Declaratie reiskosten bij sollicitatiegesprek

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In hoeverre is het normaal dat je je reiskosten declareert wanneer je bij een bedrijf langs komt voor een sollicitatiegesprek. Geldt dit ook voor detacheringsbureau's en in hoeverre is het nog mogelijk om zoiets achteraf te vragen?

Ik ging er van uit dat de sollicitant dit zelf voor zijn rekening moest nemen. Maar nu zijn mij verhalen ter ore gekomen die het tegenovergestelde menen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Ligt een beetje aan de bedrijfs policy? Als ze het aanbieden, maar erom vragen is IMHO 'not-done'

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn inderdaad bedrijven die de kosten van het reizen vergoeden, maar persoonlijk zou ik er niet over beginnen als het bedrijf het niet zelf aanbiedt. Het zou bij mij in ieder geval niet echt positief overkomen als een sollicitant zou vragen om een reiskostenvergoeding.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij gaat dit meer vanuit het bedrijf dat jou uitnodigt om langs te komen voor een gesprek en is het niet gebruikelijk dat je dit zelf gaat declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 22-06 17:57

Dido

heforshe

Ik heb eigenlijk altijd mijn reiskosten vergoed gekregen, en mijn wederhelft ook. Als het bedrijf het zelf niet aankaartte was een simpele vraag genoeg om een formulier in de handen geduwd te krijgen (1x zelfs gewoon cash geld :P )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het getuigd wel van enig lef als je dat durft aan te kaarten tijdens het gesprek. Je dient namelijk oprechte interesse te hebben maar ook geen Gekke Henkie stijl. De bedrijven zullen het niet erg vinden en je laat ook zien enige vraag te hebben naar dat soort dingen.

En ja, soms is het noodzakelijk, je kan blijven reizen maar indien je gesprekken zo per stuk 30 euro kosten kan je na een stuk of 10 je weekloon zien verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158201

Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:09:
Ik heb eigenlijk altijd mijn reiskosten vergoed gekregen, en mijn wederhelft ook. Als het bedrijf het zelf niet aankaartte was een simpele vraag genoeg om een formulier in de handen geduwd te krijgen (1x zelfs gewoon cash geld :P )
Je hebt zeker gezegd dat je moderator van tweakers.net was :+

Maar ff on-topic, ik vraag het niet en ik durf dat ook niet te vragen, ik wil liever de baan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

P_de_B schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:08:
Het zou bij mij in ieder geval niet echt positief overkomen als een sollicitant zou vragen om een reiskostenvergoeding.
Ik zie niet in waarom dat negatief zou zijn, eigenlijk. Je hebt als bedrijf iets nodig. Iemand die de moeite neemt jou datgene aan te bieden dat je zoekt mag je best zijn reiskosten vergoeden.

Let wel: als de sollicitant geld wil voor de twee strippen die hij gebruikt heeft om naar de andere kant van de stad te komen, is het iets anders dan iemand die een treinkaartje a 30 euro declareert.
Anoniem: 158201 schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:12:
Je hebt zeker gezegd dat je moderator van tweakers.net was :+
Laatste keer dat ik solliciteerde was ik dat nog niet, maar of het zou helpen? :+
Maar ff on-topic, ik vraag het niet en ik durf dat ook niet te vragen, ik wil liever de baan :+
Tsja... je kunt naar een sollicitatiegesprek gaan met het idee dat het bedrijf jou wat aanbiedt (en jij dus de vragende partij bent) of met het idee dat het bedrijf iemand nodig heeft en dat jij ze een fantastische oplossing biedt.
Een subtiel (?) verschil in instelling, drie keer raden hoe je meer zelfverzekerd overkomt ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Dido op 21-11-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik zou er niet over beginnen tenzij de reiskosten meer dan zo'n 200 euro zouden bedragen.
Je gaat toch alleen solliciteren als je serieuze interesse hebt.
Door het over zoiets triviaals als die paar centen te hebben haal je het niveau van het hele gespek omlaag.
Daarnaast is de verloren tijd vaak meer waard dan de reiskosten.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou het niet doen.

