Het "forumreport"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wilde een topic openen, maar wist niet zeker of het in het juiste topic paste/leefbaarheid had.

Nu is de normale gang van zaken dat je via msn/icq/mail contact opneemt met een moderator en dat diegene dan besluit of het topic wel of niet okee is.

Nu vroeg ik me af of er iets kon komen als een topic-report, maar dan op forum-niveau. Dus dat je een forum-report plaatst en zodoende een meer rechtstreeks contact hebt met de modjes van het desbetreffende forum.

Dit lijkt mij bijzonder handig, omdat dit het hele IM/mail gedoe weglaat, maar dat je een 'request' kan plaatsen (waarover de modjes eventueel kunnen praten) en dat je daarna een reactie krijgt (via IM/mail/PM).

Zeker qua dingen als showcases (foto of casemod), grote topicstarts, of moeilijke topics lijkt mij dit heel handig.

Een dom idee, of (zoals ik meen) bijzonder handig?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik zie wel wat in het idee. Het enigste risico dat je daar mee loopt is dat iedere newby hier gaat vragen of en hoe hij een topic mag openen. Dus dat je heel veel onzin zegmaar krijgt. Maar verder vind ik het een goede gedachten gang! Scheelt tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14
Is er al en het heet Schop een Modje. De voorbeelden die jij geeft worden al precies zoals jij het zegt behandeld in SeM :)

[ Voor 45% gewijzigd door Hahn op 20-11-2005 23:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DaannO schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:49:
Ik zie wel wat in het idee. Het enigste risico dat je daar mee loopt is dat iedere newby hier gaat vragen of en hoe hij een topic mag openen. Dus dat je heel veel onzin zegmaar krijgt. Maar verder vind ik het een goede gedachten gang! Scheelt tijd.
Ja, dat is inderdaad het probleem, maar aangezien het topicreportknopje redelijk verborgen is, en volgens mij zelden een topicreport door een newbie wordt geplaatst, lijkt mij dit een risico om te kunnen nemen.
December schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:50:
Is er al en het heet Schop een Modje. De voorbeelden die jij geeft worden al precies zoals jij het zegt behandeld in SeM :)
Uiteraard, maar om voor elke twijfel bij een aan te maken topic, en ik weet zeker dat het regelmatig gebeurt dat mensen niet zeker weten of hum topic werkt, lijkt mij dit een toegankelijke manier.
Bijna niemand opent een topic van "ik wil een CM wip laten zien, maar kan dit?" in SeM, en dit lijkt mij drempelverlagend (je blijft in 'je hoek')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

anandus schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:55:
Bijna niemand opent een topic van "ik wil een CM wip laten zien, maar kan dit?" in SeM, en dit lijkt mij drempelverlagend (je blijft in 'je hoek')
ehm, ik zie juist wel dat dat gebeurd?
zelf heb ik btw in het verleden ook wel eens in SM gevraagd of en waar ik een bepaald topic zou kunnen plaatsen. Zeker aangezien SM door alle mods gelezen (moet) worden krijg je zo altijd wel het juiste forum te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Erkens schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:57:
[...]

ehm, ik zie juist wel dat dat gebeurd?
zelf heb ik btw in het verleden ook wel eens in SM gevraagd of en waar ik een bepaald topic zou kunnen plaatsen. Zeker aangezien SM door alle mods gelezen (moet) worden krijg je zo altijd wel het juiste forum te pakken :)
Dat lijkt mij ten eerste omslachtig, diegene moet net toevallig het forum erbij gezet hebben ([]) anders lezen alle mods het, en dat lijkt me omslachtig.

En ten tweede: Niet iedereen wil z'n idee of topic gelijk openbaar aanvragen. Ook al kunnen mensen niet reageren in SeM, het is wel voor iedereen leesbaar. Een topic over foto's of een casemod is geen probleem, maar er zijn genoeg topics die óf te persoonlijk/gevoelig zijn óf topic die de grijze policy-lijn bewandelen (bijv. een topic met online-java-emulatoren van consoles, iknoemmaarwat).

