[XP]PC hangt met piep uitboxen tijdens gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:34

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
edit (03-12-2005)
Ik ben wat verder met de determinatie, onderstaande staat er nog voor de volledighied

De problemen die ik heb zijn al eerder beschreven in Problemen na toevoegen Sata PCI + SATA HDD , maar ik ben nu wat verder in determinatie (ik wil dat oude topic laten sluiten) dus ik zal het verhaal nogmaals beschrijven, indien dit een te lang verhaal is de korte vraag staat onder de lijn:

Ik heb een 3 jaar oud systeem met de volgende specs:

• Asus A7 V266-E moederbord
• AMD XP 1800+
• 2 IDE 80 Gb HDD's
• DVD+-RW
• CD-RW
• Ati Readon 9800 Pro
• Enermax 350W
• Sound Blaster Audigy
• SATA-Interface PCI - kaartje met 200 GB SATA HDD

Sinds de aansluiting van de SATA-pci-kaartje ondervind ik het probleem dat koud booten soms niet goed ging, hij stopte:
• Vlak naar de BIOS met een zwart scherm
• Na de volledige windows boot, waarna windows nergens op reageerde.

Nu kon ik redelijk leven met dit probleem, nog een keertje booten en dan liep het altijd goed door.
De drivers voor de grafische zijn een maand of twee oud.
Ik heb een stekkerblok tegen piekspanningen, de pc is niet geaard.
Ik heb geen hardware om te verwisselen, daarbij heeft bovenstaande reeds 2 maanden stabiel gedraaid tijdens gebruik.

Sinds enkele dagen heb ik nu het probleem dat het systeem hangt indien ik al een tijdje bezig ben.
De drie crashes die ik nu ondervind hebben plaats gevonden terwijl ik bezig was in Windows XP met Firefox,alle drie keren klikte ik net op een filmpje (MPEG of MOV).Ik heb het probleem gehad met de SATA HDD ontkoppeld en aangekoppeld.

Dat gene wat er gebeurd is Windows dat hangt een (niet mechanische) piep uit mijn boxen (ook niet van mobo). Het enige wat softwarematig is veranderd aan mijn systeem is dat ik bootvis van microsoft heb gedraaid met systeem optimalisatie, zodat mijn systeem een minuut sneller opstart.

Het systeem crashed ook indien ik de kast opengeschroefd laat staan (ivm met temperaturen)
Na een reboot draait het systeem weer als vanouds.

• Hoe kan ik de temperatuur van de CPU/GPU meten tijdens een crash? (systeem hangt dan)
(Sinds de verwarming thuis aangaat ondervind ik dit probleem, kan dat het zijn?)
• Heeft iemand een idee hoe ik verder kan uitzoeken wat het probleem kan zijn?
• Heeft iemand een idee wat de piep uit mijn boxen kan veroorzaken?

De volgende topics heb ik doorgelezen en kon ik niet helemaal vinden wat de oplossing is.
[rml][ XP] PC hangt volledig na piep uit boxen*[/rml]
Debian is voor mij geen optie ;) --> Spontane freezes onder verschillende OSes

[ Voor 10% gewijzigd door Tukk op 03-12-2005 13:43 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

3 harde schijven, een 9800 pro en een 350 watt voeding, zou het misschien aan die combinatie kunnen liggen?

En dat de PC niet geaard is _kan_ de piep uit je speakers veroorzaken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:31:
3 harde schijven, een 9800 pro en een 350 watt voeding, zou het misschien aan die combinatie kunnen liggen?

En dat de PC niet geaard is _kan_ de piep uit je speakers veroorzaken.
Dit systeem draai met deze config al twee maanden, daarbij was bij de laaste freeze de derde HDD met de SATA-kabel niet aangesloten (dan gebruikt deze toch ook geen stroom?).

De piep lijkt op een gemaakte piep, niet zo'n piep die boxen uitzichzelf kunnen genereren.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je toevallig Asus PC-probe geïnstalleerd?

Deze produceert een soort "ping" geluid, wanneer zich een fout voordoet (te hoge temp, te hoog/laag voltage op één van de lijnen, fan speed te laag).

Als dit het geval is, moet je even de 'recording' aanzetten, als je systeem dan weer hangt kun je de waardes terugzien van het moment dat de PC hing.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:45:
Heb je toevallig Asus PC-probe geïnstalleerd?

Deze produceert een soort "ping" geluid, wanneer zich een fout voordoet (te hoge temp, te hoog/laag voltage op één van de lijnen, fan speed te laag).

Als dit het geval is, moet je even de 'recording' aanzetten, als je systeem dan weer hangt kun je de waardes terugzien van het moment dat de PC hing.
Thanks,

ik was deze tool nog niet tegengekomen. Die ga ik vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Ik heb PC-Probe draaien, ik had net ook een crash. Ten stond alleen recording nog niet aan..

Wat ik zie is dat mijn Proc ongeveer 49 tot 50 graden is.
Waar PC-Probe soms over piept is het feit dat de 12V soms boven de 13.2V komt.

Ik zal nu recorden, om te kijken wat er verder gebeurd.
De crash was trouwens wederom tijdens het initialiseren van een film (een MWV)

[ Voor 14% gewijzigd door Tukk op 22-11-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
als je er van uit gaat dat de maximale marge op de 12V iets van 10% was , is je voeding best verrot...

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Flapietoetoe schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:11:
als je er van uit gaat dat de maximale marge op de 12V iets van 10% was , is je voeding best verrot...
ok...

