[High-End]Multitask/Gamesysteem, tips/aanvullingen gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
[

[High-End] Multitasking & Gamesysteem
ook bestemd om koetjes(DPC) te draaien, lichte foto/video/audio bewerkingen, kantoorwerk en licht tot medium programeer/(web)script werk.
Sinds de opkomst van de mainstream 64 bits cpu, heb ik met jaloerse ogen gekeken naar de steeds succesvollere telg van AMD gekeken. Benchmarks vliegen je om de oren, de ene game gaat nog harder dan de ander. Echter door persoonlijke omstandigheden, is er nooit geld geweest voor een nieuw systeem, dus zit ik sinds 2002 op gescheept met een XP1800+, een jaar later kwam daar een 9600XT bij, omdat ik 'na de zomervakantie wel zou upgraden'. De in de 2-3 jaar erna is het er nooit van gekomen, en sinds mijn duron @2000mhz de inmiddels overleden 1800+ over heeft genomen, is het evident dat nieuwere spellen op steeds lagere settings moeten draaien...hoewel 800*600 imho niet echt 'draaien' mag heten.

Welnu..het uur U is daar.

(Zwaarste) Spellen die oa gespeeld (gaan) worden:
-Call of Duty 2(clan/competitieverband)
-Call of Duty:United Offensive(clan/competitieverband)
-Quake 4
-Battlefield 2
-FEAR
Uiteraard ook online/op LANs, en het moet allemaal uitermate soepel draaien!

Wat hebben we daar dan voor over?

Mijn budget is een kleine €1500 euro,ik heb dit bedrag vast gesteld, omdat het mooi overeen komt met mijn stage vergoeding + een beetje xtra. :) Ik zal op de HCC zoveel mogelijk, zo goedkoop mogelijk proberen te halen, ik hoop dat er een flink aantal duitsers zitten met ultra lage hw-prijzen :Y)

I
N
F
O
R
M
A
T
I
E
Ik heb dit systeem ingedachten:
  • AMD Athlon X2 3800+ € 335,80
  • Asrock Dual Sata2 € 60,90
  • Corsair 2x1024MB 500MHZ € 292,48
  • Leadtek GeForce 7800 GT 256MB€ 363,-
  • 2x WD Raptor WD740GD, 73GB RAID-0 € 171,45 (€ 342,90)
  • Creative Audigy 2 ZS € 57,78
  • *NEC 2500A@2510 brander +/- € 25,-
  • *Samsung 16x/48x DVDspeler € 18,48
  • *Floppydrive 1,44Mb +/- €5
  • *Sweex 650 Watt voeding € 35,75
  • [br]Randapparatuur:
  • *Chieftec Dragon DX-01B-D-U (ATX, Geen PSU, Zwart) € 60,-
  • *Samsung Syncmaster 753s € 97,99
  • *Logitech Cordles Desktop € 32,50
  • [br]Speciaal:
  • *Sicce Nova/Idra 800/1200 liter/uur €32,-/24,-
  • *Swiftech MCW6002A €45,-
  • Cooltek Liquidfreezer Chieftec € 54,99
  • *Reservoir Homemade
  • Extra casefans €10,--15,-
Totaal: €1500,-(afgerond) excl. Verzendkosten

*= Onderdelen met een * heb ik al in mijn bezit en zullen niet(of alleen tegen verdomd goede argumenten) vervangen worden
E
I
G
E
N

I
D
E
E

Waarom een X2?: Zoals iedere pro(:+) gamer betaamd, draai ik naast mijn spellen ook programma's als Ventrillo/Teamspeak, The All Seeing Eye(externe server scanner) en soms winamp/trillian. Deze programmas lopen zichzelf niet en ik wil niet dat mijn game performance hiervan afhankelijk is. Ook is een X2 een echte DPC cruncher, doordat ik tijdens het eten, of tijdens het kijken van een filmpjes oid 2 koetjes kan laten lopen kan ik vele hogere scores behalen :) Daarnaast bleek uit tweakers.net dat CPU snelheid slechts marginaal effect heeft op de totale snelheid van games, dus zou een 3800+ weinig beter presteren.

