19" kast - koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Wij hebben een 19 inch kast.

Nu gaat er binnenkort hoogstwaarschijnlijk een nieuwe server aangeschaft worden, een rackmounted versie welteverstaan.

Behalve deze server, hangen er op dat moment nog:
  • 3 GigaBit switches
  • telefooncentrale (1U)
  • xDSL modem
  • Cisco router
  • Patch panels
In de kast. Hij is nu half vol. Rudimentaire tekening:
(Klik, imageshack is traag vandaag)

De server wordt een Dell PowerEdge, 5U hoog.

Ik heb gezocht op Google, maar daar vind ik alleen maar overkill toepassingen, of totaal irrelevante sites.

Mijn vraag: Is er koeling noodzakelijk voor de kast, wanneer de server erin geplaatst gaat worden?

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 21-11-2005 15:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
Fan's sowiesow...
Maar ik denk dat jij op Airco doelt?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Nope.

Wat voor fans, hoeveel... kun je misschien een richtlijn geven, en misschien een adres waar ik eraan kan komen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
CodeCaster schreef op maandag 21 november 2005 @ 13:54:
Nope.

Wat voor fans, hoeveel... kun je misschien een richtlijn geven, en misschien een adres waar ik eraan kan komen?
ik begrijp hieruit dat de kast niet in een server-ruimte staat, maar gewoon bij kamertemperatuur werkt??
T is een beetje afhankelijk van hoe de kast is gebouwd (is hij volledig dicht, zitten er gaten in, etc...) meet eens de temperatuur die je nu hebt in de kast... als dat al aan de hoge kant is, dan kun je er wel vanuit gaan dat er wat koeling bj mag komen ja

iRacing Profiel

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Ik heb momenteel niet de mogelijkheid de temp. in de kast te meten, zal dat morgen doen.

Er zitten ventilatieroosters onderaan, vooraan de kast en een kabel-uitgang bovenaan. Verder is 'ie volledig dicht. Eventueel kan het zijpaneel er wel uit natuurlijk. Maar dat is niet genoeg voor een optimale 'vanzelfgaande' airflow, neem ik aan?

De kast staat inderdaad niet in een aparte ruimte, maar gewoon in de (non-aircoed) archiefruimte. Als ik een gokje mag doen, zou ik zeggen dat die ruimte 4x10x2,5 meter (LxBxH) is.

Maar aan wat voor koeling denken jullie dan, zoiets? Is dat in Nederland verkrijgbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 21-11-2005 14:06 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zou eerder voor een goede top koeling gaan, dus lucht aan de bovenkant uit de kast blazen

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Aan de bovenkant uit de kast zuigen, lijkt me dan ;)

Weet je misschien waar dat verkrijgbaar is? Ik ben al uren aan het zoeken :|

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
7-gaten zaag en een setje 12 cm fans in het toppaneel van je kast schroeven. Veel kasten hebben daar trouwens standaard wel voorzieningen voor dacht ik?

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
:) Dell maar even gebeld, ik kon het niet vinden op de site, maar ze hebben ze wel.

Als die te duur zijn ga ik wel zagen! :P

Verwijderd

Mja als het een professionele (lees bedrijfsmatige) oplossing is dan heb je niets aan zagen. Dan kan je beter inversteren in een goeie airco.

Lees, een server trekt gemiddeld 450 watt, en een warmerendament van ongeveer 100%, dus je moet per server ongeveer al 450 watt koeling hebben. Dat is niet eventjes makkelijk op te lossen dmv een paar fan's hoor, is in ieder geval niet zo slim (vastlopende servers, enzovoort. zie mijn oude werkgever die niet wou inversteren).

Op mijn huidige werk hebben we 13 servers, 3 patchkasten (en een berg switches/tape libs). Als ik de airco uit zet dan stijgt de temp binnen 3 minuten naar de 45c. Ik ben dankzij HP verplicht om de servers uit te zetten bij 50 graden. Dus als de airco uitvalt dan is het direct uitzetten van alles.