Om de simpele reden dat het beter overkomt naar de werkgever toe.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:12:
[...]

Ik zie niet in waarom dat negatief zou zijn, eigenlijk. Je hebt als bedrijf iets nodig. Iemand die de moeite neemt jou datgene aan te bieden dat je zoekt mag je best zijn reiskosten vergoeden.

Let wel: als de sollicitant geld wil voor de twee strippen die hij gebruikt heeft om naar de andere kant van de stad te komen, is het iets anders dan iemand die een treinkaartje a 30 euro declareert.
Simpel, je mag er wel iets voor over hebben om bij een bedrijf aan het werk te gaan. Zie het voor mijn part als investeren in je toekomst. We hebben een tijdje terug een sollicitant gehad die op dat moment in Schotland aan het werk was, die heeft netjes z'n reiskosten vergoed gehad maar iemand die in Nederland woont kan wat mij betreft gewoon z'n reiskosten zelf betalen.

Maar ongeacht wat ik er van denk, je loopt als je erom vraagt natuurlijk altijd een risico. Ik denk dat je er meer mee kunt verliezen dan winnen dus ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

P_de_B schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:20:
Simpel, je mag er wel iets voor over hebben om bij een bedrijf aan het werk te gaan. Zie het voor mijn part als investeren in je toekomst.
Simpel, je mag er wel iets voor over hebben om goede werknemers te vinden. Zie het voor mijn part als investeren in je bedrijf.
We hebben een tijdje terug een sollicitant gehad die op dat moment in Schotland aan het werk was, die heeft netjes z'n reiskosten vergoed gehad maar iemand die in Nederland woont kan wat mij betreft gewoon z'n reiskosten zelf betalen.
Dus als je geld verliest door een onvervulde vacature verdom je het om iemand die je uit de brand kan helpen zijn treinkaartje te vergoeden?
Ik zou dan blijven zitten waar ik zat; als mijn toekomstige werkgever al moeilijk doet over een treinkaartje, weet ik niet of ik kan vertrouwen dat andere onkosten vergoed worden als ik er eenmaal werk.
Maar ongeacht wat ik er van denk, je loopt als je erom vraagt natuurlijk altijd een risico. Ik denk dat je er meer mee kunt verliezen dan winnen dus ik zou het niet doen.
Tsja, als je de werkgever ziet als de goedheid zelve die uit edelmoedigheid het plebs de fantastische kans geeft voor hem te werken wel.
Als de de werknemer ziet als degene die een dienst aanbiedt waar de werkgever maar al te graag gebruik van maakt, dan kun je je afvragen wie er verlies lijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:12:
[...]

[...]

Laatste keer dat ik solliciteerde was ik dat nog niet, maar of het zou helpen? :+

[...]

Tsja... je kunt naar een sollicitatiegesprek gaan met het idee dat het bedrijf jou wat aanbiedt (en jij dus de vragende partij bent) of met het idee dat het bedrijf iemand nodig heeft en dat jij ze een fantastische oplossing biedt.
Een subtiel (?) verschil in instelling, drie keer raden hoe je meer zelfverzekerd overkomt ;)
toon volledige bericht
Ik kom liever over als mezelf :P kom ik niet voor verrassingen te staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:55:
[...]

Simpel, je mag er wel iets voor over hebben om goede werknemers te vinden. Zie het voor mijn part als investeren in je bedrijf.
Prima, daar zit zeker wat in,, maar de vraag van TS was niet of het zou horen als werkgever maar of je er naar kunt vragen. Ik blijf er bij dat je beter niet kunt vragen als er niets geboden is omdat je altijd het risico loopt dat mensen er zo zwart wit over denken als ik probeer aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Maar ja, wat is het risico als je een baan misloopt bij een werkgever die je bekrompen vindt omdat ie zo reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 15:00:
Maar ja, wat is het risico als je een baan misloopt bij een werkgever die je bekrompen vindt omdat ie zo reageert?
Nu projecteer jij het beleid voor het vergoeden van reiskosten op het algemene personeelsbeleid. Dat is niet altijd terecht denk ik. Mijn werkgever vergoedt geen reiskosten maar voor zijn personeel is het bedrijf meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:13

Dielie

*BURP!*

Geen wet van Meden en Perzen, zo lijkt me.

