geen verbinding door niet verkrijgen IP adres (DHCP-router)

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimmyT
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11-2025
Beste Tweakers collega's,

Bij deze een algemeen (irritant) probleem waar ik nog steeds geen antwoord op kan vinden. Niet alleen ik heb dit probleem maar ook 3 kennissen van mij. Zij moeten ook alle 3 precies hetzelfde doen... Dit is het probleem:

1 Downloaden met Azureus (gaat supersnel...)
2 Internetverbinding valt plotseling helemaal weg. Niets werkt dan meer ook geen internet
3 Haalt de (wireless)router effe van de stroom af.
4 Melding in xp geen netwerk beschikbaar.. (DOH!)
5 Na ff gewacht te hebben zetten we weer stroom op de router.
6 XP ziet dat er een verbinding is en gaat een ip adres verkrijgen.(zie je bij netwerkverbinding)
7 XP krijgt een ipadres (het zelfde ip adres als voorheen)
8 Internet werkt weer en je kan weer volop downloaden...
9 Na verloop van tijd (10 min. 5 dagen) gebeurd hetzelfde als hier boven
10 stappen 1 t/m 8 herhalen en het werkt weer....

Rara wat is dit. Ik heb het idee dat dit probleem gigantisch vaak voorkomt, zie ook de forums.
Zowel bij mij als bij mijn vrienden staat in het windows logboek (dhcp lease verlopen, blablabla)

Nu weten wij zeker dat:

1 Firewalls niet het probleem zijn
3 DHCP staat ingeschakeld!
4 het gebeurd alleen als we flink aan het downloaden zijn.
5 en volgens mij heeft dit niets met updates ofzo te maken...Het zit hem in de lease daar ben ik haast zeker van...

Kortom waarom krijgt XP geen nieuw ipadres tijdens het downloaden? Je ip adres krijg je als je de computer opstart.Knijpt misschien de download de lijn dicht? Oke, maar nadat je de router van de stroom hebt gehaald werkt het weer. Maar niemand weet voor hoelang. Soms 10 minuten soms dagen. Maar uiteindelijk gebeurd weer hetzelfde. En weer de melding in het logboek over problemen met de DHCP lease. DHCP staat wel aan want mijn laptop wireless werkt wel gewoon en de DHCP geeft ook ipadressen uit...

Static ipadres invullen? Moet dat op de pc en de router? Dat zou kunnen maar ook dat zorgt er niet voor dat er geen nieuwe DHCP request komen...

Wie o wie helpt véél mensen van dit probleem af...

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

welke provider?
thnx voor de info alvast

• TimmyT
één keer raden....: Chello

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hoe weet je dat veel mensen dit probleem hebben? Search gebruikt?

Geef even wat meer info: internetverbinding OK, merk router etc.

Meestal komt een dergelijk probleem doordat je router niet om kan gaan met het aantal verbindingen dat Azureus maakt.

ZOECKT ende... (zie bijv. p2p vriendelijke router gezocht)

[ Voor 21% gewijzigd door pinockio op 21-11-2005 14:59 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 08:55
Is dit niet zo'n probleem dat de router de hoeveelheid connecties niet aan kan waardoor deze zich automatisch reboot.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 21:56

Beercase

So soft!

Idd komt door de interne firewall van de modem of router. Aantal verbindingen lager zetten in Azureus!
Of firewall uit zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Beercase op 21-11-2005 15:00 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

• TimmyT
Netwerk chello, abonnement chello classic
Modems verschillend. (een vriend heeft zo'n kleine ovale, ik een kleine platte (volgens mij thomson)
Regio: Helmond

Maar ook al kan de router al die snelle connecties van azureus niet aan, wat heeft dat dan te maken met het krijgen van een nieuw ipadres of de DHCP??
Ik vermoed zelfs dat het geen xxxx met de soort modem te maken heeft. De problemen zijn zo identiek....

