iedereen bereikt heeft

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie's, heb ze allemaal gelezen. Het is me nu al duidelijker geworden waardoor er minder projecten zijn te bezichtigen hier op GoT. De 'prijs en de eenvoud van overklokken tegenwoordig' is een veel genoemd argument.
Maar toch waren er vroeger ook al projecten waarbij de bouwwerken ver van praktisch waren. Dus je zou zeggen dat die er nu ook nog wel moeten zijn?
MeMoRy schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:33:
Misschien ben je intussen zelf zo ervaren met tweaken/OCen, dat de informatie hier voor jou niet interresant meer is. Net als sesamstraat op een bepaald moment niet leuk meer is. Antwoord: zoek ervaren vrienden of neem een andere hobby...
Ik zelf ben niet echt een Tweaker, nou ja, wel wat overklokken, maar dat was 'vroeger' al niet interessant om te posten. Dit topic is dus geen schreeuw van wanhoop: 'Waarom tweakt er niemand meer met me mee!?', maar meer van iemand die de projecten gewoon interessant vindt. En ik ben dus niet de enige die het merkt, dat het allemaal wat rustiger wordt op dit subforum.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 13:30 ]

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb twee jaar geleden een waterblok (nog een van Mafkees, wat nu Frigus Engineering is geloof ik) gekocht en hem één keer op m'n 1700+ T-bred gehad. Dat was wel leuk, maar ik vind het nu gewoon te lastig en te onbetrouwbaar. Ipv m'n mobile 2400+ (25 W) ver op te klokken en m'n 2x256 MB CH-5 op 3 V te zetten heb ik onlangs 1 GB Twinmos speed premium gekocht en voor 200 euro een A64 3200+ met mobo en Nexus koeler. :X

Ik moet wel zeggen dat ik een behoorlijke die-hard Quake (3 en 4) tweaker ben geworden. 2 jaar geleden ben ik Q3 online gaan spelen en sindsdien is het hardware tweaken bergafwaarts gegaan bij mij. Ik post al een jaar ofzo bijna nooit meer iets op de t.net FP, terwijl ik daarvoor nog berichten postte als "zou mooi zijn als de XP eindelijk 400 MHz FSB gaat ondersteunen enzo (voordat de NF2 uit was). ;)

Ik denk dat het met de meeste tweakgebieden zo is dat je er alleen echt aan toe komt als je de middelen hebt om mee te doen als het hot is. Bovendien moet je geen afleidingen hebben zoals hardcore online games zoals Quake. O+

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Steffy schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:25:
[...]

Denk dat het wel zeker een rage was onder de gevorderde computer gebruikers hoor, vooral hier waren er toch heel wat mensen mee bezig. Zelf weet ik nog wel dat ik die oude athlon ging clocken omdat iedereen het deed, eerst fsb, later zelfs het ding unlocken, kon toen in die tijd nog met een HB potlootje weet ik nog wel, dat waren de echte tijden toen kocht iedereen AMDs voor het unlocken enzo. Dat weet ik nog wel, jaren geleden alweer maar toen werd de trend gezet die vandaag de dag iedereen bereikt heeft
Dan woed de rage zeer zeker nog... aangezien allerlei mensen met bosjes overclocken :) Echter staat het niet als zijnde extreem te boeken in DOC

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Aham brahmasmi schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:42:
Ik heb twee jaar geleden een waterblok (nog een van Mafkees, wat nu Frigus Engineering is geloof ik) gekocht en hem één keer op m'n 1700+ T-bred gehad. Dat was wel leuk, maar ik vind het nu gewoon te lastig en te onbetrouwbaar. Ipv m'n mobile 2400+ (25 W) ver op te klokken en m'n 2x256 MB CH-5 op 3 V te zetten heb ik onlangs 1 GB Twinmos speed premium gekocht en voor 200 euro een A64 3200+ met mobo en Nexus koeler. :X

Ik moet wel zeggen dat ik een behoorlijke die-hard Quake (3 en 4) tweaker ben geworden. 2 jaar geleden ben ik Q3 online gaan spelen en sindsdien is het hardware tweaken bergafwaarts gegaan bij mij. Ik post al een jaar ofzo bijna nooit meer iets op de t.net FP, terwijl ik daarvoor nog berichten postte als "zou mooi zijn als de XP eindelijk 400 MHz FSB gaat ondersteunen enzo (voordat de NF2 uit was). ;)

Ik denk dat het met de meeste tweakgebieden zo is dat je er alleen echt aan toe komt als je de middelen hebt om mee te doen als het hot is. Bovendien moet je geen afleidingen hebben zoals hardcore online games zoals Quake. O+
De Nforce 2 heeft OCen tot een eitje gemaakt, je barton was bv unlocked tot een MP van 12,5 weet ik nog wel, wat meesterlijk dat ik 12,5 keer 200 kon draaien op net iets meer dan standaard voltage weet ik nog wel, mijn eerste echte super OC met mijn 2500+ das al meer dan 2 en half jaar geleden dacht ik.
:>

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Epsilon

Ben er niet echt mee eens eigenlijk :)

Er zijn meer mensen die overclocken dan ooit te vore, juist omdat het zo makkelijk is. Mensen durfden voor AMD te kiezen en met A64 is dat zelfs te beste keus zonder enige twijfel.

