HBO studie naast werk via NTI/LOI of via Hoge School

Pagina: 1
Acties:
  • 1.298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10-2019
Ik ben al een tijd aan de slag bij mijn nieuwe werkgever (Call2) en zij bieden een vergoeding voor het volgen van een relevante HBO studie. Dit heeft mij vooral overgehaald bij het solliciteren naar deze functie.

Nu ben ik op zoek naar een aansluitende opleiding, er is keus genoeg, maar ik zit ook met de volgende keuze in mijn hoofd. HBO via NTI/LOI, de zogenaamde afstandopleiders, of deeltijd bij een Hoge School. Ik krijg van veel mensen te horen dat het erg zwaar is om naast werk ook nog is een aantal avonden in de week op school te zitten. Dan hou je bij NTI/LOI de tijdindeling grotendeels nog zelf in de hand.

Ik hoor echter ook dat NTI/LOI toch net even wat minder goed staat, voor een werkgever, dan een deeltijd studie die je hebt gevolgd naast je full-time baan. Mijn concrete vraag is, wat vinden jullie van beide de betere keus?

[ Voor 0% gewijzigd door Chandler479 op 21-11-2005 15:44 . Reden: Ook iets dat bij de keuze meetelt: mijn functie is niet plaatsgebonden, in theorie kan ik overal ingezet worden. Zal grotendeels randstad zijn, maar tis mogelijk. ]

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Chandler schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:42:
1) Ik krijg van veel mensen te horen dat het erg zwaar is om naast werk ook nog is een aantal avonden in de week op school te zitten. Dan hou je bij NTI/LOI de tijdindeling grotendeels nog zelf in de hand.

2) Ik hoor echter ook dat NTI/LOI toch net even wat minder goed staat, voor een werkgever, dan een deeltijd studie die je hebt gevolgd naast je full-time baan. Mijn concrete vraag is, wat vinden jullie van beide de betere keus?
1) Dat is inderdaad zo. Je moet het er echt voor over hebben en je zal het gevoel krijgen continu bezig te zijn.

2) Waarom zou het minder goed staan? Je hebt het immers voor elkaar gekregen om een fulltime baan (= ervaring) te combineren met een thuisstudie (= discipline + kennis).

Wat betreft de kernvraag: dit hangt vooral van jezelf af ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 21-11-2005 15:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Lethalis schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:58:
[...]

1) Dat is inderdaad zo. Je moet het er echt voor over hebben en je zal het gevoel krijgen continu bezig te zijn.

2) Waarom zou het minder goed staan? Je hebt het immers voor elkaar gekregen om een fulltime baan (= ervaring) te combineren met een thuisstudie (= discipline + kennis).

Wat betreft de kernvraag: dit hangt vooral van jezelf af ;)
Hmm, juist. Daar heb je een goed punt ja, heb je er zelf ook ervaring mee?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Chandler schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:03:
[...]
Hmm, juist. Daar heb je een goed punt ja, heb je er zelf ook ervaring mee?
Ik heb ervaring met schriftelijke studies en voldoe aan het klassieke voorbeeld: fulltime ICT'er die door tijdgebrek zijn (schriftelijke) HBO niet heeft afgerond.

Dat kan namelijk ook gebeuren. Ik kreeg het heel druk met werk, waardoor het einde verhaal studie was. Nu ben ik bezig door middel van zelfstudie MCSD te behalen, maar soms heb ik wel spijt. Ik had al lang een HBO diploma kunnen hebben.

Wat dat betreft, raad ik je deeltijd aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Om dingen duidelijker voor jezelf te maken, zou je 3 vragen kunnen beantwoorden per keuze:
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
- Welke risico's loop ik?

Bijvoorbeeld:

Schriftelijke studie

Voordelen:
- Je verdient meer geld, omdat je fulltime kan werken.

Nadelen:
- Je hebt weinig vrije tijd, omdat je deze nodig hebt voor je studie.

Risico's:
- Gebrek aan discipline om het af te maken.
- Gebrek aan tijd om het af te maken.

Deeltijd

Voordelen:
- Het is relaxter, omdat je niet fulltime werkt.

Nadelen:
- Je leidt soms een onregelmatig leven. Je rooster en je werk kunnen nogal eens moeilijk op elkaar af te stemmen zijn.

Risico's:
- Ontslag kan misschien wel het einde van je studie betekenen.

Vervolgens kijk je of je de risico's kan beperken of weerleggen. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Goeie, ik ga er eens mee aan de slag. Trouwens, deeltijd betekent voor mij dat ik gewoon fulltime werk en dan 's avonds naar school ga.

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
NTI/LOI

- Wat zijn de voordelen?

Tijd zelf in te delen, geen avonden op school.

- Wat zijn de nadelen?

Je moet je zelf motiveren, geen druk vanuit een klas.

Dat de opleiding ligt weg te rotten, terwijl mijn werk blij blijft betalen.