• kroegtijger
  • Laatst online: 23-04 13:55
Klinkt bekend... heb hier ongeveer hetzelfde zien gebeuren (weliswaar niet met internet, maar binnen het lan) Bleek snelheidsinstelling te zijn.
Als je switch op auto/auto staat en je nic op bijv. 100/full werkt het maar op 100/half... verder krijg je inderdaad onvoorspelbare storingen.
Kijk even bij de snelheids-instellingen en zet deze alle2 hetzelfde (dus allemaal op auto, of allemaal op een vaste snelheid/duplex-setting)

iRacing Profiel

• TimmyT
TheJackal schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:58:
Is dit niet zo'n probleem dat de router de hoeveelheid connecties niet aan kan waardoor deze zich automatisch reboot.
Nee dat lijkt mij niet want als de router reboot dan gaat XP weer vragen om een ipadres als de router weer online is... En als Azureus dan aanstaat komt het vanzelf weer goed... Of niet... ;)

Verwijderd

Probeer anders eens zelf je ipadres te vernieuwen:

start => uitvoeren => cmd =>ipconfig /release ff w88 dan ipconfig /renew

Misschien dat dit iets helpt ...

• TimmyT
kroegtijger schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:02:
Klinkt bekend... heb hier ongeveer hetzelfde zien gebeuren (weliswaar niet met internet, maar binnen het lan) Bleek snelheidsinstelling te zijn.
Als je switch op auto/auto staat en je nic op bijv. 100/full werkt het maar op 100/half... verder krijg je inderdaad onvoorspelbare storingen.
Kijk even bij de snelheids-instellingen en zet deze alle2 hetzelfde (dus allemaal op auto, of allemaal op een vaste snelheid/duplex-setting)
Oké (ik zal dit proberen) maar dan nog zie ik in je antwoord (helaas) geen argumenten waarom de dhcp server geen ip adres kan uitgeven en waarom het weer wel werkt als je de router even van de stroom afhaalt en er weer op zet. Dan werkt het weer voor wie weet hoelang... Dan ook ongeacht de snelheid die ingesteld is...

• TimmyT
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:08:
Probeer anders eens zelf je ipadres te vernieuwen:

start => uitvoeren => cmd =>ipconfig /release ff w88 dan ipconfig /renew

Misschien dat dit iets helpt ...
Nope helaas, dat is ook niet de oplossing denk ik... vooral niet als de computer snachts staat te downloaden en je om 03.51.23 ff handmatig een ipadres moet vernieuwen.. :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-Het ligt toch niet aan xp (er staat in je eventlog niks of tcp securoity limit?) ?
-Statisch ip adres lost het dhcp probleem wellicht op. (of in je router de lease verlengen en/of oneindig maken?)
-Elke router kun je overbelasten. sommige routers wat sneller als anderen. flink p2p verkeer helpt daarbij. aantal nieuwe connecities/sec knijpen helpt. Soms help een firmware upgrade.

Verder is me niet duielijk of dat je WAN wegvalt, je dhcp of heel je router. :? gebeurt het ook bij wired netwerk?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Haha nee oke maar ik dacht misschien houd hij je " ouwe " ipadres wel vast op de een of andere manier ofzo :)

• TimmyT
leuk_he schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:14:
-Het ligt toch niet aan xp (er staat in je eventlog niks of tcp securoity limit?) ?
-Statisch ip adres lost het dhcp probleem wellicht op. (of in je router de lease verlengen en/of oneindig maken?)
-Elke router kun je overbelasten. sommige routers wat sneller als anderen. flink p2p verkeer helpt daarbij. aantal nieuwe connecities/sec knijpen helpt. Soms help een firmware upgrade.

Verder is me niet duielijk of dat je WAN wegvalt, je dhcp of heel je router. :? gebeurt het ook bij wired netwerk?
Ik download alleen maar via wired netwerk...
Alle internetverbindingen vallen weg. Heel de router of DHCP is niet te controleren omdat ik ook niet meer in de webpagina vd router kom... De lampjes blijven wel branden maar er wordt niets gedownload.

[ Voor 3% gewijzigd door TimmyT op 21-11-2005 15:21 ]

• MagnetiO
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik denk niet dat het aan de DHCP server ligt

Als je denkt van wel config je je pc op een static ip

• TimmyT
MagnetiO schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:21:
Ik denk niet dat het aan de DHCP server ligt

Als je denkt van wel config je je pc op een static ip
Ik weet niet waar het aan ligt, de DHCP is ook goed want nadat de router weer stroom heeft krijgt de computer weer hetzelfde ipadres... Ook bij het opstarten van de computer...
Maar die static ip adres zal ik vanavond eens proberen... Maar ik heb het gevoel dat het dat ook niet helemaal is... Het zal misschien wel iets helpen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TimmyT schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:20:
[...]