De borden laten het ook toe :). Je hoeft geen 3 setjes geheugen te hebben voor 3 verschillende benchmarks. 2x 512 gaat misschien minder hard dan 2x256, maar het bank interleaving maakt dat meer dan goed.

Het is gewoon bereikbaarder geworden. Als je waterkoeling wil hoef je het niet meer zelf te maken of achterlijke bedragen neer te tellen voor de merken die wel commercieel verkrijgbaar waren (dangerden, swiftech). Voor 150e heb je al een hele fatsoenlijke waterkoeling.

Phase-change blijft voor mensen die het geld er voor over hebben. Ik heb mn mach1 destijds 2e hands gekocht en pasgeleden verkocht. Nu ik zelf mn systeem kan maken die een stuk beter en vooral goedkoper zijn dan commerciele units heb ik die zooi ook niet meer nodig :).

CPU's doen het nu vaak al monsterlijk goed op air en waterkoeling, wat de stap naar phase-change niet zo heel interessant maakt, buiten de benches om. Ook de coldbugs helpen niet mee. Waterchillers zijn momenteel the way to go als je ook het systeem voor normaal gebruik gebruikt.

Dry-ice - LN2 projecten zijn wel degelijk extreem, er wordt alleen zo gemakkelijk over gedacht. Ik spreek veel mensen die het doen, maar telkens kom je weer een probleem tegen waardoor goede resultaten uitblijven. Het valt tegen om een goed resultaat neer te zetten als je geen cpu's hebt die onder phase hebben gelegen. Wij (ministry in dit geval), hebben meerdere runs gemaakt en onze eigen containers "ontwikkeld" om steeds betere resultaten en gemak van installatie klaar te spelen. We lache om de eerste runs als we het geklungel zien van toen, maar ergens moet je beginnen en toen waren de resultaten ook niet echt slecht. Het lijkt makkelijker dan het is ;). Helemaal respect voor mensen die met LN2 goeie resultaten neerzetten! Dry-ice is tandje makkelijker

[ Voor 36% gewijzigd door Epsilon op 22-11-2005 14:25 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
^^ Mja, je moet imho eerst dry ice doen voor je aan de LN2 gaat :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik heb niet alle replys doorgelezen maar wil toch even reageren op de topic start.

Er zijn een aantal redenen waarom ik zelf minder ben gaan ocen. De eerste is dat ik meer tijd wilde besteden aan andere dingen dan m'n pc. Ook vond ik het niet meer nodig om per maand €200+ aan m'n pc uit te geven.

Maar ik denk dat de hoofdreden voor mijn was dat het steeds makkelijker werd en steeds meer afhankelijk werd van de hoeveelheid geld die je te besteden had en steeds minder van "skill" en kennis je er van hadHet was leuk om te voltmodden en zelf koelingen te maken om net wat harder te gaan dan mensen de dit niet durfde of wilde doen, het was leuk om dingen uit te proberen die niet te vinden waren in guides of faq's.

Tegenwoordig is alles te koop, als je genoeg geld heb koop je een fx57 en een phch systeem, je leest wat faq's door over ocen, je doet precies wat er in de faq's staat en je hebt een hele aardig score. Ook zijn er steeds meer moederborden gemaakt om mee te ocen. Vroeger moest je in de meeste gevallen wel voltmodden tegenwoordig hoef je niets meer te modden.

In het kort: Het is niet meer leuk omdat steeds meer mensen puur door geld mooie scores neerzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjaps op 22-11-2005 14:39 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:07:
[...]

Nou mijn XP 1800+ en duron 1600 konden anders een flinke boost gebruiken hoor!!
Ik doelde meer op mensen die je ziet met een SD 3700+ en dat soort procs, daarvan is het nut omho minder dan die 1800+ en duron van. Ik heb zelf ook een 1700+ op 2,1 ghz draaien (was niet zo'n geweldige OCer) en dat is echt een groot verschil qua preformance, maar als ik mijn 3000+ Vennie op 2,1ghz en ff hoger laat draaien merk ik het verschil veel minder (jaja procentueel ook minder).
wat ik dus prbeer te zeggen is dat die paar honder mhz bij een snelle proc dus al minder uitmaakt dan bij een lager model.

@ The doctor: dat ben ik ook met je eens, het gaat vaak meer om wie het meeste geld heeft dan oim wie de meeste skillz heeft :(

offtopic:
ik heb het beide niet :D

Gabriël AM5

• DaWaN
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

De uitdaging is eruit en gaat idd meer om geld en geluk dan skills en modding. Maar toch als ik dan Kyosen zie met die P4 op 7,2Ghz dan heb ik wel zoiets van dát is skill, maar hoeveel mensen hebben nu beschikking over P5WD2, 670, 2x Micron D9 fatbody's en LN2 ? Juist de mensen met €€€€'s

[ Voor 21% gewijzigd door DaWaN op 22-11-2005 15:15 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Ik (ex?) DOC/MOD heeft zijn activiteiten bijna op 0 gezet doordat

1: Ik weinig tijd heb (studie + sporten)
2: Ik het een TE dure hobby vond worden
3: Ik nu een laptop heb vanwege mijn studie en dit eigenlijk mijn vaste pc is geworden
4: Je wil steeds verder en dit kost steeds meer geld/tijd je loopt dus eigenlijk tegen een soort muur op

De interessen is er nog wel maar lang niet meer zoals vroeger.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 17:03 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 02:18

Aapje

Opel-beun
Waardoor zou dit kunnen komen?
Denk dat je kan denken aan de economie...
Prijzen van hardware...

