Remote desktop en Kubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik kom er echt niet uit.
Ik wil mijn kubuntu-systeem zo instellen dat ik deze vanaf mijn windows-xp-pc kan bedienen (die gewoon op hetzelfde netwerk zit).
Dat moet kunnen met VNC4server (tightvnc ook geprobeerd).

Toch lukt het me niet. Er is zoveel te vinden erover, maar ik weet echt niet meer waar ik moet beginnen.

Ik heb dus kubuntu.
Ik heb vnc4server geinstalleerd
ik heb dit proberen te draaien. Echt ver kom ik hier niet mee.

Hoe dan ook kan ik geen verbinding maken vanaf windows xp.

Ik weet dat kubuntu een ingebouwde 'remote control'-functie heeft. Deze werkt prima, maar heeft (zover ik weet) een belangrijk nadeel: Je moet ingelogd zijn om hier gebruik van te maken, OF je moet je automatisch laten aanmelden. Dat is weer wat minder veilig in mijn ogen. Ik heb overigens niet geprobeerd of dat laatste werkt, ik neem aan van wel.

Oja. Ik ben dus maar een beginneling op linux-gebied. Ik ben al blij dat ik programma's via de command prompt kan installeren (met wat hulp) en meer van dat soort zaken. Maar voorlopig ben ik toch echt een beginneling.

Dus: Hoe kan ik vnc4server aan de praat krijgen?
Ik heb zelf e.e.a. geprobeerd met hulp van dit. Ook de dingen die later in het draadje genoemd worden geprobeerd.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

• Zitten die XP en Kubuntu PC in hetzelfde netwerk?
• Wat krijg je precies te zien als je op de commandline op die Kubuntu bak gewoon
code:
1
vncserver

intikt?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
DE nieuwe versie is vnc4server. Dit krijg ik dan:
vnc4server

New 'ubuntu:2 (edwin)' desktop is ubuntu:2

Starting applications specified in /home/edwin/.vnc/xstartup
Log file is /home/edwin/.vnc/ubuntu:2.log
Dit lijkt dus goed te zijn. toch is er geen verbinding mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:26
Zie je de verbinding wel binnenkomen?

Wat wordt er gelogt in dat log file?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

En wat voor melding krijg je wanneer je probeerd in te loggen vanaf je WinXP?

Btw, in mijn ogen is die standaard functie goed genoeg. Oke, je moet ingelogd blijven, maar ik zie daar het probleem niet van. Of heb je zulke onbetrouwbare familieleden? Dan zou je (volgensmij, niet getest) ook je screensaver aan kunnen laten gaan (of Lock Screen) met een wachtwoord er op. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Quacka schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:46:
DE nieuwe versie is vnc4server. Dit krijg ik dan:

[...]

Dit lijkt dus goed te zijn. toch is er geen verbinding mogelijk.
Ok, zo te zien maakt hij een nieuwe vncserver aan op display :2
Dat kan betekenen dat er op :1 al eentje draait en op :0 je echte X draait.

Nu wil ik het volgende nog weten:

• Antwoord op de netwerkwerk vraag in mijn vorige post.
• Wat zie je gebeuren als je vanaf die XP machine op de Ubuntu PC wilt connecten? Geef eens aan wat je precies doet, welke VNC client je gebruikt en wel IP + portnummer je gebruikt.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
DeMoN schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:59:
[...]

Ok, zo te zien maakt hij een nieuwe vncserver aan op display :2
Dat kan betekenen dat er op :1 al eentje draait en op :0 je echte X draait.

Nu wil ik het volgende nog weten:

• Antwoord op de netwerkwerk vraag in mijn vorige post.
• Wat zie je gebeuren als je vanaf die XP machine op de Ubuntu PC wilt connecten? Geef eens aan wat je precies doet, welke VNC client je gebruikt en wel IP + portnummer je gebruikt.
Om hier maar mee te beginnen

Ik gebruik vnc viewer 4, dus van realVNC.
Ik maak gewoon verbinding naar het juiste ip-adres Portnr gebruik ik niet. Ik zou niet weten waar ik dat in moet vullen. Als foutmelding krijg ik:
"unable to connect to host: Connection refused (10061)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Je gebruikt toch niet je internet browser of the Windows CMD? Je hebt een programma als Putty (googlen op Putty) o.i.d. nodig.

Staat de firewall poort open?

[ Voor 14% gewijzigd door Lawrentium op 21-11-2005 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Justin_Time schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:48:
Zie je de verbinding wel binnenkomen?