Deeltijd studie

- Wat zijn de voordelen?

Werken in een klas werkt motiverend.

- Wat zijn de nadelen?

Minimaal twee avonden in de week naar school, naast een fulltime baan.

Dat ik het vanwege tijdsgebrek opgeef.

Als ik het zo nog even bekijk zijn de risico's en nadelen van NTI/LOI verwaarloosbaar.

De vraag is alleen, hoe gaat heel die opleiding in zn werk. Tweakers hier ervaring mee?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Is de Open Universiteit niets voor je?
Hier heb je ook enkele informaticaopleidingen, op universitair niveau.

Is deeltijd, geen verplichte bijeenkomsten, je mag er zolang over doen als je zelf wilt (mocht je het dus drukker krijgen op je werk, heeft dit geen gevolgen voor je studie), je kunt zelf bepalen wanneer je tentamen doet, zelf bepalen welke volgorde van modules je aanhoudt.

Ik volg zelf Psychologie op de OU, naast mijn fulltime baan. Bevalt erg goed, al is het wel veel. Discipline is dus wel vereist, omdat er geen (tijds)druk achter zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Chandler schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 10:45:
De vraag is alleen, hoe gaat heel die opleiding in zn werk. Tweakers hier ervaring mee?
Als je bij de LOI een HBO studie volgt, kan je deze in maandelijkse termijnen betalen of ineens. Voor de rest krijg je schriftelijk mappen met lesstof opgestuurd. Daarin zullen verschillende opdrachten zitten, zoals Parate Kennis vragen en Huiswerk. Het huiswerk moet je dan opsturen, of via een programma invoeren. Je zal daar feedback op krijgen met evt. een cijfer.

Als je genoeg lesstof voltooid hebt, moet je examen voor een module gaan doen. Hier betaal je extra voor en vaak zul je de keuze hebben tussen een centraal examen of individueel examen, waarvan je de laatste op elk gewenst moment kunt inplannen.

Wel vind ik, dat de lesstof heel duur is vergeleken met wat er werkelijk geleverd wordt, maar dat is bij de meeste onderwijsvormen wel zo. Mijn ervaringen met de LOI waren overigens wel positiever dan met de PBNA, dus er is nog hoop :)

Het is heel belangrijk dat je zelfstandig kunt werken. Het is namelijk niet zo dat je aan het handje wordt gehouden zoals op school. Als je ergens op vastloopt, moet je er zelf uit zien te komen of gaan mailen met studiegenoten (of op GoT vragen ;)).

Succes ermee iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:27:
Ik volg zelf Psychologie op de OU, naast mijn fulltime baan. Bevalt erg goed, al is het wel veel. Discipline is dus wel vereist, omdat er geen (tijds)druk achter zit. ;)
En hoe zit het dan qua kosten? Je bent toch al snel 2000 euro kwijt per jaar volgens mij :/

[edit]
Hmm, ik moet zeggen dat ik de focusopleidingen wel interessant vind bij OU :| Management en ICT, hmm :X Wie weet ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
dawg schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:27:
Is de Open Universiteit niets voor je?
Hier heb je ook enkele informaticaopleidingen, op universitair niveau.
Ik heb toevallig een aantal jaar terug bij de OU gekeken, ook voor psychologie, maar dat was meer ter vermaak. Om nou gelijk iets op universitaire niveau te gaan doen is me iets te snel hehe. Ik wil toch eerst mn HBO hebben.
Lethalis schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:27:
[...]

Als je bij de LOI een HBO studie volgt, kan je deze in maandelijkse termijnen betalen of ineens. Voor de rest krijg je schriftelijk mappen met lesstof opgestuurd. Daarin zullen verschillende opdrachten zitten, zoals Parate Kennis vragen en Huiswerk. Het huiswerk moet je dan opsturen, of via een programma invoeren. Je zal daar feedback op krijgen met evt. een cijfer.

Als je genoeg lesstof voltooid hebt, moet je examen voor een module gaan doen. Hier betaal je extra voor en vaak zul je de keuze hebben tussen een centraal examen of individueel examen, waarvan je de laatste op elk gewenst moment kunt inplannen.

Wel vind ik, dat de lesstof heel duur is vergeleken met wat er werkelijk geleverd wordt, maar dat is bij de meeste onderwijsvormen wel zo. Mijn ervaringen met de LOI waren overigens wel positiever dan met de PBNA, dus er is nog hoop :)

Het is heel belangrijk dat je zelfstandig kunt werken. Het is namelijk niet zo dat je aan het handje wordt gehouden zoals op school. Als je ergens op vastloopt, moet je er zelf uit zien te komen of gaan mailen met studiegenoten (of op GoT vragen ;)).

Succes ermee iig.
toon volledige bericht
Dus geen boeken, maar losse lesstof. Moet wel te doen zijn lijkt mij. Dat extra betalen, das wel jammer. Ok, mn werk vergoed het, maar hoe ik dat daar in ga krijgen bij hun is een tweede.