De doe-het-je-zelf projecten nemen ook af...
Volgens mij komt dit weer doordat er al veel te veel geprobeert is door iedereen :)
(btw * Aapje is atm z'n 5700LE aant opfokken omdat ie nfs mw wil spelen @ dia vrije filmpjes :P)

[ Voor 16% gewijzigd door Aapje op 22-11-2005 15:20 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Het stomme is ook dat de sub fora minder snel roepen van he dit is OC terug naar DOC. Zie bijvoorbeeld het 6800GT topic. Daar staat zelfs een top 10 van users met 3Dmark 2005 scores. Als ik tijd heb en de 6,5K barriere haal dan komt dat daar ook als eerste te staan. Daar wordt veel meer informatie over OC's en instellingen uitgewisseld als in het 3Dmark topic hier in doc.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
overclocken is mainstream aant worden , en casemodden en overclocken komen dichterbij , en dezer dagen kan iedereen wel een topic vinden over hoe moet ik mijn mobo voltmodden , harder laten gaan of iets dergelijkers

casemodden begint nu ook serieus commercieel te worden en voor de meesten onder de normale mensen, nemen ze gewoon het risico niet om hun case te verkloten en kopen ze voor 50 euro meer een "pre modded" case

ik ben nu al ff bezig met overclocken , eigelijk al 4 jaar geleden begonnen met een p1 133 op 166 te laten lopen en later op hetzelfde moederbordje een k6-2 te laten draaien (terwijl dat bord daar helemaal niet voor gemaakt was)

ik typ nu op een sempron 2500+ @stock speeds omdat mijn voeding anders nee zou zeggen en mijn systeem zou crashen, mijn geforce 6600 kan best passief lopen met zijn p4 prescott stock cooler alu koelblokje

en mijn case is er een uit de duizend, eigelijk enig in zijn soort, met casetemps die quasi op kamertemp liggen, en die case heeft twee voedingen (als mijn mobo ontploft gaan mijn harde schijven gegarandeerd niet mee .... ;) )

ik heb nog wat toffe projectjes lopen die ook wat bekijks waard zijn ,zeker met mijn beperkte middelen, high-end spul koop ik eigelijk niet , gewoon omdat het mij te duur is ,

samengevat , ik kan maken wat verschillende fabrikanten mij willen aanbieden , alleen zijn mijn bouwsels perfect aan mijn eisen aangepast , en die van de fabrikanten niet , en dit alles tegen een fractie van de prijs ... maar het kost wel veel moeite , en je moet er tegen kunnen dat zoiets zeker ook fout kan gaan ...

enneuh ik weet dat een intel pentium twee heel wat meer overclockbaarheid heeft dan de meeste mainstream meuk van vandaag (als je het verhoudingsgewijs bekijkt) en dat het tegenwoordig heel wat moeilijker om iets dat het waard is om te vermelden met de geldelijke beperktheden van mij.

ik kan bijvoorbeeld geen 10000 3dmarks halen , zelfs geen 5000 met mijn budget videokaartje. tis allemaal niet zo spectaculair meer als vroeger, de beperkeingen van de materialen die wij gebruiken zijn trouwens de dag van vandaag meer dan ooit zichtbaar, waar is de tijd dat als je je heatspreader van je k6-2 afsloopte je bijna zeker 50mhz harder kon, en dat je met je gemodificeerde sinks gestoorde overclocks kon halen (van 233 naar 333 op lucht met een p2 klamath )

[ Voor 20% gewijzigd door successor op 22-11-2005 19:27 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Jack

Jack

MHz Matters

Twynn gaan we van jou nog een keer een cascade zien?
Je had destijds grote plannen namelijk.

Ik vind persoonlijk ook wel dat ieder figuur met geld en een beetje kennis al een heel eind kan komen ja... stukken verder dan 'vroeger' iig.
Desondanks zijn er nog steeds leuke dingen.
Dry Ice experimentjes of zelf PhCh bouwen, net als Epsilon en Unknown_road... das toch kick of niet dan :)

[Specs]

• FiXeR.nl
  • Niet online
DaWaN schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:14:
De uitdaging is eruit en gaat idd meer om geld en geluk dan skills en modding. Maar toch als ik dan Kyosen zie met die P4 op 7,2Ghz dan heb ik wel zoiets van dát is skill, maar hoeveel mensen hebben nu beschikking over P5WD2, 670, 2x Micron D9 fatbody's en LN2 ? Juist de mensen met €€€€'s
En daar kun je niet eens op gamen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:31:
Vroeger (ca 1 a 2 jaar geleden toen GoT nog een paarse layout had ;) ) waren er tal van projecten waar tweakers mee bezig waren. Veel extreme projecten, super om te lezen. Ik had er echt een dag taak aan om al die topics door te lezen. Tegenwoordig komt het sporadisch voor dat er nog leuke extreme projecten zijn. Erg jammer :'(

Waardoor zou dit kunnen komen? Is het phase-change gebeuren 'te' mainstream geworden? Is het meest haalbare al bereikt? Of komt het doordat GoT minder druk bezocht wordt.

