2,5 inch HD als externe schijf met genoeg aan éénmaal USB

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Hallo,

Ik wil binnenkort een 2,5 inch HD kopen om hem in een externe behuizing(van Sweex) in te bouwen. Ik wil er een van minimaal 40 GB. Nu las ik in het november nummer van PCM een test van complete externe harde schijven(dus HD + externe behuizing) waarin staat dat sommige twee USB aansluitingen nodig hebben om voldoende stroom te krijgen. Ik wil een HD kopen die maar één USB aansluiting nodig heeft.
Ik denk dat ik tussen de volgende drie ga kiezen(zie onder). Wie weet welke van deze drie harde schijven genoeg heeft aan één USB aansluiting?

Samsung 40GB (MP0402H, 5400RPM, 8MB, 2.5" IDE)
Toshiba 60GB (MK6026GAX, 5400RPM, 16MB)
Hitachi Travelstar 40GB (5K100, 5400RPM, 8MB, 2.5" IDE)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als een schijf meer dan 500mA nodig heeft, (dit staat normaliter vermeld op het dekseltje van de schijf) gaat één USB poort het niet trekken.

Eén USB poort kan namelijk maar 500mA leveren, twee kunnen dus 1A verstrekken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 20-11-2005 19:05 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Toad
Prutz0r schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:04:
Als een schijf meer dan 500mA nodig heeft, (dit staat normaliter vermeld op het dekseltje van de schijf) gaat één USB poort het niet trekken.

Eén USB poort kan namelijk maar 500mA leveren, twee kunnen dus 1A verstrekken. :)
Mooi, dan kan ik daar op letten. Bedankt voor de info.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zit mij trouwens net te bedenken dat de controller in het kastje ook nog wat energie verbruikt, misschien staat dit wel aangegeven op de verpakking van de betreffende enclosure.

En op websites van harde schijf fabrikanten staan meestal ook technische specs of datasheets van de schijf (en dus het energieverbruik).

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 20-11-2005 19:15 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Toad
Prutz0r schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:13:
Ik zit mij trouwens net te bedenken dat de controller in het kastje ook nog wat energie verbruikt, misschien staat dit wel aangegeven op de verpakking van de betreffende enclosure.

En op websites van harde schijf fabrikanten staan meestal ook technische specs of datasheets van de schijf (en dus het energieverbruik).
Bedankt voor de aanvulling, ik heb al een paar sites bekeken van deze harde schijf producenten, maar ik zie er niet zo gauw de info over het stroomverbruik. Ik zal als ik een schijfje koop er bij vertellen dat ie maar één usb aansluiting nodig moet hebben.

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

ik heb in amerika een fire light gekocht die werkt alleen op de usb en kan via de muis port ook van voeding worden voorzien ik heb zelf de 40gb uitvoering die haalt 25MB/sec transfer
nog geen uur na dat ik hem had, al open gemaakt je kan de 2.5"hd er zo uit halen
Ben benieuwd of de 120GB uitvoering ook op alleen een usb lijntje draait?

http://reviews.cnet.com/4852-5_7-30610458.html

hier de 80 gb uitvoering.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik heb zelf een 80GB Samsung 2,5" schijfje in een no-name behuizing van Computerland.
Op het snoer zitten 2 USB-stekkers voor in de PC, en aan de andere kant eentje voor de behuizing.
De schijf werkt wel als ik er maar 1 USB stekker in stop, alleen niet op optimale snelheid.
De datadoorvoer ligt hoger als ik hem op 2 poorten aan sluit.

• rigermortis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 22:35
een poosje geleden heb ik zelf een externe 2,5"harde schijf gekocht van freecom, deze

wel een beetje te duur trouwens ;( :(

En in de gebruiks aanwijzing staat dat hij in princiepe maar 1 USB 2.0 poort nodig heeft,
maar het kan zijn dat hij bij bv. een laptop de 2de kabel ook nodig heeft voor extra stroom.

Ik gebruik zelf dus maar 1 usb poort, want ik heb nog nooit hinder ondervonden door stroomgebrek,
en zo gek veel gebruik ik hem niet, puur alleen voor als ik iemand ga helpen met de pc en grote bestanden moet mee nemen of overzetten, en daarbij de nodige back up van het hoog nodige. de rest back ik op een andere manier up.