Wat wordt er gelogt in dat log file?
logfile:
Xvnc version 4.0 - built Apr 19 2005 04:26:49
Underlying X server release 40200000, The XFree86 Project, Inc

Mon Nov 21 10:43:54 2005
vncext: VNC extension running!
vncext: Listening for VNC connections on port 5902
vncext: created VNC server for screen 0
Could not init font path element /usr/share/X11/fonts/Speedo/, removing from list!
Could not init font path element /usr/share/X11/fonts/freefont/, removing from list!
Could not init font path element /usr/share/X11/fonts/sharefont/, removing from list!
/home/edwin/.vnc/xstartup: line 6: x-terminal-emulator: command not found
Xlib: extension "XInputExtension" missing on display ":2.0".
Failed to get list of devices
Xlib: extension "XInputExtension" missing on display ":2.0".
Failed to get list of devices
kbuildsycoca running...
Ik zie wel een aantal foutmeldingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
op de kubuntu-pc?
Geen idee.

Ik kwam gisteren wel een handleiding tegen waar uitgelegd werd hoe je die tijdelijk kunt blokkeren. Ik ben die code alleen kwijt geraakt. Weet jij hoe ik die firewall-poort kan openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Ik gebruik zelf SuSE, dus ik heb geen idee hoe het met kubuntu zit. Zelf heb ik in SuSE yast gebruikt om dit in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Quacka schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:04:
[...]

Om hier maar mee te beginnen

Ik gebruik vnc viewer 4, dus van realVNC.
Ik maak gewoon verbinding naar het juiste ip-adres Portnr gebruik ik niet. Ik zou niet weten waar ik dat in moet vullen. Als foutmelding krijg ik:
"unable to connect to host: Connection refused (10061)"
Als geen poortnummer gebruikt gaat hij naar de standaard VNCserver poort connecten. Dat wil zeggen dat hij verbinding gaat zoeken op IP:5900.
Poort 5900 dus.

Wat nu te doen?

• Ga op je servert zitten
• Type daar als root even:
code:
1
killall vncserver

• Type nu als normale user:
code:
1
vncserver

Je zal iets zien in de trant van wat je al eerder poste. Als het goed is nu met :1

• Ga naar je client, start je VNC client (VNC viewer).
• Connect naar je Ubuntuserver op de volgende manier:
code:
1
192.168.0.100:5901
*

* 192.168.0.100 moet je veranderen naar je server IP.
5900 is de poort. Die dubbele punt moet je gebruiken om aan te duiden dat je er een poort bij opgeeft.

Als het goed is moet het nu werken :)

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 21-11-2005 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
het begin werkte niet: er werd niets gekilled :)

Maar het einde hielp dus wel. Ik heb nu een grijs scherm. Das tenminste al wat.
Ik kan me van gisteren herinneren dat veel meer mensen dat probleem hebben.
Zou dat misschien met die fonts te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Quacka schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:35:
het begin werkte niet: er werd niets gekilled :)

Maar het einde hielp dus wel. Ik heb nu een grijs scherm. Das tenminste al wat.
Ik kan me van gisteren herinneren dat veel meer mensen dat probleem hebben.
Zou dat misschien met die fonts te maken hebben?
Is ook erg simpel, lees even dit:

http://www.skullbox.net/vncserver.php

Vanaf:
VNCserver in Runlevel 5 (KDE or Gnome)

m.a.w. check gewoon google een beetje verder, de eerste zet (die je zelf ook had kunnen vinden en/of zetten, imho) hebben we je nu gegeven, probeer de rest eens zelf :)

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

[ Voor 23% gewijzigd door DeMoN op 21-11-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
da's een lege x-server, zonder programma's erin draaiend. de programma's die je automatisch wil starten daarin moet je even in /home/edwin/.vnc/xstartup zetten(startkde bvb)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79003

idd
Zie bijvoorbeel hier voor een uitleg van je xstartup: http://www.softpanorama.org/Xwindows/VNC/vnc_on_linux.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Het is me gelukt om verbinding te maken. Met hulp van dit:
http://www.ubuntuforums.o...=44836&highlight=vnc+grey
Als ik nu vncserver intype, dan kan ik daarna via mijn XP-pc inloggen en krijg ik een schone desktop te zien.

Alleen moet ik dus eerst lokaal inloggen, vncserver intypen.
Dit wil ik voorkomen. Kan ik zorger dat vncserver standaard aanstaat, ook zonder dat een lokale user ingelogd is?

Ik denk dat de link van GrinRoth kan helpen:
Dit lijkt me dan hetgeen ik moet aanpassen:
To configure vncserver as a service on your system, add yourself in following config file.

[tchung@tchung101 tchung]$ sudo vi /etc/sysconfig/vncservers

# The VNCSERVERS variable is a list of display:user pairs.
#
# Uncomment the line below to start a VNC server on display :1
# as my 'myusername' (adjust this to your own). You will also
# need to set a VNC password; run 'man vncpasswd' to see how
# to do that.
#
# DO NOT RUN THIS SERVICE if your local area network is
# untrusted! For a secure way of using VNC, see
# URL:http://www.uk.research.att.com/vnc/sshvnc.html

# VNCSERVERS="1:myusername"
VNCSERVERS="1:tchung"
Ik heb in kubuntu alleen geen map /etc/sysconfig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29724

Ik kan je verder niet helpen, maar ik wilde nog graag een alternatief noemen wat nog niemand gedaan heeft in deze thread. Ik gebruik zelf FreeNX om mn server over te nemen. FreeNX vereist dat je een SSHD server draait en de FreeNX scripts installeert en op de client (linux/windows ofzo) installeer je de FreeNX client. Daarna kun je connecten op je server.