Oh ja, nu niet beginnen met 'maak zelf eens een project' :P
Komt omdat alles vastgerot zit in topics die al jaren lopen.. er is geen bal meer aan. Ik lees got iedere dag nog, maar iedere dag hetzelfde eigenlijk. Al die replies door voor een OC. Elke OC verbleekt dan en krijgt helemaal geen aandacht meer.

Toen ik net op GoT kwam (jaaaaaaaren geleden :P :+) kon je gewoon een topic openen met je OC erin...hoe klein ook. En dan werd de TS aangemoedigd hem verder te klokken en dan kon je het volgen of die kerel ook echt verder kwam ermee.

Nu wordt hij afgezeken en voor n00b uitgemaakt..en ja.. dan is de lol er heel snel af.

Zo denk ik erover ;)

Modjes willen geen wildgroei aan topics..ik vind het geweldig al die draadjes. Heb ik wat te lezen :)

Edit:

Ik ga straks weer beginnen met tweaken en ik open mooi een eigen draadje.. uit protest :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 20:01 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
successor schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:16:
waar is de tijd dat als je je heatspreader van je k6-2 afsloopte je bijna zeker 50mhz harder kon, en dat je met je gemodificeerde sinks gestoorde overclocks kon halen (van 233 naar 333 op lucht met een p2 klamath )
M'n XP-M van 1933 naar 2700Mhz dat is een vergelijkbaar percentage. Het enige wat er voor nodig was is een simpel WC setje en een gevoltmod DFI moederbordje. Volgende week heb ik een vrije dag dan maar weer eens kijken of ie met ~10 graden lagere buiten temperatuur nog wat harder wil ;)
(vcore origineel 2,0 volt, max 2,3 volt O+ )
(vdimm origineel 3,3 volt, max 4,1 volt }) )

Trouwens szieke OC's met betaalbare en moderne hardware kunnen nog steeds:

Een A64 3000+je kan ook best 50% OC op lucht halen.

[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 22-11-2005 20:29 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• El Snorro
(jarig!)
Heb er nog eens over nagedacht, en er met mede oc'ers over gepraat.

We kwamen eruit dat het 'extreme gehalte' van oc's ook minder gewaardeerd wordt.

Bezoekers hier zien een screen en een snelle tijd/hoge score, zeggen wow dat wil ik ook en surfen weer verder...
Maar ze weten totaal niet wat erachter zit, hoeveel iemand op zo'n score heeft zitten zwoegen.
Voorbeeldje:
Heb serieus weleens 6 uur achter elkaar zitten proberen om onder een bepaald aantal seconden pifast te komen...
Waarvan +- de helft van die tijd het raam openstond terwijl het zowat vroor :o :o
Zat hier dus, jas+handschoenen aan en oc'en maar...
Good old times _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Maar dát beseffen mensen dus niet.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Jack

Jack

MHz Matters

El Snorro schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:25:
Maar dát beseffen mensen dus niet.
en daarom moet je ook foto's maken :D

[Specs]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

idd, ik zat laatst weer te denken aan de tijd (vorig jaar ofzo) toen eht lekker koud was, raam open, hernia opgelopen omdat me chieftec van 30kg in de vensterbank moest, extra trui en jas aan voor de kou die paar uur en tegen de rand van stabiliteit aan pifasten voor die laatste maar seconden wetende dat het toch geen top score werd maar toch het uiterste eruit willen persen :)

Mooi, Thijs als het koud word ga ik weer eens proberen een bench te zetten, gewoon puur voor mezelf want een toptijd word het niet :D

Gabriël AM5

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

El Snorro schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:25:
Heb serieus weleens 6 uur achter elkaar zitten proberen om onder een bepaald aantal seconden pifast te komen...
Waarvan +- de helft van die tijd het raam openstond terwijl het zowat vroor :o :o
Zat hier dus, jas+handschoenen aan en oc'en maar...
Good old times _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Idd good old times, met je prom zal zoiets je niet meer gebeuren. Het op het randje benchen met een prom ging bij mij een tikkie anders. De 39.55 run van begin dit jaar ging ongeveer zo:

Een paar uur van te voren raam open zetten en de kamer flink koud laten worden.
Op het moment dat je het koud genoeg vond de prom starten.
Wachten tot het display -50 aangeeft
Machine booten naar windows
Alle overbodige services uitzetten
CPU naar maximaal paint stable clocks op een lage vcore zetten
Met A64 tweaker de timings goed zetten
Alles op de juiste clocks en vcore zetten via Clockgen zodat je nog maar 1 knop hoeft aan te klikken
Wachten tot de prom -67 aan tikte op het display
De knop van clockgen induwen
Pifast runnen
Schelden op de PC omdat Pifast vast naaid
Pifast opnieuw proberen te draaien na een afkoelperiode van een paar minuten
Weer schelden omdat hij hem niet finished.
Op dat moment weer een paar uur wachten omdat de compressor van de prom te warm werd. Hierdoor haalde ik de gewenste -67 idle op het display niet meer wat meteen instabiliteit betekende.
Hierna begon het hele proces weer van voor af aan.

