Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aquariummod monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan binnenkort een oude 17" CRT monitor om te bouwen tot een aquarium... Niet dus zo'n digitaal aquarium, maar gewoon beeldbuis eruit, hop weg, en dan een aquarium maken naar de vorm van de monitor en in de monitorkast doen...

We zijn van plan hier plexiglas voor te gaan gebruiken, aangezien dit makkelijk op maat te krijgen is en qua prijs voordelig is...

Nu weet ik niet precies hoe ik plexiglas platen makkelijk kan verbinden met elkaar (lijm/smelten/schroeven) en hoe ik dan de randen mooi waterdicht kan krijgen zodat ik geen lekkend aquarium krijg :P...

Heb verder nog niet zoveel met plexiglas gewerkt, op de middelbare school een keer met techniek maar dat was alleen om iets uit te zagen, heeft iemand dus tips/ideeen?

Bvd,

Rik

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 10:31
Wel oppassen met het openmaken dat er nog steeds spanning in het scherm aanwezig is. Ook als de stekker er al een tijdje uit is

Sign here please

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Houdt je er wel rekening mee dat er verschillende onderdelen in een CRT monitor onder hoogspanning staan? Zelfs als de monitor al lange tijd aanuitstaat kan dit het geval zijn!! Let daar dus mee op bij het openmaken van de monitor... Deze link vertelt je iets meer over CRT monitoren.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Gewoon voorzichtig slopen nadat de onderdelen ontladen zijn. Op het net is wel te vinden welke onderdelen lang spanning vasthouden en welke je ontladen moet.

Afbeeldingslocatie: http://www.casejunkies.com/images/artikel_upload/picture_6565.jpg

Verwijderd

Er staat aardig wat kracht dan op je plexi als deze vol met water is!! En je mag niet alle soorten lijmen gebruiken als je er vissen in wilt houden.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 13:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

plexiglas kun je toch gewoon vastschroeven? als het maar een beetje vast zit, naden afdichten met siliconekit.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Je kunt gewoon uitrekenen als de lijm sterk genoeg is. Je hebt gewoon even de juiste gegevens van de lijm nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Peentje schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:31:
plexiglas kun je toch gewoon vastschroeven? als het maar een beetje vast zit, naden afdichten met siliconekit.
Volgens mij moet ik dan erg dik plexiglas gaan gebruiken als ik wil gaan schroeven, anders splijt ik die platen... En voor de stevigheid lijkt me ook dat het wel kan, vriendin heeft een aquarium van 30x22x28 van 2 mm dik glas wat alleen vast zit met een beetje kit en dat houdt het makkelijk...

Daarnaast houden de randen elkaar bij elkaar als het goed gelijmd zit.... Ik las btw ook dat lexaan krasvrijer is, betekent dit ook dat het doorzichtiger is? En als dit zo is, is dit net zo makkelijk te verbinden als plexiglas??

Iedereen verder bedankt voor de reacties, tot nu toe al veel wijzer uit geworden _/-\o_ _/-\o_

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Borizz schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:31:
Houdt je er wel rekening mee dat er verschillende onderdelen in een CRT monitor onder hoogspanning staan? Zelfs als de monitor al lange tijd aanstaat kan dit het geval zijn!! Let daar dus mee op bij het openmaken van de monitor... Deze link vertelt je iets meer over CRT monitoren.
Moet dat niet uitstaat zijn? :P

Misschien is het ook een optie om het te poppen en dan nog af te kitten? Dat zou het wel moeten houden gewoon even voor boren dan...

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het ook een optie om het te poppen en dan nog af te kitten? Dat zou het wel moeten houden gewoon even voor boren dan...
Poppen heb je toch ook weer speciale apparatuur voor nodig?

• syo

syo

Verfant bmx'er

Poptang, popnagels volgens mij.. En evt. een boor machine voor gaatjes...

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Een popnageltang ja. Maar zoiets in elkaar poppen lijkt me geen succes.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• syo

syo

Verfant bmx'er

Dat ligt er aan of het een flatscreen is of niet (geen tft maar platte crt :P) dan zou heb best kunnen volgens mij, moet je het alleen nog even afwerken met kit...

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik wil eigenlijk met klem adviseren om geen plexiglas of lexaan te nemen. Bij een aquarium ontkomt je niet aan enige algvorming, en die is bijna met geen mogelijkheid van het plexi af te krijgen, en dan heb ik het nog niet eens over de krassen als gevolg van het schoonmaken. Maak gewoon een bak met glasplaten, en kit die inelkaar met aquariumkit. De dierenspeciaalzaak en sommige bouwmarkten hebben dat wel liggen en dat werkt gewoon stukken beter.