Nu is een X2 niet veel meer dan een 3200+, echter ik ben van plan deze over te clocken. i.c.m. waterkoeling tot +/- 2,5ghz, waarbij de performance die van een 4000+ zal overstijgen. Ik zal proberen op de HCC een tray versie te bemachtigen met natuurlijk de juiste week/wafernummers, anders neem ik gewoon een boxed(kun ook zien overigens). Bijna alle X2's kunnen 500 mhz overgeclocked worden...zeker op water.

Waarom de Asrock Dual SATA2?: De upgrade zal in meerdere stappen gaan, zo zal eerst het geheugen, cpu, mem en hdds aangeschaft worden, en pas later, in februari(aan het einde van mijn stage) de beeld & geluidskaart. Ik heb dus nog 2-3 maanden AGP nodig, zodat de geforce & audigy prijzen een beetje tot rust kunnen komen door de komst va nieuwere exemplaren/modellen. Wachten met alles tot die tijd is onmogelijk, omdat mijn clan eind november overgaat naar CoD2, en dat wil ik dan wel fatsoenlijk mee kunnen draaien.

Daarnaast is dit bordje met stip het beste bord voor deze prijs(goedkoopst 939 bord en een high end OC'er) zelfs als je niet overclocked is dit het beste bord atm beschikbaar.

Waarom 2 gigabyte PC4000?: Nieuwe spellen, zoals FEAR, CoD2 en BF2 zuipen geheugen, dus 2 gigabyte is noodzakelijk. Ook kan ik dan de swapfile z.g.a. uitschakelen, ultra snel dus. Ik wil geen 4 reepjes geheugen omdat ik dan sowieso 2T geheugen timings moet draaien, dat kost me gewoon flink bandbreedte, zeker bij een X2 moet je niet zonder bandbreedte komen te zitten. Door het overclockgebeuren heb ik geheugen nodig dat minstens 250mhz doet, zodat ik de fsb synchroon kan laten lopen. Dit geheugen is zo'n beetje het aggressiefst geprijsde 2GB dualchan kitje die ik kon vinden voor PC4000.

Waarom een Leadtek 7800GT?: Een gamesysteem zonder de laatste generatie videokaarten is geen high end game systeem. Omdat ik 2 gigabyte geheugen heb is(imo) de behoefte voor de allersnelste GTX of X1800XT kleiner. Daarnaast zou ik serieus in geldproblemen komen, doordat het geheugen en de HDD's al zo duur uitvallen. Een GT is een nette kaart die ook nog wat OC potenteel biedt, voor die paar extra frames, waarschijnlijk dat deze gedurende 2006 ook watergekoeld word...

Ook zou ik over 2 jaar met een ander mobo(hoewel het met dit mobo ook enigszins mogelijk is) en een xtra GT een SLI config kunnen maken, hoewel dat niet mijn doel is.

Waarom nou een leadtek? Hij stond het goedkoopst in de pricewatch. :P Dit kan dus veranderen. Software budels intereeeren me niet, Videoout is van ondergeschikt belang, omdat films op een andere machiene worden opgeslagen die al videoout heeft.

Waarom 2x WD740 RAID-0?: Mijn eerste keus waren 2 36gig raptors in raid-0, na wat grondiger onderzoek in reviews van oa. tweakers.net blijken de grotere broertjes in bijna alle opzichten superieur: Sneller, stiller, en groter. Ondanks dat 80gig ruim voldoende was voor OS + Programmas & Games heb ik toch besloten 2 van deze jongens te kopen. Booten moet gewoon supersnel gaan, en ook wil ik niet lang hoeven te wachten tot levels geladen zijn. Op mijn overleden XP 1800+ systeem had ik ook een raid-0 van pata schijven, waarmee ik toch ieder zgn high-end game systemen eruit trok op lanparties qua levels laden. icm. met een X2 hoopt het een systeem met veel bijterigheid op te leveren. Dit is tevens een bezuinigings mogelijkheid, afterall zijn deze schijven schreeuwend duur en, hoewel de performance flink achteruit zou gaan, zou 1 van deze schijven ook nog wel voldoen indien het budget overschreden wordt.

