Specifieke hulp bij nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Na jaren meelezen op Tweakers en de afgelopen maanden goed in de gaten houden wat er voor nieuwe producten uitkomen, en het benodigde geld bij elkaar sparen natuurlijk, ga ik in januari eindelijk een nieuwe, ultieme, pc kopen, die ik ga gebruiken voor hi-res gamen en wat algemeen rekenwerk (niet erg veeleisend) ivm mijn studie. Omdat ik nog nooit zelf een computer van A tot (bijna) Z in elkaar heb gezet, heb ik wat algemene vragen, en wat specifieke. Ik heb zoveel mogelijk informatie zelf bij elkaar gezocht, maar er blijven wat vragen die ik hier graag beantwoord zou krijgen!

De (weloverwogen) onderdelen:

MoBo: Asus A8N SLI Premium
Proc: AMD 64 Venice 3500 tray
RAM: Twinmoss 2gb set van 2 x 1gb
Primary HD: Western Digital Raptor 74Gb
Opslag HD: Western Digital Caviar SE SATA-II 200 Gb
VGA kaart: Asus 7800 GTX
DVD: NEC ND 4550 Zwart
Case: Antec Sonata II
CPU fan: Zalman CNPS9500
Intake front: Coolermaster 120 mm fan
Primary HD case: Silentmaxx HD Sil. 2.0 bla.
Extra: Arctic Silver compound

Het moederbord heb ik gekozen omdat hij maar iets duurder is dan de Deluxe editie, maar geen fan op de NB heeft, zodat dat me het plaatsen van een Zalman passieve koeling, en bijbehorende mogelijke SLI-plaatsing-problematiek bespaart. De Silentmaxx HD silencer komt om de Raptor 74gb, die nogal wat lawaai schijnt te kunnen maken. De Arctic Silver koelpasta zit erbij omdat de koelpasta die standaard bij de CNPS9500 zit niet zo goed schijnt te zijn als deze.
De airflow lijkt me goed met een 120 mm intake aan de voorkant en een reeds ingebouwde 120 mm fan outtake, waar de CPU koeler direct op gericht staat. En helemaal bovenin de voeding outtake.

Nu heb ik de volgende overwegingen als inbouw-newbe zijnde :)

1. Omdat ik mijn pc graag stil heb, en daar de nodige investeringen voor doe (CPU koeler, passieve koeler bij de NB, stille Sonata kast etc), wil ik ook graag dat mijn videokaart geen herrie gaat maken. Hoe zijn de geluidservaringen met de Asus 7800GTX? Ik heb hier niets over kunnen vinden in de GoTsearch…. Ik heb deze kaart uitgekozen vanwege de BestBuyGuide, en hij is niet al te duur, maar wel het neusje van de zalm
2. De processor: is deze snel genoeg? Of heeft het zin om 100 a 150 euro meer te betalen voor een Venice 3800+ of een X2 3800+? Ik wil graag dat deze pc nog een poos mee kan, en later makkelijk te upgraden is met 2 gb ram en een tweede vga kaart in SLI over een paar jaar, is deze processor daar goed genoeg voor, of is het de 150 euro extra echt waard? Note: Ik wil voornamelijk gamen, dus een dual-processor is dan misschien niet de beste koop? Ik vind dit zelf zo’n moeilijke overweging, dat ik hier graag andere meningen over zou willen horen!
3. Wat mij opviel toen mijn beste vriend mijn huidige pc in elkaar zette, was het aansluiten van de voeding op de mobo, vooral de enkele stekkertjes op het onderste gedeelte van de mobo plaatsen zag er hels ingewikkeld uit: wat moet waar?! Nu ben ik niet dom, en als ik een handleiding lees kan het wel lukken, maar hoe schatten jullie mijn kansen in? Niet aan beginnen/rustig aan proberen/tuurlijk geen probleem gewoon doen? Moet wel gezegd worden dat AL het andere van een pc in elkaar zetten me goed af gaat, en dat ik dat ook niet eng of moeilijk vind. In de FAQ kon ik op dit onderdeel juist niets vinden, en de manual van de mobo op de site van ASUS was redelijk duidelijk, maar dat is best moeilijk in te schatten hoe dat straks gaat als ik daadwerkelijk met die schroevendraaier in mn handen zit :Y)
4. Ok, straks is mijn computer opgebouwd, met welke onderdelen dan ook, en heb ik (hopelijk) een behoorlijk fijne machine. Maar daar moet vast meer mee te doen zijn! Nu weet ik werkelijk NIETS van tunen en tweaken, maar het lijkt me dat dat met deze pc wel kan. Welk programma kan ik hier het beste voor gebruiken? Omdat dit zo’n basic vraag is, en ik zelf wel uit kan zoeken hoe dat programma werkt en specifiekere info kan vinden (oa op GoT), maar niet weet welk programma mee te beginnen, zou ik ook hierover graag een paar meningen willen horen, zodat ik straks het maximale uit mijn pc kan halen! Volgens de GoT FAQ gebeurt het voornamelijk in de BIOS, maar deze guide was al iets te hoog gegrepen voor mij, want ik ben echt een n00b wat overclocken betreft :/