Het hangt af van een heleboel factoren af: branche, bedrijfsgrootte, bedrijfscultuur, functieniveau, noem maar op. En als het je niet aangeboden wordt en je vraagt ernaar, dan kan dat goed en minder goed vallen, afhankelijk van de selecteur (zijn/haar karakter, het weer, of hij/zij in de file heeft gestaan >:) , etc.).

Ik zou er persoonlijk nooit om vragen, en er wel gebruik van maken als het werd aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online
Ik durf er ook niet om te vragen, zeker niet als ik zelf op een vacature reageer. Maar wanneer een bedrijf contact met mij opneemt om mij uit te nodigen voor een gesprek, begin ik steeds meer te neigen om mijn reiskosten terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 12:54

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb zelf bij een aantal sollicitaties netjes een reiskostenvergoeding gekregen maar bij minstens net zo veel is het niet eens ter sprake gekomen.

Ik ben er zelf ook niet over begonnen. Misschien heb je er wel recht op en kijken ze er helemaal niet vreemd van op als je er om vraagt maar ik voel me er toch niet prettig bij om daar over te beginnen. Ik ben toch bang dat ze je dan als inhalig gaan zien en als iemand die niks voor een baan over heeft. Misschien onterecht maar dat is het gevoel wat ik erbij heb. Aan de andere kant getuigt het ook wel weer van assertiviteit dus misschien kan het ook wel in je voordeel werken :P

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, je kunt het denk ik vrij makkelijk oplossen (zeker als je met iemand van PZ om de tafel zit). Als het gesprek bijna afgelopen is, terloops vragen:
"Gekke vraag misschien, maar weet u misschien hoe dat zit? Niet dat ik het nu toe zou willen passen, maar ik hoorde laatst iets over bedrijven die sollicitanten hun reiskosten voor de sollicitatieprocedure lieten declareren. hebt u daar ooit van gehoord?"

Is dus imho gewoon een belangstellende collegiale vraag; je zit met een mogelijk toekomstige collega om de tafel die je om een stukje vakkennis vraagt. Zal het bedrijf denk ik eerder als positief ervaren ("die jongen / meid denkt breed") dan negatief. En dan merk je vanzelf wel aan hun reactie hoe ze staan ten opzichte van iets dergelijks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Wat is de hoogte van die reiskosten?

'Vroegah', toen ik nog geen auto had, heb ik nooit om reiskosten gevraagd ; maar dat kan komen omdat ik slechts een keer met het OV naar een sollicitatie ben geweest (de eerste was meteen raak ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 21-11-2005 23:01 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Eagle schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:58:
Tsja, je kunt het denk ik vrij makkelijk oplossen (zeker als je met iemand van PZ om de tafel zit). Als het gesprek bijna afgelopen is, terloops vragen:
"Gekke vraag misschien, maar weet u misschien hoe dat zit? Niet dat ik het nu toe zou willen passen, maar ik hoorde laatst iets over bedrijven die sollicitanten hun reiskosten voor de sollicitatieprocedure lieten declareren. hebt u daar ooit van gehoord?"

Is dus imho gewoon een belangstellende collegiale vraag; je zit met een mogelijk toekomstige collega om de tafel die je om een stukje vakkennis vraagt. Zal het bedrijf denk ik eerder als positief ervaren ("die jongen / meid denkt breed") dan negatief. En dan merk je vanzelf wel aan hun reactie hoe ze staan ten opzichte van iets dergelijks :)
Denk je dat die persoon achterlijk is, vooral het zinnetje 'niet dat ik dat het nu wil toepassen' zorgt al voor argwaan, wat mensen tegen je in het harnas kan jagen...En hij denkt echt niet hij denkt breed, misschien hoop je dat maar als ze dit bij mij deden dan doorzie ik dat meteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

The_Eagle schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:58:
Als je het zo inkleed kom je wel erg onzeker over.