Ik download alleen maar via wired netwerk...
Alle internetverbindingen vallen weg. Heel de router of DHCP is niet te controleren omdat ik ook niet meer in de webpagina vd router kom... De lampjes blijven wel branden maar er wordt niets gedownload.
hmm, lees nu pas de vraag van statisch ip adres. Gewoon toewijzen in de pc zoals het nu staat ingesteld. Dan verstuurd je pc geen dhcp request aan de router en zal de router dus geen request-reply terug geven. (ip adres, gateway & dns instellen dus)

Probleem is denk ik dat de router overbelast is. dus zonder dhcp zal het niet echt opgelost zijn, maar aangezien je zelf nogal van dhcp overtuigd bent dus gewoon statisch instellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• kroegtijger
  • Laatst online: 23-04 13:55
TimmyT schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:08:
[...]

Oké (ik zal dit proberen) maar dan nog zie ik in je antwoord (helaas) geen argumenten waarom de dhcp server geen ip adres kan uitgeven en waarom het weer wel werkt als je de router even van de stroom afhaalt en er weer op zet. Dan werkt het weer voor wie weet hoelang... Dan ook ongeacht de snelheid die ingesteld is...
tsja, daar heb ik ook geen idee van.... je verliest in ieder geval je connectie op dat moment... geeft vaak heel rare en overklaarbare storingen.. mogelijk dat dit de oplossing dan is, maar is in ieder geval altijd even nuttig om te controleren.

iRacing Profiel

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Stapjes om te proberen:
Kijk tijdens uitval naar je ARP tabel
Waarschijnlijk iets als:
xxx.xxx.xxx.xxx - 00-00-00-00-00-00 - Ongeldig

Doe dan stap 1 tot 8 van je TS.

Opnieuw ARP uitlezen

En via de Dosprompt:
ARP -S xxx.xxx.xxx.xxx yy-yy-yy-yy-yy-yy

waarbij xxx.xxx.xxx.xxx het IP van je gateway is, en yy-yy-yy-yy-yy-yy het Mac van de gateway.

Dit is namelijk een neveneffect van EuroDocsys waar bij Thompson geen rekening mee gehouden is. Zo kan je in een halve seconde 8mbit downen, maar om dat op te heffen heb je de andere halve seconde 0mbit, zodat je weer gemiddeld op 4 uitkomt

[ Voor 27% gewijzigd door Pannenkoekkie op 21-11-2005 16:05 ]

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Gebruik je zelfgepatchde kabels ?

Ik heb het zelfde probleem gehad , bij mij was het zo dat door het hele huis de kabels anders gepatcht waren :z toen ik alle kabels op de zelfde volgorde ( lees oranje wit oranje enz aan de linker kant had gedaan ) was het probleem voorbij..

• TimmyT
leuk_he schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:45:
[...]

hmm, lees nu pas de vraag van statisch ip adres. Gewoon toewijzen in de pc zoals het nu staat ingesteld. Dan verstuurd je pc geen dhcp request aan de router en zal de router dus geen request-reply terug geven. (ip adres, gateway & dns instellen dus)

Probleem is denk ik dat de router overbelast is. dus zonder dhcp zal het niet echt opgelost zijn, maar aangezien je zelf nogal van dhcp overtuigd bent dus gewoon statisch instellen.
Ja, oke dit ga ik straks zeker proberen. Toch nog wel de vraag; hoe wordt die router overbelast?

Zijn het de aantal Azureus connecties die router belasten (800 stuks waarvan 150 actief uploaden ofzo) of komt de overbelasting door de data die door de poort komt(256Kb)... Want 800 connecties wil niet zeggen 800 uploaders....

• TimmyT
Zanniebal schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:54:
Gebruik je zelfgepatchde kabels ?

Ik heb het zelfde probleem gehad , bij mij was het zo dat door het hele huis de kabels anders gepatcht waren :z toen ik alle kabels op de zelfde volgorde ( lees oranje wit oranje enz aan de linker kant had gedaan ) was het probleem voorbij..
Nope, helaas... oh, en het probleem is dus niet alleen bij mij he... Er zijn nog 2 personen meer die dit zelfde probleem hebben en hetzelfd als oplossing gebruiken....