Admin, ik heb de forumregels gelezen, en hou me hier voorzover ik weet aan, echter, suggesties zijn altijd welkom, ook van medetweakers!
Ik kijk erg uit naar jullie reacties, en ook algemene overwegingen zijn welkom! Bij voorbaat dank!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:55

Acheron

updatepack.nl

Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar mijn eerste reactie is de volgende:
gratis advies bestaat niet.
Wat biedt je? ;)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik heb geen idee hoe stil de voeding van die Sonata kast is, maar eventueel is dat nog een optie, een stillere voeding. Voor de videokaarten is aangepaste, stillere koeling te krijgen, dus ook daar zijn wel oplossingen voor. Als CPU koeler zou ik de Arctic Freezer64 Pro adviseren, deze schijnt stiller te zijn, en beter te koelen dan de meeste Zalman's op dit moment.

De processor is an sich voldoende, maar hoe sneller de proc die je nu neemt, hoe minder snel je hoeft te upgraden in de toekomst. Ik zou zelf voor de X2 3800+ gaan op dit moment.

Als je de handleiding volgt hoeft het aansluiten van de frontpanel geen probleem op te leveren, dat zou wel goed moeten gaan. Desnoods vraag je je beste vriend er ff bij, voor het geval je er zelf niet uit komt.

Het overclocken is inderdaad het beste vanuit het BIOS te regelen. Er zijn wel een aantal programma's waarmee je een deel kan overclocken vanuit Windows, maar echt jofel werkt dat niet volgens mij. Mijn overclock is ook gewoon uit het BIOS tevoorschijn gekomen. Ben echt geen overclockheld ofzo, maar heb met een beetje inlezen in die materie een overclock van 33% gehaald. Mijn 3000+ Venice loopt nu op 2400MHz in plaats van de originele 1800MHz!!

Edit:
Voor optimale prestaties is snel geheugen essentieel. Hoe strakker de timings, hoe sneller je PC, in ieder geval bij AMD. CL2 zal dus beter presteren dan CL3. Als je wilt gaan overclocken is wat extra kloksnelheid van je geheugen ook welkom. Neem dus als het ff kan geheugen dat standaard al hoger loopt dan de processor, dus in plaats van PC3200 bijvoorbeeld PC4000 ofzo, wel DDR1 natuurlijk, of zorg voor geheugen dat er om bekend staat goed overklokbaar te zijn, BH5-chips schijnen hier bekend om te staan.
(Ik ben zelf met een divider gaan werken omdat ik het budget er momenteel niet voor heb sneller geheugen te kopen. Dit gaat echter wel ten koste van de performance van de PC.)