"Nog één vraag: is het misschien mogelijk mijn reiskosten te declareren?" lijkt me simpel genoeg, eigenlijk. Nee heb je, ja kun je krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 22-06 10:27
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met het soort functie waarvoor je solliciteert eigenlijk. Als machinebankwerker hoef je denk ik niet te rekenen op een vergoeding...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobertJ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:06:
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met het soort functie waarvoor je solliciteert eigenlijk. Als machinebankwerker hoef je denk ik niet te rekenen op een vergoeding...
Ligt eraan hoe graag ze je willen hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42

_Arthur

blub

Dido schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:55:
[...]

Ga jij dan het uurtarief betalen van de mensen met wie jij van het bedrijf praat tijdens deze sollicitatie? Aangezien jij graag jouw kosten vergoed wil zien worden, lijkt het mij meer dan reeel dat jij hun kosten vergoed.

Ergo: zie het als investering in jezelf ipv die 2 tientjes vergoeding te willen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:11:
Ga jij dan het uurtarief betalen van de mensen met wie jij van het bedrijf praat tijdens deze sollicitatie? Aangezien jij graag jouw kosten vergoed wil zien worden, lijkt het mij meer dan reeel dat jij hun kosten vergoed.

Ergo: zie het als investering in jezelf ipv die 2 tientjes vergoeding te willen krijgen.
Het bedrijf heeft een probleem, ik de oplossing. Waarom zou ik investeren in hun oplossing :?

Ik begrijp dat je het per se ergens als loonslaaf mogen werken voor velen als doel wordt gezien waar je in wilt investeren, maar ik noem dat geen investeren. Investeren is wat het bedrijf doet: die willen geld verdienen, ik kan ze daar als werknemer bij helpen, maar daar staat tegenover dat ze laten zien er ook wat voor over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 22-06 10:27
Ik zie je punt, maar ik weet ook dat de gros van de werkgevers zo ontzettend arrogant is, dat ze je toch niets zullen geven. Zo is de cultuur soms, in NL.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:11:
[...]

Dat uurtarief wordt toch wel betaald door het eigen bedrijf en is voor de belasting van de winst aftrekbaar en ook inzake de declaraties. Ik zie dus geen probleem omdat je het bedrijf ook nog eens helpt minder belasting over de winst te laten betalen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RobertJ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:22:
Ik zie je punt, maar ik weet ook dat de gros van de werkgevers zo ontzettend arrogant is, dat ze je toch niets zullen geven. Zo is de cultuur soms, in NL.
Vraag en aanbod :)
Een werkgever die aan mij wil verdienen mag zijn best doen me te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Ik zou er zelf niet over beginnen, tenzij je er toch niet gaat werken. Ik vind het een beetje inhalig overkomen evenals mensen die zichzelf alleen zien als "de oplossing" van een probleem dat een bedrijf heeft. Naast dat je natuurlijk een goede boterham wilt verdienen moet je het werk ook als een uitdaging zien.

Overigens heb ik ooit ergens gesolliciteerd en kwam het bedrijf er pas na 3(!) rondes en een assessment (totaal 10 uur gesprekken gehad) achter dat er geen juiste match tussen mij en hun was terwijl ik gedurende al die gesprekken heel duidelijk had aangegeven wat ik bij hun wilde gaan doen (was open sollicitatie). Toen werd ik dus best wel kwaad van al die verloren tijd en hebben ze naast mijn reiskosten ook een deel van mijn uren uitbetaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Declareren of niet? Dat ligt eraan. Toen ik moest solliciteren voor mijn huidige baan vroeg men me of ik even bij hun hoofdkantoor aan de Champs Elysées in Parijs langs kon komen. Sjah, de Champs Elysées zijn mooi, maar om ff een aller-retourtje TGV te dokken, nee dank je. Uiteindelijk bleek dat de DHR toevallig naar Nantes moest komen, en dat hebben ze toen gecombineerd met mijn sollicitatiegesprek alhier.