Op een gegeven moment had ik een keer geluk (of het was nog een paar graden kouder op m'n kamer) waardoor het systeem een 39.56 scoorde bij de eerste run. De 2e run resulteerde in een 39,55 en de 3e in een reboot

Al met al viel er dus niet lang achter elkaar echt op het randje te tweaken. Het afstellen moest bij lagere clocks gebeuren om geen last te hebben van een te warme prom. Zoiets kan gelukkig met de verwarming aan :P

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Aan de ene kant werkt DFI ook niet echt mee, standaard 4Volt VDimm, tja wie gaat er dan nog V-modden? ;)

Ik kijk eigenlijk ook wel naar de winter uit, met dezelfde redenen als jullie. :9

[Updated spec's]

• Kakaroto
  • Laatst online: 27-01 21:51
DaWaN schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:14:
Uitdaging is er altijd maakt helemaal niet uit of je nou een 3000+ of een FX-57 ter beschikking hebt. Ik denk dat steeds meer mensen zichzelf meten met de grote jongens die brute Overklok sessies uitvoeren. Zo kan je nog lang wachten :Z Het is gewoon super simpel, het zijn de mensen die juist veel geld ervoor over hebben. Deze mensen kopen de beste hardware en dan is het wel logisch dat het harder gaat omdat het duurder spul is. Ik bedoel waarom zou je niet met je één generatie oude CPU willen overklokken, puur omdat de meeste meten met de grote jongens. Snelste word je toch niet, het is puur voorzelf en om je avonturen met andere te delen.

Kijk ik ben zelf een persoon die steeds nieuwe onderdelen koopt zoals CPU's enzo, puur omdat ik steeds een nieuwe uitdaging wil aangaan.

In GoT lijkt dat OC steeds minder aantrekkelijk is, maar dat is puur GoT.. niet algemeen. Kijk maar naar andere grote fora's, daar is de sfeer heel anders. ;)

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
mijn idool was DaBit !!! :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb het : het ligt aan de lay-out !! Terug naar de Paarse lay-out 8)

Hmm ideetje: Idols voor OCers }:O ik vraag me dan af hoeveel HW er in de eerste ronde sneuvelt :P

Gabriël AM5

• El Snorro
(jarig!)
sapphire schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:37:
ik heb het : het ligt aan de lay-out !! Terug naar de Paarse lay-out 8)

Hmm ideetje: Idols voor OCers }:O ik vraag me dan af hoeveel HW er in de eerste ronde sneuvelt :P
Lol, neem een abbotje en terug is je paarse lay out :) ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 15:48
Is al lang geleden dat ik me met overclocken bezig heb gehouden; in '98 en '99 clockte ik met Celerons en PII's. De in '98 uitgekomen Celeron 266 (dat kreng zonder L2 cache) had ik op max 412MHz draaien en met de PII 400 speelde ik Q3A op 533MHz, d'r was toen nog geen eens een cpu die officieel zo snel ging :P en er was ook geen PC133 geheugen (zo snel liep m'n PC100 spul dus). Dat had toen ook echt zin, het leverde merkbaar iets op. Als laatste heb ik nog vanaf 2000 een poos een P!!! 650 op 866 laten draaien, maar dat was al niet bijzonder meer. Het interesseert me al tijden niet zo, en nu al helemaal niet meer omdat ik juiste een stil en zuinig systeem wil (destijds maalde ik niet om stapels casefan's, vette cpu koelers en veel geluid. Het kan verkeren :+ ) Op default snelheden draait het spul tegenwoordig meer dan snel genoeg.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Syzzer
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Hehe, ik sluit me aan bij de meeste anderen van de 'oude garde'. Vroeger toen je nog in het holst van de nacht je moederbord uit je kast sloopte om een voltmod te zetten en zodoende tóch nog die halve seconde van je PiFast wist af te halen. Raam open, deur dicht, 2 truien en een badjas aan, want het vroor buiten. Ideaal voor je OC! De vorm van mijn soldeerbout zit nog in de ontvanger van mijn draadloze muis gesmolten, toen ik - zwaar vermoeid - die nacht niet oplette waar ik hem weglegde.

Maar het is helaas afgelopen met zulke dingen. Eerst kwam er veel te veel premod spul op de mark die het casemodden standaard maakte en daarna kwamen de kant en klare WC setjes die makkelijker te installeren zijn dan de gemiddelde SocketA koeler, de moederborden waar bijna niets meer aan te modden is omdat ze al meer kunnen leveren dan je ooit zult gebruiken, enz enz enz

'Vroeger' kon je met een 2500+ op 2600 MHz, 2 x 256MB Infineon PC2700 op 236 MHz en een 9800SE geflashed naar XT en OC'ed redelijk meeconcurreren met de top. Tuurlijk, helemaal bovenaan kwam je nooit, maar de verschillen waren LANG niet zo groot als nu. SLI, CF, FX-procs en onbetaalbaar geheugen.

Vroeger was alles beter? Nee, dat zeg ik niet. Vroeger was het wel leuker.

Wil je nu nog wat leuks doen, dan moet je gelijk veel grotere stappen nemen, (homemade) PhCh, DI, LN2 of condensatoren op je moederbord gaan vervangen. 't Zijn dingen die je gewoon niet 1-2-3 doet.