Serverruimtes inrighten is iets wat je niet op een bierviltje doet, en gezien jou kennis raad ik aan om het een extern bedrijf te laten nakijken. Doe je dat niet dan kom je achteraf vaak problemen tegen die je had kunnen voorkomen (lees patchkast wel koelen, maar ruimte zelf niet).

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Dus jij vindt dat er voor één server meteen een airco geïnstalleerd moet worden?

Mijn kennis op dit vlak is inderdaad nihil, maar om hier nu direct een extern bedrijf voor in te huren is ook weer wat. En ik zit hier (stage) om e.e.a. te leren!

En het woord 'serverruimte' is, zoals je enkele posts eerder kunt lezen, ook wat hoog gegrepen. Het is enkel een 19" kast in een grote ruimte.

Het lijkt _mij_ afdoende om ventilatie in de kast te plaatsen.
Zoals eerder genoemd kan er ook een zijpaneel van de kast verwijderd worden, mocht de toestroom van verse lucht vanonder de kast niet genoeg zijn.

De opmerking over zagen uit mijn vorige post was trouwens niet bepaald serieus, mocht je je daar een buil aan vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 21-11-2005 16:21 ]

Verwijderd

Laat lekker de kast open staan? Ik had tot er een derde server bijkwam hier helemaal geen airco in het serverhok (4 switches, tel.centrale, UPSje en zo ongeveer jouw rack verder ;) ) en met de deur in het (2x3 meter kleine) hok open ging dat prima. met de deur dicht 's nachts (tijdens een paar database jobs en tapebackups, dus nog redelijke belasting) werd het er 30 graden met de panelen van de kast af. Dat is wat aan de hoge kant om in te werken maar mag op zich nog geen kritische ellende opleveren. Een tafelventilator met duck-tape in de kast hangen werkt ook al best goed, als de ruimte niet te klein is. Ik kreeg pas airco met server nummer 5 (toen was het al een hele tijd kritisch maar ja, investeren kost geld heh) en toen de UPS doorbrandde en alles ineens op maandag morgen om 8.00 uur uitging met om 9 uur hoog bezoek geplanned, TOEN kon er ineens airco in. Als jouw hok groter is red je het wel.

RE: Bart-Man
Nee, door de genoemde tafelventilator creatief te bouwvakkeren (ik hou van ducktape) hielden de servers (Compaq Prioliant bakskes) het aan de binnenkant ook rond de 35-40 graden. Je moest toen er een vierde bak bijkwam met 6 schijven wel de deur permanent open houden, maar de kamertemp was wel ongeveer gelijk aan de systeemtemp omdat de airflow vrij goed bleef. Bovendien was die deur maar een paar uur per dag dicht, want we werken hier van 6 tot 22 uur. Als je een tweetal servertjes in een redelijk groot archiefhok plaatst en de airflow voldoende is, kun je een heel eind komen zonder airco.
Dit geldt natuurlijk niet voor kippehokjes, meer servers, of als je merkt dat de kamer warm wordt met de deur open.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 16:36 . Reden: dat typen, dat moesten ze foutloos maken (2x) ]

Verwijderd

Koeling is heel belangrijk, en als jou wkast niet ergens in een koele kelder staat lijkt me airco in het geheel niet overbodig.

HP eist tegenwoordig dat zijn servers in kasten gaan met meer dan XX% ventilatiegaten (weet het exacte getal niet) Maar in de praktijk houdt dat in dat de voor en echterkant geperforeerd zijn. Dat lijkt me voldoende mits de ruimte waar het ding in staat niet boven de 21° komt, en er verder niet veel in de kast bijgeplaatst wordt.

Een extern bedrijf dat verhoogde vloeren gaat inbouwen slaat de plank denk al heel gauwe mis, maar als jij het aantal BTU's(warmtelast-eenheden) uitrekent (kan vast op de Dell, telefooncentrale, switch- site) kan de local airco boer ook wel advies geven.

