[php/mail] spam meldingen voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb onlangs een mail/contactbeheer (web-)applicatie gemaakt waarmee de klant maandelijks mailingen gaat versturen. Het probleem is echter - hij staat nog niet live, dus ik heb nog even - dat ik bang ben dat de server moeilijk gaat doen. Het eerste half jaar staat de applicatie namelijk noodgedwongen op onze eigen server hier, die tevens fungeert als mailserver.

Heeft iemand, ik weet dat het al een aantal maal voorbij is gekomen hier, nog wat tips of suggesties of kan de gebruiker het gewoon gebruiken zonder problemen naderhand? De applicatie maakt gebruikt van de functie mail() en verstuurt de mailtjes in groepjes van 10 ge-adresseerden per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat is nu precies je probleem :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 12:25

wasco

brightest crayon in the box

das toch duidelijk denk ik,
hij wil weten of en wanneer je moeilijkheden kunt krijgen met je server ivm spamlists. ik weet dat dit weldegelijk een probleem kan geven, maar ik ken zelf niet de parameters waarbinnen je moet blijven om geen vlaggetjes de hoogte in te jagen.

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dat snap ik wel, maar ivy is toch echt onduidelijk :)

Ik zie nl. niet waar ivy precies bang voor is:
Het probleem is echter - hij staat nog niet live, dus ik heb nog even - dat ik bang ben dat de server moeilijk gaat doen.
Capaciteits issue :?

Of gaat het dan toch om te voorkomen om op SPAM lijsten te worden genoteerd:
Heeft iemand [...] nog wat tips of suggesties of kan de gebruiker het gewoon gebruiken zonder problemen naderhand?
Verwacht je problemen voor je gebruikers of voor je eigen mail-server?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, beste BtM909 ;) , dat bang ben dat ik na gebruik door de klant een telefoontje krijg van de beheerder van de (externe-) server met de mededeling dat er bijzonder veel e-mail wordt verzonden via mijn server en dat het vreemd is dat de afzender die in die e-mail staat een ander adres gebruikt dan het domein waar de server aan gekoppeld is, namelijk mijn domein.

Kortom, ter verduidelijking;

- ik heb een server gekoppeld aan mijn domeinnaam
- daar draait een applicatie op voor een klant
- de klant verstuurt, via mijn mailserver, honderden/duizenden e-mails met als afzender zijn domeinnaam.

Is dat een probleem; is mijn vraag?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Meld de beheerder dat er een mail-app op je server gaat draaien met een andere domeinnaam en dat dat geen spam is? En klaar? Of denk ik nu te simpel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op maandag 21 november 2005 @ 12:30:
Meld de beheerder dat er een mail-app op je server gaat draaien met een andere domeinnaam en dat dat geen spam is? En klaar? Of denk ik nu te simpel? :P
Op zich een perfecte oplossing natuurlijk, alleen postte ik hier dit berichtje omdat ik jullie meningen even wou horen. Maar verder zijn er dus geen - technische - oplossingen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Nouja, je verstuurt de mail of je verstuurt de mail niet, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:42

BreeeZe

Devt

Laat de klant op zijn dns server een spf record aanmaken:
http://www.openspf.org/

Veel mailserver (oa Hotmail) checken namelijk op zo'n record om te kijken of jouw server wel mail mag versturen voor het domein, zo niet wordt het gemarkeerd als mogelijke spam.

Heb zelf b.v. met shared hosting gehad dat mijn mailtjes in de spambox kwamen bij hotmail gebruikers, na het toevoegen van een spf record in dns met daarin de servers (provider, hoster) die mail namens het domein mochten versturen was dit opgelost.

[ Voor 35% gewijzigd door BreeeZe op 21-11-2005 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 12:28:
- de klant verstuurt, via mijn mailserver, honderden/duizenden e-mails met als afzender zijn domeinnaam.

Is dat een probleem; is mijn vraag?
Jazeker is dat een probleem.
Goede mailservers zullen die mail namelijk niet accepteren omdat het gewoon spam is. Als je je mail netjes wilt versturen dan zal de mailserver verantwoordelijk moeten zijn voor het afzender domein.
Als je klant al een mailserver voor zijn domein heeft zou je misschien een secundaire mailserver op kunnen zetten zodat je klant alsnog jouw mailserver kan gebruiken voor het verzenden van de mail. Het heeft dus alles te maken met de MX records van het domein wat als afzender gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op maandag 21 november 2005 @ 12:58:
[...]

Jazeker is dat een probleem.
Goede mailservers zullen die mail namelijk niet accepteren omdat het gewoon spam is. Als je je mail netjes wilt versturen dan zal de mailserver verantwoordelijk moeten zijn voor het afzender domein.
Als je klant al een mailserver voor zijn domein heeft zou je misschien een secundaire mailserver op kunnen zetten zodat je klant alsnog jouw mailserver kan gebruiken voor het verzenden van de mail. Het heeft dus alles te maken met de MX records van het domein wat als afzender gebruikt wordt.
Kan ik het niet oplossen door in mijn script de SMTP server te configureren - als dit al kan, ik heb hier nog niet naar gekeken -, ofwel, bij het verzenden gebruik maken van de mailserver van de klant zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:42

BreeeZe

Devt

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:33:
[...]

Kan ik het niet oplossen door in mijn script de SMTP server te configureren - als dit al kan, ik heb hier nog niet naar gekeken -, ofwel, bij het verzenden gebruik maken van de mailserver van de klant zelf?
Als de smtp server van de klant mail relay van buitenaf ondersteund moet dat kunnen.
(heb je mijn post over dat fps record trouwens gelezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:33:
[...]

Volgens mij kan je alleen in de PHP configuratie aangeven welke mailserver je wilt gebruiken. Voor Windows kan je dan dus een hostname/IP en poort opgeven, en voor *nix kan je opgeven waar je mailserver zich bevindt.
link

Hiermee kan je dus vrij eenvoudig de mail via de juiste SMTP server laten versturen. Als web en mailserver dezelfde machine zijn ben je al zowat klaar. Als web en mailserver twee verschillende machines zijn dan laat je op de webserver ook een smtp server draaien die alles gewoon dom door stuurt naar de mailserver voor het domein. De mailserver voor het domein zeg je ff dat ie mail van de webserver netjes moet relayen en klaar is kees.

Dit zou allemaal moeten werken voor 1 domein. Hoe je zoiets wilt opzetten voor meedere domeinen met slechts 1 webserver weet ik zo snel even niet. Tenzij er natuurlijk een manier is om tijdens runtime de SMTP server die PHP gebruikt aan te passen.
Pagina: 1