Films, Mp3z en ISO's zal ik op een aparte fileserver installeren, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Waarom een Audigy 2 ZS?: Sinds kort ben ik in bezit van een Zalman 5.1 surround headset, een van de betere surrounds headsets, gezien de prijs kwaliteit verhouding, echter mijn huisige geluidskaart(of die in het toekomstige mobo) zijn imho niet toereikend. EAX brengt 3d geluid in spellen, en daar wil ik wle van profiteren met mijn headset... Mijn SB live 1024 is gewoon niet meer toereikend.
Ook beschikt de Audigy over een eigen geluidsprocessor en buffer, welke(in theorie) de load op de CPU moet verminderen, wat dat betreft heb ik goede ervaringen met Creative. Audiofiel be ik niet, dus kristal helder geluid verwacht ik niet, maar uiteraard wel betere kwaliteit dan wat mijn huidge of toekomstige mobo presteert.

Waarom een Cooltek Liquidfreezer Chieftec?: Ik heb een efficient waterkoelings systeem nodig. Deze is instaat om mijn cpu vrij koel te houden zonder te zorgen voor hoge casetemps, doordat deze uitgaande lucht gebruikt. Doordat de CPU zijn warmte niet direct in de kast dumpt, zal de case temp laag blijven en de uitstromende lucht ook. Een lagere case temp zal er tevens voor zorgen dat mijn geheugen en videokaart niet te warm zullen worden door het overclocken, en dat ook de mosfets niet van me plank afsmelten :)
O
N
D
E
R
B
O
U
W
I
N
G
Tot slot nog een paar vraagjes:

-Cooltek Liquidfreezer Chieftec: Is deze instaat(desnoods met xtra fan) een overgeclocked X2 koel te houden?(110+ watt) Ik heb namelijk zelf geen ervaring met deze rad :?
-Ik heb geen idee hoe ik een MCW-6002A op een s939 ga frotten, misschine dat ik de retentie clips van de boxed coolers kan slopen ofzo... :? Iemand hier ideeën/ervaringen hiervoor/van?
-Indien jullie betere ideeën hebben, spui ze hier!
V
R
A
G
E
N

Mja...wat bronnetjes :)

De X2 3800+ processor(hoewel ik naar meer gekeken heb dan alleen (game) prestaties
http://www.tweakers.net/nieuws/39837
http://www.tweakers.net/nieuws/39557

Deze artikelen heb ik gelezen over het de Asrock dual Sata2 en het overclocken ermee:
ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express
[rml][ oc-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 ULi M1695[/rml]
http://www.asrock.com
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524
http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1549_1.html

Ik heb dit doorgelezen over de Raptors & RAID-0:
reviews: Western Digital Raptor WD360GD review
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1746
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1541592,00.asp
http://www.zinkle.com/p/a...t/is_200403/ai_ziff120667

GeForce 7800GT:
http://www.hardwaresecrets.com/article/202
http://www.gamingnexus.co...&ArticleType=1&OldUID=772
B
R
O
N
N
E
N

Layout schaamteloos gejat van het voorbeeld :+

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

vervang de Asrock Dual Sata2 € 60,90 door een asus a8n-e die blijken beter te zijn.

en socket 939 onderstuund geen pc4000 dus je zal nog even pc3200 reepjes uit moeten zoeken

en duw er een fatsoenlijke voeding is een watje of 400-500is al genoeg. zoek maar eens rond naar wat goede voedingen zijn.

• Rey Nemaattori
Officieel word DDR500 niet ondersteund, echter alles wijst erop dat dit mobo(niet de A8N-E dus, of misschien ook wel, maar nog niet naar gezocht) een geduchte overclocker is die DDR500 makkelijk draaien kan icm. een OCZ DDRbooster.

Ook is de A8N-E significant duurder(15 euro) en da's veel op een mobo prisj van +/- 60 euro....