Het enigste nadeel: een gekit aquarium moet je om de 5 jaar opnieuw kitten, maar het lijkt me sterk dat je dan deze bak nog hebt.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
FiXeL schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:35:
Ik wil eigenlijk met klem adviseren om geen plexiglas of lexaan te nemen. Bij een aquarium ontkomt je niet aan enige algvorming, en die is bijna met geen mogelijkheid van het plexi af te krijgen, en dan heb ik het nog niet eens over de krassen als gevolg van het schoonmaken. Maak gewoon een bak met glasplaten, en kit die inelkaar met aquariumkit. De dierenspeciaalzaak en sommige bouwmarkten hebben dat wel liggen en dat werkt gewoon stukken beter.

Het enigste nadeel: een gekit aquarium moet je om de 5 jaar opnieuw kitten, maar het lijkt me sterk dat je dan deze bak nog hebt.
Hm das wel groot nadeel dan ja. Maar glas is weer vet lastig op maat te krijgen dus dat wordt ook weer lastig...

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
FiXeL schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:35:

Wij hebben hier een soort vijver/aquarium in huis en die is ook gekit, hij doet het al 8 jaar zonder lekken maar moet ik die dus opnieuw kitten? hij is maar 40 cm diep 60cm breed en 150 cm lang..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:02:
[...]

Hm das wel groot nadeel dan ja. Maar glas is weer vet lastig op maat te krijgen dus dat wordt ook weer lastig...
Nee hoor... Kan je gewoon bij de glasboer op maat laten snijden. Kost misschien net even wat meer, maar dan heb je ook wat.
roborobbie schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 14:48:
[...]

Wij hebben hier een soort vijver/aquarium in huis en die is ook gekit, hij doet het al 8 jaar zonder lekken maar moet ik die dus opnieuw kitten? hij is maar 40 cm diep 60cm breed en 150 cm lang..
Het is alweer een aantal jaren terug dat ik een aquarium had, en ik ben er al jaren niet meer mee bezig maar volgens mij was het om de 5 jaar, zeker weten doe ik helaas niet. Vraag anders eens bij een dierenspeciaalzaak, of zoek eens op internet.
offtopic:
mooi groot bakje hoor... had zelf een 80x40x35cm bak en nog een 20 liter kweekbakje

Mn 3D printer blogje..

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 13:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:38:
[...]

Volgens mij moet ik dan erg dik plexiglas gaan gebruiken als ik wil gaan schroeven, anders splijt ik die platen... En voor de stevigheid lijkt me ook dat het wel kan, vriendin heeft een aquarium van 30x22x28 van 2 mm dik glas wat alleen vast zit met een beetje kit en dat houdt het makkelijk...

Daarnaast houden de randen elkaar bij elkaar als het goed gelijmd zit.... Ik las btw ook dat lexaan krasvrijer is, betekent dit ook dat het doorzichtiger is? En als dit zo is, is dit net zo makkelijk te verbinden als plexiglas??

Iedereen verder bedankt voor de reacties, tot nu toe al veel wijzer uit geworden _/-\o_ _/-\o_
nog even terugkomend op dat plexiglasschroeven: je moet dan wel voorboren, en een passende maat schroeven gebruiken. kwestie van even uitproberen op wat stukjes. (evt met lijm tussen de schroeven)

glas boren gaat ook, maar dat moet geloof ik met holle diamantboortjes, word wel wat duur.(denk ik)

[ Voor 2% gewijzigd door Peentje op 22-11-2005 22:33 . Reden: lijm ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik toch maar glas ga gebruiken icm aquariumkit. Heb hierboven gelezen over algen enzo die je slecht van lexaan/plexiglas af zou krijgen. Daarnaast is glas toch ook nog veel doorzichtiger dan plexiglas/lexaan.

Wordt dus goed opmeten/tekenen voordat ik naar de glasboer ga en dan maar laten zagen, of ik zoek ergens anders waar het goedkoop kan...

Iedereen bedankt voor reacties... Uiteindelijke resultaat zal ik zeker posten, verwacht het alleen wel op de lange termijn... _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 23:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:38:
[...]

Als je plexi voorboort dan gaat dat niet zo snel splijten. Je kunt het dan nog best strak vastschroeven en vervolgens afkitten. Maar goed, als je glas gaat gebruiken kan dat net zo moeilijk (glas laten snijden zal ook niet absurd duur zijn).

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 19:47
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:02:
[...]

Nee joh; bij de glasboer kun je dat gewoon wel regelen.. en idd: glas is een stuk beter. Plexiglas is kut (was het alleen al om het feit dat er gegarandeerd binnen 2 dagen krassen in zitten)..
Pagina: 1