In principe kan je dus, wanneer je er een beetje snel doorheen werkt, sneller klaar zijn met je HBO. De mogelijkheid is er om dat te doen en dat is toch wel mooi. Kan je wanneer je wat meer tijd hebt alles er doorheen knallen zodat je bij minder tijd geen druk hebt.

Dat zelfstandig werken moet wel lukken. Graag zelfs, ik ben wel iemand die dingen graag uitzoekt, daarvoor ben ik IT-er ;)

Ik heb zojuist informatie bij nti en loi aangevraagd. Ben benieuwd.

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131758

Vergeet niet goed te kijken naar hoe stages en afstudeeropdrachten zijn geregeld. Ik weet niet precies hoe de deeltijd- en schriftelijke HBO studies eruit zien maar ik ga ervan uit dat er ook een onderdeel stage/afstudeer bij zit. Hoe wil je dit combineren met je werk?

Wel iets om even over na te denken lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Vraag je wel af hoe het zit HBOtentamens via de LOI.

Zuslief volgt een MBO studie bij de LOI en moet voor tentamens iedere keer heen en weer naar Leiden. Op zich geen probleem als je in de randstad woont, maar wij wonen er buiten en de treinverbinding is waardeloos.

Laatste keer dat ik met zuslief meeging (want OV en dus kon ze goedkoper mee en ik moest toch in de buurt zijn) zat ik aan tafel met mensen uit Kerkrade (en dat is best een eind weg van Leiden).

Dat zou voor mij al een randvoorwaarde zijn om voor een deeltijdstudie aan een hogeschool inde buurt te kiezen.

Een muis maakt nog geen piepshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tsja, ik ging ook altijd naar Arnhem om examen te doen, terwijl ik in de Rotterdam omgeving woon(de) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Ik ben wel benieuwd hoeveel tentamens men heeft bij een LOI HBO-opleiding. Want ik heb stiekem wel oren naar een HBO TI opleiding. En ik ben wel benieuwd wat een dergelijk geintje kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Anoniem: 131758 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:34:
Vergeet niet goed te kijken naar hoe stages en afstudeeropdrachten zijn geregeld. Ik weet niet precies hoe de deeltijd- en schriftelijke HBO studies eruit zien maar ik ga ervan uit dat er ook een onderdeel stage/afstudeer bij zit. Hoe wil je dit combineren met je werk?
Qua afstuderen weet ik het nog niet, maar in deeltijd wordt vaak van je verwacht dat je een baan hebt in de tak waarin je studeert, en dat werk (oftewel - 40 uur werken per week, naast je opleiding ) is dan de vervanger van een stage :)

• Chandler479
pietvanvliet schreef op woensdag 23 november 2005 @ 00:20:
Vraag je wel af hoe het zit HBOtentamens via de LOI.

Zuslief volgt een MBO studie bij de LOI en moet voor tentamens iedere keer heen en weer naar Leiden. Op zich geen probleem als je in de randstad woont, maar wij wonen er buiten en de treinverbinding is waardeloos.

Laatste keer dat ik met zuslief meeging (want OV en dus kon ze goedkoper mee en ik moest toch in de buurt zijn) zat ik aan tafel met mensen uit Kerkrade (en dat is best een eind weg van Leiden).

Dat zou voor mij al een randvoorwaarde zijn om voor een deeltijdstudie aan een hogeschool inde buurt te kiezen.
Ook bij NTI doen ze het in Leiden, gelukkig woon ik redelijk in de buurt en is dat voor mij dus wel acceptabel.
elevator schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:51:
[...]

Qua afstuderen weet ik het nog niet, maar in deeltijd wordt vaak van je verwacht dat je een baan hebt in de tak waarin je studeert, en dat werk (oftewel - 40 uur werken per week, naast je opleiding ) is dan de vervanger van een stage :)
Ik kan sowieso al vrijstelling krijgen voor stage, heb op het MBO twee periodes stage gelopen.

Na er flink over nagedacht te hebben ben ik er nog steeds niet over uit. Gelukkig heb ik nog redelijk wat tijd. Op het moment trekt LOI/NTI me meer dan deeltijd, maar ik zal, voor ik die keuze maak nog wat opendagen af lopen.

Zijn er mensen die mij een hogeschool in de Randstad kunnen aanraden mbt deeltijd studies?

thunderstruck

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lethalis schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:30:
[...]

En hoe zit het dan qua kosten? Je bent toch al snel 2000 euro kwijt per jaar volgens mij :/
Ligt er dus aan hoe snel je studeert. Hoe meer modules je per jaar doet, hoe duurder het is. 1 module kost E220, en een module welke voor 2 staat (bijvoorbeeld inleidingmodules) het dubbele uiteraard. :)

• Lethalis
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 24 november 2005 @ 10:41:
[...]