Het voordeel van FreeNX gebruiken is dat je een beveiligde verbinding hebt naar je server die tevens een compressie heeft van 1/100 tot 1/1000. Zo kun je over een niet al te snelle verbinding toch goed je desktop gebruiken. Het werkt erg goed. Sinds ik het heb geinstalleerd zou ik nooit weer terug gaan naar Remote X of VNC. Dit werkt zoveel gemakkelijker.

De installatie is vrij simpel (tenminste dat was het bij mij):
#>apt-get install sshd
#>apt-get install freenx
#>nxserver --adduser pietje
#>nxserver --passwd pietje
c:>installeer FreeNX client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Wat ik begrijp is FreeNX vooral handig om de pc via internet over te nemen. Dus als je vanaf thuis een pc bij familie wil bedienen.
Dat is niet iets wat ik zoek.

Ik wil gewoon een service starten bij het opstarten van mijn ubuntu-systeem. Zoals dit bij windowsXP gewoon standaard gaat.
Iedereen beweert altijd dat met linux zoveel mogelijk is, maar kennelijk is het al te lastig om een service bij opstarten te laten draaien...

Op het engelse (k)ubuntu-forum heb ik dezelfde vraag gesteld. Inmiddels heeft iemand anders daar al aangegeven dat hij al tijden hetzelfde probleem heeft (zonder oplossing tot nu toe).
Dus het ligt zekers niet alleen aan mij.

Zie hier het engelse draadje met hierin nog wat extra informatie, gegeven door die andere persoon.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=92848

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Quacka schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:54:
Wat ik begrijp is FreeNX vooral handig om de pc via internet over te nemen. Dus als je vanaf thuis een pc bij familie wil bedienen.
Dat is niet iets wat ik zoek.

Ik wil gewoon een service starten bij het opstarten van mijn ubuntu-systeem. Zoals dit bij windowsXP gewoon standaard gaat.
Iedereen beweert altijd dat met linux zoveel mogelijk is, maar kennelijk is het al te lastig om een service bij opstarten te laten draaien...

Op het engelse (k)ubuntu-forum heb ik dezelfde vraag gesteld. Inmiddels heeft iemand anders daar al aangegeven dat hij al tijden hetzelfde probleem heeft (zonder oplossing tot nu toe).
Dus het ligt zekers niet alleen aan mij.

Zie hier het engelse draadje met hierin nog wat extra informatie, gegeven door die andere persoon.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=92848
Je hebt je antwoord anders al wel hoor:
I don't know your exact problem but you can always configure services to start on boot. You must use a script that only start the vnc server ( one line with the startcommand in a textfile which is executable) and place this or a link in /etc/rc.2/. Name the file something like S90-myserver. This should start the vnc server. If this is enough to connect to the computer I do not know. If you do not have a monitor for this computer, you can use ssh to do the configuration.
Ik denk dat niemand per direct voor je klaarstaat omdat het hele VNC-opzet gebeuren ook al zeer gemakkelijk met google te vinden is. Er zijn werkelijk tientallen howto's voor te vinden!

En ik denk dat er nog wel meer howto's te vinden zijn over hoe de bootup manier van Debian-like OS'en (SysV).. Zelfs in de GoT NOS FAQ!

Vertel ons anders eens welke keywords je hebt gebruikt met google, want ik vind het zo gek dat je dat maar niet kan vinden :)

Nog een schop in de goede richting:
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Update-rc.d

Ikzelf gebruik ook wel eens het progje rcconf.

apt-get install rcconf

[ Voor 9% gewijzigd door DeMoN op 22-11-2005 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Demon, dat is nu al de 2e keer dat je zoiets doms zegt.
Snapte jij direct alles? Toen jij (wellicht lang geleden) begon met linux? Kon jij direct alle oplossingen zelf vinden? Begreep jij direct alles wat uitgelegd werd? Wist jij direct alle termen?

Ik in elk geval niet. En ja: ik heb veel gezocht. Ik heb veel gelezen. Ik had een hele Opera-balk vol met met links naar div sites. Puur voor dit probleem.
Ik heb dus WEL flink gezocht. En ik heb vast de verkeerde termen gebruikt. Ik ken de goede immers nog niet.

Net als dat ik gezocht heb naar andere problemen. Bijv het goed installeren van java, wat me in het begin totaal niet lukte. Het installeren van p2p-programma's. Installeren vanaf de command prompt dus.
De oplossingen ZELF gevonden. Soms lukte het meteen, soms duurde het een dag.