Hopelijk kun je hier wat mee, veel succes

in mijn externe harde schijf zit trouwens een samsung MP0402H

[ Voor 5% gewijzigd door rigermortis op 21-11-2005 02:17 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
deze week heeft officecentre een 60 gig ding (geloof ik) in de aanbieding die puur op USB power werkt. Prijs was iets van 89 euro ex btw. Misschien interessant? :)

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Heb je al die behuizing van Sweex? Want anders is een compleet setje waar dus maar één usb kabel aanzit een makkelijkere oplossing. En vergis je niet dat er een adapter bij kan zitten die je moet gebruiken voor de stroom. Dat is iig wel zo bij mijn Sweex 3,5 inch. 2x usb is makkelijker (mits je er nog 2 vrij hebt). Ik neem aan dat je maar 1 usb kabel wilt omdat je maar 1 kabel wilt, toch?

De power van de Hitatchi had ik zo te pakken.

5 Watt dus om op te starten, op 5 Volt geeft dat 1 ampere. Gaat niet lukken dus.

Die Samsung en de Toshiba gaan ook niet lukken, alle 5 watt nodig voor opstarten.

Toch zijn er behuizingen/setjes die blijkbaar echt maar op 1 usb (dus zonder extra stroomadapter) werken. Geen idee hoe dat opstarten dan geregeld wordt maar die Hitachi heeft verder maar 2 Watt nodig dus zou een optie kunnen zijn.

BTW zelf even in pricewatch kijken en dan op "productinformatie van de fabrikant" klikken had je zelf ook wel kunnen doen. Of eigenlijk moeten doen :+

[ Voor 15% gewijzigd door LV-426 op 21-11-2005 02:42 ]

Verwijderd

de grijs blauwe enclosure van q-tec :r (heb hem ff niet bij de hand, dus geen type nummer) heeft a.c prik nodig anders doet ie het niet (want de controller krijgt dan geen stroom) (kwaliteit is te matig.. ook)

• Rmg
  • Laatst online: 18:28

Rmg

meet ook ff je usb poort door hoeveel mA hij daadwerkelijk geeft. dat schijnt ook wel te verschillen

Collega heeft een externe 2,5 inch hdd die ik wel eens gebruik :P, op zijn eigen laptop draait hij niet met maar 1 aansluiting ( sony ) Maar op mijn laptop (toshiba) is er maar 1 nodig

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Gebruik zelf een Transcend 2,5" USB schijf die idd ook op sommige moederborden weigert met een enkele aansluiting. De meeste gaan gewoon goed.
Je kunt kijken of je een 4200rpm model kunt vinden, 5400rpm zal misschien ook nog wel goed gaan, maar de 7200rpm variant trekt vermoedelijk teveel stroom.

You can't have everything. Where would you put it?

• Toad
rigermortis schreef op maandag 21 november 2005 @ 02:03:
een poosje geleden heb ik zelf een externe 2,5"harde schijf gekocht van freecom, deze

wel een beetje te duur trouwens ;( :(

En in de gebruiks aanwijzing staat dat hij in princiepe maar 1 USB 2.0 poort nodig heeft,
maar het kan zijn dat hij bij bv. een laptop de 2de kabel ook nodig heeft voor extra stroom.

Ik gebruik zelf dus maar 1 usb poort, want ik heb nog nooit hinder ondervonden door stroomgebrek,
en zo gek veel gebruik ik hem niet, puur alleen voor als ik iemand ga helpen met de pc en grote bestanden moet mee nemen of overzetten, en daarbij de nodige back up van het hoog nodige. de rest back ik op een andere manier up.

Hopelijk kun je hier wat mee, veel succes

in mijn externe harde schijf zit trouwens een samsung MP0402H
Die Samsung MP0402H zie ik staan voor 79 euro. Samen met mijn Sweex behuizing van 13,90 euro zit ik rond de 93 euro. Misschien dat ik dan voor deze ga.

Ik gebruik hem voor dezelfde redenen als jij, maar ook om MP3-tjes op te zetten en af te spelen. Bovendien zag ik laatst een artikel dat je op zo'n schijfje tal van programma's kunt zetten die gewoon werken op iedere PC zonder dat die op die PC geinstalleerd hoeven te zijn. Dat geldt voor de portabale versies van Firefox, Opera, Winamp, Abiword(tekstverwerker), Openoffice 2.0, NVU(om websites te maken), XNview, etc, etc. Dit heb ik gedaan met mijn 6 GB harde schijfje en het werkt inderdaad en is lekker makkelijk als je dingen moet doen bij mensen die die programma's niet op hun PC hebben. In feite heb je je eigen PC-tje altijd bij je.

Bedankt voor de info.