Ligt er dus aan hoe snel je studeert. Hoe meer modules je per jaar doet, hoe duurder het is. 1 module kost E220, en een module welke voor 2 staat (bijvoorbeeld inleidingmodules) het dubbele uiteraard. :)
Ik ga even de TS na-apen: krijg je gewoon mappen met lesstof opgestuurd of moet je ook boeken kopen enzo?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Lethalis schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:55:
[...]
Ik ga even de TS na-apen: krijg je gewoon mappen met lesstof opgestuurd of moet je ook boeken kopen enzo?
Ik moet af en toe een arrestenbundel kopen, voor de rest krijg ik werkboeken en studieboeken opgestuurd.

Bijkomend voordeel is dat ik vooraf al redelijk nauwkeurig weet wat de studie me gaat kosten: 56 * 220.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Lethalis
  • Niet online
StevenK schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:08:
[...]
Bijkomend voordeel is dat ik vooraf al redelijk nauwkeurig weet wat de studie me gaat kosten: 56 * 220.
Dat is niet niks :)

Wat doe jij voor studie dan?

• Lethalis
  • Niet online
Chandler schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:10:
[...]
Na er flink over nagedacht te hebben ben ik er nog steeds niet over uit. Gelukkig heb ik nog redelijk wat tijd. Op het moment trekt LOI/NTI me meer dan deeltijd, maar ik zal, voor ik die keuze maak nog wat opendagen af lopen.
Het lijkt me inderdaad een goed idee om het even te laten bezinken.

Je moet ook goed kijken naar wat jou leuk lijkt om te leren en niet alleen naar wat handig is voor je werk. Een cursus doen van 3 maanden die niet helemaal is wat jij wil, is niet zo erg. Een opleiding van meer dan 3 jaar daarentegen is een hel als je het niet echt leuk vindt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Lethalis schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:15:
[...]

Dat is niet niks :)

Wat doe jij voor studie dan?
Rechten :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• merauder
Lethalis schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:18:
[...]

Het lijkt me inderdaad een goed idee om het even te laten bezinken.

Je moet ook goed kijken naar wat jou leuk lijkt om te leren en niet alleen naar wat handig is voor je werk. Een cursus doen van 3 maanden die niet helemaal is wat jij wil, is niet zo erg. Een opleiding van meer dan 3 jaar daarentegen is een hel als je het niet echt leuk vindt.
Zo heb ik BI gedaan (dagopleidin), en vond het helemaal niet leuk, en daarom ook niet afgemaakt. Veel management, ook wel veel programmeren. Klinkt misschien heel vreemd. Maar als hobbie project vind ik programmeren best cool. Beetje prutsen in C++, heb kennis van HTML om indien nodig een webzijde in elkaar te flansen voor diverse hobbieprojecten (band/muziek). Daarnaast nog een poging gedaan om CMD te doen, maardeze opleiding was nieuw, een puinhoop, voor lesstof werd er naar internet-tutorials verwezen, dus ik kwam met de keuze om te stoppen met school.

2 a 3 leuke jaren gehad in 2 fabrieken, goede verdiensten ook, werkgelegenheid is om te huilen, en ben nu als WW-er voor Jan en Alleman weer websites aan het kloppen.

Een ICT studie die me daarentegen aanspreekt is TI, zover ik het doorheb, is het gericht op Systeem/Netwerk beheer (MBO niveau 4 ICT-Beheer overigens ook overwogen, zal waarschijnlijk niet mijn kansen vergroten).

• Lethalis
  • Niet online
merauder schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:44:
[...]
Een ICT studie die me daarentegen aanspreekt is TI, zover ik het doorheb, is het gericht op Systeem/Netwerk beheer (MBO niveau 4 ICT-Beheer overigens ook overwogen, zal waarschijnlijk niet mijn kansen vergroten).
Ook bij TI zal je de nodige theorie tegenkomen.. misschien is MCSA / MCSE iets voor jou? Op de praktijk gericht en vergroot je kansen op werk vrijwel meteen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lethalis schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:55:
[...]
Je krijgt alles thuisgestuurd, van de module die je besteld hebt. Boeken over het algemeen. Soms zit er (bij Psychologie, overige studies weet ik niet) een cd-rom bij. Alles zit dus bij de prijs inbegrepen. Tevens krijg je een eigen werkplek op het afgeschermde gedeelte van de website van de OU, evenals toegang tot nieuwsgroepen (per module), waar je met docenten en studenten ervaringen/tips e.d. kunt uitwisselen.

Alles is tot in de puntjes geregeld. Ook heb ik geen klachten van andere studenten gehoord. Dit in tegenstelling tot de LOI/NTI, waar ik weleens wat over gehoord/gelezen heb. Al wil dat ook niet altijd iets zeggen natuurlijk. :)

• Lethalis
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:03:
[...]

