Toon posts:

Nieuw zelfbouw systeem, paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik wil een nieuw systeem gaan aanschaffen. Het moet een gamepc worden.

Dit heb ik tot nu toe:

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+, 2.0Ghz, 1Mb, S-939,Box € 377,00
Videokaart: XFX GeForce 7800 GT XT 256Mb,2XDVI,ViVo,PCI-E,bulk € 409,00
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium,S939,nForce4,Heatpipe, PCI-E € 188,00
Monitor: Samsung 730BF 17''TFT,4ms,DVI-D, Zwart/Zilver € 299,00
Harddisk: Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII € 57,00
Geheugen: Kingston Dual-Channel 1Gb Kit, 2x512Mb, PC3200 € 98,00
DVD-Speler: NEC ND-4550 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk € 47,00

Floppy, muis, toetsenbord, boxen, kast, voeding (400 W) heb ik allemaal nog!

De totale prijs van deze onderdelen ligt rond de 1500 euro. Dit is ongeveer ook mijn budget.

Kleine onderbouwing:
Monitor gekozen vanwege de lage responsetijd en de hoge contrastverhouding (700:1).
Harddisk gekozen omdat ik ergens las dat SATA II zorgt voor beter prestaties (ook op gamegebied) - is dit waar?
Processor heb ik gekozen omdat dit de goedkoopste dual core processor is.
Geheugen twijfel ik nog over, zal ik pc3200 nemen of pc4200?

En ik las hier op het forum iets over het moederbord van Asus dat daar problemen met de koeling mee zijn. Is dit nog steeds zo? Zo ja moet ik een ander MOBO zoeken? Asus is mij door verschillende mensen aangeraden.

Ook vraag ik me af of 400 Watt genoeg is om dit systeem vlotjes te laten draaien.

Kan ik voor dit geld een beter systeem kan samenstellen dan hierboven staat. Waarop moet ik bezuinigen en waar moet ik meer geld aan besteden? Welke onderdelen kan ik beter vervangen door andere merken of andere typen?

Bronnen?

Het forum, tom's hardware (benchmarks), hardware.info

Alvast bedankt :7

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
check de pricewatch, het kan goedkoper
welke voeding heb je al? je kunt het ook ff in het voedingen topic vragen
wil je overclocken?
als je ergens gelezen hebt dat er problemen zijn met de koeling, lees danook ff de oplossing
wil je sli gaan gebruiken? nee? dan is je mobo erg duur, en kun je beter de a8n-e kopen

PSN: djmurcielago

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Als je wil besparen zijn de GPU en CPU de eerste onderdelen waarop je veel kan besparen. maargoed zoals je zelf al aangeeft is deze CPU de goedkoopste dualcore.

je hebt naast de premium mobo ook de deluxe, volgens mij is het enige verschil dat de deluxe 3 PCI en 2 PCIx1 sloten heeft en de premium 3 PCI en 1 PCI1x en 1 PCI4x slot. en het verschil is bijna 20 euro, dus je moet zelf kijken of je die PCI4x wel gebruikt.

wat geheugen betreft moet je gewoon kijken wat je mobo aankan, volgens mij 400 mhz, dus waarom meer nemen als je het toch niet kan gebruiken. (mits prijs natuurlijk gelijk is dan kan het nooit kwaad denk ik).

je voeding zal misschien net genoeg zijn of net aan de krappe kant. je hebt opzich niet zoveel eraan hangen, maar de CPU & vooral de GPU slurpt nogal wat op. heb zelf het probleem gehad met mijn 9700 Pro die zoveel stroom verbruikte van mijn 350W voeding dat ik geregeld vastlopers had van het beeldscherm. maar nadat ik die 350 heb vervangen door een 503 passieve gekoelde voeding heb ik nergens meer last van.

verder moet je jezelf afvragen of 80 gig niet wat weinig HD is. maargoed dat kan je het beste zelf bekijken.

ohja en idd check de pricewatch dat kan je veel besparen

[ Voor 3% gewijzigd door Rockafello op 21-11-2005 18:57 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het moederbord dat je hebt gekozen heeft geen fannetje op de southbridge maar werkt met een heatpipe. Hierdoor heeft dit moederbord geen last van de problemen waarover je hebt gelezen (luide fans enzo). :)