• Toad
tweakerbee schreef op maandag 21 november 2005 @ 03:24:
Gebruik zelf een Transcend 2,5" USB schijf die idd ook op sommige moederborden weigert met een enkele aansluiting. De meeste gaan gewoon goed.
Je kunt kijken of je een 4200rpm model kunt vinden, 5400rpm zal misschien ook nog wel goed gaan, maar de 7200rpm variant trekt vermoedelijk teveel stroom.
In die test waar ik het over had, hadden sommige 4200 speed harde schijfjes 2 USB aansluitingen nodig en sommige 5400 speed hadden aan een USB voldoende.

Ik denk ook dat 7200 wel 2 USB nodig heeft, maar die zijn toch te duur voor mijn bedoeling er mee.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kijk even bij de Computerwinkel op de schijven hoeveel ze verbruiken.
Als er 5 Volt 500 mA staat werkt het gewoon met 1 usb kabel.
Mijn oude 6 GB hitachi 2,5 inch schijfje gebruikt precies zoveel en werkt goed met 1 usb kabel.
Ik weet alleen niet of de grotere schijven meer verbruiken. :)

• Toad
LV-426 schreef op maandag 21 november 2005 @ 02:35:
Heb je al die behuizing van Sweex? Want anders is een compleet setje waar dus maar één usb kabel aanzit een makkelijkere oplossing. En vergis je niet dat er een adapter bij kan zitten die je moet gebruiken voor de stroom. Dat is iig wel zo bij mijn Sweex 3,5 inch. 2x usb is makkelijker (mits je er nog 2 vrij hebt). Ik neem aan dat je maar 1 usb kabel wilt omdat je maar 1 kabel wilt, toch?

De power van de Hitatchi had ik zo te pakken.

5 Watt dus om op te starten, op 5 Volt geeft dat 1 ampere. Gaat niet lukken dus.

Die Samsung en de Toshiba gaan ook niet lukken, alle 5 watt nodig voor opstarten.

Toch zijn er behuizingen/setjes die blijkbaar echt maar op 1 usb (dus zonder extra stroomadapter) werken. Geen idee hoe dat opstarten dan geregeld wordt maar die Hitachi heeft verder maar 2 Watt nodig dus zou een optie kunnen zijn.

BTW zelf even in pricewatch kijken en dan op "productinformatie van de fabrikant" klikken had je zelf ook wel kunnen doen. Of eigenlijk moeten doen :+
Sweex behuizing heb ik al, is gewoon een aluminium kastje met leren hoesje en een USB kabeltje. Ik had die site al gevonden(met die ellenlange URL, hoe verzinnen ze het). Ik zocht eigenlijk naar hoeveel mAmp hij was en kon dat niet vinden. Ik begrijp uit jouw verhaal dat ik dat uit het aantal Watts en Volt kon halen.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 12:11

IQM

Met mijn laptop kan ik niet met één USB aansluiting werken dan moet de tweede USB aansluitin gerbij geprikt worden. Met bijna alle desktop PC's gaat het prima met één aansluiting. Blijkbaar levert een desktop meer vermogen op de USB poorten dan een laptop.

Ter info, ik heb de goedkoopste 2,5" behuizing van Funprice met een WD Scorpio erin.

• Toad
Metal schreef op maandag 21 november 2005 @ 07:51:
Kijk even bij de Computerwinkel op de schijven hoeveel ze verbruiken.
Als er 5 Volt 500 mA staat werkt het gewoon met 1 usb kabel.
Mijn oude 6 GB hitachi 2,5 inch schijfje gebruikt precies zoveel en werkt goed met 1 usb kabel.
Ik weet alleen niet of de grotere schijven meer verbruiken. :)
Da's ook toevallig, ik heb nu ook een 6 GB IBM( type IBM DJSA 210 of zo, heet nu Hitachi) schijfje. Ik vind 6 GB alleen een beetje klein. Hij doet het bij mij ook op één USB poort.

Ik wil eigenlijk dat ie op alle PC's op één poort werkt, dus ook op mijn werk en alle PC's die ik tegenkom.

Verwijderd

ik heb voor een 3,5 hd een sweex kastje gekocht, en daar zit een adapter bij met iets dat lijkt op een PS2 aansluiting. één usb, maar wel een adapter.

of bedoel je dat er maar één kabel uit je kastje mag komen?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb hier een Promedion Edrive (powered by Hitachi staat erop) met daarin een Toshiba MK1032GAX 100GB schijf. Er zit slechts 1 usb stekker aan iedere kant van de kabel. Wel heeft de behuizing nog een voedingsaansluiting (voeding wordt niet meegeleverd).
Volgens de sticker op de HD heeft hij 5v en 1a nodig.
Ik heb hem op 3 computers en een laptop uitgeprobeerd. OP 1 computer (met een 5m usb kabel) werkt hij niet, op de rest werkt hij prima.