Alles is tot in de puntjes geregeld. Ook heb ik geen klachten van andere studenten gehoord. Dit in tegenstelling tot de LOI/NTI, waar ik weleens wat over gehoord/gelezen heb. Al wil dat ook niet altijd iets zeggen natuurlijk. :)
Argh, ik moet eerst mijn MCSD halen, maar ik krijg er nu al zin in :+

Wat betreft de LOI: het is op zich goed geregeld, alleen vond ik de lesstof van mindere kwaliteit. Het is gewoon heel frustrerend als je iets wil leren en je komt erachter dat er fouten in het leermateriaal zitten.

Dat betekent echter nog niet dat het voor alle opleidingen geldt die de LOI aanbiedt.

Met de NTI heb ik geen ervaring :)

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Chandler schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:10:
Ook bij NTI doen ze het in Leiden, gelukkig woon ik redelijk in de buurt en is dat voor mij dus wel acceptabel.
Dawissiktochnie?! :)
Lethalis schreef op woensdag 23 november 2005 @ 12:29:
Tsja, ik ging ook altijd naar Arnhem om examen te doen, terwijl ik in de Rotterdam omgeving woon(de) :)
Zelf zit ik in Amsterdam op school terwijl ik op de Veluwe woon. Utrecht was logischer geweest, maar daar wilde ik niet heen. Ik kan me best voorstellen dat mensen helemaal niet voor hun lol lang in de trein zitten (soms denk ik erover om een tapereccordertje mee te nemen en trein gesprekken te publiceren er zitten echt weergaloze stukken noncommunicatie tussen).

Maar Chandler woont in de buurt van de LOI en het NTI, dus dat maakt uiteindelijk niet veel uit ;)

Een muis maakt nog geen piepshow

• merauder
Lethalis schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:04:
[...]

Ook bij TI zal je de nodige theorie tegenkomen.. misschien is MCSA / MCSE iets voor jou? Op de praktijk gericht en vergroot je kansen op werk vrijwel meteen.
MSCA/MSCE heb ik zeker al overwogen. Maar ik verwacht aan HBO een gedegen basis te hebben voor het langere termijnwerk :) Ik ben ook niet bang voor de bijbehorende theorie. Ik wil het programmeer/design werken puur als hobbie houden. Dus ik wil juist een opleiding op ICT gebied waar ik daar weinig mee te maken krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 11:40
Als je slim bent (en er zin in hebt), op de LOI site kun je kiezen welke TI opleiding je wilt. ( Ik ga bijv. TI -> Netwerken doen). Klik dan even op de vrijstellingen ;).

Of je haalt je mcse vooraf op eigen houtje of je doet hem tijdens die studie. Voor mij persoonlijk zijn die vrijstellingen zeer handig, voor mn werk heb ik ze al nodig, die betaalt ze ook... Dus al dat soort certificeringen haal ik vooraf en dan hopelijk heeel veeel vrijstellingen. (Heb MBO 4 - Netwerkbeheer gedaan, ben MCSE, bijna MCDBA, nog even CCNA en ik ben al een heel end met die opleiding.)

Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar mensen met LOI ervaringen en evt sollicitatie na het behalen van je HBO. Hoe wordt er inderdaad op LOI gereageerd ?

[ Voor 14% gewijzigd door Taigu op 28-11-2005 16:41 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik ben zelf blij dat ik voor een "echte" school heb gekozen.

Ik doe HEAO SB&RM deeltijd, en we hebben proeven gedaan om thuis te studeren via de pc.
Dit werkt heel slecht, het grootste gedeelte doet dan niets thuis, en van de hele klas worden er hooguit enkele vragen per week gesteld.

Bij mij is motivatie de belangrijkste reden, verder heb ik nu nieuwe sociale contacten, en we kijken naar elkaar bedrijf, waar we erg veel van leren. (belangrijke comeptenties train je via typewerk niet, zoals; communiceren, presenteren, groepswerk etc)

Verder heb ik nu een paar professionals voor de klas staan die ook serieus weten waar ze over praten, dingen erbij kunnen vertellen en daardoor kunnen ze je de stof heel gemakkelijk leren.

Het werkt heel anders dan met mensen die alleen het boek zelf een keer door gelezen hebben.
(Daar heb ik al teveel les van gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Ik verwacht dat ik een deel van de opleiding daadwerkelijk ook op een 'echte' school ga volgen. Maar eerst zien dat ik uit een persoonlijke vicieuze circel doe.

Netwerken spreekt me zeker aan, en op eigen houtje MSCA doen, wat gaat zoiets kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:08:
Ik verwacht dat ik een deel van de opleiding daadwerkelijk ook op een 'echte' school ga volgen. Maar eerst zien dat ik uit een persoonlijke vicieuze circel doe.

Netwerken spreekt me zeker aan, en op eigen houtje MSCA doen, wat gaat zoiets kosten?
166 euro incl. BTW per examen, 35 - 60 euro per boek.