M.a.w. het is sneller bij de desbetreffende mod én het is niet direct 'out in the open'..

edit:
Mind you, dit is een soort variatie op een PM-richting-Mod-voor-een-topic. Overigens niet zo bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

anandus schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:08:
Dat lijkt mij ten eerste omslachtig, diegene moet net toevallig het forum erbij gezet hebben ([]) anders lezen alle mods het, en dat lijkt me omslachtig.
zet je er een [Algemeen]-tag ofzo :?
of gewoon geen tag, die vallen ook op ;)
En ten tweede: Niet iedereen wil z'n idee of topic gelijk openbaar aanvragen. Ook al kunnen mensen niet reageren in SeM, het is wel voor iedereen leesbaar.
en dan? het uiteindelijke topic kan toch ook gelezen worden :?
Een topic over foto's of een casemod is geen probleem, maar er zijn genoeg topics die óf te persoonlijk/gevoelig zijn óf topic die de grijze policy-lijn bewandelen (bijv. een topic met online-java-emulatoren van consoles, iknoemmaarwat).
je hoeft niet direct je TS neer te zetten gewoon een simpele vraag waarbij je globaal het doel van je topic voorsteld :)
M.a.w. het is sneller bij de desbetreffende mod én het is niet direct 'out in the open'..
ik vraag het me af of dat sneller is/handiger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

anandus schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:08:
En ten tweede: Niet iedereen wil z'n idee of topic gelijk openbaar aanvragen. Ook al kunnen mensen niet reageren in SeM, het is wel voor iedereen leesbaar. Een topic over foto's of een casemod is geen probleem, maar er zijn genoeg topics die óf te persoonlijk/gevoelig zijn óf topic die de grijze policy-lijn bewandelen (bijv. een topic met online-java-emulatoren van consoles, iknoemmaarwat).
In die gevallen, waarvan ik denk dat ze niet alledaags zijn, voldoet de mail. Jouw manier is dan ten opzichte van de mail weer omslachtig. Je zoekt een oplossing voor iets waar eigenlijk geen probleem ligt. De oplossing, de mail, is effectiever. Mails worden dagelijk gelezen, helemaal als je die naar een hoofdgroep mailadres stuurt (zoals wosmods at tnet.nl). Die worden door moderators gelezen van het betreffende forum en de mail kan intern worden opgepakt als dat nodig is. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SeM is prima voor dit soort vragen, IMO. Verder, via mail krijg je meestal zelfs nog eerder antwoord, mits je tenminste alle moderators van een bepaald subforum tegelijk probeert. Stel je twijfelt of een topic in P&W of in SA moet, dan kun je toch prima een mailtje sturen naar pwmods apenkriebel tweakers.net en samods apenkriebel tweakers.net en afwachten?

Zò vaak komen dergelijke vragen trouwens ook niet voor, dus of het zin heeft om er een hele feature voor te maken...? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zich is de drempel op het forum wel een beetje hoog, maar misschien is dat in een klap opgelost als ik je vertel dat waarschijnlijk in de volgende versie van React die we gaan draaien, een PM (Private Messaging) system zit ? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:43
Sowieso heeft dit als feature alleen nut als je als user feedback krijgt van je report.

Nu is er bij de topic reports expliciet voor gekozen om users géén feedback te geven (in de vorm van een bericht terug, of een notificatie wanneer zo'n report gelezen is), dus waarom zou men dat bij een forum report wel doen?

Een moderator zou natuurlijk push messages kunnen misbruiken, maar dat is lastig, want dan kan 'ie dus nog niet eenvoudig zien of een andere moderator al antwoord heeft gegeven. Allemaal een hoop gedoe als je gewoon een e-mailtje kunt sturen of een topic in SeM kunt openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Han & Erkens, jullie hebben beiden zeker belijk, maar dit vraagt wel een redelijke omweg, zowel voor newbie als gevorderde. Of je moet richting seM surfen, of de email-adressen van de mods achterhalen, email-progje openen, etc.

Jullie hebben sowieso gelijk, maar dit lijkt mij makkelijker, directer, drempelverlagender, en ook subforumbindingverhogender*.

* subforumbinding5verhogender is een verkeerd woord, maar er zijn redelijk wat subfora en veel mensen blijven bij 1 of een paar subfora. Om diegenen dan GoT door te sturen om SeM te vinden vind ik ook weer zo overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Volgens mij staan die mail-naar-alle-mods-van-een-forum-adressen niet in een FAQ, klopt dat? Misschien handig om op te nemen? :)
En bestaat categorie apedinges t.net ook? (dus bijv got apedinges t.net om alle mods van Gathering of Tweakers (de categorie dus, niet héél 't forum :+) te mailen ofzo :))

[ Voor 37% gewijzigd door Osiris op 21-11-2005 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

moto-moi schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:16:
Op zich is de drempel op het forum wel een beetje hoog, maar misschien is dat in een klap opgelost als ik je vertel dat waarschijnlijk in de volgende versie van React die we gaan draaien, een PM (Private Messaging) system zit ? :)
.. waarvan ik al een aantal mods heb zien zeggen dat ze deze functie per direct uit gaan schakelen.