Dat is dus een gevalletje 400km per trein, maar als je bijvoorbeeld 50km met de auto komt, dan valt er weinig te declareren denk ik.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Alle kosten onder een tientje zou ik zelf nemen in ieder geval, maar indien je zo 150 euro reiskosten hebt is een declaratie niet meer dan normaal. Sterker nog, het bedrijf zou dat moeten aanbieden maar vaak vergeten ze dat. Indien je daarnaar vraagt realiseren ze zich dat ook wel.

Niet vergeten dat jij iig de moeite en tijd neemt om daar te praten maar ook de kosten maakt om erheen te gaan.
En ja, sommige bedrijven zijn erg rendabel... ik heb een gesprek in Groningen gehad dat mij 120 euro opleverde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dido schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:18:
[...]

Het bedrijf heeft een probleem, ik de oplossing. Waarom zou ik investeren in hun oplossing :?
Jij zoekt kennelijk werk en zij bieden je een kans om er te komen werken. Indien je op goed betaalde banen solliciteerd dan is die 50 of 100euro die je aan dit soort zaken 'kwijt' bent niet echt een issue lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:55:
[...]

Jij zoekt kennelijk werk en zij bieden je een kans om er te komen werken. Indien je op goed betaalde banen solliciteerd dan is die 50 of 100euro die je aan dit soort zaken 'kwijt' bent niet echt een issue lijkt me.
plus dat jij niet de enige sollicitant bent waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:34

Jimbolino

troep.com

Je kan vertellen waar je woont, en hoe lang je erover doet, en daarna vragen of het bedrijf aan reiskostenvergoeding doet. Lijkt me een normale vraag als je elke dag 100km moet rijden om op je werkplek te komen...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jimbolino schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:21:
Je kan vertellen waar je woont, en hoe lang je erover doet, en daarna vragen of het bedrijf aan reiskostenvergoeding doet. Lijkt me een normale vraag als je elke dag 100km moet rijden om op je werkplek te komen...
Pas als je aangenomen bent he...:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67663

Ik heb dit zelf meegemaakt....

Je hebt de plicht, indien je werkeloos raakt, of dreigt te raken, om maximaal op 3 uur reisafstand te solliciteren.

Een retourtje Gronigen b.v. kost al gauw zo'n 40 euro.

Je uitkering, als je genoeg hebt gewerkt, is voor iemand die rond de 1500 euro verdiend, nog zo'n 700 euro. (oke, eerste 6 maanden (tot 35 jaar?) is 70%, daarna krijg je 70% van 70%)
Dit is overigens alleen als je niet verwijtbaar werkeloos bent geworden......

Het verbruik van de telefoon, het schrijven van brieven, het kost allemaal...euries
Werkgevers zijn ook niet verplicht om reiskosten e.d. te vergoeden.

Stel je vaste lasten op 600 euro per maand....en dan alle andere zaken er bij, dan kom je uit, in een voordelig geval van ongeveer 8 a 900 euro per maand.

Maar dat heb je niet. Dus nadat je na 2 maanden wachten eindelijk je geld krijgt, sta je giga rood, heb je meer uitgegeven als er binnenkomt...

En natuurlijk, zorg je dat je netjes overkomt, er verzorgd uitziet, je beste pak...etc.
Maar momenteel, zoals b.v. bij mij, zijn er wel vele anderen beschikbaar....zeker jongere mensen zijn nog kneedbaar....En als je geld echt op is, je kunt nergens lenen, hoe ga je in godsnaam die kosten voorschieten ? (dat kun je niet, bedrijf schiet het niet voor, dus ben je werkeloos door je eigen schuld, en wordt je gekort op de ww..(gevolg : nog minder ruimte....om een baan te vinden die bij je past.)

En toch is dat iets, dat knaagt....en echt niet alleen bij mij.
Veel oudere it-ers, ook met bergen ervaring (praktijk en theorie) mogen nu alles inleveren wat ze hebben opgebouwd (salaris, auto, telefoon, laptop, etc) om concurerend bezig te zijn en te blijven.

