(Debian) Linux instellingen gebruiken bij de installatie

Pagina: 1
Acties:

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Hallo,

Ik heb Debian geinstalleerd onder VMWare en de pakketten die ik niet nodig heb eruit gehaalt.

Ik wil op meerdere verschillende pcs debian installeren. Nou wil ik de pakketkeuze die ik over hou, bij elke debian installatie gebruiken. Zodat ik niet elke keer de pakketen los moet verwijderen.

Wie weet hoe ik dit handig kan doen? Ik heb al gezocht maar kan hiervoor niks vinden....

[ Voor 9% gewijzigd door amauer op 20-11-2005 17:41 ]

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Dat kan mbv van 'dpkg --get-selections' en 'dpkg --set-selections' (zie man page).

Daarmee zet je de install/deinstall status in de package database.

Daarna kan je de werkelijke install/deinstall uitvoeren mbv dselect of 'apt-get dselect-upgrade'.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Dawns_sister schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:03:
Dat kan mbv van 'dpkg --get-selections' en 'dpkg --set-selections' (zie man page).

Daarmee zet je de install/deinstall status in de package database.

Daarna kan je de werkelijke install/deinstall uitvoeren mbv dselect of 'apt-get dselect-upgrade'.
Ik ben nog een linux noob. Maar in welke database zet hij die instellingen dan?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Package status informatie wordt bijgehouden in het bestand (database :)) /var/lib/dpkg/status.

Mbv dpkg --get-selections "*" > /tmp/selections.txt krijg je een lijst met gewenste package statussen. Deze kan je op de andere pc's mbv dpkg --set-selections < /tmp/selections.txt inlezen de status database waarna je met apt-get dselect-upgrade de veranderingen daadwerkelijk doorvoert.

Overigens worden alleen packages verwijderd die in status database van de VMWare installatie voorkomen (en status removed of purged hebben). Hoewel dit bij nieuw installs waarschijnlijk geen probleem is kun je na afloop van apt-get nog deze controle uitvoeren:

dpkg --get-selections "*" > /tmp/currselections.txt
diff -u /tmp/selections.txt /tmp/currselections.txt

Alles met een plusje ervoor zull je met de hand moeten verwijderen mbv apt-get --purge remove .
(Met een minetje ervoor, behalve de eerste regel :), duidt op een probleem.)

PS: Er is overigens nog een verschil tussen de status removed en purged (resp. deinstall en purge in selections.txt bestand). Als je een package verwijderd blijven meestal de configuratie bestanden achter (handig bij reinstall :)). Alleen bij een purge wordt alles van het package verwijderd.
Je zult dus eerst op de VMWare install alle verwijderde packages moeten purgen of in de selections.txt alle 'deinstall' acties in 'purge' veranderen.

Het purgen van verwijderde packages kan mbv dpkg -l | grep -E '^rc' | cut '-d ' -f3 | xargs dpkg --purge

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)