Maj die voding is ook ene probleem, koop ik een merkvoeding van 200 euro zou ik een ander stuk hardware moeten laten vervallen... die 650Watt sweex is imho krachtig genoeg, zelfs als je het nominale vermogen 30% van het aangegeven vermogen rekent. Daarmaast zal hij tzt worden vervangen door een A-merk voeding, maar da's waarschijnlijk in april of mogelijk zelfs de zomervakantie. Dat halve jaartje moet ie het maar even uithouden.....

Vergeet niet dat ik deze sweex al in bezit heb, en ik zie geen reden een ander stuk (crucialer) stuk hardware te laten vervallen, terwijl ik nog wel even doorkan met deze voeding...

[ Voor 13% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-11-2005 16:56 ]

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:49
Zo'n super systeem....daar mag je van mij wel een paar tientje's extra uitgeven aan je voeding.
Ik raad minimaal een 400Watt van een A-merk. (Tagan, Zalman....enz)

En aangezien je budget en je je PC meeneemt naar LAN-party's zou ik de WC set inruilen voor een High-end Luchtcooler. bijv de Zalman 7700-Cu

[ Voor 40% gewijzigd door Dubbel Fristie op 21-11-2005 17:23 ]

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Neem inderdaad alsjeblieft een A merk voeding en vooral geen Sweex. Sweex voedingen staan erom bekend om zeer onstabiel te zijn waarbij de voltages zodanig fluctueren dat je hele systeem brak wordt. Zoek maar eens op GOT op sweex voedingen, dan vindt je genoeg voorbeelden ;)

Een fatsoenlijke A-merk voeding kost wel aardig wat meer dan die van Sweex maar dan heb je wel waar voor je geld. Als je wil weten hoeveel wattjes je nodig gaat hebben klik dan even op het volgende linkje: http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Je systeem ziet er erg goed uit, alleen weet ik niet in hoeverre dit stil is... Ik slaap naast mijn PC dus vind ik dat persoonlijk wel belangrijk, misschien is het voor jou geen opstakel. Die raptors schijnen op zich redelijk stil te zijn, maar pas op voor resonantie.

Verwijderd

TrIsTaN_tDb15 schreef op maandag 21 november 2005 @ 17:18:
Zo'n super systeem....daar mag je van mij wel een paar tientje's extra uitgeven aan je voeding.
Ik raad minimaal een 400Watt van een A-merk. (Tagan, Zalman....enz)
Alsjeblieft geen zalman 400 watt, levert 16 A op de 12 V lijn.

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-02 09:01
Een reactie neem in godsnaam een andere voeding! :)

Zelf ook ervaring met brakke voedingen en op de voeding van je pc moet je dus echt niet gaan bezuinigen.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die Cooltek Liquidfreezer zal denk ik wel je X2 koel kunnen houden, het ziet er uit als een dual 120mm rad en dat zal voor alleen CPU echt wel voldoende zijn.

Edit: Als het een single 120mm rad is zou het ook moeten gaan, draai zelf met een single 120mm met CPU en GPU gekoelt, temps zijn niet super maar opzich werkt het wel, denk dat mijn CPU en GPU samen wel meer dan 110 watt verbruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2005 17:59 ]

• Rey Nemaattori
Veel reacties over die voeding, waar ik al voor vreesde :+ Ik zal eens rond neuzen naar een andere voeding....dus als jen og tips.review kent..spui ze ff
flapstaart schreef op maandag 21 november 2005 @ 17:29:
Een fatsoenlijke A-merk voeding kost wel aardig wat meer dan die van Sweex maar dan heb je wel waar voor je geld. Als je wil weten hoeveel wattjes je nodig gaat hebben klik dan even op het volgende linkje: http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Mmm tussen de 439 en de 490 watt :/ Dat word een flinke domper...gelukkig heb ik gerekend met een OC'ed CPU && Graka
Nevie schreef op maandag 21 november 2005 @ 17:36:
Je systeem ziet er erg goed uit, alleen weet ik niet in hoeverre dit stil is... Ik slaap naast mijn PC dus vind ik dat persoonlijk wel belangrijk, misschien is het voor jou geen opstakel. Die raptors schijnen op zich redelijk stil te zijn, maar pas op voor resonantie.
Stilte is geen issue....aangezien hij in een andere kamer staat en ik doorgaans of mijn geluid kei- en keihard heb staan, of een Zalman 5.1 surround headset gebruik...en da's maar goed ook met 2 gierende raptors :+