Ik heb zelfs zelfstandig de oplossing gevonden voor het vnc-probleem. (al had ik toen de vraag al geplaatst)

En inderdaad: Soms kom ik er echt niet uit, ondanks alle links op internet. Ondanks alle handleidingen.

Ik had zelf het idee dat hier mensen zouden zitten die andere mensen willen HELPEN, ipv alleen maar lopen zeuren dat ze het zelf op moeten zoeken. Wat doe JIJ dan op een forum? Of is het jouw hobby om mensen af te kraken? Ga dat dan lekker ergens anders doen, mister perfect.

Ik help 10tallen keren per week mensen met pc-problemen. Collega's, vrienden, familie. Vaak krijg ik dezelfde vragen. De dingen die voor mij zo simpel zijn als de optelling 1+1.
Moet ik dan ook gewoon zeggen: "Ga het lekker opzoeken op google"???
Ja volgens jou vast wel. Ik zit gelukkig zo niet in elkaar en vind het niet erg om mensen te helpen, dus ik laat ze gewoon zien hoe ze dingen kunnen oplossen. Ik heb ook veel geleerd van andere mensen, vandaar dat ik nu andere mensen kan helpen.

Jij hebt ook veel geleerd over linux. Wees er blij mee. Maar niet iedereen zit op jouw niveau. Je kan geen dvd inladen met alle kennis, zodat je daarna alles perfect kan doen.
Het is een keuze om dan andere mensen te helpen, of niet. Zo niet: Oke, maar zo wel: Help ze dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Quacka schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 19:15:
Demon, dat is nu al de 2e keer dat je zoiets doms zegt.
Snapte jij direct alles? Toen jij (wellicht lang geleden) begon met linux? Kon jij direct alle oplossingen zelf vinden? Begreep jij direct alles wat uitgelegd werd? Wist jij direct alle termen?
Als je nou eens moeite doet om zijn links te bekijken dan zie je dat die gaan over het stuk wat jij niet snapt. Het stuk dat gaat over de startup scripts. Je moet zelf deels zoeken en proberen om van dit soort zaken zodat je er steeds meer van komt te weten. Wat demon doet is dus beslist niet doet, sterker nog, aan jouw verhaal te zien doe jij dat zelf ook bij anderen. Je laat ze zelf erachter komen hoe iets moet.

De tip van FreeNX is zeker handig, maar het is eigenlijk iets wat je linux machine al lang kan.
FreeNX doet niks meer en niks minder dan het X11 protocol dat je linux machine dus al kent pakken en daar compressie aan toevoegen zodat het efficienter is. Het is dus een leuker protocol als je server based computing doet waarbij er users zijn die geen dikke internetpijp hebben liggen (denk aan een 56k modem of minder). Het probleem bij dit soort dingen zit hem in het weer kunnen oppakken van een sessie. Ik neem aan dat je thuis op je netwerk wil kunnen inloggen, dan de dingen wil doen die je wil doen, dan naar school gaan om daar weer te checken hoe het er mee staat.
Dan moet je sessie dus wel weer opgepakt worden en dat gebeurd vaak nou net niet. Zodra je de sessie sluit wordt de boel gedropt en als je een nieuwe sessie op school start zul je dus alles weer opnieuw moeten starten. Wat ik tot nog toe aan informatie heb gezien van de links die hier staan is juist dit wat VNC niet doet, het resumen van een sessie.

Als je een SSH connectie maakt heb je weliswaar geen grafische omgeving maar een commandline.
Als je hier de applicatie screen installeert kun je die starten, dan de tool runnen die je wilt om vervolgens de screen te detachen. Daarna kun je overal en nergens weer inloggen op die machine via SSH en de screen weer terug nemen en weer verder gaan. Handig als je een freebsd machine een make buildworld hebt gegeven :P
PuTTY is een client waarmee je via SSH kunt inloggen. PuTTY heeft ook een leuke eigenschap om X11 te forwarden, waardoor je dus dat FreeNX verhaal weer krijgt. SSH maar dan met een grafische omgeving. Of je daar ook sessie mee kunt detachen en dan elders weer resumen weet ik niet.

Demon geeft je aardig wat zinvolle en beslist geen domme stof, alleen jij ziet dat niet. Als je een startup script wilt maken zul je toch eerst de basics moeten kennen en die wordt in de gegeven links behandeld. Dat zul je dus eerst moeten kennen voordat je je aan startup scripts kunt wagen.
Dan snap je bijv. waarom iets in rc2.d moet komen en niet bijv. in rc5.d.
Hij helpt je dus heel veel, helaas zie je het alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 22:32

zomertje

Barisax knorretje

Houden we het wel ontopic? Flamen tegen elkaar is hier niet echt gewenst. Dus laten we kijken naar een oplossing van het probleem.