Verwijderd

Is teveel kijk maar in de management-software, die geeft waarschijnlijk een flinke interne temp aan.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hebben je mainboards en cpu's geen tempsensors? Lees eens uit hoe warm die worden. Casetemp wil je meestal op omgevingstemperatuur plus max een graad of 5 hebben. CPU-temp hangt af van de proc.

Verwijderd

Ik zeg nou niet dat je meteen een "duur" extern bedrijf laat komen, dat kan ook een bedrijf zijn waar je toevallig mee samenwerkt. Een vloer leggen is erg overdreven (bij ons niet eens mogelijk, te lage ruimte), maar iets aan airco doen is wel handig. Ik accepteer servertemperaturen tot 35c (cpu), daarna ga ik sleutelen aan de airco. Ik vind het anders niet verandwoord om de servers te laten draaien.

Op mijn werk heb ik een serverruimte in de kelder, hok is 2.1 meter hoog, 5 lang en 3 breed. Ik heb verder GEEN ventilatie, alleen airco. Als de airco uit valt dan gaan de servers mij emailtjes sturen dat ze te warm worden. HP eist idd een xx% ventilatiegaten. Daarom hebben wij Compaq kasten (HP dus) die geperforeerd zijn aan de voor en en achterkant. Achter een kast staan is net of je een straalkachel hebt, niet goed in ieder geval :P . De serverruimte temp ligt op 20c bij ons, continu 24/7.

Hang voor de grap ook Dalis temperatuursensoren op, simpel aan te sluiten, daar dan weer stats van maken op een website. Kan je altijd zien hoe warm het is. Dit ga ik thuis en op mijn werk doen binnekort, gewoon om te kijken hoe warm het wordt.

• Rac-On
  • Niet online
wat een overkill, goedemorgen...
Tot kort geleden hadden wij 2 dell dual xeons en nog een stuk of 3 tower-server-meuk, een ups en 2 switches in een 19" rack hangen zonder enige vorm van actieve koeling oid. Was 1 rack in een kamertje van 2 bij 2 meter oid. Ging best goed, af en toe een nachtje de deur van het hokkie open laten staan.

Anyway, mijn tip:
pleur de meuk in de kast
laat de panelen van de kast
doe de deur van het hok dicht
laat het een dagje of 2 a 3 draaien
loop het hok binnen
is het onaangenaam warm als in je krijgt geen lucht en begint te zweten dan is een airco'tje wellicht handig, anders overbodig.

metteen voor 1 servertje een installatiebedrijf een verhoogde vloer met airco e.d. laten aanleggen is overkill (maar wel een goede investering voor de toekomst, want je hebt er een boel plezier van)

@kingofdos: 35 graden voor servers die een beetje load trekken? Vind ik redelijk weinig. Procs gaan tot een graadje of 80, dus rond de 45 heb ik geen problemen mee...

[ Voor 11% gewijzigd door Rac-On op 21-11-2005 21:52 ]

Verwijderd

Vergis je niet in de hoeveelheid warmte die de switches uitstoten. 900 BTU per switch is geen uitzondering. Als ik het zo een beetje lees licht het allemaal aan de grootte van de ruimte. Als dit een wat kleinere ruimte is (10 vierkante meter o.i.d.) ontkom je denk ik niet aan het plaatsen van een airco.

Verwijderd

rac-on schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:51:
wat een overkill, goedemorgen...
Tot kort geleden hadden wij 2 dell dual xeons en nog een stuk of 3 tower-server-meuk, een ups en 2 switches in een 19" rack hangen zonder enige vorm van actieve koeling oid. Was 1 rack in een kamertje van 2 bij 2 meter oid. Ging best goed, af en toe een nachtje de deur van het hokkie open laten staan.
Op mijn oude werk hadden ze ook een serverkast van 2x2, zonder airco of goeie fantilatie (ding wat de warme lucht weg zoog @ plafon). Daar zijn nou al 3 van de 4 servers vast gelopen, omdat ze te warm werden. Dus zorg dat je goeie backupmogelijkheden hebt als je geen airco wil kopen.