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TimmyT schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:56:
[...]

Ja, oke dit ga ik straks zeker proberen. Toch nog wel de vraag; hoe wordt die router overbelast?

Zijn het de aantal Azureus connecties die router belasten (800 stuks waarvan 150 actief uploaden ofzo) of komt de overbelasting door de data die door de poort komt(256Kb)... Want 800 connecties wil niet zeggen 800 uploaders....
Allebie, echter aantal connecties geeft de cpu meer overhead dan de snelheid. Je zou dan kunnen proberebn het aantal actieve connecties (en alle udp meuk?) terug te schroeven.

• TimmyT
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:50:
Stapjes om te proberen:
Kijk tijdens uitval naar je ARP tabel
Waarschijnlijk iets als:
xxx.xxx.xxx.xxx - 00-00-00-00-00-00 - Ongeldig

Doe dan stap 1 tot 8 van je TS.

Opnieuw ARP uitlezen

En via de Dosprompt:
ARP -A xxx.xxx.xxx.xxx yy-yy-yy-yy-yy-yy

waarbij xxx.xxx.xxx.xxx het IP van je gateway is, en yy-yy-yy-yy-yy-yy het Mac van de gateway.

Dit is namelijk een neveneffect van EuroDocsys waar bij Thompson geen rekening mee gehouden is. Zo kan je in een halve seconde 8mbit downen, maar om dat op te heffen heb je de andere halve seconde 0mbit, zodat je weer gemiddeld op 4 uitkomt
cool.. waar vind ik die arp tabel 8)7

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

start -> Uitvoeren -> CMD
Dan achter "C:\Documents and Settings\%Current User%>" ARP -A

[ Voor 17% gewijzigd door Pannenkoekkie op 21-11-2005 16:05 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Nogal logisch dat je geen ip krijgt als de router is vast gelopen..
Dit is gewoon een gevalletje van een overbelaste router.

Oftewel in Azureus het aantal connecties flink omlaag schroeven.
Testen.. Blijft het werken... connecties iets omhoog zetten.
Testen...Blijft het werken... connecties iets omhoog zetten.
enz.. enz..

edit: spuitelf :P

[ Voor 4% gewijzigd door job op 21-11-2005 16:06 ]

• TimmyT
job schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:05:
Nogal logisch dat je geen ip krijgt als de router is vast gelopen..
Dit is gewoon een gevalletje van een overbelaste router.

Oftewel in Azureus het aantal connecties flink omlaag schroeven.
Testen.. Blijft het werken... connecties iets omhoog zetten.
Testen...Blijft het werken... connecties iets omhoog zetten.
enz.. enz..

edit: spuitelf :P
Oke dat zal ik eens proberen... Kan ik dan wel alleen connecties maken als de verbindingsnelheid hoger is as x want wie zegt niet dat ik dadelijk 200 connecties heb met een uploadsnelheid van 15 Kb p/s...

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Pannenkoekkie schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:05:
start -> Uitvoeren -> CMD
Dan achter "C:\Documents and Settings\%Current User%>" ARP -A
Er is sprake van een router, dus zou je dit niet op de router moeten doen? :?

• TimmyT
oké, hier zijn we weer. Gisteren het alles uitgeprobeerd. Connecties zijn bijgesteld naar beneden. Maximum connecties globaal 500. Nat & Firewall test geeft oke aan.

In het overzicht van azureus zie ik dat de uploaders(connecties?) zeker niet te hoog zijn 43(69) en 1 keer 15. De snelheid daarintegen wel. 375 kB/ps. Dat wil ik graag zo houden.... :P

Daarnaast zie ik nu datde netwerkkaart o.b.v mac adres telkens het zelfde ipadres krijgt toegewezen.

En toch is hij weer 3 keer uitgevallen... Stroom eraf, stroom erop en het werkt weer...Ik kan me voorstellen dat de router inderdaad overloopt maar moet ik dan mijn downloadsnelheid omlaag gaan brengen of een andere router kopen? :? Dat lijkt mij ook niet de oplossing te zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door TimmyT op 22-11-2005 13:40 ]

Verwijderd

49 uploaders betekent niet dat je 49 verbindingen open heb staan. Azureus probeert voortdurend nieuwe verbindingen op te bouwen. Probeer 250 max connections eens?