Zelf ben ik nu, na 12 jaar werken, al bij mijn 4de werkgever gekomen (1 x 6 jaar, 1x 3 jaar, en nog wat omzwervingen.)

Ik heb nu ook weer werk gelukkig, maar god, wat is het allemaal moeilijk gegaan...salarissen staan niet meer in verhouding...een Roteb Medewerker verdient overigens meer als gemiddelde IT-er. (maar deze heeft zeker veel minder stress en spanning in het leven.)

Is wel een leuke plek, alleen zijn er van die dingen dat ik denk.....hoe kan dit in godsnaam blijven draaien.... (mensen die alles laten liggen totdat alleen jij het oppakt, mensen die vergeten te communiceren.....en al helemaal geen inwerkperiod(e of enige vorm van documentatie....heel fijn....NOT)
Sterker, op dit moment lijkt het gewoon, alsof je wordt leeggezogen...en aan het einde van de rit, hebben ze je meestal niet meer nodig (bedrijfjes tot 25 man...zeg maar.)

Nu ook, doe het gehele beheer van pak um beet 45 bedrijven. Heb in de eerste proefmaand, al zeker 8000 euro gedraaid, en dingen verkocht, etc.(via via in kunnen zien....niet eens een bonus:-(( )
]
Kreeg ik uiteindelijk maar 1350.....alle andere zaken, zoals lunchvergoeding (wat ik altijd heb gehad, standaard..) zat er niet bij.

Zeker als je dan ook nog een lease bak hebt, waar je belasting over moet betalen, dan zijn dit soort salarissen aan de erg lage kant. En tja ik had het voorstel van 1500 netto, maar dat konden ze niet betalen (?!)

En hoe ga je zelf je MSCE betalen? Ik ben 31, en eigenlijk al wat ouder dan gemiddelde nieuwe, startende MCSE-er; Kortom, ik heb pech, ik moet het maar doen met de kennis die ik heb, of die ik eventueel uit mijn eigen gekochte boeken haall (vroeger werd dit meestal wel vergoed.)

Om nog maar te zwijgen over de nette pakken die je moet aanschaffen, als je zakelijk bezig bent,
Niet te betalen dus..(of iedere dag, 6 maanden lang het zelfde pak..........zal lekker ruiken.)

Zoals we dus merken, is het voor velen onder ons, stikken of verdrinken.
Je accepteert het, want geen inkomen is gewoon geen leven. Maar werken voor net 500 euro meer (want als je meer vraagt als 1500 euro, als systeem/netwerkbeheerder, dan is er wel degelijk een kans dat men je afwijst, omdat je te duur bent. (kwaliteit mag tegenwoordig nix kosten.)

Jammer maar waar (enkele daargelaten natuurlijk.)

Misschien neemt dadelijk iedere detacheerder, uitendbureau of werkgever alleen nog maar stagaires in dienst, omdat deze zo lekker goedkoop zijn (en geloof me, servers installeren leer je ook al opschool....dus dat is makkelijk.)

Maar kloppen doet het niet. (stagaires zijn er om dingen te leren/doen, niet om als volledige kracht te worden ingezet.)

Nederland is mijn inziens een beetje gek aan het worden...
Maar je kunt er (alleen) toch niets aan doen...........

Succes voor allen...
DaWizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Anoniem: 67663 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:32:

-verhaal-
Holy fck. Jij solliciteerd kennelijk bij de verkeerde bedrijven zeg.

12 jaar IT ervaring, MCSE en HBO? Indien dat zo is kan je voor een prima salaris+de rest terrecht bij mijn werkgever, die zoeken hard naar nieuwe (niet alleen microsoft) mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe kan een onderneming ooit iemand aannemen om haar belangen te behartigen wanneer de sollicitant niet eens zijn of haar eigen belangen kan verdedigen. Eigenlijk is het een soort assesment :)

Zolang je niet bij het MKB solliciteert, zal een personeelsfunctionaris echt niet negatief oordelen over de vraag. Het gaat er natuurlijk wel om hoe je het vraagt.