[ Voor 31% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-11-2005 19:11 ]

Verwijderd

dat systeem met een sweex voeding????

(jij vind et toch ook niet fijn om door een rietje te ademen?)

kijk bijvoorbeeld naar de tagan 480 watt oid

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 19:46 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

X2, goede keus, gebruik ik ook..een snel reagerent systeem heb ik eraan overgehouden.

Voeding, een GOEDE 500Watt voeding is veel stabieler, sneller en VEILIGER voor je hardware dan een cheap ass 650W voeding. Op een voeding moet je niet bezuinigen...een foute voeding kan alle je harde schijven, je optical devices, en andere onderdelen kosten!

Gelukkig hoeft een goede voeding niet duur te zijn, Fortron is zeer goed getest... en niet al te duur!

2x raptor 74gb.. mmm slim! het is niet veel ruimte dertegen dus later nog een 250Gb harde schijf ofzo kopen voor opslag mag je wel verwachten!

[ Voor 14% gewijzigd door swampy op 21-11-2005 20:00 ]

There is no place like ::1

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
yepz al gezegt maar neem een andere voeding :p

Een 400watt a-merk kan net zo veel trekken zoniet meer bellangrijke onderdelen trekken maar dan ook nog is stabieler dan een 600watt q-tec denk ik, 600watt wordt niet gehaalt bij dit soort voedingen en vaak wordt er juist veel amperage verplaatst naar de lijnen die niet veel nodig hebben, zodat de voeding wat ontlast wordt met de kwalitatief slechtere onderdelen dan een a-merk voeding.

misschien ook wat meer aandacht aan de monitor besteden? tegenwoordig kun je ook al prima gamen met een betaalbare tft, bijv. samsung 4ms.
Kost je wel wat meer geld, maar deze hebben native een lekkere resolutie, wat op een 753s niet echt duidelijk te zien is.

opslagschijf niet noodzakelijk?

verder zou je eventueel nog best wat kunnen besparen op het geheugen, de asrock is zowiezo niet zo geweldige overklokker, pc3200 moet voldoende zijn, eventueel neem je dit met een beetje strakke timing, die bundels zijn goedkoop te scoren van een goed merk (kingston hyperx etc).

[ Voor 17% gewijzigd door Dnc1n op 21-11-2005 21:57 ]

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:45:
dat systeem met een sweex voeding????

(jij vind et toch ook niet fijn om door een rietje te ademen?)