[ Voor 23% gewijzigd door Brede P op 20-11-2005 23:15 ]

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 18:30

Huig

Merino Fanatic

1. Kan ik niets over zeggen, maar je kan er altijd een zalman vf-700 cu opzetten of een arctic silencer.
2. Met het oog op de toekomst is dual core zeker handiger, er zijn nu nog weinig applicaties en games die van dual core gebruik maken, maar ik denk dat dat snel gaat veranderen. Nu merk je er nog niet zo veel van, en de games die er gebruik van maken zijn op 1 hand te tellen.
3. Gewoon de handleiding lezen, dan komt het wel goed, heb ik ook gedaan.
4. Voor je videokaart zitten er standaard programmatjes bij (bij asus kaarten smartdoctor). Je kunt ook Rivatuner proberen, schijnt ook wel handig te zijn, kan je bovendien je fanspeed aanpassen, mocht je je 7800GTX te luid vinden. Je processor doe je voornamelijk in je bios, dus daar zijn niet echt programmaatjes voor. programma's om te controleren of alles goed en stabiel verloopt zijn 3dmark (10 of meer keer laten achterelkaar laten lopen) voor je videokaart, Prime95 voor je processor, en ik dach dat burnin wizzard (oid) ook wel aardig was.

Succes met het bouwen :)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Verwijderd

punt 1 Weet ik niets van
punt 2 Heb van de week een review gelezen over hi res gamen en verschillende CPU's van AMD en intel. Amd was altijd sneller. Maar hoe hoger de resolutie van het spel hoe minder belangrijk de CPU was. Dus de bottleneck in nog steeds de video kaart.

Punt 3 Een computer in mekaar zetten is niet moeilijk maar doe alles rustig aan en heb vooral geen haast. Als iets niet past forceer dan niets maar kijk dan waarom het niet past. Door bv even de connector te draaien.

Punt 4 Als de FAQ voor overclocken op diet forum te moeilijk is voor je begin er dan ook niet aan.

Waar het hoofdzakelijk om gaat met overklokken is dat de temp van de GPU of CPU stabiel blijft en op een aceptabel niveau. Maar ook als de temps stabiel lijken wil dat nog niet zeggen dat de comp dat ook is. Als je rare dingen ervaar dat alles niet meer lekker loopt of dat je rare dingen in het scherm ziet zoas rare pixels of strepen. Dan ben je te ver gegaan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
hp38guser schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:06:
Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar mijn eerste reactie is de volgende:

[...]

Wat biedt je? ;)
Fout, gratis advies bestaat wel:

1) weet ik niet echt, en is ook moeilijk. Je kan altijd een 80CM fan op de kaart laten blazen, ipv de standaard kleine fan, maar das wel moeilijkt te bevestigen (niet bij bepaalde types).
2) Je processor is een deftige presteerder, het is maar wat je wil. Over een paar jaar kost een dualcore proc mss maar 150€ meer, dus kan je dat nu besparen. Volgens mij moet je 3500+ voldoen.
3) Das niets van je voeding (als ik je goed begrijp), dat zijn de conectoren voor het power en HDD ledje, en voor de power en resettoets. In het boekje van je moederbord staat alles uitgelegd, je kan bijna niet missen (als je er ff de tijd voor neemt, en niet in 2 seconden klaar wil zijn).
4) Als je er werkelijk niets van afweet, wacht dan gewoon nog even af. Nu al direct willen jagen om 5% meer prestaties te hebben, zou niet verstandig zijn als je volgende week je proc opblaast (zou wel erg uitzonderlijk zijn, maar toch). Lees je eens wat in, op GOT is er genoeg te vinden over overclocken.

En dan nog een algemene overweging:
Ik heb ook zelf (jaren geleden) mijn PC in elkaar gezet, en das perfect gelukt. Ik zou niet weten waarom het jou niet zou lukken. Zolang je een beetje uitkijkt zal alles wel lukken, het wordt veel gevaarlijker als je al de routine hebt en zo een stap vergeet.
De hardware zit in een uurtje in elkaar, dus als je een namiddag uittrekt kan je alles op het gemak dubbelchecken voor je het doet. En met de software: je kan altijd formatteren en opnieuw beginnen, daar kan je niets definitief kapot maken (ook al ben je mss niet akkoord, je pron collectie is vervangbaar :+ )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

ik denk dat je beter kan wachten tot eind volgende maand je wilt pas in jan gaan kopen.
De prijzen van de amd cpu's gaan een stukje zaken nu en tegen die tijd is de ati x1800 op de markt en nvidea nog andere kaarten denk ik, dus ik zou nog maar een maand wachten met kiezen in een maand kan veel gebeuren het is ook eind van het jaar en je hebt best kans dat een koop bedrijven het jaar in gaan met nieuwe producten.