Op mijn oude werk wouden ze daar ook geen geld in steken, dus zodoende is het hele zaakje 1 week geleden vast gelopen, weg servers, weg data. Daar heb ik ze vaak zat voor gewaarschuwd, maar luisteren wouden ze niet.
metteen voor 1 servertje een installatiebedrijf een verhoogde vloer met airco e.d. laten aanleggen is overkill (maar wel een goede investering voor de toekomst, want je hebt er een boel plezier van)
Ik zeg niet dat hij een vloer moet bouwen, vaak erg overdreven. Maar een goedkope airco van 200 euro kan al voeldoende zijn.
Een installatiebedrijf kan een "advies" uitbrengen zonder dat het geld kost, zo heb ik vaak zat bij bedrijven waar ik zaken mee doe dit soort dingen geregeld. Kwestie van wat netwerken en dingen voor elkaar willen doen. Dus dan kan je een bedrijf laten kijken en je wat extra kennis geven, zodat je adhv de kennis die je op doet een betere beslissing kan nemen.
@kingofdos: 35 graden voor servers die een beetje load trekken? Vind ik redelijk weinig. Procs gaan tot een graadje of 80, dus rond de 45 heb ik geen problemen mee...
HP heeft wel een probleem met 45c, dus dan heb ik dat ook :+
Wat een cpu doet dat vind ik niet zo erg, maar de uitgestote warmte die achter de case uit komt mag max 45c zijn ofzo (weet ik niet uit mn hoofd). In ieder geval doet HP moeilijk als je server te warm geplaatst is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 12:09 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32
Ik zit hier in een serverhokje van 2 bij 3, 4 tower model computers, een switch en een ups. Tevens hangt hier de CV-ketel.

Het dak is een houten plaat, daarboven/buiten zit een compleet ongeisoleerd magazijn.
Geen fans, geen airco, maar ik ben 0,0 bang voor warmte. Ik zit hier ffs met een jas aan momenteel :P

In het vorige hokje (1 bij 1m, daar hangt ook een patchkastje en de telefooncentrale), geisoleerd, met raam naar buiten) werd alles flink warm, maar ook daar is niets vastgelopen, ook niet in de zomer.

Dat we verhuisd zijn heeft deels wel te maken dat dat hokje zo warm werd, maar ruimtegebrek (ja, het stond al 2 hoog, kon de servertowers 3 hoog stapelen maar dan wist ik zeker dat als er 1 tussenuit moest het hele serverparkje down moest (letterlijk O-) ) woog minstens even zwaar.

Met een dicht rack zou ik inderdaad kijken of je er een zijpaneel of zo af kunt halen, of geperforeerde deuren aan kunt komen, maar voor een paar switches en een server vind ik een hoop van de hier aangedragen oplossingen zware overkill :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 12:18:
Ik zit hier in een serverhokje van 2 bij 3, 4 tower model computers, een switch en een ups. Tevens hangt hier de CV-ketel.

Het dak is een houten plaat, daarboven/buiten zit een compleet ongeisoleerd magazijn.
Geen fans, geen airco, maar ik ben 0,0 bang voor warmte. Ik zit hier ffs met een jas aan momenteel :P

In het vorige hokje (1 bij 1m, daar hangt ook een patchkastje en de telefooncentrale), geisoleerd, met raam naar buiten) werd alles flink warm, maar ook daar is niets vastgelopen, ook niet in de zomer.

Dat we verhuisd zijn heeft deels wel te maken dat dat hokje zo warm werd, maar ruimtegebrek (ja, het stond al 2 hoog, kon de servertowers 3 hoog stapelen maar dan wist ik zeker dat als er 1 tussenuit moest het hele serverparkje down moest (letterlijk O-) ) woog minstens even zwaar.