Om MCSA te worden moet je 5 examens doen. Kortom het gaat je tussen de 1000 en 1100 euro kosten, mits je alles in 1 keer haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Ik werk overigens al 6.5 jaar of zo en ik heb me recent ingeschreven voor een HBO-opleiding bij LOI, dus je staat niet alleen ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
curry684 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:45:
Ik werk overigens al 6.5 jaar of zo en ik heb me recent ingeschreven voor een HBO-opleiding bij LOI, dus je staat niet alleen ;)
Welke precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Management (BBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Lethalis schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:26:
[...]

166 euro incl. BTW per examen, 35 - 60 euro per boek.

Om MCSA te worden moet je 5 examens doen. Kortom het gaat je tussen de 1000 en 1100 euro kosten, mits je alles in 1 keer haalt.
Thnx. dit is info waar ik wat mee kan!!!!!!

En waar worden de examens afgenomen, want dit is iets wat een hele handige stap kan zijn voor mijn verdere loopbaan richting systeembeheer.

En hoe zit het met MSCE??? is dat ook een vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ah :) Ik wou net zeggen, want als je al jaren als Software Engineer werkt dan is Informatica helemaal niks voor je. Het probleem met Management is wel vaak dat 9 van de 10 managers WO hebben gedaan.
merauder schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:46:
[...]
Thnx. dit is info waar ik wat mee kan!!!!!!

En waar worden de examens afgenomen, want dit is iets wat een hele handige stap kan zijn voor mijn verdere loopbaan richting systeembeheer.

En hoe zit het met MSCE??? is dat ook een vereiste?
Bij verschillende examen centra. Moet je eens op www.vue.com kijken. Ik ben bijv. bij Azlan geweest en Didacticum. Gisteren nog btw :*)

MCSE biedt wel betere kansen dan MCSA, maar met MCSA heb je al een goede kans op een baan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Lethalis schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:13:
[...]
Ah :) Ik wou net zeggen, want als je al jaren als Software Engineer werkt dan is Informatica helemaal niks voor je.
Dat weet ik :+
Het probleem met Management is wel vaak dat 9 van de 10 managers WO hebben gedaan.
En wie zegt dat ik na BBA niet doorga voor MBA? ;) Sowieso heb ik met management ook al een berg praktijkervaring, dus dan maakt het uni/hbo niveautje ook niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Zijn er ook mensen aanwezig die al een LOI/NTI HBO opleiding volgen? Hoeveel tijd heb je nu nodig per week om de studie binnen de drie jaar af te kunnen ronden? Gaat alle vrije tijd er aan op of valt het te overzien? Ik bedoel, naast een werkweek van 40 uur kan ik een studieweek van 20 niet inpassen denk ik. Hoe graag ik HBO ook wil doen.

Iemand wat ervaring die hij kan delen? Ik kan op LOI weinig vinden hierover. (Ik kijk naar HBO: TI)

Ik vraag me ook een beetje af wat het papiertje nog voor toegevoegde waarde heeft. Ik werk op dit moment op HBO niveau, al een paar jaar, en heb MCSE 2003 + bijna CCNA behaald. Heeft het dan wel zin om die tijd (+ geld) te investeren eigenlijk? Hoe kijken jullie er tegen aan?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 01-12-2005 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133641

Maar hoe staan hbo diploma´s van nti/loi in de markt? Is het makkelijker om een baan te vinden met een diploma van bv de hogeschool amsterdam of maakt het niets uit? Ik heb bv verhalen gehoord dat er toch vaak lacherig over nti/loi opleidingen worden gedaan. Zelf wil ik aankomend schooljaar ook een hbo diploma gaan halen, en ben ik ook erg aan het twijfelen of ik een deeltijd opleiding moet gaan doen of een thuis opleiding. Zo heb ik helemaal geen moeite met zelf studie en zijn mijn ervaringen met op school zitten zelf standig werken heel erg slecht.

Ik laat het dus helemaal afhangen met welke school ik later het meest kan. Overigens, hoe staat de Open Universiteit in de markt? En het zijn ook officeele hbo/wo diploma´s begrijp ik? Die opleidingen zien er namelijk wel heel erg goed uit en een stuk professioneler als de nti/loi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb hetzelfde gedaan via Call2. Een deeltijdopleiding HIO in Utrecht. LOI was er toen nog niet of begon net. Met LOI lijkt het mij moeilijker om het vol te houden. Toen het op het laatst echt zwaar werd gingen we als studenten onderling elkaar motivieren. Elkaar op school zien is ook gewoon gezellig. Twee mensen hebben elkaar zelfs gevonden op die opleiding en die zie ik nog regelmatig :)

Hoe hoog de LOI opleidingen aangeschreven staan zou ik niet weten eigenlijk. Mij lijkt het sterk dat je zonder veel echte lessen hetzelfde niveau kan halen. Maar misschien hebben ze daar wel een geweldige methode voor.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Anoniem: 105569 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 21:11:
Zijn er ook mensen aanwezig die al een LOI/NTI HBO opleiding volgen? Hoeveel tijd heb je nu nodig per week om de studie binnen de drie jaar af te kunnen ronden? Gaat alle vrije tijd er aan op of valt het te overzien? Ik bedoel, naast een werkweek van 40 uur kan ik een studieweek van 20 niet inpassen denk ik. Hoe graag ik HBO ook wil doen.