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
BredeP schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:11:
Edit:
Voor optimale prestaties is snel geheugen essentieel. Hoe strakker de timings, hoe sneller je PC, in ieder geval bij AMD. CL2 zal dus beter presteren dan CL3. Als je wilt gaan overclocken is wat extra kloksnelheid van je geheugen ook welkom. Neem dus als het ff kan geheugen dat standaard al hoger loopt dan de processor, dus in plaats van PC3200 bijvoorbeeld PC4000 ofzo, wel DDR1 natuurlijk, of zorg voor geheugen dat er om bekend staat goed overklokbaar te zijn, BH5-chips schijnen hier bekend om te staan.
(Ik ben zelf met een divider gaan werken omdat ik het budget er momenteel niet voor heb sneller geheugen te kopen. Dit gaat echter wel ten koste van de performance van de PC.)
Dat eerste deel van je verhaal was goed te begrijpen, en bedankt voor de tips(!), maar dit snap ik niet zo goed, CL2 en CL3 zegt me echt niet zo veel. Nou wil ik niet dat mijn pc een monster wordt (zag laatst de pc van die gast met een mark test boven de 10.000: dat hoeft bij mij niet ;) ), maar mijn proc een beetje omhoog tikken lijkt me best haalbaar met een goede CPU koeler... Het gaat niet om de sport, maar om een beetje snelheidswinst, en als ik hoor dat jij hem 33% omhoog krijgt, dan ben ik al blij als de 3500+ straks op 2.4 ghz loopt, ipv de standaard 2.2.
Op de site van Zalman stond bij de CNPS9500 een volume van 18db bij silent mode, en 27db bij full mode, lijkt me zacht genoeg. Ook staat het ontwerp me wel aan ;), maar ik zal me eens inlezen op de arctic freezer 64pro!
(helaas is die beste vriend nu niet meer in de buurt, dus zal het allemaal echt zelf moeten doen :/ )
Huig schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:13:
1. Kan ik niets over zeggen, maar je kan er altijd een zalman vf-700 cu opzetten of een arctic silencer.
2. Met het oog op de toekomst is dual core zeker handiger, er zijn nu nog weinig applicaties en games die van dual core gebruik maken, maar ik denk dat dat snel gaat veranderen. Nu merk je er nog niet zo veel van, en de games die er gebruik van maken zijn op 1 hand te tellen.
3. Gewoon de handleiding lezen, dan komt het wel goed, heb ik ook gedaan.
4. Voor je videokaart zitten er standaard programmatjes bij (bij asus kaarten smartdoctor). Je kunt ook Rivatuner proberen, schijnt ook wel handig te zijn, kan je bovendien je fanspeed aanpassen, mocht je je 7800GTX te luid vinden. Je processor doe je voornamelijk in je bios, dus daar zijn niet echt programmaatjes voor. programma's om te controleren of alles goed en stabiel verloopt zijn 3dmark (10 of meer keer laten achterelkaar laten lopen) voor je videokaart, Prime95 voor je processor, en ik dach dat burnin wizzard (oid) ook wel aardig was.

