Toon posts:

netwerkje maken

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

ik heb 3pc 2x xp home 1x xp pro

nu wil ik een server van me xp pro maken
dat ik op elke pc kan inloggen met mijn naam en andere namen
ik heb al een hubje en kabels UTP

hoe moet ik nu alles instellen kan iemand mij helpen?

MVG Tim

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

XP kan niet als domaincontroller functioneren, dus meerdere usernames en policies e.d. gaat je al niet lukken. Het enigste dat er dan eigenlijk nog overblijft is een rol als fileserver. Daarvoor knoop je gewoon het geheel aan elkaar met de kabels en het hubje en je deelt wat mappen op die XP machine.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

• Alle PC's in het zelfde subnet hangen
• Alle PC's in de zelfde IP-ranges hangen
• Werkgroep op alle PC's hetzelfde
• Op alle PC's dezelfde users & passes aanmaken
• Schijven en printers delen
• FAQ lezen >:)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:46:
XP kan niet als domaincontroller functioneren, dus meerdere usernames en policies e.d. gaat je al niet lukken. Het enigste dat er dan eigenlijk nog overblijft is een rol als fileserver. Daarvoor knoop je gewoon het geheel aan elkaar met de kabels en het hubje en je deelt wat mappen op die XP machine.
je dit is een thuisnetwerkje zeg maar!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:47:
• Alle PC's in het zelfde subnet hangen
• Alle PC's in de zelfde IP-ranges hangen
• Werkgroep op alle PC's hetzelfde
• Op alle PC's dezelfde users & passes aanmaken
• Schijven en printers delen
• FAQ lezen >:)
Ja precies maar hoe moet ik het dan oplossen overal hetzelfde inloggen mensen rechten geven enz.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:52:
[...]

Ja precies maar hoe moet ik het dan oplossen overal hetzelfde inloggen mensen rechten geven enz.
Denk niet dat er iemand hier zo gek is, om iemand die blijkbaar 0 verstand heeft van netwerken, jou in details gaat uitleggen hoe je een netwerk moet aanleggen.

Je zal je eerst moeten gaan verdiepen hoe netwerken in elkaar steken om het vervolgens klaar te spelen. Zoals ik je post kan beoordelen, weet je niets van netwerken, en moet je dus eerst tijd en engerie gaan steken om kennis hiervan op te doen. Lees eerst alle Sticky's maar uit NT.

Het is niet de bedoeling dat wij voor jou een uitgekauwde oplossing neer zetten, want daar leer je niets van.

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 09-12-2009 01:11 ]

Ey!! Macarena \o/

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Windows Server 2003 proberen? die zou dat moeten kunnen :P, heet niet voor niks SERVER...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:56:
[...]

Denk niet dat er iemand hier zo gek is, om iemand die blijkbaar 0 verstand heeft van netwerken, jou in details gaat uitleggen hoe je een netwerk moet aanleggen.

Je zal je eerst moeten gaan verdiepen hoe netwerken in elkaar steken om het vervolgens klaar te spelen. Zoals ik je post kan beoordelen, weet je niets van netwerken, en moet je dus eerst tijd en engerie gaan steken om kennis hiervan op te doen. Lees eerst alle Sticky's maar uit NT.

Het is niet de bedoeling dat wij voor jou een uitgekauwde oplossing neer zetten, want daar leer je niets van.
Ben ik het niet mee eens

ik heb al jaren lang een thuisnetwerkje deze leg ik ook bij mensen aan
dit lukt goed maar wil nu een volgende stap en ik moet ergens beginnen om te leren?
maar ik ga wel eens googlen dan!!

Verwijderd

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:56:
Windows Server 2003 proberen? die zou dat moeten kunnen :P, heet niet voor niks SERVER...
Okeey dan ik zal eens kijken of ik deze op de kop kan tikken nu ga ik ook meer snappen al want wat ik zie ik xp van de namen

domein enzo dat is alleen voor als je al een server heb ETC. ETC.

MVG Tim

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:02:
Okeey dan ik zal eens kijken of ik deze op de kop kan tikken nu ga ik ook meer snappen al want wat ik zie ik xp van de namen

domein enzo dat is alleen voor als je al een server heb ETC. ETC.

MVG Tim
Je maakt een ActiveDirectory aan, met een DNS domain. Bijvoorbeeld jounetwerk.local of jounetwerk.lan. Of als je een echte domainnaam hebt jounetwerk.nl / com.
2003 is een server, dus dan kan je er niet "normaal" op werken, tenminste dat is niet de bedoeling. Vergeet dat vooral niet ;)

offtopic:
Verder zou het handig zijn als je eens leestekens gebruikt, goeie zinsdelingen, etc. Dat leest stukken makkelijker. Ook kan je posts hier editen, dan hoef je nooit 2 posts onder elkaar neer te zetten. Dat scheelt records in de database, en uiteindelijk dus schijfruimte. En groeten is eigenlijk ook niet de bedoeling. Maar lees de FAQ daarover. Btw welkom op GoT!

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 09-12-2009 01:12 ]

Verwijderd

mijn god, hebben julliemaal allemaal zand in je kut? help dat manneke nou toch eens!