Iemand wat ervaring die hij kan delen? Ik kan op LOI weinig vinden hierover. (Ik kijk naar HBO: TI)

Ik vraag me ook een beetje af wat het papiertje nog voor toegevoegde waarde heeft. Ik werk op dit moment op HBO niveau, al een paar jaar, en heb MCSE 2003 + bijna CCNA behaald. Heeft het dan wel zin om die tijd (+ geld) te investeren eigenlijk? Hoe kijken jullie er tegen aan?
Ik heb er 4 jaar over gedaan, naast een fulltime baan.
En HBO is toch wat meer en blijvender dan MCSE imho. Je wordt met een HBO diploma anders ingeschat dan met MCSE.
elevator schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:51:
[...]

Klopt. En afstuderen doe je vaak in overleg met het bedrijf waar je werkt. Ik heb zelf tijd geinvesteerd en het bedrijf ook. Je kiest ook een opdracht waar het bedrijf ook wat aan heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door zomertje op 03-12-2005 13:01 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
zomertje schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 12:58:
[...]
En HBO is toch wat meer en blijvender dan MCSE imho. Je wordt met een HBO diploma anders ingeschat dan met MCSE.
Anderzijds staat een MCSE'er met werkervaring heel goed in de markt. MCSE toont dat je de nodige productkennis hebt en de werkervaring dat je weet hoe je deze kennis moet toepassen. Het is een soort van garantie dat iemand weet waar hij mee bezig is. HBO zegt alleen dat iemand het potentieel bezit en wat meer theoretische bagage heeft.

Het is dan ook niet ongebruikelijk om HBO'ers na hun opleiding MCSE / MCSD te laten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15893

Ik ga in januari beginnen met een kopstudie HBO-ICT (informatica)

Deze opleiding borduurt verder op mijn huidige kennis en competenties ( lees MCSE + 8 jaar ICT ervaring) De opleiding duurt zo'n 1,5 jaar en is een volwaardige opleiding met dito diploma

Dit is allemaal te overzien en de lessen zijn 1x per week een middag en avond.
Daarnaast krijg ik nog gelegenheid om overdag te studeren 1 a 2 ochtenden in de week.

Is dit niks voor jou topic starter ?

Meer info : www.hogeschoolnovi.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je krijgt een vergoeding, maar misschien is het een idee om eens te gaan praten over tijd. Dat is toch vaak een probleem. Het kost altijd meer tijd dan gedacht, zeker wanneer je het goed wilt doen. Kan je werkgeer je daarin tegemoet komen? Zo niet, dan misschien iets minder werken op eigen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 133641 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:23:
Ik laat het dus helemaal afhangen met welke school ik later het meest kan. Overigens, hoe staat de Open Universiteit in de markt? En het zijn ook officeele hbo/wo diploma´s begrijp ik? Die opleidingen zien er namelijk wel heel erg goed uit en een stuk professioneler als de nti/loi.
Het zijn inderdaad internationaal erkende Bachelor en Masterstudies. Ik geloof dat ze ook enkele HBO-opleidingen hebben, maar dit weet ik niet zeker.

De OU heeft een heel goede naam heb ik me laten vertellen. En als ik het materiaal van de modules bekijk, evenals hoe goed alles geregeld is, lijkt mij dit ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Anoniem: 15893 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:13:

Deze opleiding borduurt verder op mijn huidige kennis en competenties ( lees MCSE + 8 jaar ICT ervaring) De opleiding duurt zo'n 1,5 jaar en is een volwaardige opleiding met dito diploma

Daarnaast krijg ik nog gelegenheid om overdag te studeren 1 a 2 ochtenden in de week.

De studie op zich klinkt erg goed. VOoral gezien het feit dat ik met een MCSE een flinke voorsprong heb. Ik denk alleen niet dat ik de mogelijkheid heb om een middag/ochtenden hier voor kan vrij krijgen.

