Toon posts:

Yamaha Clavinova toets probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 6.501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tja, aangezien ik geen idee heb waar ik met dit probleem terecht kan op de verschillende fora probeer ik het hier:

Ik heb sinds kort een digitale piano, de yamaha clavinova clp-300 voor niet al te veel op de kop getikt. Maar nu blijkt dat 2 toetsen niet helemaal OK zijn. De ene klinkt beduidend harder wanneer je hem aanslaat dan alle andere toetsen. Aangezien hij ook makkelijker in te drukken is lijkt het een mechanisch probleem. En de andere "probleem" toets is juist heel moeilijk in te drukken, lijkt wel alsof de veer 2x zo sterk is. Beiden in ieder geval een mechanisch probleem, zo lijkt het. Nou vroeg ik me af of iemand wellicht ervaring heeft met het repareren of zelf prutsen aan zo'n digitale piano? Het is natuurlijk een oudje dus ik weet niet of er nog onderdelen voor te krijgen zijn. Ik zou natuurlijk ook een bedrijf kunnen bellen maar die zijn niet zo happig om informatie te geven hoe het probleem zelf op te lossen, en met de huidige (arbeidsloon) prijzen ben ik straks net zoveel kwijt als wat ie gekost heeft en dat vind ik dan weer zonde.

Misschien dat iemand kan helpen? Of hier ervaring mee heeft?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:58:
Tja, aangezien ik geen idee heb waar ik met dit probleem terecht kan op de verschillende fora probeer ik het hier:
www.synthforum.nl ;)
De ene klinkt beduidend harder wanneer je hem aanslaat dan alle andere toetsen. Aangezien hij ook makkelijker in te drukken is lijkt het een mechanisch probleem.
Dit zou je eigenlijk ook moeten controleren met MIDI; kijk of de doorgegeven velocity-waarde ook abnormaal hoger is. De 'engine' die het geluid maakt kan het signaal ook verkeerd interpreteren.
Nou vroeg ik me af of iemand wellicht ervaring heeft met het repareren of zelf prutsen aan zo'n digitale piano?
Niet piano's, wel synthesizers, en het is (als het niet mee zit) een rotklus. Maak met een digitale camera foto's van hoe je stap voor stap elk ding uit elkaar haalt, dan kun je altijd alles weer terugzetten. Het kunnen inderdaad de veertjes zijn - hoor je ook klikken als je de toets indrukt?

Ik weet dat er hier bij mij in de buurt een reparatiecentrum is (Beegden) en voor je Clavinova zullen ze vast nog wel wat hebben; ik weet alleen niet of ze die onderdelen ook zo los verkopen (met losse toetsen doen ze dat wel vaker). Als je nou een CS-80 had, dan zat je pas met een probleem :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 21-11-2005 10:51 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, ik zal ook eens op het synth forum posten. Beegden is helaas niet in de buurt (2 uur rijden). Ik zal ook eens op zoek gaan naar een service manual. Ik vraag me sowieso af of deze apparaten niet eens in de zoveel tijd nagekeken/onderhouden moeten worden? :?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Keyboards en digitale piano's zitten niet heel ingewikkeld in elkaar. Daar kan je best zelf eens naar kijken, wellicht is er iets verschoven ofzo. Als er iets is afgebroken kan je het misschien zelf maken, maar dan zal de aanslag iets anders worden. Een beter idee is (ik roep maar wat) het mechanisme van de toetsen helemaal links en helemaal rechts (die gebruik je het minst) om te wisselen met de toetsen die het niet goed doen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ik heb zelf nog een Roland HP-1 staan, inmiddels vervangen door een Yamaha U3 acoustische piano.

Deze Roland had het zelfde probleem als wat jij beschrijft. De oorzaak: stof onder de toetsen.

Het klinkt misschien eng, maar schroef je piano open, zorg dat je de ruimte onder de toetsen goed schoonmaakt.

Hierna moet ie weer klaar zijn om lekker sonatines te spelen! :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 20:25

vanderwal

mathafackuh!!!

Wij hadden het ook met de piano, de toetsen gingen krom. Naar heel vaak toetsen vervangen kwamen ze er achter dat er 2 verschillende matrialen in de toetsen verwerkt waren waardoor de toetsen krom trokken. Toen is het hele clavier vervangen, maar gelukkig zat er bij ons nog garantie op!!

Maar bij ouwe clavieren zit er vaak rommel tussen dus eerst schoon maken, en kijken of er iets niet goed zit, vaak kun je onderdelen wel los bestellen dus is meestal niet erg duur.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik dan ook eerst maar eens doen. Ik wacht nog wel even op het service manual... deze zal wel binnen een dag of 5 binnen komen en dan aan de slag! Zag inderdaad dat er nog veel onderdelen, zelfs voor deze oude serie, te bestellen zijn!!
Pagina: 1