[RAM] 2 GB of 1 GB?

Pagina: 1
Acties:

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 17:25

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Topicstarter
Systeem:
P4 3,0 GHz
Asus P4P800 SE
Zalmann Koeler
Aopen 6600GT 128MB

Nu een vraagje over het geheugen:

Mijn moederbord is dual-channel, ik heb in totaal 4*512 DDR, alleen één daarvan is DDR333. Wat is nu slim? Alle 4 erin proppen of 2 van 512 DDR 400?

Systeem wordt voornamelijk voor spellen gebruikt..

Bvd

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Als je het geheugen daar hebt liggen, waarom test je het dan niet even met de programma's die je dagelijks gebruikt ? :)

Zie ook PMG FAQ :: Hoeveel geheugen heb ik nodig?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je kan ze er gewoon allemaal in stoppen. Echt verschrikkelijke performance verlies zal je niet hebben.

Ik weet niet zeker, maar als er 2 draaien in DDR400 in dual channel, en je hebt 1 DDR333 met een DDR400 dan klokt ie die terug naar DDR333 dus heb je weer dual channel.

correct me if i'm wrong :/

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 23:40

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Zodra je der DDR 333 in stopt gaan die 2 bankjes die snelheid lopen toch, dus lijkt het me voor je preformance niet slim om die er in te zetten :)

[ Voor 6% gewijzigd door SithWarrior op 20-11-2005 19:00 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
zoals hierboven vermeld, kun je het beste even de verschillende configuraties uitproberen
ook moet je er rekening mee houden dat sommige spellen snel RAM-geheugen vereisen(FPS'es etc) en andere hebben weer baat bij veel RAM-geheugen(strategy bijv.) Zo zit het iig in mijn ervaring.
Je merkt het t beste als je het zelf probeert. Een first-hand experience zegt nl. veel meer dan wat anderen zeggen.

<edit>
dit had een vriend van mij ook en ALLES gaat dan op DDR333 lopen (bij hem dan..)
</edit>

[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 20-11-2005 19:02 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

prop ze alle 4 erin en je ziet het resultaat volgens mij idd gewoon dualchannel 4x512@333mhz

Verwijderd

Als je ze allemaal erin stopt dan werken ze allemaal op DDR333. Maar heb je wel 2 gb. Kijk eens met de bekende benchmark programma's voor geheugen...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Doe gewoon je ding, speel spelletjes als normaal, en kijk vervolgens wat het resultaat is:

Ctrl-shift-esc voor de taskmanager/taakbeheer, kijk bij het tabblad Performance naar het getalletje Peak, wat staat onder Commit Charge (sorry, geen idee hoe dat in de nederlandse windows taakbeheer genoemd is) en vergelijk dat met de hoeveelheid aanwezig geheugen, het getal Total onder Physical Memory.

Zo lang het Peak getal onder Physical Memory blijft wordt de pagefile niet aangesproken, en win je niets met meer RAM, want alles past er in principe al in.

Onderstaande is wat 100 (!!!) 6,4 mpixel JPG foto's tegelijk openen deed met mijn geheugen gebruik. (is een vrij extreem voorbeeld, dat gaf een piek geheugen gebruik van 2,04 GB.)

Afbeeldingslocatie: http://strikerz.net/~geert/100JPGs.png

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Heel nuttig hoor, 100 foto's van 6.4MP tegelijk openen... Geef dan een realistisch voorbeeld ;)

Verwijderd

Voor de TS; misschien de volgende keer even je topictitel wat duidelijker aangeven. Ik dacht nu gelijk "2GB natuurlijk!" :Y)

Verder zou ik ze er gewoon allemaal ingooien, of misschien die 333 verpatsen en een 400 kopen. Je kan ook gewoon even benchen met de verschillende modules!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Check eens dit bericht op de FP, onderaan staat dit stukje:
Naast de processors heeft X-bit ook bij ieder spel gekeken wat het effect is van de stap van 1GB naar 2GB geheugen. In geen enkel spel was er een heel overtuigend resultaat te zien van deze investering: de toename in framerate bleef beperkt tot enkele procenten.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 20-11-2005 20:41 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@Henk007:

Maar als hij die geheugenstaafjes toch heeft, is het zonde ze NIET te gebruiken!

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

1 of 2GB ram? Het is afhankelijk van wat je doet en de werkload.

Ik heb eens zo hard Java in Netbeans getypt totdat het 800MB ram nodig had. 8)7

Een ander keer heb ik 10 tiff foto's van 55MB in Photoshop tot 1 collage gesoept en zo'n dikke collage in Illustrator in laden om een A2 formaat affiche te maken. Dat had meer dan 1GB verstookt.

Als ik deze 2 dingen samen doet en regelmatig zit te alt-tabben, dan heb ik 2GB broodnodig. En in mijn workstation AMD dualcore steekt er ook 2GB ram. Zo kan ik ook die zware toepassingen tegelijkertijd draaien met een zware game.

Voor de framerate moet je nu nog niet naar 2GB overstappen, voor andere dingen kan het interessant zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 20-11-2005 20:50 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

webfreakz.nl schreef op zondag 20 november 2005 @ 20:44:
@Henk007:

Maar als hij die geheugenstaafjes toch heeft, is het zonde ze NIET te gebruiken!
Maar het is zonde om ze allemaal op 166MHz (DDR333, PC2700) te gebruiken. Immers zit er één 'slome' bij die de rest ook trager maakt ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou 1GB nemen omdat de P4 een groot gebrek heeft aan bandbreete, en als je die ook nog eens gaat inperken heb je meer preformance loss dan winst, er zijn nog maar weinig games die meer dan 1GB gebruiken

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:03
Ik zou zeggen dat er twee zinnige opties zijn:
• 1 GB op DDR400 draaien en de andere twee modules verkopen;
• de DDR333 module verkopen, een DDR400 module bijkopen, en dan 2 GB op DDR400 draaien.
Eerlijk gezegd lijkt de eerste me zinniger. 1 GB is eigenlijk genoeg geheugen, ook voor gangbare spelletjes, en dan zal geheugensnelheid eerder verschil maken (maar ook minimaal, denk ik).

2 GB op DDR333 zou ik dus niet doen; lijkt me zonde van je DDR400 geheugen. Investeer dan in een extra DDR400 module.

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 20-11-2005 21:25 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:38
Kijk ook ff uit of je tegen de beperking aanhikt dat je paren met dezelfde modules moet hebben. Want dan krijg je een paar van een DDR333 reepje van Merk X, die moet samenwerken met DDR400 van merk Y, en dat kan de geheugencontroller minder leuk gaan vinden, waardoor je geheugen Single channel draait, en met erg veel pech ook 333Mhz (Als die 333Mhz reep geen 400Mhz wil).. Dan zit je met een gigantisch verlies, als je weinig extra ram meer verbruikt met games.

Enige waarvoor je een sloot ram moet hebben is Battlefield 2 op 1280x1024 @ Med/High of hoger, maar dat trekt je videokaart toch niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

512 mb pc3200 is maar 45 euro... dus ik zou dat gaan doen
Pagina: 1