Met een dicht rack zou ik inderdaad kijken of je er een zijpaneel of zo af kunt halen, of geperforeerde deuren aan kunt komen, maar voor een paar switches en een server vind ik een hoop van de hier aangedragen oplossingen zware overkill :)
Die towers hebben actieve koeling. Een ongekoelde patchkast vol monteren is vragen om problemen.

Draag aan dat ze een airco installatie moeten laten monteren in deze ruimte. Als je als stagaire gaten gaat zagen in 1 van mijn patch kasten zou je er regelrecht uit vliegen.

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 12:31:
[...]

Die towers hebben actieve koeling.
De switches, de Cisco, de nieuwe server en hoogstwaarschijnlijk de telefooncentrale ook :)

"Een ongekoelde patchkast volmonteren" -> 3 switches, 1 modem, 1 router en 1 pc. Toegegeven (al in mijn vorige post), in een dicht rack moet je het niet doen, maar de kantoorpctjes hebben toch ook geen airco? We hebben het hier ffs over _EEN_ servertje...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Ik ga uiteraard niet zonder overleg dingen monteren/aanleggen/aanvragen, laat staan "zagen". En de server die wij gaan aanschaffen heeft ook actieve koeling.

Ik heb van Dell een oplossing aangeboden gekregen: een soort nieuwe bovenplaat voor de kast, met daarin 4 ventilatoren.

Waarschijnlijk gaan we die aanschaffen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:17:
Ik heb van Dell een oplossing aangeboden gekregen: een soort nieuwe bovenplaat voor de kast, met daarin 4 ventilatoren.

Waarschijnlijk gaan we die aanschaffen.
Ik denk dat dit al wel voldoende zal zijn voor nu, maar hou er rekening mee dat je in de zomer misschien wel problemen kan krijgen als de buitentemp lekker op gaat lopen

iRacing Profiel

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Dan ben ik toch alweer weg :Y)

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:16:
[...]
De switches, de Cisco, de nieuwe server en hoogstwaarschijnlijk de telefooncentrale ook :)

"Een ongekoelde patchkast volmonteren" -> 3 switches, 1 modem, 1 router en 1 pc. Toegegeven (al in mijn vorige post), in een dicht rack moet je het niet doen, maar de kantoorpctjes hebben toch ook geen airco? We hebben het hier ffs over _EEN_ servertje...
Aan switches modems en routers met actieve cooling heb je vrij weinig als deze hun lucht niet kwijt kunnen. Bovendien vergeet je voor de grap even de patch panelen. En dat ene servertje waar je het over hebt is een 5u poweredge met 4 of 8 Xeon's. Bij een bedrijf dat een 5u poweredge aanschaft hoef je je echt niet druk te gaan maken over de aanschaf en installatie kosten van een airco unit. Met zagen en ventilators knoeien is leuk voor in de prive sfeer maar niet in het bedrijfsleven. Ik begin al te knarstanden bij het idee dat ik zo'n stagaire op mijn patchkast zie klouteren met een potlood en een decoupeerzaag.

Je hebt het over servers waar bedrijfsprocessen op draaien. Die ga je niet koelen met een paar ventilators geinstalleerd door Rob de klusser.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Er gaat _niet_ gezaagd worden, lees nou asjeblieft even. Er wordt een nieuw "dak" gemonteerd op de patchkast, met daarin 4 ventilatoren (a 15 cm).

En er zit maar één Xeon in de server.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 22-11-2005 17:02 ]

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:59:
[...]

