Toon posts:

Sata of Sata II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik wil graag een nieuwe harde schijf kopen, namelijk een 120 gb seagate barracuda sata schijf. Nu zijn hier 2 versies van. De sata en de sata II. Wat is het verschil hiertussen? Mijn moederbord kan allebij aan en heeft daarmee een doorvoersnelheid van 300mb/s (sata II).

En dan nog een aparte vraag. Kan ik voor de snelheid van het systeem beter 2 x een 120 gb schijf kopen dan één 250 gb schijf, omdat deze dan de programma's en bestanden sneller kan vinden? Of is dit verschil nihil?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Niels

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
SATA II heeft een hogere maximale snelheid, welke nog vrij weinig benut wordt tegenwoordig, maar misschien in de toekomst wel. Als je moederbord SATA II aan kan zou ik gewoon daar voor gaan, is hooguit een paar euro duurder.

En als je moederbord een RAID-controller heeft kan je beter 2x 120 GB kopen in plaats van 1x 250 GB, want RAID is toch wel een stukje sneller. Het enige nadeel van RAID-0 is als één van de twee hardeschijven kapot gaat je al je data kwijt bent (maar dat heb je uiteraard ook als je maar één 250 GB hardeschijf hebt 8)7).

The devil is in the details.

Verwijderd

als je mobo toch sataII ondersteunt zou ik die nemen hey, dat is sneller.

en 2 x 120 gb is alleen sneller als je het in een RAID 0 zet (zie faq)

het kan ook sneller zijn door op de eerste 120 gb je O/S te zetten en op je 2e je data, zal ook iets sneller zijn als 1 schijf.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Je moet over SATA misschien even dit lezen, steek je wel eea van op:
nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd

Over die 1 of 2 schijven, op nieuwere mobo's zit vaak een RAID optie. Als je 2 HDD's in een RAID gooit heeft het zeker wel performance winst! (dan wel RAID 0..)

spuit 43

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 21-11-2005 13:02 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik probeerde zelf namelijk het verschil te zoeken, maar kon het niet vinden.

Mijn moederbord is trouwens een msi nforce4 platinum, die kan tot raid 5 aan. Ik denk inderdaad dat ik hem dan met 2 schijven in raid 0 ga zetten. De echte belangrijke data heb ik een backup schijf voor. Programma's en games kan je later toch nog een keer opnieuw erop zetten.

Dus in ieder geval goeie ideeën! :) , bedankt

gr. Niels

ntadesign
AMD 64 3500+
MSI nforce4 platinum
2 x 512mb Kingston pc3200 400mhz dual channel
Asus Extreme 6600 GT Zalman passief gekoeld
Seagate ata IV 40gb Schijf
Maxtor Diamond 9 80gb Schijf