Audigy Quake nForce 939 Asus A8N-SLI Premium hangers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-03 13:04
Dames,

Ik heb onlangs nieuwe hardware aangeschaft met o.a.
Asus A8N-SLI Premium, AMD Athlon X2 4400, Corsair 2GB, Asus Geforce 7800GTX.
De geluidskaart onboard, de Realtec ALC850 produceert een beetje Stereo in Quake 4.
Quake wilt graag OpenAL, dus heb ik alsnog ff een geluidskaart Audigy4 aangeschaft
en daar begon de ellende, hangers in Quake enz.

Inmiddels heb ik de Audigy in alle 3 mogelijke pci sloten gehad.
Heb alle drivers geprobeerd die voorhanden zijn, de laatste van Asus site,
de laatste drivers van NVidia en beta drivers van Audigy.
Bios update 1009 van asus geplaatst en Quake geupdate naar 1.04.

Binnen 5 minuten hangt die bak. Eventviewer geeft aan dat het aan Quake ligt,
maar als ik op internet lees hebben meer games last en treed het probleem
ook met andere geluidskaarten van Creative op.

Wat is nu precies aan de hand en wat gaat waarschijnlijk de oplossing bieden ?
- Bios firmware update asus ?
- Drivers chipset nvidia 949
- Drivers geluidskaart Audigy
- Firmware audigy die alleen door de fabrikant geupdate kan worden ?
- Quake update ?

11 december heb ik lanparty, dus het begint met allicht een beetje te jeuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
Oja vergeten te melden: Is op een schoon geinstalleerd Windows XP 32bit versie met sp2.
Stel dat ik alles 64bit installeer, zou dat beter gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je wel het onboard geluid uitgeschakeld in de bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 20:06
Heb je misschien ook tijdelijk een andere geluidskaart om te testen? Dan weet je in ieder geval zeker of het probleem bij de geluidskaart zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
Klop, ik heb de onboard geluidskaart uiteraard uitgezet.
Omdat het namelijk het snelst optreed bij online gaming heb ik tevens op beide netwerkkaarten gespeeld, maar of nu de onboard Marvell aan staan en de onboard Nvidia uit (of omgekeerd) maakt geen verschil, binnen 5 minuten prijs ! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

KneoK

Not in a million lightyears

Heb je alleen de beta drivers voor je Audigy geprobeerd ? Ik heb met mijn Audigy 2 ZS namelijk ook vreselijke problemen met die beta's die zogenaamd voor OpenAl support moeten zorgen. In Quake 4 is OpenAl niet selecteerbaar, geluidskwaliteit is niet tof, totaal geen EAX...

Als ik de meegeleverde drivers van cd met laatste officiele web-update gebruik dan werkt alles prima en zelfs met de meegeleverde drivers alleen heb ik volledig OpenAl support in Quake 4, dus daar heb je die beta's niet voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
BioWeb,

Opzich een hele nette tip en ja, ik had alleen nog de beta drivers van Creative Audigy 4 gebruikt.
Dat deed ik, omdat ik op veel sites las dat ik echt die laatste beta moest hebben.
PLUS het feit dat als je Quake 4 opstart en je OpenAL aanklikt in het menu komt te staan:
"Gebruik de aller-laaste drivers, dit ivm game lock up enz."

Ik heb dus de beta driver gedeinstalleerd, de drivers van de cd geinstalleerd en vervolgens
de laatste officiele update van de site gehaald en deze ook geinstalleerd.

Het is erger dan ooit, de eerste keer slaat ie meteen vast, dan heb ik nog geen Quake scherm gezien, de andere keer was het binnen 10 seconden raak! Voor wat ik nu heb kunnen testen is op de setting OpenAL.

Als je OpenAL kiest, kan je daarna voor sounddevice kiezen:
- SB Audigy 4 [A000]
- DirectSound3D
- DirectSound
- MMSYSTEM
En je kan EAX Advanced HD op Yes of No zetten.

Met welke settings heb jij gedraaid en gaat ie zonder problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Ik ga het nu meteen even voor je nakijken.

Edit: ik kan bij devices alleen SB Audigy 2 ZS (in jouw geval dus SB Audigy 4 [A000]) kiezen. Advanced HD heb ik op yes staan. Kun je overigens wel spelen zonder OpenAl ?

Edit: OpenAl werkt overigens volgens mij naar behoren. Samen met Advanced HD heb ik schitterend geluid op mijn 5.1 setje. En geluid komt overal vandaan. Absoluut geen stereo, maar volledig surround. En de Advanced HD werkt ook prima. Wat een verschil overigens als je met koptelefoon speelt zeg, met of zonder A(d)HD.
Geen vastlopers ook.

Een IRQ conflict zal het ook niet zijn, aangezien je alle beschikbare PCI sloten al hebt geprobeerd...

[ Voor 124% gewijzigd door KneoK op 22-11-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
Ik draaide eerst op die cheap onboard realtek chip. Had geen problemen, maar ook geen OpenAL.
Daarom begon het me te jeuken en heb ik zo'n kaart aangeschaft. Ik ga morgen testen of ik gewoon kan spelen zonder OpenAL. Overigens treedt het alleen op als ik online speel. Lokaal (single play) heb ik nog geen last gehad. Vanavond heb ik nog anderhalf uur UT2004 gespeeld (maar is geen OpenAL) zonder probs.
Hardware matig LIJKT alles oke. Daarom hoop en vermoed ik ook dat drivers of een eerstvolgende Quake update dit verhelpt.
We wachten in spanning af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

maffe schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 00:23:
Ik draaide eerst op die cheap onboard realtek chip. Had geen problemen, maar ook geen OpenAL.
Daarom begon het me te jeuken en heb ik zo'n kaart aangeschaft. Ik ga morgen testen of ik gewoon kan spelen zonder OpenAL. Overigens treedt het alleen op als ik online speel. Lokaal (single play) heb ik nog geen last gehad. Vanavond heb ik nog anderhalf uur UT2004 gespeeld (maar is geen OpenAL) zonder probs.
Hardware matig LIJKT alles oke. Daarom hoop en vermoed ik ook dat drivers of een eerstvolgende Quake update dit verhelpt.
We wachten in spanning af...
Dan hoop ik voor je dat Asus de laatste drivers snel voorbij het Beta stadium schoppen. Daar zit ik ook wel op te wachten :)

Wel vaag dat het alleen online problemen geeft. Ook op dat vlak geen problemen hier met OpenAl.

[ Voor 7% gewijzigd door KneoK op 22-11-2005 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
Naah, heb een tijdje single play gedaan: Geen problemen op OpenAL.
Zodra ik online wil ga spelen met OpenAL, slaat meteen Quake vast.
Zet ik de setting OpenAL is er niets aan de hand en kan ik gewoon online spelen.
Misschien moet het topic maar veranderd worden in iets als:
"Wie heeft OpenAL werkend met een Creative geluidskaart op een Nforce4 chipset met Quake4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
Bij mij was de oplossing WinXP64bit.
Voor meer details: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1089394
Pagina: 1