Desalniettemin een oplossing voor het in dit topic genoemde probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

moto-moi schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:16:
wordt het ook mogelijk om in een keer alle mods van een forum een bericht te sturen? anders zie ik niet hoe dat bij dit "probleem" gaat helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Erkens schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:24:
wordt het ook mogelijk om in een keer alle mods van een forum een bericht te sturen? anders zie ik niet hoe dat bij dit "probleem" gaat helpen :)
Nou, je kunt ervan uitgaan dat als iets nog niet besproken is in een modgroepje, dat een vraag via msn, icq, email, irc etc. in het groepje zal worden gegooit :)

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je vaak niet direct antwoord zal krijgen, vraag aan Terr of hij je wilt helpen met een no-cd-patch is daar wel een goed voorbeeld van denk ik :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 13:54
Erkens schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:24:
[...]

Lijkt me sterk dat ze in React een systeem gaan bouwen om mensen te koppelen aan een forum. Want hoe moet het forum anders achterhalen wie de mods zijn? :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

r0b schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:21:
.. waarvan ik al een aantal mods heb zien zeggen dat ze deze functie per direct uit gaan schakelen.
Precies :)

Het zal een hoop geirriteerde topics over slotjes schelen, maar de Private PM systeem heeft te veel ogen en haken dat ik ook verwacht dat een crewlid dit na een tijdje gaat uitschakelen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowman
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Morax schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:29:
[...]

Lijkt me sterk dat ze in React een systeem gaan bouwen om mensen te koppelen aan een forum. Want hoe moet het forum anders achterhalen wie de mods zijn? :)
Checken welke users in een bepaalde mod-groep zitten :).

Overigens denk ik dat het op zich wel mee zal vallen dat mensen echt mods PM's gaan sturen voor het openen van een topic (zeker als moderators hierop niet reageren), volgens mij is het meer de angst dat dat gebeurd dat men het gelijk al uitzet / aankondigt het uit te zetten. (Zeker als er de mogelijkheid is om sommige gebruikers te ignoren voor PM's + edit: whitelist in te stellen van wie wel).

Edit: ehm, ik herinner me net overigens dat ik wel eens screenshots heb gezien van andere fora waarbij admins enigszins veel PM's (600+) hadden, dus misschien beter laatste gedeelte toch te ignoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Shadowman op 21-11-2005 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

moto-moi schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:26:
[...]

Nou, je kunt ervan uitgaan dat als iets nog niet besproken is in een modgroepje, dat een vraag via msn, icq, email, irc etc. in het groepje zal worden gegooit :)

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je vaak niet direct antwoord zal krijgen, vraag aan Terr of hij je wilt helpen met een no-cd-patch is daar wel een goed voorbeeld van denk ik :P
true, maar juist als je een topic wilt openen wil je dat zo snel mogelijk doen :)
je stuurt dus bijvoorbeeld naar Terr een PM met je vraag of dat mag, en vervolgens mag je gaan wachten tot Terr online komt en die PM ziet voordat het in de groep gegooit word :)
Morax schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:29:
hoe het technisch gedaan wordt is niet interessant, want mogelijk is het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Volgens mij is het enige (zinnige) argument voor zo'n "forumreport" de drempel die mailen of een topic openen op zou werpen. Mailen en een topic in SM openen kan volgens mij echter áltijd, alhoewel in het geval van bijvoorbeeld een topicreport-situatie ander manieren geprefereerd worden. De drempel die daarvoor aanwezig lijkt is bovendien niet alleen slecht: het zorgt ervoor dat de moderatoren hun mailbox / SM niet helemaal overspoeld worden met onzinnige dingen. Aan de andere kant moeten mensen wel op een goede manier hun ei kwijt kunnen, en zou het misschien niet onverstandig zijn om in de verscheidene FAQ's duidelijk te maken dat een mailtje, indien zinnig, gewaardeerd wordt.

PM's lijken me nog een nogal onhandige. Een topic in SM heeft bijna altijd wel een snelle reactie, die bovendien ook in veel gevallen gegeven kan worden door niet-betrokken moderatoren. En het is misschien een lagere drempel dan een mailtje, maar zoals ik al zei lijkt me het slechten van de drempel eenvoudiger. Desnoods zou een report achtige linkje met daarachter de relevante mailadressen zoals catagory@tweakers.net, forummods@tweakers.net en mod@tweakers.net * aantal moderatoren die drempel kunnen verlagen. Vraag blijft dan in mijn ogen of je de drempel niet té laag maakt, maar ik zou verwachten dat dat wel meevalt :) .

Een forumreport zou misschien wel terecht kunnen komen bij alle relevante moderatoren, maar volgens mij is dat nogal veel moeite voor iets wat met een mailtje / SM topic ook dan wel beter op te lossen is. Aan de technische kant zitten ook wat haken en ogen, heb ik het idee, maar dat is meer wat voor indien deze request naar BUG kan :P .

DM!

Pagina: 1