• TimmyT
update...

Ik heb net mijn hele router gereset (nieuw macadres gegeven, nou ja van mijn nieuwe nic dan) en de modem laten resetten. En verder de udp en tcp\ip poorten op nieuw open gezet in de router. bv 6688. Plus dat ik de computer weer een IP adres laat geven door de DHCP server van de router.
De nic vd computer staat nu overigens op halfduplex 10.

Plus dat ik de connecties nu naar 250 heb gezet..

Dus dit is nu even afwachten maar mijn snelheid is er nog steeds 376 kB/s

Wat zal het wezen...

Verwijderd

halfduplex 10 had niet gehoeven hoor, 100 full zou prima moeten werken

• TimmyT
Nee, dat klopt alleen met het aanpassen van het mac adres (ivm chello) kon dat blijkbaar niet over 100mb full duplex...

Maar goed. Alles is schoon en staat goed ingesteld. Geen firewall en alle poorten staan open... En je raad het al. Weer vallen alle verbindingen uit...

Het ging weer als een speer. 280 kB/s en een half uur later staat alles op 0 inclusief upload en het benaderen van websites... Ik kon nu wel de router via de website benaderen....

Het mooie van alles is: De lease was niet eens verlopen!

Als ik nu het ip adres vernieuw dan staat er bij details (van netwerkverbindin) lease loopt de volgende dag zelfde tijd...

En toch valt de verbinding weg. Doe ik dan ipconfig /renew dan krijg ik de melding DHCP server niet bereikbaar.... (DOH!)

Het ligt dus volgens mij echt aan de router die overloaded is... een asus wlg 500. Maar die moeten vrij goed zijn.... Moet ik dan met minder snelheid gaan download??

En wat zijn eventueel goede alternatieve routers met wireless functie?

• TimmyT
Toch maar weer op de site van asus gekeken en waarempel ik zie dit:

When using P2P software, WL-500g WAN port will hang.

The firmware 1.9.3.6 increase NAT max connection from 512 to 4096 and therefore WAN port will hang. http://taiwan.asus.com.tw...lName=WL-500g&Type=Latest

Alleen nu kan ik die site niet openen!! Maar de omschrijving lijkt inderdaad op wat ik al eerder zei. Dat een poort (patch) gaat hangen... Alleen nu haal in increase en decrease door elkaar... wat is wat...

http://support.asus.com/f...4BFC1EE2D&SLanguage=en-us

Verwijderd

probeer eerst eens een dagje ZONDER azureus of andere filesharing meuk te internetten en kijk of het blijft werken. Zo ja, dan kun je beter een router kopen die meer verbindingen aankan. Daar zijn, GOT kennende, genoeg topics over.

• TimmyT
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 09:45:
probeer eerst eens een dagje ZONDER azureus of andere filesharing meuk te internetten en kijk of het blijft werken. Zo ja, dan kun je beter een router kopen die meer verbindingen aankan. Daar zijn, GOT kennende, genoeg topics over.
Tja, gewoon internetten kan inderdaad wel... gamen bijvoorbeeld... Parde problem... Dus het heeft inderdaad met die wanpoort te maken denk ik... Ik zal de update proberen en anders komt er denk in wel een nieuwe wireless router...

• TimmyT
Update 2:

Ik heb de firmware geupdated en daarmee veranderde wel een hoop... Ik had nu zelfs een optie in het menu van Bandwith management.... Dus het komt in de richting... Nu heb ik nieuwe downloads gestart rond 18.30 gisterenavond. En vanmorgen had ik 15 gb binnen _/-\o_ Joepie!!!!

Maar nu ben ik naar een website gegaan om mijn downloads te kunnen volgen en wat blijkt. Ik krijg 0 downloads te zien... Volgens mij is dus de router weer vast gelopen of mijn huis is afgefikt...

Maar dat vind ik wel raar want ik heb de hele nacht met plus minus 400kB/s kunnen downloaden... Rara... Ik ben benieuwd als ik thuis kom.. Ik ga direct kijken wat er loss ist....
Pagina: 1