kijk bijvoorbeeld naar de tagan 480 watt oid
Als je even goed leest heb ik die voeding al inbezit(ooit gekocht voor een duron)ben ik al aan het kijken naar iets anders/beters ;)
Dnc1n schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:53:
Een 400watt a-merk kan net zo veel trekken zoniet meer bellangrijke onderdelen trekken maar dan ook nog is stabieler dan een 600watt q-tec denk ik, 600watt wordt niet gehaalt bij dit soort voedingen en vaak wordt er juist veel amperage verplaatst naar de lijnen die niet veel nodig hebben, zodat de voeding wat ontlast wordt met de kwalitatief slechtere onderdelen dan een a-merk voeding.
*uche* tis sweex *kuch* maar point taken :+
misschien ook wat meer aandacht aan de monitor besteden? tegenwoordig kun je ook al prima gamen met een betaalbare tft, bijv. samsung 4ms.
Kost je wel wat meer geld, maar deze hebben native een lekkere resolutie, wat op een 753s niet echt duidelijk te zien is.
Mijn 753s heeft een prima resolutie, en TFT's en gamen gaan imho nog niet samen. Ja het beeld is rustiger, ja je hebt minder reflectie, en ja de frequentie zal vast hoger liggen. Maar qua latencie pwnt iedere CRT een TFT, daarnaast heb ik deze monitor al en zit een 20"(19"is een vergrootte 17") TFT er voorlopig niet in. Daarnaast ben ik bang door het probleem dat ik strax op een TFT in de native resolutie móet game en mijn 7800 quake 5 niet meer trekt :+
opslagschijf niet noodzakelijk?
Alle opslag zal gebeuren op de duron waar ik nu op typ :+ Daar zitten in 2x maxtor Diamond max 9 120GB, 1x 80GB Baracuda IV 2 40GB Hitachi Deskstar. Ruim 360 GB wat strax compleet dedicated word voor Films, MP3z en ISO's :) Tevens word die duron machiene mijn htpc, mocht ik ooit een TV krijgen van ná de jaren 80 :P
verder zou je eventueel nog best wat kunnen besparen op het geheugen, de asrock is zowiezo niet zo geweldige overklokker, pc3200 moet voldoende zijn, eventueel neem je dit met een beetje strakke timing, die bundels zijn goedkoop te scoren van een goed merk (kingston hyperx etc).
Lees mijn bronnen eens, de Asrock Dual Sata2 met de ULi 1695 chipset is na de DFI een van de betere OC'borden die er is, ware het niet dat er enige Vcore problemen zijn. Veel mensen halen de 2800 met een venice core en 24-2500 met een X2....

Dat geheugen is dus noodzakelijk wil ik fatsoenlijk gaan overclokcen :)

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:20

krouwen

Hardware Enthusiast

Wat ik me dus afvraag, waarom nemen veel mensen een dure (vaak enkele) raptor schijf en een aparte opslag schijf. Waarom dan niet gewoon 2 goedkopere opslag schijven in RAID 0?

Mooie PC verder, alleen waterkoeling op lanparty's? Lijkt me niet echt handig om een pc met waterkoeling te gaan versjouwen. De x2 3800+ is een zeer goede overclocken, ook op lucht!

[ Voor 37% gewijzigd door krouwen op 22-11-2005 00:24 ]

Verwijderd

die schijven draaien op 10,000toeren in plaast normalen 7,200 daardoor is de zoektijd ongeveer 50% korter.

• Rey Nemaattori
krouwen schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 00:20:
Wat ik me dus afvraag, waarom nemen veel mensen een dure (vaak enkele) raptor schijf en een aparte opslag schijf. Waarom dan niet gewoon 2 goedkopere opslag schijven in RAID 0?

Mooie PC verder, alleen waterkoeling op lanparty's? Lijkt me niet echt handig om een pc met waterkoeling te gaan versjouwen. De x2 3800+ is een zeer goede overclocken, ook op lucht!
Ik heb atm al 2 goedkope schijven in raid-0, nl 2x maxtor diamondmax 120GB, maar dat op een PCI kaartje, dus errug beperkt qua bandbredte.... die array wil ik dus breken omdat de risico voor film.mp3opslag me gewoon te groot is, nu dient die array nl tevens als game partitie....

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 08:10 ]

• Rey Nemaattori
Wat denken jullie van de silentmaxx, of deTrue power 2.0 :?

Mijn hart gaat vooral uit naar de Antec True power, omdat die, ondanks zijn grijze uiterlijk imho beter in een zwarte chieftec dragon past....

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 09:36 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Even een reactie aan de hand van de startpost:
. Ook kan ik dan de swapfile z.g.a. uitschakelen, ultra snel dus.
Dat is helaas niet waar. Sommige software geeft problemen wanneer je geen swapfile hebt (o.a. Photoshop). Daarnaast is een swapfile helemaal geen "slecht" iets. Wanneer je voldoende geheugen hebt om de avtieve applicaties etc te draaien zullen deze niet geswapped worden.