Aan switches modems en routers met actieve cooling heb je vrij weinig als deze hun lucht niet kwijt kunnen. Bovendien vergeet je voor de grap even de patch panelen.
Ik zeg toch nergens dat je dat rack luchtdicht af moet sluiten? Sterker nog, ik zeg juist dat dat beter open kan(geperforeerde deuren bijvoorbeeld).
Daarnaast moet ik de eerste patchpanelen die warmte veroorzaken of zelfs actief gekoeld zijn nog tegenkomen? Is gewoon een (passief) printje met 24 (of 48 etc) RJ45-poortjes aan de ene en evenzovele rijen (al dan niet LSA) aansluitstroken aan de andere kant :?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:06:
[...]

Ik zeg toch nergens dat je dat rack luchtdicht af moet sluiten? Sterker nog, ik zeg juist dat dat beter open kan(geperforeerde deuren bijvoorbeeld).
Daarnaast moet ik de eerste patchpanelen die warmte veroorzaken of zelfs actief gekoeld zijn nog tegenkomen? Is gewoon een (passief) printje met 24 (of 48 etc) RJ45-poortjes aan de ene en evenzovele rijen (al dan niet LSA) aansluitstroken aan de andere kant :?
een goed geventileerd rack dat op een verhoogde vloer staat wil je trouwens wel dicht hebben, mits er voldoende airco-capaciteit aanwezig is. Dan kun je de lucht aan de voorkant in je rack forceren, en elke 19" server is opgebouwd om vooraan aan te zuigen en achter uit te poepen. Bovenaan afzuiging in je rack, en je bent helemaal het heertje. Kosten zijn alleen enkele tienduizenden euro's als je het 'even' wilt laten doen.

Bedenk je overigens dat als de proc van je systeem (die 'actief' gekoeld wordt) 45 graden wordt, er ook van die dingen voorin je kast zitten die op 7200 danwel 10k danwel 15k rondjes per minuut zitten en heel wat warmer worden. Hete disks is erg, erg vervelend omdat de levensduur gigantisch verlaagd wordt als ze te heet worden. Als ik een schijf niet meer kan beetpakken is het foute boel. En dat heb ik al bij een paar klanten met een 'rack in het hok in kantoor dat geen plee is geworden omdat er geen riolering lag'. Je trekt de disk die er zojuist uitgeknald is met de slede eruit en brandt meteen je poten eraan. Weet je trouwens wel meteen waar het aan lag. :)

• Rac-On
  • Niet online
mensen serieus, voor een enkel servertje is echt geen airco nodig. Ik weet niet waarom mensen opeens beginnen over 4 servers of over quad-xeons, maar het een enkel simpel mono-xeon servertje met 2 switches. Het is echt overdreven om daarvoor een airco neer te zetten, gewoon in een rack zonder panelen (of geperforeerde). Af en toe deur van het serverhok een nachtje op en klaar is kees/piet/jan/CodeCaster

been there - done that - got the t-shirt (maar dan met 2 dual-xeons dells).

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
^ with stupid. :-)

Verwijderd

CodeCaster schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:01:
Er gaat _niet_ gezaagd worden, lees nou asjeblieft even. Er wordt een nieuw "dak" gemonteerd op de patchkast, met daarin 4 ventilatoren (a 15 cm).

En er zit maar één Xeon in de server.
Velen hier waaronder ik zelf begrepen je verkeerd. Ik neem aan dat je een budget tower server van Dell bedoeld, die ook rackmountable zijn te plaatsen. Doorgaans worden 5 tot 10U casings alleen gebruikt voor quad processor, en blade opstellingen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Haha ok, dat had ik dan beter toe moeten lichten ;)

Blade server... mochten ze willen :P

Verwijderd

Is dit wat je zoekt?

http://www.connect-home.n...cPath/53/products_id/1449

Volgens mij zijn er ook ventilatiedaken leverbaar voor patchkasten. Aan de rest van de artikelen te zien hebben ze die vast wel!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 14:37:
Is dit wat je zoekt?

http://www.connect-home.n...cPath/53/products_id/1449

Volgens mij zijn er ook ventilatiedaken leverbaar voor patchkasten. Aan de rest van de artikelen te zien hebben ze die vast wel!
CodeCaster schreef op de vorige pagina:
Dat dingetje waar jij de link van gaf ziet er een beetje mager uit...