Helaas, ik zou graag weer eens aan de slag gaan, maar het ontbreekt mij ook gewoon aan tijd en geld, net als de rest ...

edit:
oh, bijna vergeten
- vroeger, toen de layout nog paars was! -

En ja, ik heb een abo, maar die nieuwe layout leest stiekem toch wel lekker :p

[ Voor 7% gewijzigd door Syzzer op 22-11-2005 23:28 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56

Exigence

dnkroz

sapphire schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:45:
idd, ik zat laatst weer te denken aan de tijd (vorig jaar ofzo) toen eht lekker koud was, raam open, hernia opgelopen omdat me chieftec van 30kg in de vensterbank moest, extra trui en jas aan voor de kou die paar uur en tegen de rand van stabiliteit aan pifasten voor die laatste maar seconden wetende dat het toch geen top score werd maar toch het uiterste eruit willen persen :)

Mooi, Thijs als het koud word ga ik weer eens proberen een bench te zetten, gewoon puur voor mezelf want een toptijd word het niet :D
Wat nou raam open :P Ik heb met mijn computer een complete donkere en koude nacht buiten gezeten (met op een gegeven moment het ijs zelfs op m'n toetsenbord :X ) Gewoon de computer zonder kast op een plankje op een stapel bierkratten, workmate+monitor ernaast, andere workmate om op te zitten en klaar is kees :P Zut fans erbij.
Bij -5 graden met een dikke jas aan.
Er is uiteindelijk niks uitgekomen, en ik kan je zeggen dat het dan erg teleurstellend is. Een dag voorbereiding (systeem configureren en dergelijke) en een nacht in de kou, en er komt uiteindelijk geen relevante scrore uit. Weggegooide tijd dus eigenlijk, maar het was wel leuk :P
Ik ga komende winter weer proberen er iets leuks van te maken :) Want ik doe de laatste tijd ook helemaal niks meer op dit gebied, alleen lezen, en zelfs dat schiet er nog wel eens bij in.

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 22-11-2005 23:47 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... de OC/tweak rage is naar mijn idee wel een beetje over jah... Hoe dit te verklaren? Tsja.. dat kan ik eigenlijk niet :)

Vroeger deed je het vooral omdat de hardware die je had duur was, en de ontwikkeling niet zo hard ging. Het verschil tussen een 600Mhz en een 800Mhz proc was gewoon duidelijk merkbaar. Het verschil tussen een 1700+ en een 2800+ lijkt gewoon minder merkbaar...

Waarom ik het persoonlijk nog doe ? Ik vindt het heerlijk om van de hardware die ik heb het laatste beetje eruit te persen. Het is voor mij nog steeds een sport en het klooien met hardware, peltiers, voedingen, fans blijft iets hebben... Doe ik het nog voor de snelheid? Nee, dat niet, getuige ook wel dat ik een Matrox P750 kaart heb. Dat ding is dus NIET te OC'en :P

Wel begrijp ik dat de sport voor een hoop mensen nu weg is, toen ik begon met waterkoeling moest ik nog m'n eigen blokje maken, de blokjes die toen bij de OC-Shop te krijgen waren, waren voor mij als MAVO student gewoon niet te betalen :P Later een mooi blokje met peltier kunnen kopen, maar omdat de voedingen te duur waren deze bij Baco Army Goods vandaan, ding wordt veel te warm eigenlijk, dan maar 3x80mm Fan ervoor... Herrie? Welnee joh! :P
Tegenwoordig kan je een Waterkoelingssetje kopen voor nog geen 80 euro, daar zit dan een blokje, rad, pomp, reservoir bij... als ik ga kijken, alleen mijn pomp was indertijd al duurder Eheim 1200, laten we maar niet van de rad en het blokje wat ik nu heb spreken....

Daar staat echter tegenover dat de hardware die er tegenwoordig is, weer een stuk duurder is. Dit heft mekaar toch enigzinds op... Ik zou mezelf nu helemaal voor gek verklaren als ik €600 aan een koelinstallatie uitgeef (Dat heeft het indertijd gekocht met al dat zelfknutselen :X ). Dus tsja.. Duurdere hardware is dan wel een feit, maar het is ook een feit dat de spullen om te koelen goedkoper zijn geworden... Zelfs Phase-Change wordt tegenwoordig betaalbaar voor de niet Die-Hard gebruikers :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In de tijd van de 486 en Pentium 1 was is al begonnen met overklokken. Mede omdat het kon en de prestatieverbetering toch wel merkbaar was. Toen kwam het Celeron tijdperk en heb ik mij bezig gehouden met lappen e.d. en deze processoren hebben op mijn Abit BH6 gezeten: Celeron 300@450, Celeron 366@560, Celeron 600@900, Pentium III 700@933 en tenslotte Celeron Tualin 1.1@1.4. Dit waren leuke tijden en altijd goedkoop kunnen upgraden terwijl prestatie verbetering altijd merkbaar was.

Daarna kwam de AMD 1800+@2200 24/7 en daar ging ik uiteindelijk toch voor stabiliteit en stilte. Computer was snel genoeg en ik kon mijn geld maar 1 keer uitgeven. Geheugen wel van 2*256 BH-5 naar 2*512 CH-6 gegaan, omdat ik meer geheugen nodig had. Draai daar nu al vrij lang mee.

Als ik zo alles bekijk wordt het gewoon allemaal erg makkelijk gemaakt. Je koopt de goede combinatie hardware en je bent zeker van een niet geringe overclock. Zelfs zonder overclock is de hardware eigenlijk snel genoeg. Als je dan ook nog eens rondkijkt wat anderen bereiken met hun opstellingen en vergelijkt met je eigen overclock pogingen dan is er tegenwoordig geen eer meer te behalen of je moet zoals anderen al genoemd hebben heel veel geld uitgeven.