Ik ben benieuwd naar de huidige status? Heb je al wat geprobeerd met een opstartscript?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:42

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

jongens jongens
testen we nog wel correct
nr 1 waneer je vnc server opstart
kan je dan telnetten naar :1 (127.0.0.1:5901) ?

nee, lijkt mij onmogelijk want je hebt X draaien probeer xtrightvncserver of zo

ja, probeer te telnetten vanaf die andere pc

enz

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sorry hoor, maar ik probeer je alleen te helpen, meer niet.

Ik snap niet dat je mijn uberhaupt durft te flamen over dit, het is notabene een forum waar mensen op vrijwillige basis elkaar helpen.
Ik heb het beste met je voor en probeerde je puur uit goedheid ook zo goed mogelijk te helpen! Wat moest ik je nog meer voor info geven dan?
Nadat ik mijn bericht had gepost editte ik hem nog even voor een 'ohja' en zette erin dat je ook eens naar 'rcconf' moest kijken.

Dat getuigt toch niet van 'dom gedrag' van mij? En idd, zoals ppl al terecht opmerkte, bekijk je de links wel die je krijgt? Engels is geen probleem voor je iig dus daar kan het niet aan liggen! De oplossing heb je allang gehad.

Het is gewoon niet waar dat als je hebt gezocht (naar eigen zeggen) naar bijv. 'startup linux' en weet ik veel in google dat je dan niks vindt.
Misschien ken je de termen dan allemaal wel niet, dat kan ik begrijpen, maar als we je dan links geven naar links over met welke termen je wat kan vinden ga dan niet zitten zeuren dat we je alleen maar doorsturen naar andere plekken :?
Ook als ik je tot twee keer toe in dit topic vraag naar je netwerk situatie (en dit deed ik om te kijken of je misschien nog met NAT-instellingen te maken had) geef je er gewoon geen antwoord op :/
Volgens mij heb je het liefste dat wij gewoon een hele FAQ hier neerpasten? Dat kan hoor, zie hier je antwoord:

Q. Let's say I have a System-V style init script that I would like to be installed. How would I install it?

A. As root (through su, sudo, etc.) run: #update-rc.d script name defaults

Q. Let's say I have a System-V style init script that I would like to be removed. How would I remove it?

A. First you most remove the original script in /etc/init.d. Then, to remove the links in /etc/rcrunlevel.d run (as root): #update-rc.d script name purge

Q. What does the argument defaults do?

A. If defaults is used, update-rc.d will make links to start the service in runlevels 2345, and stop the service in runlevels 016.

Q. Are there any other arguments?

A. Yes, you can use the arguments start and stop, followed by NN (where NN are the desired runlevels) to specify which runlevels the script will start and stop in.

Q. Can you provide an example with the start and stop arguments?

A. Sure. Let's say I want the script folding to start in runlevels 0123 and stop in 456. I would run (as root): #update-rc.d folding start 0123 stop 456

Google tip: Nu pak je bijvoorbeeld 'update-rc.d' en die gooi je dan weer in google. Vervolgens leer je ermee om te gaan.

Nu weet je zeker niet wat SystemV is :? Dat klopt, die link had ik je namelijk al gegeven, waarin staat wat dat is maar aangezien je die niet wilt aanklikken hier het antwoord zodat je bovenstaande beter kan begrijpen:

uit de NOS FAQ dus:
SysV style:
De indeling hiervan is wat complexer. Alle scripts die programmas starten en stoppen staan in de directory /etc/init.d . Elk runlevel heeft zijn eigen directory. Sysinit is meestal /etc/rcS.d en de runlevel d
irectories: /etc/rc0.d , /etc/rc1.d etc, maar dat kan ook bv. /etc/init.d/rc1.d zijn. In deze directories staan alleen symlinks naar de al aanwezige scripts in '/etc/init.d'. De namen van deze symlinks zijn a
ls volgt opgebouwd: S##naam of K##naam. S roept een script aan met de optie start, K met de optie stop. Bij het intreden van een runlevel worden alle scripts die beginnen met een S in de directory van dat run
level gedraaid, bij het verlaten juist die met een K. De ## tekens staan voor een getal, hoe hoger het getal, hoe later het script aan de beurt komt. Voor je eigen programmas maak je een script in /etc/init.d
en symlink dit op de juiste manier in de juiste runlevel directorie(s). Vaak zijn hier ook tooltjes voor die dat voor jou doen (update-rc.d bijvoorbeeld).

Face it, wil je Linux leren, en wil je verder gaan dan alleen de standaard GUI die bij je distro komt, dan heb je inzet nodig!
Ik ben ook nog helemaal niet lang met linux bezig, maar ik wist hier wel altijd vriendelijk te blijven in mijn n00b tijden en gewoon door te zetten als ik naar google verwezen werd. Hier ongeveer het eerste topic van me in NOS: [rml][ Mandrake 8.2] Segmentale fout ?[/rml] Je ziet duidelijk aan mijn schrijfstijl dat ik nog wat nieuw ben.. maar toch kan ik het goed vinden met de rest. Ik bedank mensen elke keer als ze wat aan me vertellen en daardoor vinden zij het ook prettiger om mij te helpen. Alleen had ik toen zo'n onduidelijk probleem dat het gewoon bijna niet mogelijk was om het met google op te lossen. Ik kwam er ook echt niet meer uit en daarom dat topic.
In tegenstelling tot jij die er niet uitkomt, een schop in de goede richting krijgt en daarna gaat zitten mauwen dat hij niet goed geholpen wordt!