• pven
  • Niet online
Anoniem: 67663 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:32:

[...]

Nu ook, doe het gehele beheer van pak um beet 45 bedrijven. Heb in de eerste proefmaand, al zeker 8000 euro gedraaid, en dingen verkocht, etc.(via via in kunnen zien....niet eens een bonus:-(( )
Wat bedoel je met 'heb al zeker 8000 euro' gedraaid? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Omdat we in dit forum specifiek een onderwerp aansnijden dat niet zozeer een bonus is voor bestaande gebruikers als wel een nieuwe extra insteek op het dagelijkse leven van de ICT-professional zit er geen toegangseis op dit forum. Ook niet ingelogde gebruikers kunnen dus meelezen en net geregistreerde gebruikers kunnen direct meebabbelen.

ARME AOW’er

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:07

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zit over het algemeen aan de andere kant van de tafel (werkgever dus) en ik vergoed over het algemeen geen reiskosten. Het is toch een soort mutual agreement, als sollicitant heb je er belang bij om de baan te krijgen, als werkgever heb ik er natuurlijk ook belang bij een goede kracht te vinden. Anderzijds vind ik ook dat je als werknemer wel mag investeren in het vinden van een goede baan (over het algemeen solliciteer je om er beter van te worden, dus dan mag je daar ook wel wat in steken), en dat het zelf betalen toch wel blijk geeft van enige wil om de baan te bemachtigen. Anders is het toch een beetje van 'ja, als het niks wordt heeft het me tenminste ook niks gekost'.

Het verschilt een beetje van geval tot geval: iemand die uit de WW komt en voor de zoveelste keer verplicht een treinkaartje van 60 euro moet kopen om langs te komen kom ik (op verzoek) wel tegemoet, maar als iemand met z'n BMW 5-serie komt voorrijden ga ik geen benzinebonnetjes afrekenen :)

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Dido schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:18:
[...]

Ik heb dagelijks klanten met een probleem waarbij ik de oplossing kan bieden. Ik ga bij een klantenbezoek echter uiteraard geen rekening sturen aangezien ik mijn product wellicht verkoop (investering) dus zo zou het bij een sollicitatie gesprek net zo zijn. Ik investeer om zodoende later wellicht een leuke baan te krijgen (met de daarbij horende leuke vergoeding)

I'm not as think as you stoned I am

• curry684
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Dat is zijn eigen keuze :)
Daniel schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:07:
Het verschilt een beetje van geval tot geval: iemand die uit de WW komt en voor de zoveelste keer verplicht een treinkaartje van 60 euro moet kopen om langs te komen kom ik (op verzoek) wel tegemoet, maar als iemand met z'n BMW 5-serie komt voorrijden ga ik geen benzinebonnetjes afrekenen :)
Helemaal mee eens :)

In welke categorie valt mijn 206 dan eigenlijk? :+

Professionele website nodig?

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 17:03
Bij veel bedrijven waar ik gesolliciteerd heb, heb ik een reiskosten vergoeding gehad. Ik werk in de chemie en daar is het gelukkig redelijk standaard. Het zegt wel iets over een bedrijf, zeker als je ver moet rijden (en dat is het al snel). Zeker als je net bent afgestuurdeerd en geen inkomen hebt wordt het anders snel vervelend. Ik ben uitgaande van 18 ct/km denk ik 400 euro kwijt geweest aan reiskosten in 2 maanden en dat hakt er behoorlijk in moet ik zeggen.

Het is een beetje een wisselwerking, ik vind het sjiek als ze het betalen en dat maakt dat ik er met meer plezier ga werken of nog eens solliciteer. Ik hoef ook weer niet het onderste uit de kan te krijgen.

Van wat ik hier lees zijn veel bedrijven nogal egoistisch. Ik vind dat je als goede medewerker niet overal over moet zeuren en dat een bedrijf dat ook niet moet doen over salaris enzo.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij de meeste instelling waar ik solliciteerd (overhied, semi-overhied) was het redelijk standaard en krijg je er een formuliertje voor. Toen ik dat wat vaker had, wist ik standaard het gironummer van AZG. Kreeg vaak leuke reacties als ik dat invulde. Ook vaak formuliertje kwijt of gewoon vergeten... Was ook meestal euro-werk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161358

Zolang de potentiele werkgever niets aangeeft zou ik er niet om vragen......jij bent toch diegene die graag de baan wilt hebben.