Do as I say, don't do as I do.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:09
ik draai hier een 60GB toshiba 2.5 hd in een trust behuizing met maar 1 usb....
hoewel mijn toshiba volgens mij maar 8mb cache heeft...suc6

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Toad
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 08:01:
ik heb voor een 3,5 hd een sweex kastje gekocht, en daar zit een adapter bij met iets dat lijkt op een PS2 aansluiting. één usb, maar wel een adapter.

of bedoel je dat er maar één kabel uit je kastje mag komen?
Ik bedoel een 2,5 inch Sweex kastje: de 2,5 inch harde schijf krijgt zijn voeding dan door de USB kabel, dat dan inderdaad het enige kabeltje is. Het voordeel is dat het een klein, licht kastje is dat je zo in je jaszak of tas stopt.

Ik heb zelf ook een 3,5 inch behuizing met een 120 GB Maxtor harde schijf voor het grotere werk. Die is echter een stuk zwaarder omdat ie een extra voeding in zich heeft en daardoor minder voor mobiel gebruik geschikt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Toad op 21-11-2005 08:23 ]

• Toad
IQM schreef op maandag 21 november 2005 @ 07:55:
Met mijn laptop kan ik niet met één USB aansluiting werken dan moet de tweede USB aansluitin gerbij geprikt worden. Met bijna alle desktop PC's gaat het prima met één aansluiting. Blijkbaar levert een desktop meer vermogen op de USB poorten dan een laptop.

Ter info, ik heb de goedkoopste 2,5" behuizing van Funprice met een WD Scorpio erin.
Dat is inderdaad zo volgens mij: een laptop USB poort levert minder stroom dan een desktop. Bij mij gaat het voornamelijk om desktop PC's waar die op moet werken.

• Toad
spyros schreef op maandag 21 november 2005 @ 08:12:
ik draai hier een 60GB toshiba 2.5 hd in een trust behuizing met maar 1 usb....
hoewel mijn toshiba volgens mij maar 8mb cache heeft...suc6
Ik had een Toshiba van 60 GB met 16 MB cache op het oog: zag ik staan voor 89 euro. Die van 40 GB zijn rond de 75 euro. Dan is een 15 euro meer voor 50 % meer opslag natuurlijk niet veel. Zou mooi zijn als ie werkte op één USB poort.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
bij de externe 2.5" casing word ook een snoertje gelevert dat je tussen je ps2 toetsenbord kan zetten voor stroom Heb je dus maar 1 usb poort nodig en tap je een beetje stroom af van je ps2 poort

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 15:38
Toad schreef op maandag 21 november 2005 @ 08:18:
[...]Dat is inderdaad zo volgens mij: een laptop USB poort levert minder stroom dan een desktop. Bij mij gaat het voornamelijk om desktop PC's waar die op moet werken.
Mijn externe HD (USB2.0, merk IOgear met Samsung MP0402 harddisk) doet het met enkel 1 USB aansluiting zowel op m'n desktop, m'n werk-PC en de (oude) laptop van een vriend. Ofwel, er zijn ook laptops die wel voldoende stroom leveren.

• Toad
M_v_A schreef op maandag 21 november 2005 @ 12:51:
[...]

Mijn externe HD (USB2.0, merk IOgear met Samsung MP0402 harddisk) doet het met enkel 1 USB aansluiting zowel op m'n desktop, m'n werk-PC en de (oude) laptop van een vriend. Ofwel, er zijn ook laptops die wel voldoende stroom leveren.
Bedankt voor de tip. Dat is dan een goede kandidaat om te kopen voor mij. 40 GB is wel genoeg. Is ie redelijk snel?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 15:38
Toad schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:38:
[...]Bedankt voor de tip. Dat is dan een goede kandidaat om te kopen voor mij. 40 GB is wel genoeg. Is ie redelijk snel?
Ik heb echt totaal geen idee... ik gebruik 'm af en toe als vervanging voor m'n USB-stick dus ben al tevreden als ik er iets op kan zetten en het er weer af kan krijgen. Geen idee of 'ie snel presteert vergeleken met andere USB-drives - het belangrijkste voor mij is dat 'ie het doet.
Pagina: 1