Dan zou ik zeggen, koop SuSE of zo en bel de helpdesk.
daft_dutch schreef op woensdag 23 november 2005 @ 08:43:
jongens jongens
testen we nog wel correct
nr 1 waneer je vnc server opstart
kan je dan telnetten naar :1 (127.0.0.1:5901) ?

nee, lijkt mij onmogelijk want je hebt X draaien probeer xtrightvncserver of zo

ja, probeer te telnetten vanaf die andere pc

enz
Dat punt zijn we allang gepasseed, lees het topic nog maar eens door :)

offtopic:
Zomertje, sorry dat ik erop in ga, maar ik hoop dat je me begrijpt want het is behoorlijk frustie als je goede wil onterecht afgestraft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Tja, je gaf mij het gevoel dat ik maar zelf beter m'n best moest doen. Daar werd ik een beetje boos over.
Gewoonweg omdat linux erg moeilijk is voor een beginner. Zelfs bij een makkelijke distro als ubuntu.

Ik ben wel blij met de oplossingen die je hebt genoemd, maar ik wilde me gewoon even verdedigen tegen de aantijging dat ik beter zou moeten zoeken. Ook bij dat nieuwste bericht geef je weer aan dat ik beter moet zoeken. Kan jij ruiken wat ik allemaal heb geprobeerd? Kan jij zien wat allemaal bij me openstaat en stond? Kan jij zien hoeveel zoekopdrachten ik heb gedaan?
Uiteindelijk is alles wel terug te vinden, maar soms zit je uren te zoeken, naar iets wat een ander zo heeft uitgelegd. Gewoonweg omdat die ander (jij bijv) wel weet wat hij doet. Ik zit nog in het stadium opdrachten uitvoeren en kijken of het werkt...
DeMoN schreef op woensdag 23 november 2005 @ 09:23:
offtopic:
Zomertje, sorry dat ik erop in ga, maar ik hoop dat je me begrijpt want het is behoorlijk frustie als je goede wil onterecht afgestraft wordt.
Goede wil?
Goede wil is het als je iemand probeert te helpen, zonder verwijten te maken dat iemand niet goed gebruik van de zoekfunctie heeft gemaakt. Of wat voor verwijten dan ook. In elk bericht van jou in dit draadje staat een verwijt naar mij...
Iemand die iets nieuws is begonnen heeft geen zin om verwijten naar zijn hoofd te krijgen.
Aangezien jij zo fel reageert, op mijn boze reactie, geldt voor jou precies hetzelfde. Anders zou je namelijk niet zo reageren. En dat geld voor iedereen. Reageer je positief op anderen, dan krijg je zo'n reactie sneller terug.

[b]Ik had niet op jou moeten reageren, ik had gewoon tot 10 (of 100) moeten tellen. Maar helaas.

Om nog even (meer voor de anderen) uit te leggen hoe ik werk:
1. ik heb een handleiding van internet gehaald voor ubuntu en heb er 1 openstaan voor kubuntu
2. heb het forum van tweakers en het (k)ubuntu forum internationaal en het nederlandse forum open om te zoeken
3. kom ik er nog niet uit dan probeer ik google
4. lukt het me dan nog niet dan ga ik iets anders doen
5. dag erop herhaalt stap 1 tm 3 en helpt dat niet, dan plaats ik een vraag.
Ik ben afhankelijk van wat avondjes en het weekend. En die tijd gaat snel genoeg voorbij. Helaas

Nu ga ik verder met linux, voor ik me nog kwader ga maken om jou.
De laatste oplossingen heb ik nog niet geprobeerd, ik had gisteren namelijk ff niet zo'n zin (had dagen alleen maar linux gezien, wilde ff wat anders doen).
Ik ga dat dus nu proberen.

