Ik heb dit zelf meegemaakt....
Je hebt de plicht, indien je werkeloos raakt, of dreigt te raken, om maximaal op 3 uur reisafstand te solliciteren.
Een retourtje Gronigen b.v. kost al gauw zo'n 40 euro.
Je uitkering, als je genoeg hebt gewerkt, is voor iemand die rond de 1500 euro verdiend, nog zo'n 700 euro. (oke, eerste 6 maanden (tot 35 jaar?) is 70%, daarna krijg je 70% van 70%)
Dit is overigens alleen als je niet verwijtbaar werkeloos bent geworden......
Het verbruik van de telefoon, het schrijven van brieven, het kost allemaal...euries
Werkgevers zijn ook niet verplicht om reiskosten e.d. te vergoeden.
Stel je vaste lasten op 600 euro per maand....en dan alle andere zaken er bij, dan kom je uit, in een voordelig geval van ongeveer 8 a 900 euro per maand.
Maar dat heb je niet. Dus nadat je na 2 maanden wachten eindelijk je geld krijgt, sta je giga rood, heb je meer uitgegeven als er binnenkomt...
En natuurlijk, zorg je dat je netjes overkomt, er verzorgd uitziet, je beste pak...etc.
Maar momenteel, zoals b.v. bij mij, zijn er wel vele anderen beschikbaar....zeker jongere mensen zijn nog kneedbaar....En als je geld echt op is, je kunt nergens lenen, hoe ga je in godsnaam die kosten voorschieten ? (dat kun je niet, bedrijf schiet het niet voor, dus ben je werkeloos door je eigen schuld, en wordt je gekort op de ww..(gevolg : nog minder ruimte....om een baan te vinden die bij je past.)
En toch is dat iets, dat knaagt....en echt niet alleen bij mij.
Veel oudere it-ers, ook met bergen ervaring (praktijk en theorie) mogen nu alles inleveren wat ze hebben opgebouwd (salaris, auto, telefoon, laptop, etc) om concurerend bezig te zijn en te blijven.
Zelf ben ik nu, na 12 jaar werken, al bij mijn 4de werkgever gekomen (1 x 6 jaar, 1x 3 jaar, en nog wat omzwervingen.)
Ik heb nu ook weer werk gelukkig, maar god, wat is het allemaal moeilijk gegaan...salarissen staan niet meer in verhouding...een Roteb Medewerker verdient overigens meer als gemiddelde IT-er. (maar deze heeft zeker veel minder stress en spanning in het leven.)
Is wel een leuke plek, alleen zijn er van die dingen dat ik denk.....hoe kan dit in godsnaam blijven draaien.... (mensen die alles laten liggen totdat alleen jij het oppakt, mensen die vergeten te communiceren.....en al helemaal geen inwerkperiod(e of enige vorm van documentatie....heel fijn....NOT)
Sterker, op dit moment lijkt het gewoon, alsof je wordt leeggezogen...en aan het einde van de rit, hebben ze je meestal niet meer nodig (bedrijfjes tot 25 man...zeg maar.)
Nu ook, doe het gehele beheer van pak um beet 45 bedrijven. Heb in de eerste proefmaand, al zeker 8000 euro gedraaid, en dingen verkocht, etc.(via via in kunnen zien....niet eens een bonus:-(( )
]
Kreeg ik uiteindelijk maar 1350.....alle andere zaken, zoals lunchvergoeding (wat ik altijd heb gehad, standaard..) zat er niet bij.
Zeker als je dan ook nog een lease bak hebt, waar je belasting over moet betalen, dan zijn dit soort salarissen aan de erg lage kant. En tja ik had het voorstel van 1500 netto, maar dat konden ze niet betalen (?!)
En hoe ga je zelf je MSCE betalen? Ik ben 31, en eigenlijk al wat ouder dan gemiddelde nieuwe, startende MCSE-er; Kortom, ik heb pech, ik moet het maar doen met de kennis die ik heb, of die ik eventueel uit mijn eigen gekochte boeken haall (vroeger werd dit meestal wel vergoed.)
Om nog maar te zwijgen over de nette pakken die je moet aanschaffen, als je zakelijk bezig bent,
Niet te betalen dus..(of iedere dag, 6 maanden lang het zelfde pak..........zal lekker ruiken.)
Zoals we dus merken, is het voor velen onder ons, stikken of verdrinken.
Je accepteert het, want geen inkomen is gewoon geen leven. Maar werken voor net 500 euro meer (want als je meer vraagt als 1500 euro, als systeem/netwerkbeheerder, dan is er wel degelijk een kans dat men je afwijst, omdat je te duur bent. (kwaliteit mag tegenwoordig nix kosten.)
Jammer maar waar (enkele daargelaten natuurlijk.)
Misschien neemt dadelijk iedere detacheerder, uitendbureau of werkgever alleen nog maar stagaires in dienst, omdat deze zo lekker goedkoop zijn (en geloof me, servers installeren leer je ook al opschool....dus dat is makkelijk.)
Maar kloppen doet het niet. (stagaires zijn er om dingen te leren/doen, niet om als volledige kracht te worden ingezet.)
Nederland is mijn inziens een beetje gek aan het worden...
Maar je kunt er (alleen) toch niets aan doen...........
Succes voor allen...
DaWizz