Speler geeft beschadigde DVD - defect of snelheid lager?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik een DVD in mijn desktop (met Toshiba SD-M1912) wil afspelen gebeurd er soms het volgende: de speler maakt erg veel herrie alsof de DVD uit de speler geperst gaat worden en als ik de computer uitzet en daarna de DVD uit de speler haal is er 9 van de 10 keer beschadiging op de DVD. De buitenste rand is dan helemaal bekrast :( Dit lijkt steeds vaker te gebeuren.

Nu weet ik dat het te maken kan hebben met onbalans en eerlijk is eerlijk, de electronische strip die de bibliotheek op de DVD plakt kan best wel eens voor die onbalans zorgen! Maar het gebeurd ook bij DVD's zonder sticker of strip.
Maar... nu is het zo dat de brander in mijn Fujitsu Siemens L7300 (Philips DVD+-RW SDVD843) de DVD WEL zonder problemen pakt. Lezen is geen enkel probleem maar als dezelfde DVD daarna in de Toshiba gaat is er soms weer ellende.

De vraag: volgens mij heeft het te maken dat de leessnelheid van de brander is de Fujitsu langzamer is dan in de Toshiba. Dit zou dus ook betekenen een lager toerental en dus ook minder kans op beschadigingen. Klopt dit? En zo ja, is er een manier om het toerental op een of andere manier lager te zetten. Het kan natuurlijk ook dat de Toshiba gewoon defect is en vervangen moet worden?

Verwijderd

Een paar zaken hebben inderdaad invloed op de mate van balans van een schijfje:
• Massaverdeling op de schijf zelf. Zoals je al aangeeft draagt de strip daar niet aan bij, maar ook bedrukking of (gedeeltelijke) labels kunnen hier (negatief) aan bijdragen.
• Samenhangend met de rotatiesnelheid, de massa van de schijf en de massaverdeling heeft iedere schijf een "eigen trilling". Dit is een soort sweetspot waarin de trilling zichzelf optimaal versterkt.
• De luchtstroom, gezamelijk met een onregelmatig oppervlak op de schijf kan bijdragen aan onbalans.
• Het balanceringssysteem van de drive. Er bestaan hier verschillende oplossingen voor, en ook dit draagt bij aan waarom je ene drive problemen kan geven terwijl de ander het perfect doet.

Wat je (naast het vervangen van je drive door één met een stabilisatiesysteem wat zelfs opkan tegen Biebstrips) kan doen, is controleren met een identieke toshiba drive of het probleem daar ook optreedt. Is dit niet het geval, dan is waarschijnlijk het stabilisatiesysteem van je drive kapot (garantie?).
Je kan ook eens rondzoeken op internet op het typenummer van je drive in combinatie met termen als "vibrate" en "balance" om te kijken of het een bekend probleem is met dat type drives.

Daarnaast, om terug te komen op je vraag, is het inderdaad zo dat de rotatiesnelheid invloed heeft op de mate van trilling. Echter, kan het op lagere snelheden nog steeds problemen opleveren als een combinatie van alle eerder genoemde invloeden voor een "eigen trilling" zorgt.
Áls er al snelheidsbeperkingen mogelijk zijn, is dat verschillend per drive/fabrikant, en meestal instelbaar via specifieke tools van de fabrikant (zie site fabrikant), zoals bijvoorbeeld Plextor dat heeft.

Overigens ben ik zelf van mening dat je beste keus is om vergelijkend warenonderzoek te doen naar nieuwe drives en een nieuwe aan te schaffen die goed presteert op stabilisatiegebied: Als je één DVD beschadigt, heb je al meer schade dan de gemiddelde nieuwprijs van een DVD speler :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je kunt de snelheid instellen met Nero DriveSpeed.

Maar ik vrees dat er toch iets mis is met de Toshiba. Normaal gezien moet een drive automatisch de snelheid verlagen bij een ongebalanceerde schijf.

Ik heb dat probleem nooit gehad met mijn Toshiba SD-M1902 maar zoveel gebruik ik dat ding ook niet.