[ Voor 58% gewijzigd door Quacka op 23-11-2005 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
ppl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 21:21:
[...]
De tip van FreeNX is zeker handig, maar het is eigenlijk iets wat je linux machine al lang kan.
FreeNX doet niks meer en niks minder dan het X11 protocol dat je linux machine dus al kent pakken en daar compressie aan toevoegen zodat het efficienter is. Het is dus een leuker protocol als je server based computing doet waarbij er users zijn die geen dikke internetpijp hebben liggen (denk aan een 56k modem of minder). Het probleem bij dit soort dingen zit hem in het weer kunnen oppakken van een sessie. Ik neem aan dat je thuis op je netwerk wil kunnen inloggen, dan de dingen wil doen die je wil doen, dan naar school gaan om daar weer te checken hoe het er mee staat.
Dan moet je sessie dus wel weer opgepakt worden en dat gebeurd vaak nou net niet. Zodra je de sessie sluit wordt de boel gedropt en als je een nieuwe sessie op school start zul je dus alles weer opnieuw moeten starten. Wat ik tot nog toe aan informatie heb gezien van de links die hier staan is juist dit wat VNC niet doet, het resumen van een sessie.
Oke, en dat had ik dus weer net niet gelezen over FreeNX. Goede informatie dus.
Iemand op het engelse forum had een oplossing voor VNC (zodat hij niet steeds een nieuwe sessie wil openen)
Lukt het niet, dan kan ik dit altijd nog proberen.
Als je een SSH connectie maakt heb je weliswaar geen grafische omgeving maar een commandline.
Als je hier de applicatie screen installeert kun je die starten, dan de tool runnen die je wilt om vervolgens de screen te detachen. Daarna kun je overal en nergens weer inloggen op die machine via SSH en de screen weer terug nemen en weer verder gaan. Handig als je een freebsd machine een make buildworld hebt gegeven :P
Sorry, maar dit komt bij mij over als chinees :D (dat ligt aan mij voor de duidelijkheid)

Zoals ik het lees:
Je maakt via SSH een connectie met de linux-pc. Kan via de commandline zaken starten (bijv vnc of zoiets), zodat ik daarna gewoon kan inloggen via een grafisch scherm. Zit ik in de goede richting?
Dan snap je bijv. waarom iets in rc2.d moet komen en niet bijv. in rc5.d.
Hij helpt je dus heel veel, helaas zie je het alleen niet.
ik zag dat heus wel, maar ik zag OOK de verwijten, die hij dus niet wil zien.

Hij had van mij ook best mogen zeggen dat startup-scrips in rc2.d moeten (wat dat dan ook is: moet nog gaan lezen). Als je niets weet, dan is het lastig zoeken. (je kent vast wel die uitdrukking met een speld en een hooiberg...)
Nu kan ik naar rc2.d zoeken.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Quacka schreef op woensdag 23 november 2005 @ 18:52:

Om nog even (meer voor de anderen) uit te leggen hoe ik werk:
1. ik heb een handleiding van internet gehaald voor ubuntu en heb er 1 openstaan voor kubuntu
2. heb het forum van tweakers en het (k)ubuntu forum internationaal en het nederlandse forum open om te zoeken
3. kom ik er nog niet uit dan probeer ik google
4. lukt het me dan nog niet dan ga ik iets anders doen
5. dag erop herhaalt stap 1 tm 3 en helpt dat niet, dan plaats ik een vraag.
Ik ben afhankelijk van wat avondjes en het weekend. En die tijd gaat snel genoeg voorbij. Helaas
En dit is nou precies wat je in je TS al had moeten vermelden, volgens de GoT policy. Ik vraag dat niet alleen aan je omdat ik jou wil narren, maar hoofdzakelijk omdat dat hier een normale gang van zaken is!
En overigens helemaal terecht want je krijgt daardoor gewoon een beter zicht op het probleem.

Maar goed, veel suc6 verder, ik hoop dat iemand anders je nog wat verder kan helpen want mij zal je in dit topic iig niet meer zien :)

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Ik hoop dat je nu een beetje achtergrond informatie hebt, ik zal je even helpen door alles aan elkaar te verbinden:

1. Je kunt meerdere vnc sessies hebben draaien, deze hebben dan namen als $hostname:1, $hostname:2, enz.
2. De vncserver gedraagt zich exact als een X server, dwz x clients (desktopomgevingen, downloadprogrammas, browsers, enz enz) kunnen hun output laten zien op deze vncserver, en die kan dat laten zien aan een eventuele vnc client.
3. de vncserver zelf is geen desktopomgeving! daar heeft ie KDE/gnome/whatever voor nodig. Je begint met een grijs scherm, totdat je programmas start.
4. Om iets automatisch te starten kun je het local initscript gebruiken. Ik weet niet precies hoe dat werkt in ubuntu, maar die links zijn vrij duidelijk daarover.

Dus: maak eerst een vnc script, waarin de vncserver gestart wordt en de gewenste desktopomgeving. Roep dit script aan vanaf het local initscript.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• ppl
  • Niet online

ppl

Quacka schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:22:
[...]

Sorry, maar dit komt bij mij over als chinees :D (dat ligt aan mij voor de duidelijkheid)

Zoals ik het lees:
Je maakt via SSH een connectie met de linux-pc. Kan via de commandline zaken starten (bijv vnc of zoiets), zodat ik daarna gewoon kan inloggen via een grafisch scherm. Zit ik in de goede richting?
Dat kan.
Je kunt via SSH (SecureSHell) dus remote inloggen op een unix/linux machine. SSH is gewoon een shell zoals csh, bash, etc. waar je dus commando's in moet tikken. Erg handig voor remote beheer van bijv. een webserver die ergens in het land staat, daar wil je namelijk geen grafische omgeving op hebben draaien (het is ook niet nodig trouwens en je wil het niet i.v.m. zaken als security en je moet het ook weer beheren, etc.).