Verder is de Audigy 2 ZS al end of life verklaard door Creative. Deze kaart word niet meer gemaakt en er worden geen drivers meer voor ontwikkeld (niet geheel onbelangrijk). Leveranciers die de Audigy 2 ZS nog aanbieden leveren uit (dump) voorraad. De audigy 4 is een goede vervanger als ik de reviews mag geloven en zit ook nog eens rond de zelfde prijs (en ondersteund een hoger AEX level).

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 22-11-2005 09:41 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

6 Enermax EG565AX-VE(W), 535W (ATX12v 2.01) € 97,91
http://www.enermax.com/english/product_psu_fma_535w.htm
Imo een van de betere merken.

edit:
met een Terratec Aureon 7.1 PCI € 53,99 geluidskaartje
http://sounden.terratec.n...News&file=article&sid=237
Ben niet zo'n fan van Creative

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 10:10 ]

• Rey Nemaattori
De Antec is wat dat betreft toch 2 tientjes goedkoper en als je *eigenlijk* al 7 euro boven je budget zit, en een duurdere voeding moet aanschaffen is ieder tientje besparing meegenomen, maar ik zal die Enermax in 't achterhoofd houden...
Bor de Wollef schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:40:
Even een reactie aan de hand van de startpost:
[...]
Dat is helaas niet waar. Sommige software geeft problemen wanneer je geen swapfile hebt (o.a. Photoshop). Daarnaast is een swapfile helemaal geen "slecht" iets. Wanneer je voldoende geheugen hebt om de avtieve applicaties etc te draaien zullen deze niet geswapped worden.
"zo goed als" uitschakelen, ik laat heus nog wel wat over...64 of 128 mb ofzo.. maar geen grote lappen meer. An sich is een swapfile niet slecht, maar kan wel een bron van ergernis zijn als ie niet fixed-size is :X

En aan die audigy ben ik al aan het rekenen... op zich kan ik best lang vooruit met onboard audio, hoewel ik wel graag EAX ondersteuning heb.....

[ Voor 27% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 10:09 ]

Verwijderd

Dan kan je beter eerst de geluidskaart droppen en onboard gebruiken om zodoende een nieuwe voeding te kunnen aanschaffen.

edit:
Voor ondersteuning van EAX en A3D kan je ook voor de terratec 5.1 fun gaan, is nog goedkoper ong € 34 of zelfs de gewone 5.1 die volgens sommige exact hetzelfde is en zelfs dezelfde drivers gebruikt. Die is al te koop voor € 17. Ik heb zelf de 5.1 fun en ben erg tevreden.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 10:22 ]

• Griffin
  • Laatst online: 11:20

Griffin

Is mythical

Zoals iedereen al heeft gezegd:
• Zoek dus die andere voeding, De antec / enermax / tagan zijn hele goede voedingen.
• WC voor lans zou heel misschien wel kunnen alleen ik zou het niet doen, of je moet je reservoir leeg halen bij vervoer, en dat lijkt mij niet echt een pretje elke keer. (maar dit is keuze van TS)
• De Audigy 2 ZS is al wat ouder geworden, maar trekt alles nog goed. Je kan ook even tijdelijk het onboard gebruiken of je oude kaartje en doorsparen voor een X-fi van creative. (ben totaal geen fan van terratec)
• Asrock mobo's heb ik niet alte veel ervaringen mee maar wat ik gehoord heb zijn het niet de beste bordjes. MAAR weet echt niet hoe dat met deze zit.

succes met de keuzes.

• Bor

Bor

Griffin schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 10:59:
• De Audigy 2 ZS is al wat ouder geworden, maar trekt alles nog goed. Je kan ook even tijdelijk het onboard gebruiken of je oude kaartje en doorsparen voor een X-fi van creative. (ben totaal geen fan van terratec)

In hoeverre weeg je de end of life status van de audigy 2 ZS hier in mee?

• Rey Nemaattori
^^Als je 1x een waterchiller van 40kg heb meegenomen naar een LAN, dan is je res legen en weer vullen een eitje. Daarnaast heb ik wel jerry cans ofzo waar het in kan :) Maar tis idd een goed idee om na te denken over een xtra kraantje oid om het aftappen makkelijk(er) te maken.....