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 13:28

Spoooky

Core temp 37°C

Geef wel aan het bedrijf mee, dat indien ze wat gaan groeien er wèl airco nodig is...

Servers gaan tegenwordig steeds meer "verstoken". Zet in ieder geval een thermometer in de ruimte, deze geeft een indicatie van de temperatuur van de lucht waarmee je servers gekoeld worden. Indien de ventilatie onvoldoende is zie je de temperatuur ook hoger worden.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Het hoeft niet meteen vast te lopen, maar of het goed is voor je apparatuur?
Stof is ook niet goed... en vochtigheid is ook iets wat een goede airco regelt.. het is air conditioning... dat betekent niet alleen temperatuur regelen... maar ook conditionen. Dat vergeten een hoop mensen..

Suc6 suc 7

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Huidige en vorige servers staat ook al lange tijd in dezelfde ruimte, als de luchtvochtigheid niet goed zou zijn zouden we dat wel gemerkt hebben lijkt me?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 13:28

Spoooky

Core temp 37°C

mangahuisman heeft een punt:

zet een thermometer/luchtvochtigheidsmeter in de ruimte..

ik weet even niet wat de algemeen geldende maxima zijn... (30 c en 50%?) maar op die manier kun je er een beetje zicht op houden (ook na jouw vertrek)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 19:52
Weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb nog een 19" panel met 6 fans. :) Die kun je op de achterkant van je 19" rack schroeven (mits je servers en / of netwerk troep niet dieper is dan de kast zelf) en deze blaast lucht (behoorlijk hard).

Kan zo snel geen plaatje vinden, op verzoek kan ik een foto maken voor je.

edit:

Dit idee, maar dan 3x onder elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.iscdfw.com/onlinecatalog/racks/rack_accy/fan/images/fan.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Willem op 23-11-2005 15:29 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Quanta costa? ;)

Aah ok. Die blaast de lucht dus aan de achterkant uit de kast? Dat kan niet, want hij staat tegen de muur ;)

Ik heb liever zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.cadigital.com/fantray.jpg

[ Voor 123% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2005 09:43 ]

Verwijderd

Wat schiet je daar mee op? Je blaast er alleen mee binnen je kast. Zoals ook anderen al zeiden, ik zou je top plate vervangen door een fan roof.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Als je 'm op z'n kop hang niet :-)

Nee, ff serieus, ik heb dus al een offerte voor zo'n fan roof aangevraagd, en als de oplossing van willem169 niet werkt, nemen we die fan roof gewoon.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tweakers.net, je kent die site vast wel :) plaatste ooit een Varicon fan in het dak van hun rack:
plan: Foto's server upgrades vrijdag 14 december
Via google vind je naast veel tweakers.net links ook een paar links naar minkels.com. Die lijken die dingen in hun assortiment te hebben.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Er is heel simpele vuist regel, deze is onder andere gebaseerd op de belasting van het milieu voor ruimtes van computer apparatuur...

Gemiddeld mag de temperatuur van de ruimte niet boven de 22 graden celcius komen... alles er boven is een belasting voor het milieu...

Daarnaast heb je het over een archief ruimte... staat hier een papieren archief?
Denk aan luchtvochtigheid... rond de 50% hoor deze te zijn in een ruimte met computer apparatuur, hoe dit is voor papieren opslag geen idee...

Daarnaast kan een verzekering ook bepaalde eisen stellen aan de ruimte voor data opslag..
Dus brandveiligheid en zulks...

Koeling kan je heel makkelijk regelen met fans en dergelijke in zo'n kast... maar er komt veel meer bij kijken dan je denkt als het je serieus wilt oplossen... en garanties wilt.

ICE ICE Baby

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Dus zoiets kan ook:

Top plate met 1, 2 of 3x een insert-module met fans...

Pagina: 1