Het lappen van mijn processor koelers doe ik trouwens nog steeds en ik denk dat deze simpele techniek eigenlijk al min of meer uitgestorven is.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
"vroeger" 2 maaanden geleden nog :P

toen draaide mijn celly 666 nog op 1 gig. Het is dat ik een beetje trage vga kaart had en helaas een mobo dat niet veel verder kon. (anders had ik de 1.1 gig ook nog wel gehaald dnek ik :P )

En dan nog de meeste spellen kunnen draaien, ok wel niet op max, maargoed dat hoeft ook niet altijd :P

sja i kdenk dat HET grote voordeel aan overclocken is de prestatie winst voor hezelfde geld. Tegenwoordig merk je er maar weinig van tenzij je echt alles max wilt draaien, maar das waanzin op een 17" monitor (vind ik dan). Met 1024 en AA aan ziet et er prima uit, de rest gaat te snel om alle details te zien.

eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de verhalen boven. Het is tegenwoordig ge TE makkelijk om overal aan te komen. Alles ligt al voro je klaar, ziet er mooi uit en kost geen dr*l. Voor de 5 euro extra ga ik iig geen moeite meer doen.

Vroeger was het wel leuker, om bv een p3 cooler op je geforce 2 te zetten en dan een vette oc te halen :P. Sja tegenwoordig kan je een mooie zalman kopen die bijna niks kost en prima alles lekker koel houd.

Ik denk dat tegenwoordig mensen meer behoefte hebben aan stilte. Dat was vroeger sowieso een luxe (was er volgens mij gewoon niet)

Tevens is mijn nieuwe systeem "zo snel" dat ik minder erk als ik alles wat hoger klok.
Mijn oude systeem was echt wat verouderd, en elk mhzje was er weer een. Nu maakt et niks meer uit aangezien alles toch wel snel (genoeg) draait.

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 24-11-2005 14:42 ]

One World Concepts

Verwijderd

Wat overclokes bedoel je ?
Overclokes waarmee je systeem gewoon kunt gamen of éénmalige extreme cloks voor zo hoog mogelijke 3dmark05 score ?
Voor eerst is me computer snel genoeg waardoor ik helemaal niet de nut ziet om me systeem 100% te occen. Om zo hoogmogelijke score te halen oc ik wel eens me computer tot het maximum.

Maarja waneer je tegen iemand het moet gaan opneme met een petlier of een airco op zijn computer dan maak je wel erg weinig kans.

Verwijderd

B_FORCE schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:37:
"vroeger" 2 maaanden geleden nog :P

toen draaide mijn celly 666 nog op 1 gig. Het is dat ik een beetje trage vga kaart had en helaas een mobo dat niet veel verder kon. (anders had ik de 1.1 gig ook nog wel gehaald dnek ik :P )

En dan nog de meeste spellen kunnen draaien, ok wel niet op max, maargoed dat hoeft ook niet altijd :P

sja i kdenk dat HET grote voordeel aan overclocken is de prestatie winst voor hezelfde geld. Tegenwoordig merk je er maar weinig van tenzij je echt alles max wilt draaien, maar das waanzin op een 17" monitor (vind ik dan). Met 1024 en AA aan ziet et er prima uit, de rest gaat te snel om alle details te zien.

eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de verhalen boven. Het is tegenwoordig ge TE makkelijk om overal aan te komen. Alles ligt al voro je klaar, ziet er mooi uit en kost geen dr*l. Voor de 5 euro extra ga ik iig geen moeite meer doen.

Vroeger was het wel leuker, om bv een p3 cooler op je geforce 2 te zetten en dan een vette oc te halen :P. Sja tegenwoordig kan je een mooie zalman kopen die bijna niks kost en prima alles lekker koel houd.

Ik denk dat tegenwoordig mensen meer behoefte hebben aan stilte. Dat was vroeger sowieso een luxe (was er volgens mij gewoon niet)

Tevens is mijn nieuwe systeem "zo snel" dat ik minder erk als ik alles wat hoger klok.
Mijn oude systeem was echt wat verouderd, en elk mhzje was er weer een. Nu maakt et niks meer uit aangezien alles toch wel snel (genoeg) draait.
Snel genoeg..ligt eraan waarom je OC't. Dat m'n games wat beter draaien vind ik leuk, maar ik klok toch echt puur voor de sport. Hoe harder hoe beter. Er moet wel altijd een resultaat aan zitten. Dus een tijd of punten. Screenshot van veel Mhz vind ik wat minder leuk alhoewel ik het wel altijd doe, gewoon om te checken wat het verschil is. Als je heel hoog een screen kan maken maar heel laag kan benchen dan heb je vaak nog zat ruimte om die bench sneller te krijgen.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Vroeguh was alles toch beter ;)

Guldens waren beter dan Euroo's
XP amd's waren leuker dan AMD's 64
Zodra ook Nederlanders een 4 gig met AMD kunnen neerzetten, wordt vroeguh weer nu :)

Leuk oc-ing dat wordt zeker weer binnenkort gedaan
Met de home made cascades die her en der gebouwd worden
UFO-05 wordt helaas dan UFO-06 vrees ik :(
Maar goed ergens in de Lente is er ook weer nieuwe HW :)

• El Snorro
(jarig!)
petervandamned schreef op donderdag 24 november 2005 @ 23:02:
Vroeguh was alles toch beter ;)

Guldens waren beter dan Euroo's
XP amd's waren leuker dan AMD's 64
Zodra ook Nederlanders een 4 gig met AMD kunnen neerzetten, wordt vroeguh weer nu :)
Jij hebt toch nooit écht Socket A oc'ed?
Jij was vroegah toch altijd p4 man?