Succes met het bouwen :)
Maar is een dual core dan nu niet langzamer omdat hij nog niet optimaal wordt benut? Of is hij standaard al sneller/vergelijkbaar met de 3800+? Wel handig dat overal programma's bij zitten om de fanspeed aan te passen. En via de BIOS overclocken is wel het makkelijkste, nog nooit een duidelijkere interface in een programma gezien dan in het BIOS (lang leve DOS :P ). Lijkt me dat je dan het beste kan zien hoe warm een proc wordt onder full load door een paar tests uit te voeren en dan te rebooten en in het BIOS te kijken, of zijn er wel temperatuur-display programma's?
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:15:
Waar het hoofdzakelijk om gaat met overklokken is dat de temp van de GPU of CPU stabiel blijft en op een aceptabel niveau. Maar ook als de temps stabiel lijken wil dat nog niet zeggen dat de comp dat ook is. Als je rare dingen ervaar dat alles niet meer lekker loopt of dat je rare dingen in het scherm ziet zoas rare pixels of strepen. Dan ben je te ver gegaan.
Nu wil ik ook niet het maximale er uit gaan trekken, maar het is fijn dat ik weet waar ik op moet letten. Maar waarschijnlijk heb je een punt dat ik er gewoon niet aan moet beginnen. Als de videokaart nou veel lawaai maakt, en ik vervang de fan, dan lijkt het me dat die ook op een paar tientallen mhz harder kan gaan draaien, maar ik wil niet zo ver gaan dat ik aan de artefacten ga zien dat ie te warm wordt. Laat ik me de komende maanden iig nog maar goed inlezen over overclocken, want de FAQ was deels te begrijpen, en ik ben niet dom, maar weet te weinig van de architectuur van een moederbord om dat allemaal te kunnen volgen.
naftebakje schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:24:
je voeding (als ik je goed begrijp), dat zijn de conectoren voor het power en HDD ledje, en voor de power en resettoets. In het boekje van je moederbord staat alles uitgelegd, je kan bijna niet missen (als je er ff de tijd voor neemt, en niet in 2 seconden klaar wil zijn).
4) Als je er werkelijk niets van afweet, wacht dan gewoon nog even af. Nu al direct willen jagen om 5% meer prestaties te hebben, zou niet verstandig zijn als je volgende week je proc opblaast (zou wel erg uitzonderlijk zijn, maar toch). Lees je eens wat in, op GOT is er genoeg te vinden over overclocken.

En dan nog een algemene overweging:
Ik heb ook zelf (jaren geleden) mijn PC in elkaar gezet, en das perfect gelukt. Ik zou niet weten waarom het jou niet zou lukken. Zolang je een beetje uitkijkt zal alles wel lukken, het wordt veel gevaarlijker als je al de routine hebt en zo een stap vergeet.
De hardware zit in een uurtje in elkaar, dus als je een namiddag uittrekt kan je alles op het gemak dubbelchecken voor je het doet. En met de software: je kan altijd formatteren en opnieuw beginnen, daar kan je niets definitief kapot maken (ook al ben je mss niet akkoord, je pron collectie is vervangbaar :+ )
Ja, dat is precies wat ik bedoel, al die enkele connectoren waar de voeding aan moet, daar krijg ik angstbeelden van van rookwolken in de woonkamer etc. :( . Maar als iedereen vertrouwen in me heeft, ga ik dat gewoon proberen. Ik wil er inderdaad een fijn weekend voor uittrekken: rustig de hardware ophalen, thuis eens bekijken, dan moederbord in elkaar zetten en monteren in de kast, dan rustig aansluiten, etc, en dat samen met een vriend die er minder verstand van heeft maar het wel tof vindt.
Het zou wél een leuke manier zijn om op de frontpage hier te komen: arme student blaast pc van 1700 E op ;)
Software komt goed, daar maak ik me nooit druk om. Formatteer nu ook om de 2 maanden, geen big deal. En die collectie: wel eens gehoord van internet? :9
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:40:
ik denk dat je beter kan wachten tot eind volgende maand je wilt pas in jan gaan kopen.
De prijzen van de amd cpu's gaan een stukje zaken nu en tegen die tijd is de ati x1800 op de markt en nvidea nog andere kaarten denk ik, dus ik zou nog maar een maand wachten met kiezen in een maand kan veel gebeuren het is ook eind van het jaar en je hebt best kans dat een koop bedrijven het jaar in gaan met nieuwe producten.
Ik kijk elke dag op internet wat voor nieuws er uit komt. Maar je hebt gelijk... Ik verwacht sowieso dat mijn systeem zo'n 100 E zal zakken in prijs (hoop ik ook, zit nu net over mn budget), maar misschien dat er goede alternatieven komen voor de videokaart.

Bedankt voor jullie tips en overwegingen, kijk uit naar meer!

Edit: typo
Pagina: 1