Nu kun je er dus gewoon commando's op uit voeren en dus ook het starten van een X11 sessie, maar dan moet je SSH client dan wel X11 ondersteunen. PuTTY is een Windows client die de optie heeft voor X11 forwarding waardoor je dus wel een grafische omgeving kunt oproepen.

SSH is iets wat praktisch op iedere Linux bak voor handen is, vaak is het een kwestie van aanzetten van de SSH server (sshd). Je kunt dan remote inloggen en dan op de commandline die machine besturen. Wil je grafisch dan moet je overschakelen naar zoiets als X11 of dat VNC wat je graag wil gebruiken. Ik noemde het maar omdat ik niet weet wat je precies remote wil doen op die linux machine van je, het zou zomaar kunnen dat SSH al voldoende is.
[...]

Hij had van mij ook best mogen zeggen dat startup-scrips in rc2.d moeten (wat dat dan ook is: moet nog gaan lezen). Als je niets weet, dan is het lastig zoeken. (je kent vast wel die uitdrukking met een speld en een hooiberg...)
Nu kan ik naar rc2.d zoeken.
Die rc2.d e.d. was maar even een voorbeeld. Als je weet wat er in die directories moet komen dan weet je ook waar je startup script van VNC moet komen te staan. Als je met startup scripts aan de gang gaat is het van groot belang dat je weet hoe dat booten (init levels, startup scripts, etc.) in elkaar steekt. Lees dat dus goed door :)

Smokalot geeft trouwens een mooie samenvatting van wat je nu eigenlijk moet doen.

• Quacka
smokalot schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:24:
Ik hoop dat je nu een beetje achtergrond informatie hebt, ik zal je even helpen door alles aan elkaar te verbinden:

1. Je kunt meerdere vnc sessies hebben draaien, deze hebben dan namen als $hostname:1, $hostname:2, enz.
2. De vncserver gedraagt zich exact als een X server, dwz x clients (desktopomgevingen, downloadprogrammas, browsers, enz enz) kunnen hun output laten zien op deze vncserver, en die kan dat laten zien aan een eventuele vnc client.
3. de vncserver zelf is geen desktopomgeving! daar heeft ie KDE/gnome/whatever voor nodig. Je begint met een grijs scherm, totdat je programmas start.
4. Om iets automatisch te starten kun je het local initscript gebruiken. Ik weet niet precies hoe dat werkt in ubuntu, maar die links zijn vrij duidelijk daarover.

Dus: maak eerst een vnc script, waarin de vncserver gestart wordt en de gewenste desktopomgeving. Roep dit script aan vanaf het local initscript.
bedankt voor de info! Das inderdaad een nuttig lijstje. Achter een aantal dingen was ik door schade en schande al achtergekomen, maar toch is het wel handig. Is het niet voor mij, dan zekers voor een ander.
Inmiddels weet ik bijv waarom ik dat grijze scherm kreeg, maar toen ik het kreeg, toen begreep ik dit dus echt niet.

voor de rest:
Ik heb gisteren toch maar FreeNX geinstalleerd. Dit draaide redelijk, maar liep vast op een gegeven moment. Ditzelfde had ik ook al met vncserver, maar ik dacht toen dat het aan vncserver aan lag. Kennelijk dus niet.
Wat nu? Ik denk erover na om een andere distro te proberen. Een die wat beter geschikt is voor wat ik wil.
Ik moet alleen kijken welke dat gaat worden.

Ubuntu heb ik wel een beetje opgegeven. Dat is leuk voor mensen die het als pure desktop willen gebruiken, dus om een beetje te internetten en wat tekstverwerken. (gewoon waar anderen windows voor gebruiken)

Wellicht dat ik bij andere distro's precies dezelfde problemen ga krijgen. Maar dan weet ik het dus echt niet meer. Wellicht is de pc toch niet zo geschikt meer.

• Quacka
Bedankt voor de uitleg over dat ssh. Dat is handig om te weten.

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Een dergelijke service automatisch opstarten bij booten is (uiteraard) niet standaard op welke distro dan ook. Een grafische wizard ga je dus niet vinden. Dat wordt dus handmatig kloten, en dus initscripts aanpassen. Het zal niet heel veel uitmaken welke distro je kiest (althans, niet voor dit VNC gebeuren, wel voor de rest). Je zou hooguit de distro kunnen kiezen met de simpelste init-script layout: slackware. Maar ook gentoo heeft al een standaard local-script, waar je zelf commando's aan toe kunt voegen.

Maar wellicht is het handiger om uit te zoeken waarom je server vastliep, het zou kunnen dat andere software wel werkt, maar dikke kans dat het ding gewoon vast blijft lopen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1

Let op:
Graag wel ontopic blijven reageren. Bedankt.