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat je het zeg!

dus xp home/pro is echt alleen voor thuisnetwerkjes? eigenlijk min of meer
wat is dan het grote verschil tussen home/pro

ik ga verder eerst eens googlen om meer info te vinden.

MVG Tim

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:11:
mijn god, hebben julliemaal allemaal zand in je kut? help dat manneke nou toch eens!
Aardig van je, maar waarom help u mij dan niet???

MVG Tim

Verwijderd

ik weet het gewoon niet.. maar ik begin het gezeik over leestekens ed. hier echt spuugzat te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:15:
ik weet het gewoon niet.. maar ik begin het gezeik over leestekens ed. hier echt spuugzat te worden.
Ja, oke nou ik ga me wel eerst verdiepen HOE? GEEN IDEE?, maar we zien wel waar het schip strand ik wacht nog een berichtje af en dan zie ik het wel.

Suc6!

Tim

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
met xp pro kan je onder andere een domein joinen, en je kan wat meer instellen kwa rechten

Verwijderd

1) Zoals ik al zei, geleve geen groeten te posten. Wij tweakers doen elkaar dan continu de groeten en dat kost dus weer hardeschijfruimte op de databaseserver. En edit je post, nou reageer je 2x achter elkaar, dat is "eigenlijk" niet de bedoeling.

2) XP Home is zoals de naam al aan geeft voor Thuisgebruikers. Deze kan je NIET op een Windows NT (2000/2003) domain laten aanmelden.

3) XP Pro heeft als toevoeging dat het wat minder "n00b proof" is, doordat er xx wizzards (voor thuisgebruikers) uit gehaald zijn. En je kan hem laten aanmelden op een netwerk domain (WinNT srv/200x srv/linux).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 19:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:19:
1) Zoals ik al zei, geleve geen groeten te posten. Wij tweakers doen elkaar dan continu de groeten en dat kost dus weer hardeschijfruimte op de databaseserver. En edit je post, nou reageer je 2x achter elkaar, dat is "eigenlijk" niet de bedoeling.
jawohl Herr! *klikt met hakken*

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tim, lees [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] even. Plus alle andere Windows Operating Systems - Howto's and Guides en natuurlijk de sticky topics (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif bovenaan Network Troubleshooting.

Maar het komt er op neer: ga gewoon alles lezen dat los & vast zit en ga gewoonh proberen. Er zijn vele handleidingen / tutorials / howto's / guides / etc. etc. beschikbaar voor totale beginners (niet echt op GoT, wel bij dergelijke fora met minder ervaren doelgroepen, op Microsoft.com, in de boekhandel, en inderdaad op vele sites die Google met de juiste zoektermen geeft). handleidingen in het Nederlands en in het Engels. Als je nog steeds geen engels kent (ik dacht dat dat standaard was op elke school?) ga dan engelse teksten lezen met het woordenboek er naast. Veel is nu eenmaal in het engels als je niet een "echt" boek wilt kopen.

En ga tijdens / na veel lezen gewoon proberen (na een backup gemaakt te hebben natuurlijk!)

Maaarrrr je hebt ondertussen al uitgevonden wat het verschil tussen Home en Pro is en dus weet je wat het niet kan: Windows Operating Systems - FAQ -> geen NTFS rechten (via de GUI). Overigens kan je met omwegen wel de NTSF rechten gebruiken in Home, zoals met cacls, maar dat is op het moment duidelijk boven je hoofd gegrepen.

Een server is heel erg leuk om mee te gaan "spelen", maar voor jouw huidige doeleinden (en beurs) overkill. Dat lukt ook prima met de share- en NTFS rechten van Windows XP (Pro natuurlijk, niet home, gebruik die twee enkel als clients). RaZ in "netwerkje maken" zegt wat dat betreft precies wat je moet doen. Het hoe: met alle respect maar als je niet onder F1 kunt vinden hoe dat moet lijkt het me verstandig er niet mee bezig te gaan op machines die in gebruik zijn, tot je hebt uitgevonden wat hoe werkt. (Maar goed: maak op elke machine dezelfde gebruikersnamen aan met dezelfde wachtwoorden. Op die manier ben je al een heel eind. Als je dan later meer dan de hele basics wilt heb je al een beetje een basis voor de concepten en kan je makkelkijker meer informatie vinden).

(Ook) gezien reacties als Verwijderd in "netwerkje maken" ( :/ ) ga ik dit topic sluiten. Ik zou zeggen: neem de tips in dit topic ter harte, ga proberen en open evt. een nieuw topic als je weet dat er met alleen handleidingen niet meer uit is te komen. En geef dan even aan wat je waar hebt ingesteld etc.
Hetgeen je nu vraagt is namelijk toch echt basiskennis te noemen en je kunt me dus niet wijsmaken dat er niets is te vinden. De HOE vraag is eerlijk waar prima te beantwoorden met de informatie in dit topic plus wat er onder F1 staat ;)

Succes in ieder geval!

Check trouwens toch je mail even voor wat meer uitleg :)
En sinner2stroke mag ook mail verwachten, maar dan met een minder aardige ondertoon, dat is geen gedrag zoals dat hier thuis hoort :/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.