Nofi hoor gewoon vraagje!

Peter ik mail/msn je morgen nog ff over die rma

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Laatst had iemand een (kleine) tweak uitgevoerd met zijn koeler. Deze was binnen 1 dag al weg, volgens mij (bedenk me net dat hij ook gemoved kan zijn naar modding). Als mensen geen support meer krijgen, waarom zouden ze het dan doen, het is natuurlijk voor jezelf, maar de competitie-strijd is ook geweldig.

Kunnen we niet een contest starten om de stilste kast ZELF te maken?

Gewoon van hout, aan alle wanden van dat bobbeltjes schuim (ff geen idee hoe het heet), een aantal 12x12 gaten in het schuim en het houd voor de koelers, zodat je pc'tje niet over hit raakt. Op deze manier heb je ook nog eens een big tower voor nog geen 100 euro (tenzij je tropisch hardhout neemt ofzo :P ). Ik denk dat ik dit binnekort eens ga doen, in de kerst vakantie ofzo, want volgens mij is het mogelijk.
Het lijkt me echt lachen als er een stuk of 5-15 mensen mee zouden willen doen en actief ook foto's maken en hun vooruitgang willen typen (dagboek idee).

Overkloks zijn idd (redelijk voordelig) te koop, ten opzichte van stilte -> zalman kast van 999 euro waar maar 1 hdd in kan is voor veel mensen geen optie, terwijl een goed overklokbare CPU van 100-500 (voor de rijkere :P ) eigenlijk niet eens hoeft te worden geklokt, omdat hij voorlopig nog wel ff mee draait en als je toch wil oc'en duik je ff je bios in en heb je binnen een kwartier 90% van de oc in je pocket, om de 100% te halen heb je wel een dag nodig, maar je bent niet meer de enigste tegenwoordig, dus je zou eigenlijk al kunnen googlen naar je resultaat...

Dus als een aantal mensen nou eens wat projecten zouden kunnen starten en dan de hand van 1-2-3 dagen replies kun je kijken of het de moeite waard is. Als we eens beginnen met een onderwerp (en regels -> geen "echte" pc-dempingsmatten bijvoorbeeld), dan een discussie met ideeen en dan een groep mensen die het zelf ook willen doen EN laten zien dat hun idee het beste is.

Commentaar is welkom :)

Edit: waarom terug kijken op deze "geweldige" dagen (ik was er niet bij toen :P ) als we ze nu opnieuw zouden kunnen maken :D Een beetje creativiteit is al genoeg, met een groep heb je gauw een wedstrijd en iedereen wil toch altijd winnen tegenwoordig? Zo haalt ook iedereen de max uit zijn capaciteiten.

[ Voor 9% gewijzigd door WingsOfFury op 25-11-2005 00:13 ]

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Na 10.000 maal op dat stom zwart PiFast schermpje te hebben zitten kijken en vloeken ben ik er wat op uitgekeken .
Tijd voor een groen stom schermpje ofzo :)

Verwijderd

offtopic:
Wie kan mij voor Zondag een Dry-Ice container lenen/regelen? Mail me

• Stinger666
  • Laatst online: 28-11-2025
Wanneer gaan we de AMD Turions in de fik steken? >:) }) Die dingen schijnen als een trein te gaan maar ik lees er hier niks over. Op elk standaard bord met S754. Je hoeft er alleen een voltmod voor je geheugen op te leggen in de meeste gevallen. Zal eens kijken of ik hier wat geld voor over heb. >:)

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Stinger666 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:47:
Wanneer gaan we de AMD Turions in de fik steken? >:) }) Die dingen schijnen als een trein te gaan maar ik lees er hier niks over. Op elk standaard bord met S754. Je hoeft er alleen een voltmod voor je geheugen op te leggen in de meeste gevallen. Zal eens kijken of ik hier wat geld voor over heb. >:)
Ik zie ze niet veel, mede omdat het s754 is waarschijnlijk. Singlechannel is niet echt populair

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Denk ook dat opterons wat leuker spelen is :)
Wie heeft er een goed 754 mobo ? Ik zeg probeer het uit

Gisteren met een 150 gespeeld, denk dat met de juiste koeling deze voor leuke resultaten kan zorgen.

Verwijderd

Een beetje nutteloos topic als je het mij zo vraagt.

Als ik naar mezelf kijk ben ik nog steeds hard bezig met extreem ocen. Ik kan wel gelijk geven dat het het in nederland wat rustiger is. Maar laatste tijd heb ik weer 2 droogijs projecten zonder resultaten afgerond. Dit ga niet posten omdat dit totaal geen nut heeft. Daarnaast zijn er andere mensen die zich nu met andere dingen bezig houden, of gewoonweg tgeen tijd hebben.

tip: binnen 2 weken verschijnt er wel weer een topic ;)
Pagina: 1