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 11:11 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Bor de Wollef schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:06:
[...]

In hoeverre weeg je de end of life status van de audigy 2 ZS hier in mee?
tuurlijk is hij wel aan zn end of life, maar het werkt nog, als je de kaart kan kopen en dat is wat je wilt waarom dan meer uit geven aan een betere terwijl je budget dit niet toelaat.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven of even doorsparen voor de simpelste creative X-Fi.

• Bor

Bor

Griffin schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:11:
[...]

tuurlijk is hij wel aan zn end of life, maar het werkt nog, als je de kaart kan kopen en dat is wat je wilt waarom dan meer uit geven aan een betere terwijl je budget dit niet toelaat.

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven of even doorsparen voor de simpelste creative X-Fi.
De Audigy 4 zit rond de zelfde prijs. De audigy 2 ZS werkt natuurlijk nog wel maar je zult het zonder driver updates moeten doen. Dat vind ik niet geheel onbelangrijk, zeker niet bij een Creative product die vaak bekend staan om de slechte driver support. Er zijn bekende problemen met X-FI en Nforce4 moederworden. Daar heeft laatst nog een artikel over op de frontpage gestaan.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Bor de Wollef schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:27:
[...]

De Audigy 4 zit rond de zelfde prijs. De audigy 2 ZS werkt natuurlijk nog wel maar je zult het zonder driver updates moeten doen. Dat vind ik niet geheel onbelangrijk, zeker niet bij een Creative product die vaak bekend staan om de slechte driver support. Er zijn bekende problemen met X-FI en Nforce4 moederworden. Daar heeft laatst nog een artikel over op de frontpage gestaan.
hoeft niet altijd,
Vriend van mij heeft Asus A8n-sli premium met een X-Fi (de simpelste) en geen problemen.

• swampy
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik raadt aan gewoon een audigy 2 of audigy 4 te gebruiken want ook al klinkt het leuk, de X-fi ... maar er zijn genoeg problemen mee in combinatie met Nforce 4 chipsets enzovoort.

Een audigy 2 is nu al "proven technologie" met voor de kaart zelf volwassen drivers...

There is no place like ::1

• Rey Nemaattori
Bor de Wollef schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:27:
er zijn bekende problemen met X-FI en Nforce4 moederworden. Daar heeft laatst nog een artikel over op de frontpage gestaan.
Dit mobo heeft een ULi 1695 chipset, nog niets gehoord over incompatibiliteit met de X-fi. Maar x-fi's zijn duur, de laatste dure kaart die ik kocht was de soundsblasters player 1024. Een van de eerste 'surround' sound geluidskaarten: Want je kon er tot 4 speaker op aan sluiten _/-\o_
Kreng koste me des tijds iets van 300 gulden, niet gekocht op de HCC maar kort erna(december ofzo). Mooie kaart, geweldige effects, goede software erbij, maar anno 2k5 volledig out-of date. Dan wordt het onboard sound, of een Audigy....

Sowieso vervalt de audigy voorlopig voor een neiuwe voeding.....

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2005 13:47 ]

• Bor

Bor

swampy schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:46:

Een audigy 2 is nu al "proven technologie" met voor de kaart zelf volwassen drivers...
Als je het over Xp 32 bits hebt wel, voor XP x64 is het een heel ander verhaal.
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:47:
[...]

Dit mobo heeft een ULi 1695 chipset, nog niets gehoord over incompatibiliteit met de X-fi.
Je hebt gelijk, ik ging iets te snel door de bocht. Thanks dat je me verbeterd hebt :)

[ Voor 38% gewijzigd door Bor op 22-11-2005 14:07 ]

• Rey Nemaattori
enige dilemma wat dan ik nog heb is de MCW-6002A, kan ik dit blok(socket A uitvoering met stepped base, voor de socket 7 kam) maar de zelfde dikte een A64 koelen met de clips van een boxed cooler ofzo?

Pagina: 1