Tim, lees
[rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] even. Plus alle andere
Windows Operating Systems - Howto's and Guides en natuurlijk de sticky topics (

bovenaan
Network Troubleshooting.
Maar het komt er op neer: ga gewoon alles lezen dat los & vast zit en ga gewoonh proberen. Er zijn vele handleidingen / tutorials / howto's / guides / etc. etc. beschikbaar voor totale beginners (niet echt op GoT, wel bij dergelijke fora met minder ervaren doelgroepen, op Microsoft.com, in de boekhandel, en inderdaad op vele sites die Google met de juiste zoektermen geeft). handleidingen in het Nederlands en in het Engels. Als je nog steeds geen engels kent (ik dacht dat dat standaard was op elke school?) ga dan engelse teksten lezen met het woordenboek er naast. Veel is nu eenmaal in het engels als je niet een "echt" boek wilt kopen.
En ga tijdens / na veel lezen gewoon proberen (na een backup gemaakt te hebben natuurlijk!)
Maaarrrr je hebt ondertussen al uitgevonden wat het
verschil tussen Home en Pro is en dus weet je wat het niet kan:
Windows Operating Systems - FAQ -> geen NTFS rechten (via de GUI). Overigens kan je met omwegen wel de NTSF rechten gebruiken in Home, zoals met cacls, maar dat is op het moment duidelijk boven je hoofd gegrepen.
Een server is heel erg leuk om mee te gaan "spelen", maar voor jouw huidige doeleinden (en beurs) overkill. Dat lukt ook prima met de share- en NTFS rechten van Windows XP (Pro natuurlijk, niet home, gebruik die twee enkel als clients).
RaZ in "netwerkje maken" zegt wat dat betreft precies wat je moet doen. Het hoe: met alle respect maar als je niet onder F1 kunt vinden hoe dat moet lijkt het me verstandig er niet mee bezig te gaan op machines die in gebruik zijn, tot je hebt uitgevonden wat hoe werkt. (Maar goed: maak op elke machine dezelfde gebruikersnamen aan met dezelfde wachtwoorden. Op die manier ben je al een heel eind. Als je dan later meer dan de hele basics wilt heb je al een beetje een basis voor de concepten en kan je makkelkijker meer informatie vinden).
(Ook) gezien reacties als
Verwijderd in "netwerkje maken" (

) ga ik dit topic sluiten. Ik zou zeggen: neem de tips in dit topic ter harte, ga proberen en open evt. een nieuw topic als je weet dat er met alleen handleidingen niet meer uit is te komen. En geef dan even aan wat je waar hebt ingesteld etc.
Hetgeen je nu vraagt is namelijk toch echt basiskennis te noemen en je kunt me dus niet wijsmaken dat er niets is te vinden. De HOE vraag is eerlijk waar prima te beantwoorden met de informatie in dit topic plus wat er onder F1 staat
Succes in ieder geval!
Check trouwens toch je mail even voor wat meer uitleg 
En sinner2stroke mag ook mail verwachten, maar dan met een minder aardige ondertoon, dat is geen gedrag zoals dat hier thuis hoort
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)