Om terug te komen op mijn zoektocht naar een passende studie is mijn keuze toch gevallen op een opleiding bij een hogeschool. De studie die ik wil volgen is BI. Dit vooral om de redenen die FFF noemt:
FFF schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:25:
Bij mij is motivatie de belangrijkste reden, verder heb ik nu nieuwe sociale contacten, en we kijken naar elkaar bedrijf, waar we erg veel van leren. (belangrijke comeptenties train je via typewerk niet, zoals; communiceren, presenteren, groepswerk etc)

Verder heb ik nu een paar professionals voor de klas staan die ook serieus weten waar ze over praten, dingen erbij kunnen vertellen en daardoor kunnen ze je de stof heel gemakkelijk leren.
Theorie zit er vaak zo in, maar daadwerkelijk dat soort dingen in de praktijk brengen is erg belangrijk. Ik denk dat dat misschien vooral het geval is bij BI. Mijn uiteindelijke doel is het leiden van projecten, de man zijn tussen de IT-ers en het bedrijf, kijken hoe het beter/slimmer kan. Daarbij werkt echt in de klas zitten voor mij beter dan tekst over hoe het moet uit je hoofd leren zonder er over te kunnen praten met bijv. andere studenten.

Zoals ik nu de planning voor me zie ga ik me eerst storten op de certificaten, zo diep mogelijk in ITIL/MOF en daarnaast MCSE om me breed te ontwikkellen zodat ik weet waarover praat als ik later met processen aankomen waarmee het beter zou moeten gaan. Op het moment is er een tekort aan hoger opgeleide IT-ers. Veel mensen op de werkvloer met kennis van hun vak, maar de mensen die bepalen hoe het moet en hoe het beter kan hebben meer een achtergrond in de HRM/Management kant. Er zal de komende jaren steeds meer vraag komen naar mensen die de IT binnen bedrijven kunnen analyseren en adviseren.

Aangezien ik relatief jong ben en de nodige mogelijkheden heb vind ik dat ik er keihard moet voor gaan en dan is twee avonden per week en wat uren thuisstudie best te doen allemaal. Niemand heeft mij ooit gezegd dat je ook maar iets kado krijgt (behalve de sint dan :P).

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:26

Zak

Ik ga ook even meebabbelen. Wel zit ik in een compleet andere situatie als de meesten hier.

In 2002 ben ik begonnen aan de HBO opleiding Facility Management. Door verschillende voorvallen heb ik echter heel veel vertraging. Nou heb ik eigenlijk geen zin meer in dat vervelende schoolse systeem. Ik wil op de werkvloer bezig zijn. Met mensen met werkervaring. Ik ga dus proberen te regelen dat mijn hogeschool (hogeschool zuyd te heerlen) voor mij een soort deeltijdtraject opzet. Dus dat ik gewoon 40 uur werk en dan vrijstelling krijg van projecten en verplichte bijeenkomsten. De tentamens kom ik wel maken en dergelijke en een afstudeerstage wil ik ook nog wel doen.

Ik hoop dat zoiets me gaat lukken want ik heb echt geen zin meer in dat schoolse gedoe en ik ben bang dat als dit niet lukt ik uiteindelijk de handdoek in de ring gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Zak schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:33:
Ik ga ook even meebabbelen. Wel zit ik in een compleet andere situatie als de meesten hier.

In 2002 ben ik begonnen aan de HBO opleiding Facility Management. Door verschillende voorvallen heb ik echter heel veel vertraging. Nou heb ik eigenlijk geen zin meer in dat vervelende schoolse systeem. Ik wil op de werkvloer bezig zijn. Met mensen met werkervaring. Ik ga dus proberen te regelen dat mijn hogeschool (hogeschool zuyd te heerlen) voor mij een soort deeltijdtraject opzet. Dus dat ik gewoon 40 uur werk en dan vrijstelling krijg van projecten en verplichte bijeenkomsten. De tentamens kom ik wel maken en dergelijke en een afstudeerstage wil ik ook nog wel doen.

Ik hoop dat zoiets me gaat lukken want ik heb echt geen zin meer in dat schoolse gedoe en ik ben bang dat als dit niet lukt ik uiteindelijk de handdoek in de ring gooi.
Ik denk dat je zelf met een baan moet komen, uit je post begrijp ik niet helemaal dat je dat doorhebt. Een deeltijd studie doe je naast een full time baan. Maar goed, ik kan me erg goed vinden in je situatie. Om dezelfde reden ben ik destijds na mn MBO gelijk gaan werken ipv door te studeren voor een HBO papiertje. Ervaring op doen in de praktijk, lekker werken en geld verdienen.

Ga op zoek naar een werkgever die je daarvoor de ruimte biedt, wellicht wat extra studiedagen geeft en zelfs je studie vergoedt. Je wilt wel verder in Facility Management?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:26

Zak

Had ik er misschien even bij moeten vermelden... Met mijn werkgever is het al geregeld helemaal ;) Die heeft liever dat het vandaag in gaat dan morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 11:40

Ik zie nergens info terug rond een startdatum of iets dergelijks ? Het klinkt wel zeer interessant namelijk ! Ik ga morgen eens bellen met die tent. Wel aan de dure kant, maar als dat terugkomt door goede kwaliteit is het niet zo'n probleem.

Vergoed je werkgever dit helemaal ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1