Betekend dat een nieuwe kopen?
(deze is nog geen jaar oud)

edit:
12V op voeding is 13v ...

[ Voor 25% gewijzigd door Tukk op 23-11-2005 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Draai je dat WMV'tje toevallig van een CD/DVD?

* CodeCaster is nu even aan het googlen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2005 @ 08:58:
Draai je dat WMV'tje toevallig van een CD/DVD?

* CodeCaster is nu even aan het googlen...
Nope, het waren filmpjes vanaf een site (http).
De ene keer in BSPlayer, de andere keer in Windows Media Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kan weinig vinden, maar blijf bij m'n standpunt dat de voeding waarschijnlijk de zwakste schakel is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 20:07
Tukk schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:41:
[...]

Dit systeem draai met deze config al twee maanden, daarbij was bij de laaste freeze de derde HDD met de SATA-kabel niet aangesloten (dan gebruikt deze toch ook geen stroom?).

De piep lijkt op een gemaakte piep, niet zo'n piep die boxen uitzichzelf kunnen genereren.
sata los, power er in? wel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2005 @ 09:19:
Kan weinig vinden, maar blijf bij m'n standpunt dat de voeding waarschijnlijk de zwakste schakel is ;-)
Ok, toch twijfel ik, aangezien ik de voeding al een jaar gebruik.
Ik heb vraag gesteld in het juiste topic: Tukk in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 13"

* Tukk voelt zich zoooo n00b op Hardware.. :|
Tasma schreef op woensdag 23 november 2005 @ 09:29:
[...]

sata los, power er in? wel stroom.
Thnx, weer iets om uit te proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tukk op 23-11-2005 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Haha check:
Waarschuwing:
Let op dat je goede waardes post - voltages uit programma's (met name Speedfan) zijn NIET te vertrouwen. Het beste is een multimeter, maar als je dat niet kunt, lees de waardes op uit BIOS!
Heb je een multimeter? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2005 @ 09:32:
Haha check:

[...]

Heb je een multimeter? ;-)
:(

Dat was ook de reden waarom ik de source van de 13.2V had vermeld.
Nee, ik heb geen Multimeter, dat is wel te regelen.
Ik zal het proberen indien zonder HDD (ook zonder stroomkabel) het systeem ook crashed.

Weet iemand waar die niet mechanische piep vandaan komt indien ik in Windows iets uitvoer waar mogelijk de voeding niet toereikend is? En waarom ik wel zware spelletjes (simcity, CIV IV) zonder probs kan spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Tukk op 23-11-2005 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus tijdens het spelen slaat ie nooit vast? Alleen bij het aanklikken van een WMV-tje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2005 @ 10:37:
Dus tijdens het spelen slaat ie nooit vast? Alleen bij het aanklikken van een WMV-tje?
Uit de TS
De drie crashes die ik nu ondervind hebben plaats gevonden terwijl ik bezig was in Windows XP met Firefox,alle drie keren klikte ik net op een filmpje (MPEG of MOV).I
Het is bij het aanraken/beginnen met inladen van een filmpje.
Vandaar dat ik het ook in WOS heb geplaatst, mede door het feit dat mijn grootste aanpassing in
de laatste twee weken op mijn systeem het optimaliseren van de boot van Windows met Bootvis is geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Tukk op 23-11-2005 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

http://gathering.tweakers...pj.&data%5BxDB%5D=default

Dus... Erg vreemd...

Zou nog steeds aan je voeding kunnen liggen, of geheugen, of codecs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2005 @ 11:03:
http://gathering.tweakers...pj.&data%5BxDB%5D=default

Dus... Erg vreemd...

Zou nog steeds aan je voeding kunnen liggen, of geheugen, of codecs...
Ik heb alleen geen BSOD.

Ik zal de HDD zonder stroom testen en ik zal de pc laten crashen terwijl ik surf met IE, mogelijk
dat nog wat oplevert.

je search heeft me wel op een ander search term gebracht.
Het blijk vaker voor te komen: [rml][ DivX] Crash bij zien filmpje op TV[/rml]

[ Voor 28% gewijzigd door Tukk op 23-11-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
*KICK*

Ik ben wat verder, wel heb ik nog de crashes.

Ik kan mijn probleem nu zonder moeite reproduceren. De crash is onafhankelijk van het feit
of mijn 3e HDD aan mijn systeem hangt.

Mijn PC crasht indien ik een .MOV wil gaan kijken. Na even ratelen hangt mijn systeem.
Ik maak gebruik van Quicktime alternative, dus ik heb dat geprobeerd te deinstalleren.

De-installatie zorgt voor een.... crash :(
Ik heb het vermoeden dat ook andere formaten voor een crash kunnen zorgen, maar dat heb ik nog niet kunnen reproduceren.

Iemand een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Nog een kick, maar nu met de oplossing.

Al het bovenstaande werd verzooraakt door.... Quicktime alternative.
De de-install werkte niet, dus ik heb alles handmatig verwijderd uit de registry en de HDD, waarna ik de 1.66 nogmaals heb geinstalleerd en nu werkt het wel.

Mogelijk is de reden dat ik in de registry nog wat meuk heb gevonden van een oude 'normale' quicktime installtie, die had ik nu ook verwijderd..

Zoeken in google met de nieuwe quicktime versie + crash geeft trouwens ook wel veel hits, maar het is nu opgelost ;)

Pagina: 1