Dat kost ook wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Ik heb trouwens ook regelmatig aan de andere kant van de tafel gezeten en in die hoedanigheid ben ik ook wel eens naar de TU hier of een eetcafe gereden voor een gesprek als het voor de sollicitant niet handig was om naar ons kantoor te reizen ivm kosten of reistijd. Voor hem praktisch en ik had toch een auto van de zaak. Ik heb zelfs een keer een sollicitatie bij mij thuis aan de keukentafel gedaan.

Het is niet alleen de sollicitant die de baan wil hebben, maar ook de werkgever die z'n functie ingevuld wil zien. Daar hoort een wisselwerking bij, niet een onderdanige smeekrelatie.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Lethalis schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:17:
Ik zou het niet doen.

Om de simpele reden dat het beter overkomt naar de werkgever toe.
idd, je komt dat meteen over als zo'n gierige gieraard die nix anders dan geld wil van het bedrijf, ipv dat je meeleeft in slechte tijden enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mister_X schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:05:idd, je komt dat meteen over als zo'n gierige gieraard die nix anders dan geld wil van het bedrijf, ipv dat je meeleeft in slechte tijden enzo...
Dat kun je natuurlijk ook andersom zo zien.

Puur economisch gezien is de werkgever de vragende partij en de werknemer de aanbieder. In de praktijk kan het beide kanten uit en kan een signaal geven over de eventuele relatie in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Via google gevonden. (TS, je had toch wel gegoogled?)
Vraag
Ik solliciteer momenteel op verschillende plekken in Nederland. Nu hoorde ik dat een bedrijf, dat je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, je gemaakte reiskosten kan vergoeden. Is het bedrijf dit verplicht, of is het alleen een gunst ten opzichte van de sollicitant?

Antwoord
Reis je per openbaar vervoer, dan kan het bedrijf je de reiskosten volledig belastingvrij vergoeden. Voorwaarde is dan wel dat je de plaatsbewijzen aan het bedrijf overhandigt. Wanneer je met de auto reist, dan kan het bedrijf maximaal
€ 0,28 per kilometer belastingvrij aan je vergoeden. Het bedrijf is overigens niet wettelijk verplicht om tot vergoeding van reiskosten over te gaan.

dinsdag 23 maart 2004

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Bij mij ligt het eraan. Als het echt 60/70 km reizen wordt, dan vraag ik het wel tussen neus en lippen door. Een bedrijf geeft door een gesprek te willen voeren al aan dat ze wellicht belang hebben bij de potentiele werknemer.

Overigens heb ik het er moeilijk mee geschikt werk te vinden, en daarom begonnen met een eigen firma. In principe heb ik hierhet zelfde probleem. Ik moet wat toeleggen op de eerste klussen (in tijd) om er in de toekomst nieuwe nieuwe relaties uit te zeulen, en om met een onmisbaar portfolio aan te kunnen kakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Het is een optie om de hint vooraf te geven, dat je een ongedateerd treinkaartje/vliegticket zou willen hebben. (TS lijkt me in een positie te zitten waarbij dat laatste reeel is.) Ik heb dat een keer gedaan, toen ook hotel & taxi vergoed gekregen.

Wat in die situaties meespeelt is of je op een specifieke vacature solliciteert (sommige bedijven nemen ook gewoon goede mensen op principe aan, de winst komt wel een keer) en hoe groot de markt is. Bij een grote vraag en een groot aanbod is net zozeer balans als bij een kleine vraag/klein aanbod, maar toch is bij een klein aanbod de werkgever eerder geneigd om te betalen. Ik dnek dat het komt doordat bij een kleine markt er meer sprake is van een ons-kent-ons effect, en je dus al snel een slechte naam hebt bij alle werknemers.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1