Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afstuderen, maar wel blijven plakken bij je bijbaantje?

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Eind januari/begin februari hoop ik te kunnen beginnen met afstuderen. Op dit moment bekostig ik de studie/kroeg met 'n baantje @ supermarkt, zoals velen. Mijn dilemma is als volgt: Als ik eind januari met afstuderen begin, dan wil ik me graag daar helemaal op focussen. 40 uur werken, en daarnaast ook nog in de avonduren bij de supermarkt hobbiën zie ik niet zitten.

Nu heb ik drie mogelijkheden:

(1) Tot eind januari doorwerken, en dan tot eind juni mijn vakantie/adv uren uit laten betalen
(2) Tot eind januari doorwerken, en dan ontslag nemen.
(3) Tot eind januari doorwerken, maar vanaf nu tot die tijd vakantie/adv uren uit laten betalen en daarna ontslag nemen.

Optie 1 heeft als voordeel dat ik na het afstuderen eventueel bij de supermarkt de periode tot een vaste baan kan overbruggen. Ik zit er zelfs over na te denken om eventueel nog verder te studeren. In dat geval kan ik bij de supermarkt gewoon door blijven werken.
Het grote nadeel: ik werk er al een aantal jaren, en de kans dat je blijft 'plakken' is erg groot. Ik wordt op dat moment niet echt gestimuleerd om iets anders te zoeken. Je gaat al vrij snel met je huidige werk vergelijken (vooral wat salaris betreft, ik verdien goed bij mijn huidige werkgever). Stel dat ik eind januari ontslag neem, dan wordt ik na het afstuderen wel gedwongen om snel actie te ondernemen. En je weet natuurlijk nooit waar je tegenaan loopt, ookal lijkt het uitzendbaantje op het eerste gezicht helemaal niks.

Stel dat ik ontslag neem, dan blijft alleen nog de vraag over wanneer:
Direct ontslag nemen, vakantie/adv uren en vakantiegeld cashen en me vervolgens 100% op het afstuderen storten.
Eind juni mijn contract af laten lopen, en tot die tijd de overuren en dergelijke uit laten betalen. Ik ontvang van eind januari tot eind juni dan wel van 2 werkgevers, en ik heb geen idee of dit belastingtechnisch wel slim is.

Menigen?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Optie 1 en 3 zijn beiden belastingtechnisch niet handig, dus wat dat betreft maakt het niet zo veel uit. Je kunt het te veel betaalde belastinggeld natuurlijk altijd weer terugvragen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Thefirstikke
  • Niet online
Dus optie 2, over twee maandjes ontslag nemen en dan alles (vakant/adv uren, vakantie geld) in 1x cashen is belastingtechnisch het voordeligst?

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:23
Ik zat afgelopen februari met eenzelfde dilemma. Naast je afstuderen ook nog parttime blijven werken. Ik heb ervoor gekozen om dat ook gewoon te doen, daarbij moet ik wel vermelden dat de bijbaan in het weekend was. Dus door de week 40 uur afstuderen en in het weekend had ik nog 12 uur.

Dit heb ik gedaan, omdat ik er al voor gekozen had om na mijn studie te gaan werken. Aangezien de hoeveelheid banen voor mijn sector niet helemaal voor het oprapen liggen leek het mij verstandig om zolang mogelijk mijn bijbaantje te houden. Ik heb dit ook met die werkgever afgesproken, dat zodra ik een 'echte' baan had gevonden ik zou nokken.

Zij hadden hierdoor de mogelijkheid om iemand anders te kunnen aannemen en inwerken en ik had iig een garantie om niet zonder inkomen te zitten (ook al was het niet veel).

Uiteindelijk ben ik eind juni afgestudeerd en ben ik per 1 oktober bij mijn huidige werkgever in dienst getreden. Ik heb dus redelijk snel een baan kunnen vinden.

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik weet niet of in het weekend door blijven werken voor mij een optie is. Ik ben al 40 uur werk + 10 uur reistijd in de week kwijt...